335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alfaromeo
    replied
    Joo siis tuota tasakaasulla humppausta on tutkittu ja paljon aikanaan. Tosiaan oli niin, että kun ajat vaikka moottoritiellä aivan pintakaasulla, kierrokset seilaa n.50-100rpm, vaikka kaasupoljin on täysin paikallaan. Niin laaja ongelma ympäri maailmaa, että MHD julkaisi uuden päivityksen tuolloin. Ohjelmointiin tuli uusi kohta "DP oscillation fix". Muistaakseni tämä ei auttanut mitään, oliko ruksitettuna vaiko ei..

    JB4 asetuksia tutkittiin silloin suurennuslasin kanssa, laitettiin kokonaan pois päältä yms. ei mitään vaikutusta. Päivitettiin jb4, laitettiin tehdas-asetukset ja pistin jopa meiliä burger tuningille silloin. Ongelman sai pois aluksi fläshäämällä koko homman vakioksi ja sen jälkeen puhdas BEF sisään. Toimii sen 3kk ja pikkuhiljaa alkaa humputtamaan ja pahenee vaan. Viimeisin korjaus (ja helpoin) on yksinkertaisesti nollata MHD kaikki adaptiot, toimii tämän jälkeen taas normaalisti.

    Tämä nykyinen vika on ihan puhdas käyntiongelma. Sitten kun "tilttaa", on bank 2 pois pelistä ja rötköttää rajusti. Lähes mahdoton ajaa normaalisti.

    Mietin myös noita lambda 1 antureita, missä kunnossa mahtaa olla kun kakkoset ovat tuossa jamassa. Vikakoodeja ei toki anna kummastakaan. Se tässä on jännä juttu, että bank 1 on toiminut koko ajan täydellisesti. Kaikki ongelmat ovat kakkosessa.. Täytyy käydä tänään ajamassa pidempi lenkki ja kattoa mitä tapahtuu.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    JB4 on piggyback tyyppinen viritys, alkuperäinen ecu ei tiedä tämän olemassa olosta siis mitään. Tuo humppaamis ongelma on MHD tiedossa oleva vika. MHD softalla saa nollattua tuon "throttle", joka korjaa tuon. Tätäkin on puitu aiemmin...

    Tässä yksilössä on tosiaan jb4 (asetukset kunnossa) ja mhd fläshi, "BEF" Race mapilla. Ecu antaa enemmän siimaa arvojen muutoksille, mm. ahtopaineet yms..

    Vaikea uskoa, että olisi näissä vika yhtäkkiä. Täytyy vielä koeajaa lisää ja tarkastella tilannetta.
    Mulla humppaamisongelma poistui lopullisesti, kun vaihdoin kaikki lambdat. Kaasuläpän adaptaation nollaus auttoi aina hetkeksi. Tosin ei mulla mitään "papatusta" ollut, vaan ihan kierrosten heittelyä.

    Tiedän kyllä, että alkuperäinen ecu ei tiedä JB4:n olemassa olosta mitään. Mutta voihan se JB4 olla myös rikki, jonka takia ottaisin itse kaikki "ylimääräiset" pois kokeilun vuoksi.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    JB4 on piggyback tyyppinen viritys, alkuperäinen ecu ei tiedä tämän olemassa olosta siis mitään. Tuo humppaamis ongelma on MHD tiedossa oleva vika. MHD softalla saa nollattua tuon "throttle", joka korjaa tuon. Tätäkin on puitu aiemmin...

    Tässä yksilössä on tosiaan jb4 (asetukset kunnossa) ja mhd fläshi, "BEF" Race mapilla. Ecu antaa enemmän siimaa arvojen muutoksille, mm. ahtopaineet yms..

    Vaikea uskoa, että olisi näissä vika yhtäkkiä. Täytyy vielä koeajaa lisää ja tarkastella tilannetta.
    Dp fixiä olit jossain kohtaa jo kokeillut? Itsellä on menossa tuo post lambdojen vaihto korkeiden LTFT arvojen takia ja ISTAlla sainkin selville että toinen oli jo vaihto kunnossa ja toinen "lähellä" rajaa" vaikkei vikakoodeja lambdoista vielä ollutkaan.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    JB4 on piggyback tyyppinen viritys, alkuperäinen ecu ei tiedä tämän olemassa olosta siis mitään. Tuo humppaamis ongelma on MHD tiedossa oleva vika. MHD softalla saa nollattua tuon "throttle", joka korjaa tuon. Tätäkin on puitu aiemmin...

    Tässä yksilössä on tosiaan jb4 (asetukset kunnossa) ja mhd fläshi, "BEF" Race mapilla. Ecu antaa enemmän siimaa arvojen muutoksille, mm. ahtopaineet yms..

    Vaikea uskoa, että olisi näissä vika yhtäkkiä. Täytyy vielä koeajaa lisää ja tarkastella tilannetta.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Mites adaptaatioiden nollaus esim ihan kaasupoljin pohjassa virrat päälle virrat pois jumpalla? Se on omastani korjannut monta murhetta, muistaakseni myös tuon jb4 vikatilaan menon joka tuli muistaakseni laihasta seoksesta. Viimeksi teho aaltoili vakkarilla ajaessa ja myös tasakaasulla ja tämäkin murhe poistui.

    NO MORE LAG!! - BMW TBA (Throttle Body Adaptation) RESET*. FREE AND EASY!! (youtube.com)

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Kaikki koodit pois ja kaikki adaptiot resetoitiin mhd kanssa -> koeajolla moottoritietä n.20km niin alkoi nykimään ja rykimään. Bensa-aseman pihalla oli taas tuttu papatus läsnä. Tankkasin kuudella kympillä ysikasia ja parkkipaikalla nollasin koodit taas. Kaikki samat koodit poislukien lambda koodi. Tästä takaisinpäin ja koko matkan toimi ongelmitta, toki hieman kun antoi syöttöä, veti jb4 välittömästi vikatilaan (map 4)... Perillä kävi tyhjäkäyntiä nätisti ja kierroksilla myös. Täytyy vielä käydä ajelemassa lisää ja koittaa antaa happea, jos toimii niin homma selvä. Jos ei, niin ecua irti ja elektroniikka pajalle syyniin.
    Ootko kokeillut ottaa JB4:sta pois kokonaan? Mulla oli aikanaan JB4 ja sen myötä tuli kaikenlaisia ongelmia --> JB4 pois ja MHD custom softa sisään --> Pelittää kuin unelma.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Noniin, tänään vaihdettiin sitten molemmat kakkoslambdat. Ja itseasiassa, pari vuotta sitten vaihdettu lambda 2 olikin lohko 1 anturi 2, mistä antoi vikakoodia. Elikkä helpompi vaihdettava. Lohko 2 anturi 2 ei ole vaihdettu minun aikana.

    Elikkäs:

    Lohko 1 Anturi 2 -> Vihreä tiiviste , lyhyempi johto 490mm
    Lohko 2 Anturi 2 -> Keltainen tiiviste , pidempi johto 560mm

    Näin tämä taitaa siis mennä. Lohko kakkosen (4,5,6) downpipe on hanttarin puoleinen putki ja lambda on ylöspäin viistoon, hieman hankala vaihdettava. Mutta saa alakautta kuitenkin vaihdettua.

    Osat olivat Denso OEM laatuiset orkkis liittimillä.

    Kaikki koodit pois ja kaikki adaptiot resetoitiin mhd kanssa -> koeajolla moottoritietä n.20km niin alkoi nykimään ja rykimään. Bensa-aseman pihalla oli taas tuttu papatus läsnä. Tankkasin kuudella kympillä ysikasia ja parkkipaikalla nollasin koodit taas. Kaikki samat koodit poislukien lambda koodi. Tästä takaisinpäin ja koko matkan toimi ongelmitta, toki hieman kun antoi syöttöä, veti jb4 välittömästi vikatilaan (map 4)... Perillä kävi tyhjäkäyntiä nätisti ja kierroksilla myös. Täytyy vielä käydä ajelemassa lisää ja koittaa antaa happea, jos toimii niin homma selvä. Jos ei, niin ecua irti ja elektroniikka pajalle syyniin.

    Vanhat lambda 2 anturit



    Aika pahannäköiset



    Paluumatkan jälkeen kävi ihan nätisti

    https://flic.kr/p/2pvFawa

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by mmie View Post

    burgertuning.com/products/n54-msd80-ecu-mosfet

    Eikös nuo oireet voisi täsmätä ECU vikaan?
    Samoja koodeja näyttäis olevan osa. Täytyy ihmetellä tuota lisää jos ei lähde uudella lambdalla toimimaan.

    Edit: Tänään siirrettiin auto n.20km matkan. Koko matkan toimi käytännössä normaalisti, aivan pintakaasulla toki tuli ajettua. Ihme homma..
    Last edited by alfaromeo; 29-01-2024, 16:56.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Hmm, tuommoinen ei ole käynyt mielessäkään. Ajateltiin seuraavaksi vaihtaa bank 2 sensor 2 lambda uuteen ja ihmetellä lisää. Tämä kyseinen on vaihdettu pari vuotta sitten.. Toki, silloin taisi tulla väärän bankin anturi, ja johdot katkottiin ja laitettiin oikea liitin paikalleen.

    Kuviota mietittiin, että pääsyy olisi kutosen suutin hajonnut -> sekottaa bank 2:sen -> tulpat saa kyytiä -> lambda 2 hajoaa -> koko paletti sekaisin. Toki, tuo viallinen ecu voisi tehdä ihan saman...
    burgertuning.com/products/n54-msd80-ecu-mosfet

    Eikös nuo oireet voisi täsmätä ECU vikaan?

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Hmm, tuommoinen ei ole käynyt mielessäkään. Ajateltiin seuraavaksi vaihtaa bank 2 sensor 2 lambda uuteen ja ihmetellä lisää. Tämä kyseinen on vaihdettu pari vuotta sitten.. Toki, silloin taisi tulla väärän bankin anturi, ja johdot katkottiin ja laitettiin oikea liitin paikalleen.

    Kuviota mietittiin, että pääsyy olisi kutosen suutin hajonnut -> sekottaa bank 2:sen -> tulpat saa kyytiä -> lambda 2 hajoaa -> koko paletti sekaisin. Toki, tuo viallinen ecu voisi tehdä ihan saman...

    Leave a comment:


  • evilracer
    replied
    Eikö tuo toisen bankin oireilu ollut yksi ECU-vian tunnusmerkeistä?

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Nyt koitettu saada vanhaa piiskaa ajokelpoiseksi. Mitä siis on vaihdettu.

    - Bank 2 (4,5,6) uudet suuttimet. KL-Varaosista VDO uudet index 12 osat. Nämä koodattu bmw testerillä ohjainlaitteeseen.
    - Kaikki tulpat vaihdettu Bosch
    - Bank 2 kaikki puolat vaihdettu
    - Bank 2 uudestaan vielä tulpat

    Vikakoodit on nollattu lukuisia kertoja ja aina osien vaihtojen jälkeen kaikki adaptiot nollattu ohjeiden mukaan. Tilanne on edelleen sama, kaikki resetoitu, auto käy 3-5min täydellisesti. Sitten alkaa rykimään, putkesta tulee mustaa pöllyä ja niinsanotusti syö itsensä hengiltä. Lopputulos auto kuulostaa vanhalta traktorilta ja rykii niin perkeleesti...

    Tämä sama koodirypäs tulee joka kerta.



    Mikäköhän tätä riivaa ? Ei varmasti ole ensimmäinen eikä viimeinen N54 missä vastaavat oireet...

    Ainut positiivinen asia on, että F11 on toimittanut käyttöjuhdan virkaa moitteettomasti viimeiset kolme viikkoa. Hieno kärry, toistaiseksi.. : D

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Hyvä kun kerroit tämän kokemuksen. Ja hyvä kun saat rahasi takaisin.
    Juuri näin. Tosiaan, jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei sitä ole.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Hyvä kun kerroit tämän kokemuksen. Ja hyvä kun saat rahasi takaisin.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Noniin, suutinhomma meni niin v*tuiksi kuin vain voi. Vähän tämmöstä pelkäsinkin. Kolme viikkoa odoteltiin pakettia. Paketti oli ikkunalaudalla töiden jälkeen, lähetiltä ei minkäänlaista ilmoitusta asiasta. Nuhjuinen muovipussi, jonka sisällä kaksi rikkinäistä muoviputkea ja siellä 2 kpl suuttimia. Loput neljä puuttui. Suuttimista näki heti, että muovikuoret on jollain kolvilla sulatettu kiinni ja muutenkin käytetyn näköiset.

    Todella hienosti pakattu lähetys...

    Click image for larger version

Name:	53445690332_3b53a25f1d_c.jpg
Views:	423
Size:	194.9 KB
ID:	5491698

    Muovikuoret kappaleina



    Rikkinäiset suuttimet



    Noh, asensin kollegan kaksi latvia suutinta 6 ja 5 sylinteriin ja kiinaroskan neloseen. Avasin kuskin oven (p-a pumppu käynnistyy), kiinasuutin oksensi kastikkeet muovikuoren välistä... Outoa, kun voisi kuvitella, että paine ei tule korkeapainepumpun läpi suuttimille, ellei käynnistä moottoria... Anyways, kone käyntiin ja sekuntti ja vikavalo syttyy. Nelosen suuttimesta välitön vikakoodi "johtovika , pysyvä". Täysin roskiskamaa, ja toinen noista roskista ei edes sovi paikalleen, koska alatiiviste on niin kesinyt, ettei mene pohjaan asti ja myös ohjuri puuttuu, on revennyt irti... Eli täysi scammi koko homma. Pistin sitten joka paikkaan reklamaatiota yms. Ebay money back quarantee vastasi alle vuorokaudessa ja korvaa koko homman, ei mitään kysymystäkään. Roskat takaisin pakettiin ja ilmainen dhl parceli ja ebay maksaa koko summan sentilleen takaisin tilille. Hiukan tuli hiki, kun kuitenkin 700€ kiinni tässä.

    Nyt laitettiin auto seisontaan ja hommaan kunnon suuttimet, luultavasti KL-Varaosista. Pistetään kevättä kohti kuntoon ja joko sitten kesäautoksi tai myyntiin.

    Tuli eilen sitten haettua isolta kirkolta uutta kärryä, että pääsee liikkumaan. 2011 F11 535i N55. Nätisti menee. Tämmösiä olen syksystä asti katsellut muutenkin.



    Kevättä kohti. Katsellaan lähteekö myyntiin vaiko kesäauton rooliin. Riippuu vähän riittääkö pätäkkä. Tämä yksilö tosin olisi kyllä huolella pidetty ja huollettu peli. Täytyy fundeeraa mitä tehdään.

    Leave a comment:

Working...
X