335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mmie
    replied
    Kyllä toi anti rattle ainakin omassa laitteessa toi lagia ihan huomattavasti, päädyin mieluummin pitämään ikkunat kiinni . Uudet föönit korjasi tilanteen..

    Leave a comment:


  • Krampus
    replied
    Miksi TMAP ja 6-syl timing logging on 15?
    Esimerkiksi itsellä TMAP 3,5 asetukseksi 1 ja 6-syl timing logging INAOS ja asetukseksi 7.
    Ymmärtääkseni sinulla pitäisi olla 0 ja 4 asetuksissa.
    Last edited by Krampus; 17-03-2022, 20:16.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tuli selattua intter weppiä ja tänään taas lisää räpellystä. Juice Boxin läppäriversiosta löytyy "Additional Options" valikko. Aiemmin nimellä "bit 7" , eli tuo kohta 7 on "Alternative Anti-Rattle Logic". Burgerimiesten kehittämä asetus, jolla saadaan veist keit rätöl pois ilman turbolagia tai huonoa kaasun vastetta.

    En muista, mahtoiko nuo asetukset nollaantua, kun päivitin tuon jb4 firmwaren viikko sitten.

    No, anyways pistin nyt seuraavanlaiset asetukset.
    - Menu 10 -> 2000rpm (40%)
    - Menu 11 -> 2000rpm (25%)
    - Menu 12 -> 2600rpm

    Ja lisäasetuksista ruksitin tuon seiskan.

    Tiputin 10 ja 11 sen takia, kun koitin saada rattlea pienemmälle ja kaasuvaste oli ehkä liian aggressiivinen 2500rpm asetuksella.



    Uusi alkuperäinen MAP-anturi saapui myös tänään. Asensin sen samantien paikalleen, vaikka vanhassa ei välttämättä mitään vikaa ollutkaan.





    Nollasin taas moottorinohjauksen adaptiot ja asetin jb4 asetukset niinkuin aiemmin tuossa kirjoitin.

    Nyt toimii taas kuin ajatus ja hukkaporttien räpinä hävisi lähes kokonaan. Tietyissä tilanteissa voi kuulua jotain pientä, mutta ei lainkaan häiritsevää. Ja tämä siis molemmat ikkunat auki ja nurkissa repimistä yms perseilyä.

    Kävin ajamassa myös muutaman loggaus ajon läppäri hanttarin penkillä, kaikki näyttäisi olevan ihan ok.

    Tyhjäkäynnillä


    Tossa viimeisin kaikkien räpellysten ja koeajojen jälkeen


    Otin samalla nuo boost limitit pois pienillä vaihteilla. Antaa sutia jos siltä tuntuu

    Ajellaan nyt taas viikko hymy korvissa ja katsotaan, onko tuo menu 12 säätynyt itsestään v*turalleen.

    Erikoinen tämä BMW:n long life huolto-ohjelma, kun kerran viikossa pitää korjata

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Nyt viikko ajeltu tyytyväisenä ja tänään aamulla huomasin työmatkalla, että ihan kuin olisi nykässyt muutaman kerran pinta-kaasulla. Tästä huolestuneena tsekkasin uudestaan 10-12 valikoiden asetukset.

    10 ja 11 taisivat olla edelleen aika liki tuossa 2500. Mutta jostain syystä tuo valikko 12 oli tippunut alle 2000 :think Auto siis säätää itsestään tuota valikko 12 alaspäin, miksi ?

    Pistin nyt uudestaan:
    -Valikko 10 -> 2000
    -Valikko 11 -> 2000
    -Valikko 12 -> 2400

    Kävin päivällä ajamassa koeajoa. Niin hieno ilma, että ikkunat auki. Aivan järjetön "wastegate rattle" moottorijarrulla Kuulostaa ihan joltain volkkarin tsi koneelta, missä jakoketju on juuri katkeamaisillaan !

    Koitin säätää valikko 10 ihan nollasta viiteen tuhanteen ja ei oikeastaan mitään vaikutusta tuohon rapinaan. Mitäköhän v*ttua nyt ?

    Kyseistä ääntä ei kuulu, jos on ikkunat kiinni tai radio päällä. Radio pois ja ikkunat auki niin oikein hävettää

    Sitten tuli mieleen tuo valikko 4. Viikko sitten, kun päivitin jb4 softan ja räpläsin asetukset läpi, en muista oliko tuo asetus tuossa 4/2, eli Back End Flash modessa. Tämä asetus on nyt kuitenkin tuossa 4/3 OEM Flash Mode.

    Autossa on MHD Flash virityksiä, mutta ilman mokkulaa en tiedä mitä. Voiko tuo 4/3 OEM Flash Mode blokata MHD:n pois, vaikka BEF olisikin flässätty ?

    Tarkoitan, että esim. MHD:n "wastegate rattle fix" olisi tällä 4/3 asetuksella pois päältä ? Burblet ovat kuitenkin selvästi läsnä edelleen, en usko että ilman MHD tätä asetusta paukuttaa putkeen ?

    Eli kuumottavimmat kysymykset:
    1. Miksi auto säätää itsestään valikko 12 asetusta alaspäin ?
    2. Onko MHD Flash kokonaan poissa käytöstä, kun valittuna valikko 4/3 OEM Flash Mode (Sisältäen "optiot", burblet yms) ?

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Noniin, alkaa homma selkeentymään. Nyt toimii loogisesti valikot, niinkuin ohjekuvissa.

    Löin läppärin kiinni JB4 johtoon ja sisällä oli versio 34 (toiseksi uusin). Päivitin sen tähän viimeisimpään 35 versioon.

    Sitten konffasin kaikki asetukset läpi uudestaan suoraan mittaristosta ohjekuvaa samalla tirkistellen. Tosiaan, tuo valikko 10,11 ja 12 kiinnosti eniten.

    Valikko 10: Hukkaportin asento tyhjäkäynnillä/ilman kaasua. Poistaa hukkaportin rätinän/pintakaasun turbo lagin. Asetus 0-5000rpm. Tämä oli aika liki keskellä. Säädin itse tuohon täysin keskelle 2500rpm.

    Valikko 11: Kaasupolkimen herkkyys suhteessa ahtopaineisiin. Matalat arvot ovat enemmän lineaarisia, kun taas korkeammat arvot agressiivisempia. Asetus 0-5000rpm. Tämäkin oli aika keskialueilla, pistin 2500rpm tähänkin.

    Valikko 12: Hukkaportin asento pintakaasulla. Liian suuri tai pieni arvo aiheuttaa "oscillation and strange behavior". Eli suomeksi, humppausta tai outoa käyttäytymistä. Tämä arvo pitäisi olla 2400-2800rpm.

    Jostain käsittämättömästä syystä tämä arvo oli 400rpm

    Olisikohan aiemmalla omistajalla ollut väärä valikko tai jotain muuta perseilyä tapahtunut....

    Säädin tämän tuohon keskelle 2600rpm.

    Ihan kuin eri autoa ajaisi ! Auto toimii kuin unelma, ei pienintäkään humppia, nykäisyä tai muuta ihme perseilyä ! Jotenkin kuulostaakin ihan erilaiselta. Paljon varmempi käynti ja ei ryi tai yski.

    Ennen tätä kaikkea tietysti löin MAP:in liittimen takaisin kiinni ja säätöjen jälkeen resetoin adaptiot.

    Nyt tuntuu toimivan. Ihme moottori tämä N54

    Uusi MAP toki vaihdetaan, kunhan saapuu. Ja tuo MHD wifimutikka täytyy tilata anyways ja tarkastaa sieltä vielä kaikki asetukset läpi ja pistää minttiin

    Edit: JB4 uusin vakaa versiohan on 32_14. Aiempi taisi olla siis tuo 32_12.

    Murheenkryynistä kuvaa
    Last edited by alfaromeo; 12-03-2022, 12:37.

    Leave a comment:


  • AdDicti
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Noi säädöt siis tehdään tabletilla tai läppärillä ilmeisesti ? Mittaristo valikko kun loppuu "speedo ysiin". Löytyy tosiaan läppäri missä jb4 softa ja tabletti missä jb4 mobile, ja hanskalokerossa usb johto valmiina.

    Saako sieltä palautettua jb4 "tehdas arvoihin" ?
    Kaikkia noita ei saa säädettyä ainakaan mobiilisoftalla. En oo koittanu läppärillä ite. En löytänyt mitään nappulaa jolla sais tehdasarvot palautettua, mutta lueskelin tuolta n54techin sivuilta jotain ohjetta jossa mainittiin vakioarvot ja vaihdoin sen mukaan kaikki normaaliksi ja jatkoin säätämistä.

    Olitkin näemmä jo löytänyt uudemmat ohjeet noihin mittarivalikoihin. Kannattaa samalla päivittää se JB4 firmis uusimpaan joka sinne menee.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Täältä sitä infoa JB4:sta löytyy

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    ^ Juu. Tuo imusarjassa oleva on "Imusarjan absoluuttisen paineen" tunnistin, mittaa siis alipainetta. Ahtopainetunnistin on tietysti erikseen, ilmeisesti lähes sama tunnistin.

    Jaaha,käynyt vähän nolosti. Mulla ollut kuva jb4 mittariston valikoista on ilmeisesti yli kymmenen vuotta vanha ja loppuu tuohon ysiin, puhumattakaan, että kaikki valikot ovat muuttuneet.... Ihmekkös tuo "dtc one push on start up" sekottaa koko mittariston, koska valikot on muutettu

    Täytyypi tutustua näihin tämän päivän valikoihin, jotka löytyi tuolta n54tech:in sticky threadista.

    Viimeisimmän päivityksen valikot (täytyy tarkastaa mikä itellä on)

    Leave a comment:


  • Juikee
    replied
    Niitä MAP antureita on sitten kaksi, toinen ennen kaasuläppää ahtoputkessa ja toinen imusarjassa. Se ahtoputkessa oleva vaihdetaan N20 malliin jos ahtoja haluaa nostaa yli 20psi rajan.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by AdDicti View Post
    Koitin lueskella threadin läpi, enkä nähnyt äkkiseltään oliko näitä jo mainittu.

    Onko JB4 siis kokonaan otettu irti autosta vai vaan pois päältä (map 0)? Tietääkseni JB4 tekee siltikin jotain jos se on paikallaan.

    Itselläni oli tasakaasulla pientä humppaamista ja kiihdyttäessä osakaasulla overboostia kun JB4 asetuksista menu 10 ja menu 12 oli säädetty päin persettä (toista näistä ei saa tietääkseni säädettyä JB4-softalla vaan pitää säätää mittarivalikosta, mutta en muista kumpaa). Noita asetuksia ropaamalla sain omani kulkemaan tasaisesti ja overboostiongelmat pois. Jouduin säätämään noita asetuksia melko paljon JB4 suosituksien alle, mutta en muista tarkalleen mitä laitoin arvoiksi. Autokin on pukeilla odottelemassa turboremppaa, mutta voin koittaa kattoa ne asetukset jos tarviit.

    Mulla on JB4 + MHD Backend-flashi.

    Edit:



    Nyt kun kattelin noita valikkoasetuksia niin säädin menu 10, 11 ja 12. Muistaakseni Menu 10 saa säädettyä softasta suoraan ja se taisi mulla olla siellä 60. Menu 11 oli mulla säädettynä maksimiin ja se ainakin teki omaan makuun kaasuvasteen liian herkäksi ja säädin sitä reilusti alas, mutta en ihan nollaan. Menu 12 oli muistaakseni se jolla sain säädettyä humppaukset pois, mutta en muista mitä laitoin siihen arvoksi.

    Tietenkin kannattaa vielä koittaa palauttaa vaan perus MHD Backend-flashi tai poistaa MHD väliaikaisesti kokonaan testiksi. Itse ostin tätä varten aikanaan kaapelin, mutta olishan tuo wifipalikka aika paljon kätevämpi.
    Noi säädöt siis tehdään tabletilla tai läppärillä ilmeisesti ? Mittaristo valikko kun loppuu "speedo ysiin". Löytyy tosiaan läppäri missä jb4 softa ja tabletti missä jb4 mobile, ja hanskalokerossa usb johto valmiina.

    Saako sieltä palautettua jb4 "tehdas arvoihin" ?

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Tuli eilen tuo uus MAP-anturi, oli Hellan tekele. Täysin samanlainen kuin orkkis, mutta liittimen "haitta" oli eri kohdassa -> ei sovi. Tästä varaosamyyjä tiesikin ennakkoon jo kertoa, että ei välttämättä sovi. Noh, osa palautukseen ja alkuperäinen tilattu. Tulee reilun viikon päästä.

    Vanhassa anturissa liittimen "lukitus" on tuhottu aiempien omistajien toimesta. Anturi muuten oli yllättävä siisti, ei "kökköjä" eikä muuta. Hieman öljyinen normaalin näköinen oli.

    Tänään aamulla otin MAP:in liittimen irti ja vehkeet tulille. Pienen lenkin kautta töihin ja humppaus on lähes kokonaan poistunut. Todella pientä 50-100rpm pahimmillaan vain havaittavissa. Kylmänä meno oli ekat pari kilsaa kulmikasta ja hieman nykivää tosin..

    Todellinen vika taitaa kuitenkin piileä tuossa MHD Flash virityksessä.

    Tässä yksilössä kaasun vaste on todella herkkä, millikin kaasua ja kumit sutien vaikka koittaisi ajaa normaalisti. Luulen, että MHD asetukset on "jätkien laittamat"

    Tasakaasulla ajettaessa millin liike kaasupolkimessa on mahdollisesti "manipuloitu" niin, että ECU luulee, että sitä painetaan esim. puoleen väliin, ja turhaan alkaa hötkyilemään ja tiputtamaan vaihteita.

    Vähän kuin olisi "kisakaasu", mitä prätkissä olen nähnyt. Pelkkään ratakäyttöön.

    Eli seuraavaksi uusi alkuperäinen MAP-anturi paikalleen, tilaan tuon MHD wifi mokkulan ja fläshään ecun täysin alkuperäiseksi ja katsotaan mitä tapahtuu. JB4 sammuttaminen ei tosiaan vaikuta tähän millään tavalla.

    Eipä omastakaan vanhasta anturista pystynyt silmällä mitään vikaa toteamaan. Ite tilasin bemariosalta (ei näytä enää sieltä saavan), ja oli suoraan käypänen ja toimiva.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    JB4:lla saa sitä kaasun lineaarisuutta säädettyä (oisko ollut kohta 11: pedal input). Jos säätää "herkäksi" alkupäästä, sen huomaa myös jyrkempänä vakionopeussäätimen kaasunannosteluna (ainakin omassani).

    Leave a comment:


  • AdDicti
    replied
    Koitin lueskella threadin läpi, enkä nähnyt äkkiseltään oliko näitä jo mainittu.

    Onko JB4 siis kokonaan otettu irti autosta vai vaan pois päältä (map 0)? Tietääkseni JB4 tekee siltikin jotain jos se on paikallaan.

    Itselläni oli tasakaasulla pientä humppaamista ja kiihdyttäessä osakaasulla overboostia kun JB4 asetuksista menu 10 ja menu 12 oli säädetty päin persettä (toista näistä ei saa tietääkseni säädettyä JB4-softalla vaan pitää säätää mittarivalikosta, mutta en muista kumpaa). Noita asetuksia ropaamalla sain omani kulkemaan tasaisesti ja overboostiongelmat pois. Jouduin säätämään noita asetuksia melko paljon JB4 suosituksien alle, mutta en muista tarkalleen mitä laitoin arvoiksi. Autokin on pukeilla odottelemassa turboremppaa, mutta voin koittaa kattoa ne asetukset jos tarviit.

    Mulla on JB4 + MHD Backend-flashi.

    Edit:

    100 0 to 5000 DWP: Wastegate position off throttle Adjustment to mask off throttle wastegate rattle or to reduce low throttle lag (Range 0-5000RPM)
    110 0 to 5000 Throttle agressiveness Throttle input in regards to boost target. Lower values makes the throttle more linear, higher values more agressive
    120 2000 to 3000 Base duty cycle Wastegate position on low throttle. Too high will cause oscillation and other strange behavior. Suggested 2400-2800RPM.
    Nyt kun kattelin noita valikkoasetuksia niin säädin menu 10, 11 ja 12. Muistaakseni Menu 10 saa säädettyä softasta suoraan ja se taisi mulla olla siellä 60. Menu 11 oli mulla säädettynä maksimiin ja se ainakin teki omaan makuun kaasuvasteen liian herkäksi ja säädin sitä reilusti alas, mutta en ihan nollaan. Menu 12 oli muistaakseni se jolla sain säädettyä humppaukset pois, mutta en muista mitä laitoin siihen arvoksi.

    Tietenkin kannattaa vielä koittaa palauttaa vaan perus MHD Backend-flashi tai poistaa MHD väliaikaisesti kokonaan testiksi. Itse ostin tätä varten aikanaan kaapelin, mutta olishan tuo wifipalikka aika paljon kätevämpi.
    Last edited by AdDicti; 10-03-2022, 07:53.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tuli eilen tuo uus MAP-anturi, oli Hellan tekele. Täysin samanlainen kuin orkkis, mutta liittimen "haitta" oli eri kohdassa -> ei sovi. Tästä varaosamyyjä tiesikin ennakkoon jo kertoa, että ei välttämättä sovi. Noh, osa palautukseen ja alkuperäinen tilattu. Tulee reilun viikon päästä.

    Vanhassa anturissa liittimen "lukitus" on tuhottu aiempien omistajien toimesta. Anturi muuten oli yllättävä siisti, ei "kökköjä" eikä muuta. Hieman öljyinen normaalin näköinen oli.

    Tänään aamulla otin MAP:in liittimen irti ja vehkeet tulille. Pienen lenkin kautta töihin ja humppaus on lähes kokonaan poistunut. Todella pientä 50-100rpm pahimmillaan vain havaittavissa. Kylmänä meno oli ekat pari kilsaa kulmikasta ja hieman nykivää tosin..

    Todellinen vika taitaa kuitenkin piileä tuossa MHD Flash virityksessä.

    Tässä yksilössä kaasun vaste on todella herkkä, millikin kaasua ja kumit sutien vaikka koittaisi ajaa normaalisti. Luulen, että MHD asetukset on "jätkien laittamat"

    Tasakaasulla ajettaessa millin liike kaasupolkimessa on mahdollisesti "manipuloitu" niin, että ECU luulee, että sitä painetaan esim. puoleen väliin, ja turhaan alkaa hötkyilemään ja tiputtamaan vaihteita.

    Vähän kuin olisi "kisakaasu", mitä prätkissä olen nähnyt. Pelkkään ratakäyttöön.

    Eli seuraavaksi uusi alkuperäinen MAP-anturi paikalleen, tilaan tuon MHD wifi mokkulan ja fläshään ecun täysin alkuperäiseksi ja katsotaan mitä tapahtuu. JB4 sammuttaminen ei tosiaan vaikuta tähän millään tavalla.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Alunperin epäiltiin juuri loppuunajettua turbiinia. Vanhaan askiin tuli laitettua 3 tuubia Lubegardin Shutter Fixiä, mitään vaikutusta ei ollut.. Tästä pääteltiin, että turbiini on ehjä. Vaihtolaatikossa tuli myös "uusi" turbiini mukana, eli sekin on vaihdettu askiremontin yhteydessä.

    Eikö imupuolen vuodot aiheuttaisi muitakin oireita tai mahdollisia vikakoodeja ? Silmämääräisesti katsottuna kaikki näyttää ihan hyvältä.

    MAP-anturista ei mitään tietoa. Sen voisi toki tarkistaa.

    Tässä keississä on lähinnä vaihteistopuoli suljettu kokonaan pois tuon remontin johdosta. 99% tämä johtuu moottorista, seoksensäädöstä tai vastaavasta.

    Tuo MAP-anturi rupesi just kiinnostamaan enemmän. Oliko samankaltaisia oireita ?
    Vakkarilla ajettaessa tunsi nykimistä, mut en muuten osaa oikein sanoa onko samankaltaisuutta. Anturin uusimisen jälkeen tuntui, että auto parani huomattavasti myös vaihteiden vaihtojen osalta. Näissä kun kaikki tuntuu linkittyvän vähän kaikkeen...

    Leave a comment:

Working...
X