Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335 Ci viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiik
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 497
    • Vantaa

    Kävin tänään Schmiedmannilla pyörähtämässä ja kysyin samalla arviota ahtimien vaihdolle. Oikeastaan miettimättä mekaanikko sanoi, että järjetöntä vaihtaa niitä oem-paskoja sinne, kun rallattavat kuitenkin heti taas uudestaan.

    Heti perään hän kertoi juuri kuulleensa pomoltaan, että Briteissä joku taho kehittelee päivitettyä versiota vakioahtimesta, jossa joitain osia (esim ilmeisesti juuri hukkaportit) korvataan parempilaatuisilla materiaaleilla ja osilla. Varovainen hinta-arvio oli kuulemma vakion hinta +200€.

    Tämä siis näin huhupuheena! ☺️

    Comment

    • Veeksi
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2177
      • Kuopio

      Originally posted by Tiik View Post
      Kävin tänään Schmiedmannilla pyörähtämässä ja kysyin samalla arviota ahtimien vaihdolle. Oikeastaan miettimättä mekaanikko sanoi, että järjetöntä vaihtaa niitä oem-paskoja sinne, kun rallattavat kuitenkin heti taas uudestaan.

      Heti perään hän kertoi juuri kuulleensa pomoltaan, että Briteissä joku taho kehittelee päivitettyä versiota vakioahtimesta, jossa joitain osia (esim ilmeisesti juuri hukkaportit) korvataan parempilaatuisilla materiaaleilla ja osilla. Varovainen hinta-arvio oli kuulemma vakion hinta +200€.

      Tämä siis näin huhupuheena! ☺️
      Sepäs kuulostaa vähän kummalliselta siihen nähden, että jotkut ajelevat esim. yli 100tkm ilman rallatuksia tai pelkän takimmaisen ahtimen hukkaportin kiristämisellä pärjäilee vuosia. Tosin joo, on niitäkin joilla on vähemmilläkin metreillä rallatellut.
      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
      BMW E63 630iA '05

      Comment

      • Tiik
        BTCF Member
        • Apr 2012
        • 497
        • Vantaa

        Onko kukaan muu talvella autoon käyttävä huomannut, että pakokaasun höyryjä tulisi jotenkin poikkeuksellisen paljon? Itse olen huomannut, että aina kun pysähdyn paikalleni valoihin, pöllähtää takaa suurehko valkoinen pilvi pakokaasuja, oikeastaan koneen käyntilämpötilasta riippumatta...

        Löysin e90postista hieman vastaavanlaisia juttuja ja olen tässä flunssaa potiessani rakennellut hyvää kannentiivistepaniikkia itselleni...

        Hyöryt eivät kuitenkaan mielestäni tuoksu makealle, jäähdytysnesteet ovat about tapissa ja mitään vikakoodeja tai ylikuumenemista ei ole.

        Comment

        • ++500Nm
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 1356
          • Turus nykyää

          Miksi JB4 viritettyä pitää "herätellä"?

          Aiemmin ihmettelin, kun silloin tällöin tuntui tosi laiskalta ja välillä kiihtyi 5:lla paremmin, kuin laiskana 3:lla.

          Nyttemmin olen huomannut, että "herättely" auttaa.
          Esim töihin ajaessa 80 km/h 6:lla kun suoristaa nilkkaa, kiihtyvyys on aika rauhallista eka 3-4 vetoa ... mutta sen jälkeen voimaa riittää todella paljon, eli kiihtyvyys on todella kova ottaen huomioon 6-pykälä & alle 2000 rpm.

          Näitä kiihtyvyyksiä on koitettu samoissa paikoissa, samoilla vaihteilla ja kierroksilla, samoilla konelämmöillä...mutta ero on valtava riipuen onko kone "herännyt" vai ei. :think
          Blow My Whistle

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            Originally posted by ++500Nm View Post
            Miksi JB4 viritettyä pitää "herätellä"?

            Aiemmin ihmettelin, kun silloin tällöin tuntui tosi laiskalta ja välillä kiihtyi 5:lla paremmin, kuin laiskana 3:lla.

            Nyttemmin olen huomannut, että "herättely" auttaa.
            Esim töihin ajaessa 80 km/h 6:lla kun suoristaa nilkkaa, kiihtyvyys on aika rauhallista eka 3-4 vetoa ... mutta sen jälkeen voimaa riittää todella paljon, eli kiihtyvyys on todella kova ottaen huomioon 6-pykälä & alle 2000 rpm.

            Näitä kiihtyvyyksiä on koitettu samoissa paikoissa, samoilla vaihteilla ja kierroksilla, samoilla konelämmöillä...mutta ero on valtava riipuen onko kone "herännyt" vai ei. :think
            Millä kartalla ajelet? Jos ajat map5:lla ja varsinkin jos on tapana vaihdella karttoja, niin silloinhan tuo sopis siihen, että se aina hakee asetuksia.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • ++500Nm
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1356
              • Turus nykyää

              Originally posted by Veeksi View Post
              Millä kartalla ajelet? Jos ajat map5:lla ja varsinkin jos on tapana vaihdella karttoja, niin silloinhan tuo sopis siihen, että se aina hakee asetuksia.
              Ihan perusasetuksilla mennään. Asennus ohjeiden mukaan, ei muuta.
              Kartasta ei ole tietoa.
              Blow My Whistle

              Comment

              • Veeksi
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2177
                • Kuopio

                Originally posted by ++500Nm View Post
                Ihan perusasetuksilla mennään. Asennus ohjeiden mukaan, ei muuta.
                Kartasta ei ole tietoa.
                Sullahan oli downpipet ainakin? Vai oliko? Jos oli niin silloinhan sun pitäis kurvailla joko map2:lla tai map5:lla. Ainakaan map2:lla (eikä kyllä ykköselläkään) pitäis tuollaista tehdä. Map5:lla noin kuuluisi käydä jos se kartta olis just vaihdettu käyttöön, koska se säätää parhaat tehot ulos 2-3 kunnon vedossa. Mutta toisaalta ne "säädöt" säilyy kyllä sitten ellei karttoja vekslaa edes takaisin.

                Ja jos et tiedä mitä map1, map2, map5 jne. tarkoittaa ja miten niitä vaihdellaan, niin sitten meidän pitää aloittaa kyllä ihan alusta.
                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                BMW E63 630iA '05

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5442
                  • S:t Karins

                  Originally posted by Veeksi View Post
                  Ja jos et tiedä mitä map1, map2, map5 jne. tarkoittaa ja miten niitä vaihdellaan, niin sitten meidän pitää aloittaa kyllä ihan alusta.
                  Täällä annoit loistavat neuvot :



                  Kannattaa ++500 Nm lukea tuolta.
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • ++500Nm
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1356
                    • Turus nykyää

                    Tai oisko kyse +/- 70 C konelämmöstä?
                    Toisesta topicista luin, että JB4 alkaa toimia 70 C lämmöillä.:think
                    Blow My Whistle

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2177
                      • Kuopio

                      Originally posted by ++500Nm View Post
                      Tai oisko kyse +/- 70 C konelämmöstä?
                      Toisesta topicista luin, että JB4 alkaa toimia 70 C lämmöillä.:think
                      No sekin on totta. Eli sitten vasta kun öljyjen lämpötilamittari värähtää kytkeytyy ahtojen nosto päälle. Olisko yläraja ollut jotain 120 astetta kun taas ahtojen nosto kytkeytyy pois päältä. Näin ei pääsee kukaan räppäämään vahingossa vehkeitään rikki.

                      http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=10605 <-- katsele tuolta tuota kaaviota missä on mitäkin ominaisuuksia. Pystyt siis mittaristojen ja rattinappien perusteella vaihtelemaan asetuksia. Tuolta löytyy vielä esimerkki videotkin. Tommixin linkittämät meikäläisen suomennokset voi auttaa asiassa.

                      ...eli kannattaa laittaa tuo, että kojetaulussa vilkahtaa hätävilkut pari kertaa, kun riittävät lämmöt on kertynyt. Selventää varmasti vähän hommaa. Ja vaikka kojetaulussa (vilkku)valot vilkkuu, niin ei vilku ulkona.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • ++500Nm
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 1356
                        • Turus nykyää

                        Originally posted by Veeksi View Post
                        No sekin on totta. Eli sitten vasta kun öljyjen lämpötilamittari värähtää kytkeytyy ahtojen nosto päälle. Olisko yläraja ollut jotain 120 astetta kun taas ahtojen nosto kytkeytyy pois päältä. Näin ei pääsee kukaan räppäämään vahingossa vehkeitään rikki.

                        http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=10605 <-- katsele tuolta tuota kaaviota missä on mitäkin ominaisuuksia. Pystyt siis mittaristojen ja rattinappien perusteella vaihtelemaan asetuksia. Tuolta löytyy vielä esimerkki videotkin. Tommixin linkittämät meikäläisen suomennokset voi auttaa asiassa.

                        ...eli kannattaa laittaa tuo, että kojetaulussa vilkahtaa hätävilkut pari kertaa, kun riittävät lämmöt on kertynyt. Selventää varmasti vähän hommaa. Ja vaikka kojetaulussa (vilkku)valot vilkkuu, niin ei vilku ulkona.
                        Kiitokset sulle.
                        Hätävilkut kyllä vilahtaa kiihdytyksessä, eli anturit ei varmaan tiedä onko kyse paniikkijarrutuksesta vai kiihdytyksestä eli onko kiihtyvyys + vai -.
                        Blow My Whistle

                        Comment

                        • Veeksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2177
                          • Kuopio

                          Originally posted by ++500Nm View Post
                          Kiitokset sulle.
                          Hätävilkut kyllä vilahtaa kiihdytyksessä, eli anturit ei varmaan tiedä onko kyse paniikkijarrutuksesta vai kiihdytyksestä eli onko kiihtyvyys + vai -.
                          Tuo kuulostais "vaihtovalo"-asetukselta. Eli jos siinä 6000rpm:n kohdalla vilahtaa hätävilkut mittaristossa, niin se tarkoittaa että pitäis tyrkätä seuraava pykälä. Sitäkin pystyy noilla asetuksilla säätämään haluamaansa kohtaan (tai pois päältä). Yleensä se laitetaan n. 6000-6200rpm:ään, koska siinä vaiheilla alkaa N54:stä vakioahtimilla voimat loppumaan.
                          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                          BMW E63 630iA '05

                          Comment

                          • brainsurgery
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2011
                            • 1355
                            • Helsinki

                            Ei kai näissä mitään rajoitinta ole ensimmäisillä vaihteilla? Jotenkin tuntuu tukkoiselta vakiona nelivedolla automaattilaatikolla varustettu auto.

                            Ettei ihan aiheen ohi mene niin JB4 on tulossa, josko se korjaisi asian.

                            Comment

                            • yarski
                              BTCF Member
                              • Sep 2013
                              • 312
                              • Rauma

                              Enpä tiedä menikö ihan oikeaan ketjuun... mutta kuitenkin:

                              linkissä mainitut downpipet, sopiiko myös e91 malliseen, sopiihan ?
                              Voi olla tyhmä kysymys mutta en viitsisi tilata ilman parempaa tietoa.
                              Luulisin että sopii mutta onkos tietoa...?
                              G26 i4 M50 supercharged
                              ex: F36 440i xdrive msport
                              ex: E91 335 lci xdrive msport

                              Comment

                              • jake2710
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 828

                                Tietoa ei ole, mutta orkkisten osanumeroiden perusteella sopii.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎