Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335 Ci viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    Edelleenkin virtalähde ja akkulaturi on kaksi eri asiaa. Akkutyypillä ei ole virtalähteen kanssa mitään merkitystä, virtalähde tuottaa tasaisen jännitteen ja sillä selvä. Eri akkutyyppien lataukseen pitää kyllä olla oikeanlaiset laturit, esimerkiksi niin sanottu älylaturi nostaa jännitettä kun akku täyttyy, pitäen virran vakiona. Lopussa laturi sitten pudottaa jännitteen että akku ei kiehu jne. Jos käyttää akkulaturia powerina, pitää olla valittavissa supply mode jolloin laturi tuottaa tasaisen jännitteen joka tilanteessa.
    Last edited by böntti; 08-04-2015, 22:08.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      Uskokaa nyt bönttiä. Mä oon tosin pärjännyt 75A pukkaavalla laturilla, mutta kyllä se oikea virtalähde tuo ainakin varmuutta tekemiseen.
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • miyli
        BTCF Member
        • Dec 2008
        • 2089
        • Naantali

        Äsken just ajettiin E85 softa Tommixin laiturilla hoikkaksen autoon ongelmitta. Tosin sen e85 softan flässäys kestää n. 1 minuutin.
        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
        0-200km/h 11.40s
        100-200km/h 6,00s
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2177
          • Kuopio

          Mä kyllä uskoisin, että täällä kaikki uskoo bönttiä ja suhteellisen hyvin nyt ymmärtää, että laturi ja poweri ovat eri asioita. Nyt on kuitenkin niin että laturi vaan on tähän BMS flashäykseen yksi sopiva vaihtoehto. Ja takuulla käytetyin. Poweri on varmasti siihen tarkoitukseen kätevämpi laite. Tai voihan se olla, että oon ymmärtänyt väärin ja laturi työntää vain sähkövirtaa auton akkuun ja powerista ei tule sähkövirtaa akkuun vaan ainoastaan jännitettä auton sähköjärjestelmään . Ja noinhan se tavallaan onkin, mutta ei poissulkevasti.

          Ja onhan noita huoltohallin mallin latureita joissa on tuo supply, eli virtalähdemoodi, mutta sitten ollaan Ctekissäkin jossain 500€:n luokassa ja saadaan maksimissaan jotain 20A virtaa...

          Ja jos järkeilee että tekee flashäyksen kankealla mutta tehokkaalla laturilla, niin aika pienet tsäänssit on varmaan akkua keittää 1-2 tunnissa, kun kyllähän se auto osansa siitä virrasta kuluttaa. Olikos siinä Bimmerboostin softassa koko ajan jännitteen seuranta vai pelkästään aloittaessa?
          Last edited by Veeksi; 08-04-2015, 23:01.
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            Voi jeesus kun menee taas hiplaamiseks tämä oikean laitteen etsiminen. Toi powereita myyvä firma ei saa järjestettyä kokoon juotettuja autoon sopivia latausjohtoja. Vähän vaikeaksi menee, jos lähtee jostain hakemaan tarvikkeita ja maksamaan sähkömiehelle juotoshommista.

            Sitten tuli vastaan tällainen laturi: http://westech-pv.com/navi.php?a=205...136ec0cc33e1f2

            Hinta olis about sama kuin tuolla Bilteman järeällä vehkeellä, mutta se pisti silmään että älykäs laturi jolla pystyy latamaan myös geelit ja AGM:t eikä lataa yli. Virtaakin antaa 40A, jolla varmasti pysyy se jännitekin riittävänä. Lisäks jännitteen tilaa pystyy digitaalinäytöstä seuraamaan ja halutessaan virtaa säätämään. Toimii myös ylläpitolaturina, joten ihan monikäyttöinen laite olis teoriassa. Mutta toimiikohan tuo oikeasti noin? Tämä oli google-kääntäjän perusteella tehtyjä tulkintoja. Mitään englanninkielistä manuaalia ei löytynyt. Selvästikin tuo on tarkoitettu aurinkoenergia hommiin, mutta eikö tuon pitäis autoiluun passata yhtälailla?
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              Kaapelikengät puristetaan johtoihin, ei juoteta. Käyt hakemassa motonetistä kunnolliset starttikaapelit, biltemasta lekalla käytettävän puristimen ja elektroniikkakaupasta kunnollisia pari milliä paksuja kaapelikenkiä. Starttikaapelit puolivälistä poikki ja kaapelikengät johtoihin -> saat 2kpl virtajohtoja, toiset vaikka kaverille. Kustannus noin 50e.

              Sen verran vielä noista latureista että niiden ongelma on virtaohjaus. Eli laite pitää vakiovirran, tämä tapahtuu jännitettä säätämällä. Nyt kuitenkin tarvitaan vakiojännite. Jos vaikkapa akku on kovin tyhjä tai heikossa hapessa, voidaan jännite joutua pudottamaan liian alas että virta saadaan pysymään vaikkapa 40A tasolla. Sama ongelma kyllä tulee myös liian pienellä powerilla, jännite putoaa jos virranantokyky loppuu kesken.

              Jos on akku kunnossa ja täyteen ladattuna, sekä polttoainepumpun sulake irti, uskoisin että 30A powerilla (säädettynä 13v jännitetasoon) tai 40A laturilla päästään ok toimintavarmuuteen. Jännitemittauksella tätä voi tutkia. 50A poweri on sitten semmoiseen käyttöön että kehtaa muillekkin tehdä ja ei tarvitse mitään kikkailuja.
              Last edited by böntti; 09-04-2015, 19:45.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • Veeksi
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2177
                • Kuopio

                Originally posted by böntti View Post
                Kaapelikengät puristetaan johtoihin, ei juoteta. Käyt hakemassa motonetistä kunnolliset starttikaapelit, biltemasta lekalla käytettävän puristimen ja elektroniikkakaupasta kunnollisia pari milliä paksuja kaapelikenkiä. Starttikaapelit puolivälistä poikki ja kaapelikengät johtoihin -> saat 2kpl virtajohtoja, toiset vaikka kaverille. Kustannus noin 50e.

                Sen verran vielä noista latureista että niiden ongelma on virtaohjaus. Eli laite pitää vakiovirran, tämä tapahtuu jännitettä säätämällä. Nyt kuitenkin tarvitaan vakiojännite. Jos vaikkapa akku on kovin tyhjä tai heikossa hapessa, voidaan jännite joutua pudottamaan liian alas että virta saadaan pysymään vaikkapa 40A tasolla. Sama ongelma kyllä tulee myös liian pienellä powerilla, jännite putoaa jos virranantokyky loppuu kesken.

                Jos on akku kunnossa ja täyteen ladattuna, sekä polttoainepumpun sulake irti, uskoisin että 30A powerilla (säädettynä 13v jännitetasoon) tai 40A laturilla päästään ok toimintavarmuuteen. Jännitemittauksella tätä voi tutkia. 50A poweri on sitten semmoiseen käyttöön että kehtaa muillekkin tehdä ja ei tarvitse mitään kikkailuja.
                No sittenhän tuo onnistuukin helposti. Äkkiseltään löytyy verkkokaupoistakin itseasiassa puristettavia kaapelikenkiä. Silloin tuota puristinta ei erikseen tarvitse. Vai onko näissä joku kompastuskivi? Laitetaan nyt sit tuo suosittelemasi poweri kun kerta asia alkaa lutviutua. Kiitokset avusta/vinkeistä/valistuksesta ja kärsivällisyydestä.
                Last edited by Veeksi; 09-04-2015, 21:54.
                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                BMW E63 630iA '05

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  Kai näitä latureitakin erilaisia on, mulla tiputtaa vaan virtaa, ja jännite pysyy. Paitsi ettei säätö pysy nopeassa rytäkässä aina ihan mukana.


                  Originally posted by böntti View Post
                  Kaapelikengät puristetaan johtoihin, ei juoteta. Käyt hakemassa motonetistä kunnolliset starttikaapelit, biltemasta lekalla käytettävän puristimen ja elektroniikkakaupasta kunnollisia pari milliä paksuja kaapelikenkiä. Starttikaapelit puolivälistä poikki ja kaapelikengät johtoihin -> saat 2kpl virtajohtoja, toiset vaikka kaverille. Kustannus noin 50e.

                  Sen verran vielä noista latureista että niiden ongelma on virtaohjaus. Eli laite pitää vakiovirran, tämä tapahtuu jännitettä säätämällä. Nyt kuitenkin tarvitaan vakiojännite. Jos vaikkapa akku on kovin tyhjä tai heikossa hapessa, voidaan jännite joutua pudottamaan liian alas että virta saadaan pysymään vaikkapa 40A tasolla. Sama ongelma kyllä tulee myös liian pienellä powerilla, jännite putoaa jos virranantokyky loppuu kesken.

                  Jos on akku kunnossa ja täyteen ladattuna, sekä polttoainepumpun sulake irti, uskoisin että 30A powerilla (säädettynä 13v jännitetasoon) tai 40A laturilla päästään ok toimintavarmuuteen. Jännitemittauksella tätä voi tutkia. 50A poweri on sitten semmoiseen käyttöön että kehtaa muillekkin tehdä ja ei tarvitse mitään kikkailuja.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2857
                    • Tampere

                    Originally posted by suppari View Post
                    Kai näitä latureitakin erilaisia on, mulla tiputtaa vaan virtaa, ja jännite pysyy. Paitsi ettei säätö pysy nopeassa rytäkässä aina ihan mukana.
                    Se voi olla näin, mulla on kokemusta vain ctek polar 7.0 -laturista, se antaa maksimissaan 7A eli pudottaa jännitettä todella herkästi.

                    Nuo kaapelikengät mitä tarkoitan on noin 2mm seinämävahvuudella olevia, eli niiden puristamiseen tarvitsee puristimen: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...in-2000019420/ . Semmoisilla hifikäyttöön tarkoitetuilla ohuilla kengillä ei tee tässä hommassa oikeastaan mitään.
                    Last edited by böntti; 10-04-2015, 01:00.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2177
                      • Kuopio

                      Nyt tuli 50A poweri ja kaapelitkin sain askarreltua.

                      Kaapeleihin käytin näitä:




                      Hintaa tuli kahdelle parille siis 42€. Itseasiassa nuo kaapelikengät ei ollu ihan optimaaliset vaan jos haluaa hifistellä, niin 8mm reiällä oleva olis optimaalisempi. Lisäks noissa starttipiuhoissa oli paksummalti kuparia kuin mitä kaapelikenkään mahtui sisään. Powerin ruuvi mihin nuo tulee on varmaan jotai 6mm, mutta onneksi siinä on ihan reilusti kontaktipintaa, joten 10mm reikäkään tuskin tulee olemaan ongelma. Infoilen tässä viikon sisään jos on.

                      Jos joku tarvitsee Kuopion seudulla lainaan näitä vehkeitä, niin pääasiassa nämä seisovat jouten. Ja sikäli kun N54:n flashäykseen tarvii muutakin apua, niin luultavasti sitäkin löytyy kunhan nyt kokeilen omallani ensiks.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • miyli
                        BTCF Member
                        • Dec 2008
                        • 2089
                        • Naantali

                        Ei siinä flässäyksessä mitään ihmeellistä ole jos vaan bimmerboost ecun löytää, tänään juuri ajettiin hoikkakselle uusin versio E85 softasta sisään ja hyvin onnistu. Ainut mikä meinaa aina unohtua laittaa se map0 päälle että saa yhteyden ecuun. Bimmerboost näytti n. 12,9volttia flässäyksen ajan ja Tommixin laiturilla tehtiin ja aikaa meni n.1.15 minuttia.
                        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                        0-200km/h 11.40s
                        100-200km/h 6,00s
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                        Comment

                        • Hiace
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2011
                          • 1203
                          • Helsinki/Joensuu

                          Originally posted by Veeksi View Post
                          Nyt tuli 50A poweri ja kaapelitkin sain askarreltua.

                          Kaapeleihin käytin näitä:




                          Hintaa tuli kahdelle parille siis 42€. Itseasiassa nuo kaapelikengät ei ollu ihan optimaaliset vaan jos haluaa hifistellä, niin 8mm reiällä oleva olis optimaalisempi. Lisäks noissa starttipiuhoissa oli paksummalti kuparia kuin mitä kaapelikenkään mahtui sisään. Powerin ruuvi mihin nuo tulee on varmaan jotai 6mm, mutta onneksi siinä on ihan reilusti kontaktipintaa, joten 10mm reikäkään tuskin tulee olemaan ongelma. Infoilen tässä viikon sisään jos on.

                          Jos joku tarvitsee Kuopion seudulla lainaan näitä vehkeitä, niin pääasiassa nämä seisovat jouten. Ja sikäli kun N54:n flashäykseen tarvii muutakin apua, niin luultavasti sitäkin löytyy kunhan nyt kokeilen omallani ensiks.
                          Jossain vaiheessa voisin tarvita flassaystä ja rahaa saat toki siitä hyvästä vähän palikkaa tosin tarviis vielä ennen sitä.
                          F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                          Comment

                          • Veeksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2177
                            • Kuopio

                            Originally posted by Hiace View Post
                            Jossain vaiheessa voisin tarvita flassaystä ja rahaa saat toki siitä hyvästä vähän palikkaa tosin tarviis vielä ennen sitä.
                            Ei siihen itseasiassa edes tarvita. Hyöty toki on pienempi ilman niitä palikoita mitä luulen sun tarkoittavan, mutta kyllä sen pitäisi parantua pelkkään JB4:nkin verrattuna.
                            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                            BMW E63 630iA '05

                            Comment

                            • Tiik
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 497
                              • Vantaa

                              Kertokaas nyt tyhmälle, että mitkä ton flashin hyödyt oikeasti ovat? Ja mitä kaikkia niitä nyt on olemassa, E85:lle ja muita?

                              Itsellä ei ole autossa kuin ilmanotto ja JB4, eikä ole tarkoitus muuta laittaakaan, mutta E85:sta käytän kuitenkin....

                              Comment

                              • Veeksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 2177
                                • Kuopio

                                Originally posted by Tiik View Post
                                Kertokaas nyt tyhmälle, että mitkä ton flashin hyödyt oikeasti ovat? Ja mitä kaikkia niitä nyt on olemassa, E85:lle ja muita?

                                Itsellä ei ole autossa kuin ilmanotto ja JB4, eikä ole tarkoitus muuta laittaakaan, mutta E85:sta käytän kuitenkin....
                                Pelkkä JB4-boksi taitaa oikeastaan muokata vain moottorin ahtoparametreja ja siten huijaa moottoria ahtamaan korkeammalle. Se tekee sen todella, todella hienosti ja moottori itse osaa säätää siihen sopivat ajoitukset yms. Mutta flashillä se homma ei mene enää niin, että moottori itse alkaa korjaamaan ajotuksia ym. viitearvoihin, vaan ne (vanokset, sytytysennakot, polttoaineen ruiskutus) on jo lähtökohtaisesti optimaaliset ja niille korkeammille ahdoille suunnitellut. Pelkän bensan kanssakin saa siis tasaisemman vähän matalammalta ahtavat vääntö/tehokäyrän joka on myös tasaisempi. Lisäks otetaan pois ns. turhia vikakoodeja mistä on viritetyssä autossa vain harmia (30FF se yleisin, eli ahtovuoto). Samalla poistuu myös nopeusrajoitin. Eron pitäis olla varsinkin normiajossa huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi tötterösuodattimien tai IC:n asennuksella, joten käytännössä ilmaisena virityksenä (jos on powerit/laturit ja piuhat), niin se on toki ihan älyttömän hyvä. Kamppeet maksaa sen 300-400€, eikä se nyt ihan hullu viritys olis siihenkään rahaan nähden. E85:n kanssa toki päästään laittamaan lähes 2 kertaa enemmän E85:ttä tankkiin (jos on lisä-PA-pumppu), joten silloin sitä hyötyä vasta saadaankin.
                                Last edited by Veeksi; 17-04-2015, 10:12.
                                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                                BMW E63 630iA '05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎