Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #31
    lomalta paluun kunniaksi "vanhojen" postauksien lueskelua...

    mutta-mutta, jo edellä (melko kattavasti) läpikäytyjen E90-haasteiden listaan seuraavat lisäykset:
    - etu-umpiot kerää tolkuttomasti kosteutta. Nyt on 50tkm mittarissa ja kolmannet umpiot menossa... Ekat vaihdettiin 1tkm kohdalla.
    - järjettömän herkkä ohjauskulmien oikeille säädöille, varsinkin run flat renkailla.
    - omituinen yksilövika: vaihteistosta 5 vaihteen synkkarengas sanoi sopimuksen irti 40tkm kohdalla . Jos olisi ollut edes 2. tai 3. vaihteen synkka, niin olisi voinutkatsoa peiliin ja todeta revittelyn riittäneen. Mutta että 5. vaihde... ei taida 318i:ssä voima riittää siihen lystiin... Tuli uusi loota takuuseen.

    Ja mitä tulee E39 ja E90 vertailuun: E90 on kliffa auto kaupungissa ja pienemmillä pyrähdyksillä, mutta maantiellä E39 on ihan ehdoton valinta (vaikka oikea vertailupari taitaisikin olla E60/E90). Perusteena väitteelle: emännällä on E39 touring...
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #32
      Originally posted by S.P.R View Post
      Hyvä hyvä! Kirjoitahan vaan lisää kokemuksia kunhan niitä kertyy. Itselläkin nyt E39 530iA alla ja pitäähän se joskus vaihtaa E60 tai E90. Sen vähän mitä olen E90 ajanut niin se oli tosiaan "kiinteämmän" tuntoinen kuin E39 ja tuntui ajossa paljon pienemmältä. Ohjaus oli myös nopeampi ja jotenkin herkempi mikä ei ollut pelkästään hyvä asia. Pitäisi joskus päästä verestämään muistoja E90 ja myöskin E60:llä.
      Johtuisko kiinteys siitä että uusi kori on jälleen huomattavasti jäykempi kuin edeltävässä E39:ssä. Samoin E60 tuntuu yhdeltä paketilta verrattuan E39:iin (E39 M-alustalla).

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 936
        • Espoo

        #33
        päivitystä

        Tuli siis keväällä hankittua tuo sigun auto. On siis tosiaan 2,5:lla, kun taas nykyiset 325:set ovat 3-litraisia.

        Tosiaan erot E39:siin ovat niitä, mitä tuossa on aiemmin lueteltu ja tuli verestettyä muistoja ajelemalla kaverin emännän E39 520iA:lla. E90 hyvässä ja pahassa, mutta enimmäkseen hyvässä, "pikkuautomaisempi" kuin E39. Oma E90 on sporttialustalla ja 17" kiekoilla, joten se on selvästi meluisampi kuin E39.

        Mutta tässä nyt nämä muut havainnot puolen vuoden ajalta:
        - Öljyä kuluu, mutta ei ihme näillä koneen suosittamilla vaihtoväleillä. Vaihdettu viimeksi joskus reilun 40tkm jälkeen, nyt ajettu 74tkm ja vielä olisi 7000km vaihtoon ajotietokoneen mukaan. Mahtaa olla aikamoista mehua, vaikka uutta on jo 1,5l laitettu jatkoksi.
        - Kuskin ovenkahva jumii toisinaan. Päädyn varmaan johonkin rasvaamisratkaisuun. Ei ole tässä yksilössä takuu enää voimassa. Ei edes kolmen vuoden mukaan.
        - Takaa (sisältä) kuuluu lähes kaikissa töyssyissä ja liiketilan muutoksissa sellainen hölskyvä naksahdus. Kuin sekoituskuula liikahtaisi spraypurkissa sitä heiluttaessa. Olen ravistellut ja heilutellut takana sisällä kaikkea, mutta en kykene paikallistamaan äänen lähdettä. Kenelläkään kokemusta? Ja sedanhan on kyseessä.
        - Kerran syttyi airbagin varoitusvalo (reilu viikko sitten), kun auto oli seissyt kuivassa puolilämpimässä halissa päivän. Jotain saatoin haistaakin, mutta saattoi olla kuvittelua. Virrat pois, odottelua ja uusi startti eikä sen jälkeen ole näkynyt. Vikakoodeja ei ole luettu.
        - Toinen xenon sanoi sopimuksensa irti 70tkm kohdalla. Vaihdoin kummatkin itse ja nyt kuskinpuolen suojakotelo on löysässä ja huurua tulee sisään. Umpiot ovat muuten todella paskaiset sisältä. Siis olivat jo ennen lamppujen vaihtoa.
        - Tuulilasin pehmeyden allekirjoitan myös.

        Mutta kaikin puolin olen kiesiin tyytyväinen. A-aski tuntui oudolta E39 stepin jälkeen (530iA), mutta siihen olen tottunut.
        Last edited by E39-530A; 10-11-2008, 22:13. Reason: Korjaus
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #34
          Enpä ole koskaan nähnyt öljynvaihtovälin menevän noin pitkälle. Yleensä on ~30tkm luokkaa ollut vaihtovälit.
          Last edited by zakspeed; 21-10-2008, 23:00.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 936
            • Espoo

            #35
            Originally posted by zakspeed View Post
            Enpä ole koskaan nähnyt öljynvaihtovälin menevän noin pitkälle. Yleensä on ~30tkm luokkaa ollut vaihtovälit.
            Ja varsinkin kun huoltovihon alkupäässä on vaihdettu jopa noin 10tkm välein. Sitten tyssää tuohon 4x tkm kohdalle. Sen jälkeen on joku (merkki)huolto tehty, mutta ainakaan ruksia ei ole öljynvaihdon kohdalla.

            Suodatinkin varmaan on jo kypsää kauraa.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • sirius18
              Bimmer Rookie
              • Dec 2002
              • 137

              #36
              Originally posted by KoPe View Post
              Asennutin monitoimisporttiratin autoon. On muuten kallis homma, jos ei ole ennestään näppäimiä ratissa, koska vaatii ratin takana olevan kytkinkeskuksen vaihdon.
              Moi, olen harkitsemassa paluuta erään kolmekirjaimisen automerkin pariin ja yksi 325 E90 olisi kiikarissa mutta siinä ei ole monitoimirattia, muutoin kyllä omaa varsin kattavan varustetason.

              Anyways, E90:in M-sport ratteja alkaa saamaan käytettynä sopuhintaan mutta kiinnitin huomion kommenttiin kytkinboxista, mitä se mahtaa maksaa marmoritiskillä? Entä airbag, ovatko keskenään vaihtokelpoisia? Entä muuta huomioitavaa kyseisessä retrofit-projektissa?

              Comment

              • villes
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 439
                • Kirkkonummi

                #37
                Originally posted by E39-530A View Post
                Mutta tässä nyt nämä muut havainnot puolen vuoden ajalta:
                - Öljyä kuluu, mutta ei ihme näillä koneen suosittamilla vaihtoväleillä. Vaihdettu viimeksi joskus reilun 40tkm jälkeen, nyt ajettu 74tkm ja vielä olisi 7000km vaihtoon ajotietokoneen mukaan. Mahtaa olla aikamoista mehua, vaikka uutta on jo 1,5l laitettu jatkoksi.
                Ainakin minulla auto pyysi huoltoon n.27tkm kohdalla ja kyseessä oli öljynvaihtohuolto, tosin laitettiin sitten samalla myös raitisilmasuodatin yms pientä ettei tarvitse niiden takia hetken päästä mennä uudestaan.
                M-B C220CDI 4matic amg -13
                ex.
                bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 936
                  • Espoo

                  #38
                  Originally posted by villes View Post
                  Ainakin minulla auto pyysi huoltoon n.27tkm kohdalla ja kyseessä oli öljynvaihtohuolto, tosin laitettiin sitten samalla myös raitisilmasuodatin yms pientä ettei tarvitse niiden takia hetken päästä mennä uudestaan.
                  Itse vielä harkitsen, josko vaihtaisi nyt vaikka tuon 7000km:n ajaksi talvea vasten itse öljyt ja suodattimen jossain. Ja kevätpuolella, kun oikea huoltoaika koittaa, niin saa mennä taas öljyt plus kaikki muu, mikä ilmaisimen mukaan on lähellä. Eihän siinä ole järkeä, että käy yksittäisiä palikoita vaihtamassa/huollattamassa erikseen pienin väliajoin.
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • nun6
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 287
                    • where the sun doesn't shine

                    #39
                    Originally posted by sirius18 View Post
                    Moi, olen harkitsemassa paluuta erään kolmekirjaimisen automerkin pariin ja yksi 325 E90 olisi kiikarissa mutta siinä ei ole monitoimirattia, muutoin kyllä omaa varsin kattavan varustetason.

                    Anyways, E90:in M-sport ratteja alkaa saamaan käytettynä sopuhintaan mutta kiinnitin huomion kommenttiin kytkinboxista, mitä se mahtaa maksaa marmoritiskillä? Entä airbag, ovatko keskenään vaihtokelpoisia? Entä muuta huomioitavaa kyseisessä retrofit-projektissa?
                    Airbagit eivät käy ristiin.

                    Comment

                    • E39-530A
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 936
                      • Espoo

                      #40
                      Tästä parit kysymykset vielä edellisten päälle.

                      Varustelistaa ei ole, mutta kuulemma "peilipaketti" pitää olla, jotta on lämmitetyt sivupeilit. Minulla kyllä lämpiää, mutta ei tässä mitään ihmeellistä muuta peilisälää ole. Ei ole tummenevaa taustapeiliä eikä taittuvia sivupeilejä. Vain normaalit sähkösäätöiset sivupeilit ja käsin "himmennettävä" taustapeili. Eli mikäs konfiguraatio tämmöinen on?

                      Mitenkäs tuo sadetunnisin sitten. Minulla menee joku piuhanpätkän näköinen taustapeilistä sellaiseen mustaan palikkaan tuulilasissa - joka näyttää kyllä muiden autojen kokemuksella - sellaiselta anturiklöntiltä. Mutta herkkyyssäätö toimii lähinnä kuin normaali taukopyyhin. Ei tunnu tajuavan mitään tihkuista tai sateista. Pitää käsin pyyhkiä tai tihkun nopeutta säätää. En tajua jotain vai (tyyppi)vika?

                      Tässä tuntuu olevan samanlaista lievää epätasaista tyhjäkäyntiä lämmetessä, kuin esiintyi edellisessä autossani (E39 530iA). Ei kovin tuntuvaa, mutta kyllä penkissä sen huomaa. Normaalia?

                      Sitten kun koneen sammuttaa, niin kuuluu selvä naksaus ja se tuntuu hytkyvän eli auto tutajaa selvästi sammumisen ajan. Normaalia?

                      Kuskin ovenkahva jumii. Tätä pähkin aiemminkin ja tiedän tyyppiviaksi. Rasvaus on edessä, sillä tältä osin takuuta ei ole enää. Mikä olisi sopivin rasva tarkoitukseen? Jotain valkoista kökköä siellä näkyy vanhastaa olevan, siinä oven sisään menevässä palassa.


                      Kiitos ja kumarrus jo etukäteen vastauksista. Ilmeisesti foorumilla ei ole niin laajaa E9x-kokemusta, kuin esim E39:stä, joten kaikki tieto on tervetullutta.
                      E92 335iA -08

                      ---
                      ex E34 540iA -93
                      ex E90 325iA -05
                      ex E39 530iA -00
                      ex Toyota Avensis
                      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                      Comment

                      • JNIJNI
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1485

                        #41
                        Originally posted by E39-530A View Post
                        Tästä parit kysymykset vielä edellisten päälle.

                        Varustelistaa ei ole, mutta kuulemma "peilipaketti" pitää olla, jotta on lämmitetyt sivupeilit. Minulla kyllä lämpiää, mutta ei tässä mitään ihmeellistä muuta peilisälää ole. Ei ole tummenevaa taustapeiliä eikä taittuvia sivupeilejä. Vain normaalit sähkösäätöiset sivupeilit ja käsin "himmennettävä" taustapeili. Eli mikäs konfiguraatio tämmöinen on?
                        Editoidaampas vähän. Eli 6-koneisissa E9x:ssä on vakiona sumuvalot, lasinpesusuuttimien ja ulkopeilien lämmitys. Peilipaketin ruksaamalla on sitten saanut myös muut herkut (koria vasten käännön, muistin ja oikean ulkopeilin pysäköintiasennon)

                        Originally posted by E39-530A View Post
                        Mitenkäs tuo sadetunnisin sitten. Minulla menee joku piuhanpätkän näköinen taustapeilistä sellaiseen mustaan palikkaan tuulilasissa - joka näyttää kyllä muiden autojen kokemuksella - sellaiselta anturiklöntiltä. Mutta herkkyyssäätö toimii lähinnä kuin normaali taukopyyhin. Ei tunnu tajuavan mitään tihkuista tai sateista. Pitää käsin pyyhkiä tai tihkun nopeutta säätää. En tajua jotain vai (tyyppi)vika?
                        Siis onko sulla oikean viiksen päässä painike, jota painamalla syttyy viikseen vihreä ledi merkiksi, että sadetunnistin on aktivoitu. Mulla ainakin pyyhintätiheys muuttuu siitä viereisestä kytkimestä. Eikä tunnistinmallissa ole edes manuaalista taukopyyhintätiheyden säätöä. Sadetunnistimelle ei mene mitään näkyissä olevaa piuhaa, kaikki on koteloitu ja tunnistin on "yhtä puuta" peilin kanssa.

                        Muista jutuista ei kokemuksia (vielä )
                        Last edited by JNIJNI; 29-10-2008, 19:58.
                        G21 LCI 330e xDrive 2022
                        E93 M3

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 936
                          • Espoo

                          #42
                          Originally posted by JNIJNI View Post
                          Siis onko sulla oikean viiksen päässä painike, jota painamalla syttyy viikseen vihreä ledi merkiksi, että sadetunnistin on aktivoitu. Mulla ainakin pyyhintätiheys muuttuu siitä viereisestä kytkimestä. Eikä tunnistinmallissa ole edes manuaalista taukopyyhintätiheyden säätöä. Sadetunnistimelle ei mene mitään näkyissä olevaa piuhaa, kaikki on koteloitu ja tunnistin on "yhtä puuta" peilin kanssa.

                          Muista jutuista ei kokemuksia (vielä )
                          Peilihomma on pihvi.

                          Mutta tuossa minun kiulussa ei kait ole sitten sadetunnistinta lainkaan. Ei syty viikseen mitään valoja ja se "herkkyyssäätö"-rulla on samanlainen kuin E39:ssä, jossa mielestäni oli sadetunnistin. Eli se nyt siis on vain manuaalisen tihkupyyhinnän säätö mitä ilmeisemmin. Se lyijykynän paksuinen musta piuha siihen tulilasin ylälaidassa olevaan klönttiin hämäsi myös.

                          Kaikkea muuta kivaa se ensiostaja on tähän keksinyt valita, mutta ei sitten sadetunnistinta viitsinyt ruksata.

                          Pitäisi kipaista Laakkoselta tuo varustelista, jos sitä autosta jostain jemmasta löydy.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • JNIJNI
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1485

                            #43
                            Ettei se "klöntti" olisi kaukovaloavustin (vaihtaa itekseen pitkille ja lyhyille-valoille)? :think

                            Avustimessa on sellainen vanhan kameran etsimen näköinen etuosa, joka "tutkii" edessä olevia valaistusolosuhteita.

                            Originally posted by E39-530A View Post
                            Peilihomma on pihvi.

                            Mutta tuossa minun kiulussa ei kait ole sitten sadetunnistinta lainkaan. Ei syty viikseen mitään valoja ja se "herkkyyssäätö"-rulla on samanlainen kuin E39:ssä, jossa mielestäni oli sadetunnistin. Eli se nyt siis on vain manuaalisen tihkupyyhinnän säätö mitä ilmeisemmin. Se lyijykynän paksuinen musta piuha siihen tulilasin ylälaidassa olevaan klönttiin hämäsi myös.

                            Kaikkea muuta kivaa se ensiostaja on tähän keksinyt valita, mutta ei sitten sadetunnistinta viitsinyt ruksata.

                            Pitäisi kipaista Laakkoselta tuo varustelista, jos sitä autosta jostain jemmasta löydy.
                            G21 LCI 330e xDrive 2022
                            E93 M3

                            Comment

                            • E38
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 269
                              • HKI,TKU

                              #44
                              Originally posted by E39-530A View Post
                              Kaikkea muuta kivaa se ensiostaja on tähän keksinyt valita, mutta ei sitten sadetunnistinta viitsinyt ruksata.
                              Sadetunnistin pyyhkii monen makuun liian hanakkaasti ja näin koko varuste on vähän kyseenalainen.
                              Autotalli:
                              -07 Lexus GS300
                              -96 Mercedes-Benz SL320
                              -79 Wartburg 353W Tourist
                              -66 Cadillac Coupe De Ville


                              Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                              Comment

                              • sirkus
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 2195
                                • kaustinen

                                #45
                                --------------------------------------
                                Last edited by sirkus; 05-11-2008, 15:55.
                                Chrysler 300c crd touring 2010
                                Daily driver
                                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                                Man cave on wheels
                                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                                Built not bought
                                V8, only juice&milk come in 2 litres

                                Kawasaki zzr1100 fighter


                                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎