Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    Originally posted by -Jarmo- View Post
    Muutaman vuoden tauon jälkeen paluu Bmw:n rattiin on alkanut houkuttaa. Tästä keskustelusta on ollut erinomaisen paljon hyötyä autonvaihdon suunnittelussa. Houkuttelevimmalta vaihtoehdolta on alkanut tuntumaan sopivan E91:n hakeminen Saksasta, budjetti veroineen voisi olla 20t euron luokkaa.

    Nykyinen menopelini on toiminut erittäin luotettavasti. Ihmeempiä korjauksia ei ole tarvinnut tehdä vaikka ikää autolla on reilut 8 vuotta ja kilometrejäkin yli miljoonan neljäsosa. Luotettavaa kyytiä pitäisi siis seuraavankin auton tarjota, lisättynä ajamisen ilolla ja laadun tunnulla (ajamisen iloa nykyinen ei juuri tarjoa). Vuodessa kilometrejä kertyy vajaa 40 tuhatta, jotka koostuvat pääasiassa päivittäisestä työmatkasta maantietä pitkin. Kaupunkiajoa tulee suhteellisen vähän. Kiikarissa on 320d, mutta ottaakko manuaali vai automaatti? Automaatin mukavuus houkuttelisi, mutta kauhukertomukset hintavista laatikkoremonteista pistävät miettimään. Lähinnä kaipaisin kokemuksia automaatin kestävyydestä vs. manuaali.
    Laatikkohuolet taitaa olla noissa vanhemmissa E46/E39 3 litran dieseleissä. Uudemmissa taitaa olla huolettomat automaatit :think
    Eli se on makuasia kummasta tykkää. Maantiellä pärjää kyllä manuaalillakin.

    Tuohon 20k aavistus lisää ja saisi jo 325d manuaalina. Sellainen oli edellinen auto ja todella mukava ja huoleton peli oli. Voin suositella
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • -Jarmo-
      Newbiemmer
      • Sep 2007
      • 13
      • Oulu

      325d:n näyttäisi tosiaan saavan parin tuhannen lisäsijoituksella. Ilmoitetut kulutuslukematkaan eivät ole pahoja. Minkä verran tuommoinen vie käytännössä dieseliä, jos ajelee rauhallisesti?
      E91 320dA

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        Originally posted by -Jarmo- View Post
        325d:n näyttäisi tosiaan saavan parin tuhannen lisäsijoituksella. Ilmoitetut kulutuslukematkaan eivät ole pahoja. Minkä verran tuommoinen vie käytännössä dieseliä, jos ajelee rauhallisesti?
        Ulkomuistista jotain:
        Sekalainen kaupunki/työmatka kulutus 7-7.3l/100km
        Maantiellä Kesärajoituksin 6.4l/100km
        Maantiellä talvella 5.6l/100km
        (auto -07 E91 325D manuaalina)

        Ja kaikissa mukana moottoritietä, ei mitenkään säästelty missään välissä. Vakkarissa yleensä rajoitus +15km/h :think

        Tuohon saa ohjelmoimalla ja DPF:n poistamalla jopa 270hp/580nm tehot joten kulkuakin saa tarvittaessa
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Tyko
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 74
          • Lieto

          Eka postaus foorumille. Kirjauduin siinä toivossa että piakkoin nykyinen Volvo (V50 T5 awd) vaihtuisi takavetoiseen Baijerilaiseen. Kolmelitrainen diesel haussa.

          Tänään kävin ensimmäisen kerran tuollaista E91 330d:tä koeajamassa. Raision Kamuxilla myynnissä joten Saksan tuontipeli kyseessä.

          Tarpeisiini oli sopivasti varusteita kuten navi isommalla näytöllä, tutkat eteen ja taakse, sporttipenkit, vakkari yms. Moottori on juuri sellainen kuin kuvittelinkin eli sopivasti voimaa tuohon massaan. Ohjaus oli jäykähkön puoleinen Volvoon verrattuna. Moottoritienopeuksilla ei suuremmin eroja rengasmelussa BMW:n ja Volvon välillä. Kitinöitä ja natinoita ei kuulunut.

          Ko. yksilön korissa pientä sanomista siellä täällä joten mistään valioyksilöstä ei voitu puhua. Toisessa sivupeilin kuoressa peukalon kokoinen reikä, kuskin puolen helma repsotti takarenkaan edestä ja hanttarin ovessä pieni kolhu. Lupasivat kyllä hoitaa nuo kuntoon mikäli kauppoihin päästään. Ei vaan anna kovin hyvää kuvaa autosta tuollaiset pienet kauneusvirheet. Talvirenkaiden aluvanteita oli myöskin aika huoletta ajeltu pitkin kanttarin reunoja joten taidan ainakin toistaiseksi jäädä vielä haku päälle, vaikka asiallisen tarjouksen vaihtoautosta antoivatkin.

          Niin ja tuo koeajoauto oli manuaalina, tekisi mieli vielä kokeilla automaatilla. Jotenkin olen siihen automaattiin vaan kyllästynyt Volvossa (geartronic) kun ei se aina toimi ajatuksen lailla. Ohitus- tai kiihdytystilanteissa heittää välillä turhan pienelle vaihteelle. Toimiikohan noissa Bemareissa automaatti paremmin? Koeajamallahan sen huomaa. Onhan se automaatti kaupunkipyörityksessä ihan ehdoton joten molemmilla vaihteistoilla hyvät puolensa.

          Entäs jos (=kun) lähtee viemään Bemaria Karalalle ohjelmiston päivitykseen, onko manuaalissa ja automaatissa eroja virityksen keston suhteen?
          Cayenne S E-Hybrid -15

          Comment

          • Casull
            Bimmer Fanatic
            • May 2010
            • 207
            • Nivala

            Siis että kestääkö auto virittää vai kuinka kauan virittäminen kestää?

            Muutaman minuutin homma oli ohjelmien sisäänajo.

            Manuaalissa saattaa vauhtipyörä antautua hurjan väännön edessä, automaatilla ei pitäisi tulla ongelmia.
            ZF lupaa 600nm väännönkestoksi tuolle automaatille ja sen verran tuossa karalan jäljiltä pitäisi ollakkin.

            Tältä piste lastutukselle.

            Ei ainakaan mulla heitä liian pienelle vaihteelle jos ei nyt ihan syyläriin asti kaasupoljinta rekan perässä tallaa.
            Vähempikin riittää...
            Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
            Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

            Comment

            • Salojarvi
              Newbiemmer
              • Aug 2010
              • 14
              • Vantaa

              Moro, elikkä oon hankkimassa 320da e90 05-07 bimmeriä.

              ois parit kiinnostavat 100-110k ajettuja ni mihis niissä kannattais kiinnittää huomiota?

              ja entäs toi automaatti, kestääkä lastun millä luvataan se 211hp ja 420nm?

              ja sit mitä ulkonäköön tulee, niin luultavasti musta auto tulossa ja tarkotus ois sitte hankkii tummennetut takavalot, onko helppo vaihtaa itse?entäs angel eyesit eteen?

              ja sitte vielä vaikkei tänne kuulukkaan niin vanteista sen verta,millaset 18 ja 19 vanteet tonne mahtuu pyörimään?

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2321
                • Uusimaa

                Originally posted by Salojarvi View Post
                Moro, elikkä oon hankkimassa 320da e90 05-07 bimmeriä.

                ois parit kiinnostavat 100-110k ajettuja ni mihis niissä kannattais kiinnittää huomiota?
                - Älä osta vaatimattomalla varustelulla ladattua autoa. Alkaa vain harmittamaan ajan myötä. Varmuudella.
                - Kuuntelee korin nitinät ja natinat. Sedan on tässä tosin parempi... Jos nitisee paljon ja jatkuvasti, et siitä pääse koskaan millään eroon.
                - Pannu ja vaihteisto on aika murheettomia.
                - Luetuta vikakoodit ennen hankintaa. Ne saattaa paljastaa kallitakin vikoja. Jos sähköpuolella on runsaasti mystisiä (esim. alijännite)vikakoodeja, kielii se yleensä vaihtokunnossa olevasta akusta.
                - Sähköisen ohjauslukon toiminta kannattaa tarkastaa.
                - Automaatin sport-asennon vaihto 1>2 saattaa tapahtua voimakkaan nykäyksen saattelemana = Tyyppivika/ominaisuus
                - Kokonaisuutena E90 on mielestäni huoleton peli. Omallani on nyt ajettu 190tkm, ja silti moni kyytiin tuleva luulee autoa uudeksi.

                Originally posted by Salojarvi View Post
                ja entäs toi automaatti, kestääkä lastun millä luvataan se 211hp ja 420nm?
                211hp voi olla optimistinen toive 163hp versiolta, mutta kestää kyllä. Omallani (Karala 200hp/400Nm) on ajettu lastutettuna 30tkm ja pelaa kuin sveitsin kello. Laatikko on vahvan ja lujan maineessa, joka tässä threadissä on jo moneen kertaan kerrottu. Liekö kukaan saanut E90-lootaansa vielä rikki?

                Originally posted by Salojarvi View Post
                ja sit mitä ulkonäköön tulee, niin luultavasti musta auto tulossa ja tarkotus ois sitte hankkii tummennetut takavalot, onko helppo vaihtaa itse?entäs angel eyesit eteen?
                Yleensä takavalojen vaihto on Bemuihin muutaman minuutin juttu. Tourinkiin oli myös. Varmasti selviät siitä Enkeleistä: Osta suorilta sellainen versio, johon ei tarvitse jälkeenpäin tuunata enkeleitä.

                Originally posted by Salojarvi View Post
                ja sitte vielä vaikkei tänne kuulukkaan niin vanteista sen verta,millaset 18 ja 19 vanteet tonne mahtuu pyörimään?
                Tähän löytyy varmasti omat asiantuntijansa, mutta 8" vanteen tapauksessa tulee asiallinen ja siisti, kun takana on ET20 ja edessä ET30.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Salojarvi
                  Newbiemmer
                  • Aug 2010
                  • 14
                  • Vantaa

                  Kattava vastaus, kiitän JKK!

                  Comment

                  • motoman
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 35
                    • Pohjanmaa

                    Originally posted by Tyko View Post

                    Niin ja tuo koeajoauto oli manuaalina, tekisi mieli vielä kokeilla automaatilla. Jotenkin olen siihen automaattiin vaan kyllästynyt Volvossa (geartronic) kun ei se aina toimi ajatuksen lailla. Ohitus- tai kiihdytystilanteissa heittää välillä turhan pienelle vaihteelle. Toimiikohan noissa Bemareissa automaatti paremmin? Koeajamallahan sen huomaa. Onhan se automaatti kaupunkipyörityksessä ihan ehdoton joten molemmilla vaihteistoilla hyvät puolensa.
                    Mielestäni Volvojen ja tässä omistamassani 320d automaattivaihteistossa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Olen jonkin verran ajellu noilla V70 automaateilla vuokra-autoilla ja eilen oli XC60 automaatilla. Kyllä tuli ikävä omaa autoa, oli sen verran kuminauhamainen.

                    Comment

                    • b mutteri kasa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1461
                      • Area 03

                      Originally posted by motoman View Post
                      Mielestäni Volvojen ja tässä omistamassani 320d automaattivaihteistossa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Olen jonkin verran ajellu noilla V70 automaateilla vuokra-autoilla ja eilen oli XC60 automaatilla. Kyllä tuli ikävä omaa autoa, oli sen verran kuminauhamainen.
                      Sama täällä,XC60 automaattina ollut pari kertaa työmatkoilla vuokralla,niin ihan järkyttävä...kun vertaa BMW autoomaatin toimintaan.
                      BMW F11 530 dA VOLL
                      Carbon-schwarz Metallic

                      BMW E30 325i Sport

                      Comment

                      • öpel
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 253
                        • ??????

                        Moron, kävin koeajamassa uutta E90 318-diiseliä autoliikkeessä ja pidin. Budejetti ei riitä hankkimaan näin kalliilla sitä Baijerilaista ajamisen iloa, kun tähän asti on kisattu edullisemalla etuvetoisella saksalaismerkillä (Astra Sport). Eli hakusessa olisi niitä ensimmäisten vuosin E90 kärryjä 2-litraisella bensalla. Uskaltaako näiden varhaisten mallien tekniikkaan luottaa, vai oliko paljon niitä kuuluisia lastentauteja?
                        Monien uusien autojen kohdalla valitetaan lämmön puuttumisesta, miten tällainen pienellä bensakoneella oleva bemari?
                        Mitenkä talviautoilu yleensä, ajonvakautus pitää takatuupparin kurissa, mutta onko jotain muuta bugia?
                        Opelissani EGR on aiheuttanut harmaita hiuksia ja vikavalon syttymisen, onko Bimmerissä tätä surkeaa keksintöä joka karstoittaa moottorin? Jos, niin kuinka se on pelittäny?
                        Tähän korimalliin on tullut jo faceliftejä, mutta onko tekniikassa (alustarakenteissa ym.) ratkaisevia muutoksia eri vuosimallien kesken?
                        BMW 523i E39 MY1999

                        Comment

                        • mikok
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 10
                          • ristiina

                          E 90 320 d -05/06

                          Olis ehkä auton vaihto edessä. Mielessä on käyny tommunen 320d farkku bemu. Entinen auto on a4 1.8 t quattro -01. Muutama asia tulee mielee: Onko Tuo 3-sarjan farkku miten pieni, näyttää kuvissa? Ja tietysti seuraavaksi ne kuuluisat tyyppiviat? No rouvaa kiinnostaa pärjääkö se takavedolla kun on nelikkoon tottunu. Miten noissa toimii nuo luistonestot ym? Kone on vissii luotettava ja taloudellinen? Käyttäjien kokemukset?

                          Kyllähän tuossa audissakin remppaa riittää mutta pääpuolisin osat ei ole hirmu kallita ja niitä saa tilattu helposti audiclubin kautta. Mitenkäs näissä?

                          No Entä viritys potenttiaali. Kytkin varmaan antautuu heti lastun laiton jälkeen. Saako näihin kiinteää vauhtipyörää ja parempaa kytkintä, Kuten edellä mainittuun audiin?

                          Kiitos ja anteeks

                          Comment

                          • Zeta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7526
                            • Kotona

                            Originally posted by mikok View Post
                            Olis ehkä auton vaihto edessä. Mielessä on käyny tommunen 320d farkku bemu.
                            Onko pakko olla 320d?



                            Hinta ero ei varmaankaan ole kovin suuri 320d/325d :think

                            Tai sitten bensalla 325i

                            -
                            Käyttöautona: F20
                            Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                            Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                            Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                            -

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2321
                              • Uusimaa

                              Saat ainakin yhden yön kulumaan kun kahlaat alla olevat threadit läpi. Varmasti löytyy vastauksia kysymyksiin:





                              Ja vertailusta Audin A4:seen; Itselläni oli joitakin vuosia sitten vuoden päivät Audi A4 2,5V6Tdi Quattro vm.2002. Ja sitä ennen samanlainen 2,4 V6. Mallihan oli ihan hyvä ja kaikinpuolin laatupeli... Mutta Jos vertaa tähän nykyiseen E91 320dA:han, niin lyhyesti voin sanoa etten haikaile Audin perään sitten millään tasolla. En kaipaa edes sitä nelivetoa, joka mielestäni vain vei viimeisenkin ketteryyden ajo-ominaisuuksista. Kunnolliset nastarenkaat E91:sen alle, eikä ole minkäänlaisia ongelmia talviajettavuuden kanssa. Tämän varmaan moni uudemman BMW:n omistaja voi allekirjoittaa. Ero E91:sen ja A4:sen välillä on parhaiten kuvattavissa käsitteellä "ajamisen ilo" ensinmainitun hyväksi. Bemulla on vain aina kiva lähteä aamulla töihin. Audi ei synnyttänyt sen sorttista kipinää koskaan.

                              Jottei mene aivan hehkuttamiseksi, niin on kyllä todettava, että A4 oli korin sivuäänien suhteen kiinteämpi paketti. Muuta parempaa en äkkiseltään keksikään.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2321
                                • Uusimaa

                                Originally posted by öpel View Post
                                Eli hakusessa olisi niitä ensimmäisten vuosin E90 kärryjä 2-litraisella bensalla. Uskaltaako näiden varhaisten mallien tekniikkaan luottaa, vai oliko paljon niitä kuuluisia lastentauteja?
                                Juuri kävin hakemassa eräälle tuttavalle saksasta E90 320i:n vm.2005. Mittarissa oli 110tkm ja auto pelasi kaikinpuolin hyvin. Ainoastaan Valvetronicin säätömoottori piti uusia (300 euroa). Tämä onkin ko. mallin tyypillisin vikaantuva (kallis) yksityiskohta. Useimmiten vikaantuminen vaihdattaa ilmeisesti koko Valvetronicin (800 euroa). Tämä kannattaa vikaskannerilla tarkistaa ennen kaupantekoa.

                                Taloudellinen perusauto, mutta armottoman nuhainen! Suomessa menettelee, mutta Autobahnalla tällä oli kyllä jatkuvasti tientukkeena. Kulki mittariin 215km/h kymmenen kilometrin kiihdytyksen kliimaksina.

                                Jos budjetti on rajallinen, sijoita ennemmin 320d:hen, joka jo vakiona potkii aivan eritavalla. Lastutettuna alkaa olla jopa laimesti hyvä.
                                Last edited by JKK; 25-08-2010, 10:05.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎