E9X M3 Kokemuksia -yhdistetty topic-

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• vam0s
    replied
    Mitähän on tapahtunut Kk-laakereiden remontin hinnoille? "aikoinaan" eli noin vuosi sitten esim Laakkosella kyseinen remppa kustansi 1600€ ja tänä päivänä 3000€. BC-motorsille pirautin myös ja samaa hintaa tarjosi paitsi että halusi että uusi akku vaihdetaan jostain syystä? "olisi suotavaa vaihtaa samalla".

Leave a comment:

• Doni
    replied
    Originally posted by SC90 View Post
    Nopea kyssäri...

Jollain tietoa, mikä mahtaa olla e9x M3:sen takapyörännavan momentti?:think

M27 kierteellä 300Nm.

Leave a comment:

• SC90
    replied
    Nopea kyssäri...

Jollain tietoa, mikä mahtaa olla e9x M3:sen takapyörännavan momentti?:think

Leave a comment:

• kno1
    replied
    Originally posted by Reeperbahn View Post
    Mulla oli Brembon big brake kit ja tosiaan sen kanssa ei ainakaan havaittavaa muutosta tullut muuta kuin huonompaan suuntaan . Arvelinkin että todennäkösesti vaatii jotain muutakin konfigurointia kuin pelkän option lisäyksen.
    Tänään pällisteltiin GTS-asetuksia ohjelmoijan kanssa. Lopputulema oli se, että autoon ei tehty mitään muutosta asetuksiin. Herra oli sitä mieltä, että GTS autoissa vain etujarrut on muuttuneet takajarrujen pysyessä alkuperäisinä. Tämä tieto GTS auton jarruista on muistinvarainen, joten asiaan saatetaan vielä palata. Muutosta ei tehty koska minun autossa koko paketti (etu/taka) on muuttunut huomattavasti alkuperäisestä. Hänen mielipide oli se, että muutos ei suoranaisesti koske jarruja, vaan ajonhallintayksikön toimintaa ääritilanteissa. Onko jollain selvää infoa siitä, millaiset jarrut alkuperäisissa GTS autoissa on? Onko takapää muutettu myös ja koskeeko muutos sekä levyjä (halkaisija/paksuus) että satuloita.

edit: GTS M3 autoissa on edessä 6-mäntäiset satulat 378mm levyllä. Takana on 4-mäntäiset satulat 380mm levyllä. Mäntien poikkipinta-aloista, palojen materiaaleista tai niiden pinta-aloista ei vielä tässä kohtaa ole tietoa. Joka tapauksessa GTS autojen jarrut poikkeavat selvästi ns perusversioista. Myös jarruletkut ovat vaihtuneet ns. teräspunosletkuihin.
    Last edited by kno1; 29-05-2020, 17:46. Reason: lisäinfo

Leave a comment:

• Reeperbahn
    replied
    Mulla oli Brembon big brake kit ja tosiaan sen kanssa ei ainakaan havaittavaa muutosta tullut muuta kuin huonompaan suuntaan . Arvelinkin että todennäkösesti vaatii jotain muutakin konfigurointia kuin pelkän option lisäyksen.

Leave a comment:

• kmn
    replied
    Niin tässä on ilmeisesti puhe performance brake kit jarrupäivityksen yhteydessä tehtävästä ohjelmoinnista? :think Itsekin spekuloin omaan vessaan tätä joskus, mutta fiksummat sanoi, että ihan turhaa ja ei kannata niin kauan, kun autossa on normi M3 jarrut. En tosin muista mikä oli syynä tälle :think

Leave a comment:

• kno1
    replied
    Originally posted by Reeperbahn View Post
    Kokeilin tuota ominaisuutta entisessä M3:ssa, enkä juurikaan muutosta jarrutuntumaan havainnut. Sen sijaan huonona ominaisuutena tuli hitaampi reagointi liikkeelle lähtöön. Eli kun esim. liikennevaloissa seisoi vaihde päällä ja jalka jarrulla, niin vihreiden vaihtuessa ja jarrulta noustessa tuli pieni viive, ennen kuin auto lähti liikkeelle. Viive ei ollut pitkä, mutta sen verran että kyllä toinen auto rinnalla ehti lähteä jo liikkeelle ennen kuin itse pääsi mihinkään. Otin modin sitten pois ja viive hävisi.

EDIT: Tarkennan vielä että auto oli DCT-laatikolla.

Joo, täytyy keskustella tosta muutoksesta vielä paikallisen ohjelmistogurun kanssa. Hänellä oli aiheeseen jo lisäinfoa sen suhteen, että DSC pitää ohjelmoida samalla kertaa erilaiseksi kuin mitä se nyt on. Jarrut on vielä sisäänajovaiheessa, joten niiden todellista potentiaalia ei ole mitattu millään lailla, eli muutoksen harkinnalle on hyvin aikaa. Mun auto on myös DCT-laatikolla. Kiitokset kommenteista

Leave a comment:

• Reeperbahn
    replied
    Originally posted by kno1 View Post
    Aikaisemmissa keskusteluissa tuli ilmi, että M kolmoseen saa ohjelmoitua VO optiolistan kautta "terävyyttä" jarruihin. Onko kenelläkään tietoa siitä, mitä se ihan oikeasti tekee? Omassa autossa on jarrut nyt päivitetty hyvinkin lähelle GTS jarruja, ja aikomus on muuttaa tuo parametri vastaamaan jarruja. Kiinnostaisi vaan tietää miten systeemi saa jarrut terävemmiksi ohjelman kautta.
    Kokeilin tuota ominaisuutta entisessä M3:ssa, enkä juurikaan muutosta jarrutuntumaan havainnut. Sen sijaan huonona ominaisuutena tuli hitaampi reagointi liikkeelle lähtöön. Eli kun esim. liikennevaloissa seisoi vaihde päällä ja jalka jarrulla, niin vihreiden vaihtuessa ja jarrulta noustessa tuli pieni viive, ennen kuin auto lähti liikkeelle. Viive ei ollut pitkä, mutta sen verran että kyllä toinen auto rinnalla ehti lähteä jo liikkeelle ennen kuin itse pääsi mihinkään. Otin modin sitten pois ja viive hävisi.

EDIT: Tarkennan vielä että auto oli DCT-laatikolla.
    Last edited by Reeperbahn; 11-05-2020, 15:03.

Leave a comment:

• kno1
    replied
    Jarrupäivitys...

Aikaisemmissa keskusteluissa tuli ilmi, että M kolmoseen saa ohjelmoitua VO optiolistan kautta "terävyyttä" jarruihin. Onko kenelläkään tietoa siitä, mitä se ihan oikeasti tekee? Omassa autossa on jarrut nyt päivitetty hyvinkin lähelle GTS jarruja, ja aikomus on muuttaa tuo parametri vastaamaan jarruja. Kiinnostaisi vaan tietää miten systeemi saa jarrut terävemmiksi ohjelman kautta.

Leave a comment:

• zakspeed
    replied
    Originally posted by Bimmer145 View Post
    Missäpäin porukka on vaihdattanut kk laakereita pirkanmaalla?
    Töissä tulee tehtyä paljon S moottoreiden laakeriremontteja kuten muutkin tyyppiviat näistä

yv:llä tavoittaa.

Leave a comment:

• Bimmer145
    replied
    Missäpäin porukka on vaihdattanut kk laakereita pirkanmaalla?

Leave a comment:

• SC90
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Kardaanin tukilaakeri oli itsellä syyllinen.
    Yes, kiitti vinkistä, tsekataan tämäkin, kun auto tulee.

Leave a comment:

• alfaromeo
    replied
    Originally posted by SC90 View Post
    En ole ollenkaan varma, että tulee perästä. Itse en ole autoa ajanut, tämä on toisen ihmisen havaintojen perusteella. Saattaa hyvinkin olla mahdollista pyöränlaakeri.
    Kardaanin tukilaakeri oli itsellä syyllinen.

Leave a comment:

• MikaSe
    replied
    Löytyykö jostain M3 mattoja? Ainakaan koodilla 82112293533 ei tunnu löytyvän kuin USA:sta.

Leave a comment:

• SC90
    replied
    Originally posted by Mac View Post
    Ootko varma että ääni tulee perästä? Itse vainoharhaisena heti luulin että perä ääntää kun kuului ujellusta. Takaanta vain pyöränlaakeri oli mennyt.
    En ole ollenkaan varma, että tulee perästä. Itse en ole autoa ajanut, tämä on toisen ihmisen havaintojen perusteella. Saattaa hyvinkin olla mahdollista pyöränlaakeri.

Leave a comment:

Working...