Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkoperä E9X sarjalaiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #31
    Originally posted by Supra^ View Post
    AlpinWeiss ainakin puhuu DTC:stä joka löytyy tuosta 320d:stäkin, tarkoititko nixu samaa vai onko olemassa jotain koodaamalla saatavaa lisäsysteemiä vielä? :think
    -08 jälkeissä x35i:ssä on eLSD. Eli luistonestot pois kytkettynä jarruttaa sutivaa pyörää.



    "The 135i Coupe offers a BMW first by featuring an electronic differential lock to deliver a sporting and ambitious style of driving. The electronic differential lock works when the car is accelerating hard out of corners or tight bends. In this situation, it electronically slows the spinning inside rear wheel to enhance vehicle traction and ensure that all available power is transferred to the road.
    "

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #32
      Sama systeemi erinimellä löytyy nelivedoista.

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #33
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Sama systeemi erinimellä löytyy nelivedoista.
        http://www.bmw.com/com/en/insights/t...erential_brake
        Onko kuitenkaan sama systeemi kuin eLSD? Taisiis, meneepä hankalaksi, mutta eLSD:llä antaa tällaista:

        http://f30.bimmerpost.com/forums/att...1&d=1372167709

        Ja tämä eLSD ei ainakaan pelkällä koodauksella käyttöön tule eikä varmaan löydykään E9x-sarjalaisista, jos kyseessä on tuo kuvan hässäkkä...
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #34
          Originally posted by Supra^ View Post
          Onko kuitenkaan sama systeemi kuin eLSD? Taisiis, meneepä hankalaksi, mutta eLSD:llä antaa tällaista:

          http://f30.bimmerpost.com/forums/att...1&d=1372167709

          Ja tämä eLSD ei ainakaan pelkällä koodauksella käyttöön tule eikä varmaan löydykään E9x-sarjalaisista, jos kyseessä on tuo kuvan hässäkkä...
          Mistä tuo kuva on, ettei olisi M Variable differential?


          Käsittääkseni tuo eLSD käyttää vain jarruja, tuskin sitä saa koodattua normaali malleihin mutta idea taisi olla koodata se pois 35 mallista?

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #35

            Tuolla eLSD juttua.

            Comment

            • JP-76
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 1060
              • Kanta-Häme

              #36
              Originally posted by Jakuza View Post
              Itseasiassa kuvittelisin, että tuo olisi Quaifen kanssa loistava ominaisuus juurikin pitää päällä. Tällöin myös "liukkaamman" puolen pyörällä on enemmän vastusta ja Quaife todennäköisesti toimii paremmin. Normaalisti Quaifehan sutii todella helposti yhdellä, jos toisella puolella on selkeästi vähemmän pitoa.
              Väärin, quaifen ainoa ongelma on se että jos joutuu tilanteeseen jossa toinen takapyörä on kokonaan ilmassa, ei lukko lukitu. Tällainen tilanne on esimerkiksi jos auto joutuu ns. ristiriipuntaa joka varmaan on enemmän tuttu termi "offroudaajille". Jos toisella takapyörällä on hiukankin vastusta, lukko lukittuu eli käytännössä tuosta em. tilanteestakin pääsee irti niin että painaa kevyesti jarrua jolloin ilmassa olevalle akselille tulee pieni vastus ja lukko lukittuu.

              Jos toisen pyörän luistaessa ajotilanteessa ei quaife lukitsisi lukkoa, niin mitä virkaa koko lukolla sitten olisi?

              Ja minulla siis on kyseinen quaifen lukko autossa joten tämä ei ole ihan mutuilua
              Kalusto:
              BMW 550i xDrive -14
              BMW S1000R -17
              Toyota Proace -15

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #37
                Originally posted by JP-76 View Post

                Jos toisen pyörän luistaessa ajotilanteessa ei quaife lukitsisi lukkoa, niin mitä virkaa koko lukolla sitten olisi?
                Moni on kertonut, että esim. talvella yksi pyörä sutii eikä quaife lukita. Samoin tietyissä tilanteissa kuivalla asfaltilla.

                No oli miten oli, niin mitä haittaa on siitä että jarrutetaan sutivaa pyörää? Jos quaife toimii niin silloinhan sen ei tarvitse jarruttaa.

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #38
                  .
                  Ei se kyllä pidä paikkaansa, jokaisessa ajotilanteessa molemmat takaset työntää.

                  Jos kiihdytät ja vähän väliä toista takasta jarrutetaan, niin kyllä sillä on lopputuloksen kannalta väliä.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #39
                    Originally posted by tuikku View Post
                    .
                    Ei se kyllä pidä paikkaansa, jokaisessa ajotilanteessa molemmat takaset työntää.

                    Jos kiihdytät ja vähän väliä toista takasta jarrutetaan, niin kyllä sillä on lopputuloksen kannalta väliä.
                    Quaifeen taidettiin lisätä esijännitystä jossain vaiheessa, onko nuo vanhemmat sitten herkempiä sutimaan yhdellä? Vai mistä tuollainen on peräisin?

                    Ei kai sitä toista jarrutella jos se ei sudi? Vai mitä siellä tapahtuu?

                    Comment

                    • jumbo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 6603
                      • Lappeenranta

                      #40
                      Meillä on tuohon e91:seen laitettu toimintaan se x35i malleissa oleva "sähkölukko", ja kyllä siellä takapäässä jotain tapahtuu. Oli sitten DTC päällä, pois tai luistonesto kokonaan pois päältä, pari kertaa muksahtaa ja molemmat pyörät sutii tasaisesti.
                      Ääni kuulostaa enemmänkin juuri siltä kun lukoton perä välillä sutii molemmilla ja kohta taas ei
                      Last edited by jumbo; 01-12-2014, 20:35.
                      M550d

                      Comment

                      • Jakuza
                        BTCF Member
                        • Nov 2006
                        • 516
                        • Brisbane

                        #41
                        Originally posted by JP-76 View Post
                        Väärin, quaifen ainoa ongelma on se että jos joutuu tilanteeseen jossa toinen takapyörä on kokonaan ilmassa, ei lukko lukitu. Tällainen tilanne on esimerkiksi jos auto joutuu ns. ristiriipuntaa joka varmaan on enemmän tuttu termi "offroudaajille". Jos toisella takapyörällä on hiukankin vastusta, lukko lukittuu eli käytännössä tuosta em. tilanteestakin pääsee irti niin että painaa kevyesti jarrua jolloin ilmassa olevalle akselille tulee pieni vastus ja lukko lukittuu.

                        Jos toisen pyörän luistaessa ajotilanteessa ei quaife lukitsisi lukkoa, niin mitä virkaa koko lukolla sitten olisi?

                        Ja minulla siis on kyseinen quaifen lukko autossa joten tämä ei ole ihan mutuilua
                        Kyllä mulla Quaifesta on kokemusta, kun oli 4 vuotta sellainen alla, mutta olin kuitenkin erittäin pettynyt ko. tuotteeseen. Toisen puolen ei todellakaan tarvitse olla ilmassa, jotta saadaan auto sutimaan yhdellä... Kokemusta säännöllisestä rata-ajosta, jäärata-ajosta, kuminpoltosta, yleisestä pyörittelystä yms. Esimerkiksi radalla tiukoissa mutkissa, kun sisäpyörä kevenee kanttarilta pudotessa -> mahdollista että sutii yhdellä, risteyksestä pienessä luisussa lähdettäessä, kun auto notkahtaa tien "kaadon" takia toiselle kaistalle ja sisärengas kevenee -> sutii yhdellä. Puhumattakaan keleistä, jolloin pitoerot kasvavat suuremmiksi, esim märkä-kuiva, jää-kuiva jne.

                        Kyllähän tuo aina kahta rantua jätti suoraan lähdettäessä, jos pitoerot eivät olleet erittäin suuria, mutta aivan "liian" helposti tosiaan tuo torsenin "nollapito" ongelma tuli esiin Quaifessa.

                        Maailmalla on kyllä helvetisti juttua ko. ongelmasta ja porukka pohtii mistä löytyisi huonoiten voiteleva kelpo öljy, että "lukko" pitäisi paremmin. Itsellä oli myöskin useampaa öljyä sisässä ja Redlinen erittäin "liukkaalla" esteriöljyllä tuntui ehkä toimivan huonoiten. Quaifen edustajan mukaan kuitenkin kaikki avoimiin periin sopivat öljyt ovat täysin ok tuotteen kanssa.

                        Rataslukoista suosittelisin ehdottomasti tutustumista Wavetrackiin, ainakin heidän omien puhdeidensa mukaan torsenin perusongelma on hoidettu riittävällä esijännityksellä. Itsellä on tällä hetkellä kunnon kitkalukko alla ja taidan tosiaan jättää nämä rataslukot tästä edespäin muille..

                        Comment

                        • jumbo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 6603
                          • Lappeenranta

                          #42
                          Tuossa kun aiemmin oli keskustelu tästä "sähköisestä lukosta", niin on kyllä ihan mahtava toiminto. Ei jää koskaan hitaassakaan vauhdissa sladitellessa sutimaan vain yhdellä renkaalla, se nopeasti vähän jarruttaa sitä sutivaa rengasta ja taas mennään kahdella. Tämän jälkeen ko. Toiminto ei puutu peliin ellei taas toinen rengas lopeta sutimista toisen sitä jatkaessa
                          M550d

                          Comment

                          • nappe74
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 2846
                            • South Carelia

                            #43
                            Originally posted by jumbo View Post
                            Tuossa kun aiemmin oli keskustelu tästä "sähköisestä lukosta", niin on kyllä ihan mahtava toiminto. Ei jää koskaan hitaassakaan vauhdissa sladitellessa sutimaan vain yhdellä renkaalla, se nopeasti vähän jarruttaa sitä sutivaa rengasta ja taas mennään kahdella. Tämän jälkeen ko. Toiminto ei puutu peliin ellei taas toinen rengas lopeta sutimista toisen sitä jatkaessa
                            Onko E60:ssä tuollaista...??

                            Vai kävitkö ajamassa 33vitosta?? :think
                            G30 530e xDrive A M-Sport -20

                            ex-Bimmerit:
                            F10 525dA xDrive M-Sport -13
                            E21 316 -80
                            E91 330xdA M-Sport -06
                            E53 X5 3.0iA Sport -04
                            E91 335xiA M-Sport -08
                            E60 530iA M-Sport -06
                            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                            E91 320d -06
                            E39 530iAT M-Sport -01
                            E36 328iA -96
                            E39 528iA -96
                            E36 325i -92

                            Comment

                            • jumbo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 6603
                              • Lappeenranta

                              #44
                              Originally posted by nappe74 View Post
                              Onko E60:ssä tuollaista...??

                              Vai kävitkö ajamassa 33vitosta?? :think
                              Meille ainakin tuohon e91:seen laitettu vaan toimintaan se sähkölukko ilmeisesti inpalla tms. Mutta esim. X35i malleissa se on vakiona toiminnassa.
                              M550d

                              Comment

                              • nappe74
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 2846
                                • South Carelia

                                #45
                                Originally posted by jumbo View Post
                                Meille ainakin tuohon e91:seen laitettu vaan toimintaan se sähkölukko ilmeisesti inpalla tms. Mutta esim. X35i malleissa se on vakiona toiminnassa.
                                Onko tietoa saako E60:iin koodattua tuon saman ?? :think
                                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                                ex-Bimmerit:
                                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                                E21 316 -80
                                E91 330xdA M-Sport -06
                                E53 X5 3.0iA Sport -04
                                E91 335xiA M-Sport -08
                                E60 530iA M-Sport -06
                                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                                E91 320d -06
                                E39 530iAT M-Sport -01
                                E36 328iA -96
                                E39 528iA -96
                                E36 325i -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎