memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PNM2
    replied
    Originally posted by Matti_L View Post
    Olis kiva tietää enemmän autoista, joissa on ilmennyt jakoketjuongelma. Lähinnä se, onko huollettu huolto-ohjelman mukaan, minkälaista moottoriöljyä on käytetty, ja paljon ajettu.

Itsellä on tuommoinen N43B20A -moottorinen 318iA LCI. Auto on nyt ajettu 48 000km. Toiminut tosi hyvin ja luotettavasti. Huollettu BMW:llä huolto-ohjelman mukaan. Sytytyspuolat siihen vaihdettiin veloituksetta BMW-kampanjan vuoksi.

Tietenkin huolestuttaa lukea jakoketjuongelmista ja konerikoista, ja siksi kysyinkin piruuttani asiasta BMW-huollossa, kun teetin tuossa muutama viikko sitten vuosihuollon. Mulla tulee ajoja n. 20 000km vuoteen, ja auto ei niillä kilometreillä pyydä vielä öljynvaihtoa lähimaillakaan, mutta olen silti vaihdattanut öljyt vuosittain. Voin olla vanhanaikainen, ja olenkin, mutta minusta on epäilyttävää ajaa samoilla moottoriöljyillä monta vuotta tai 30 000km, näitä Longlife -välejä.

BMW-huollossa oltiin sitä mieltä että lähes aina nämä ongelma-autot ovat olleet ns. tukkoon ajettuja: on 'unohdettu' vaihtaa öljyt ja ajettu kone tukkoon - voitelu ei pelaa ja kone on entinen. Tai sitten säästetty ja käytetty jotain koneeseen sopimatonta 'Teboilin moniasteöljyä'. Nämä uudet koneet on varmaan aika tarkkoja siitä että on oikeanlaista öljyä?

Mitä mieltä olette? Säästyykö N43 konerikolta/murheilta vaihtamalla hyvälaatuiset öljyt ahkerasti, vai onko peli menetetty ja voi henkisesti sekä pankkitilillä jo alkaa valmistautua koneen vaihtoon, kuunnella skitsofreenisenä joka käynnistyksessä että rohiseeko ketju, sekä ajon aikana kylmä hiki otsalla tarkkailla jokaista risahdusta/moottorin vikavaloa. Kyllähän tuossa jo 50 000km alkaa tulla täyteen.
    Tohon mun edelliseen kommenttiin lisätään, että autoon joutui lisäämään litran öljyä (laitoin Castrolin 0W-30:sta) about 7000 km:n välein. Laakkosella kertoivat tämän olevan täysin normaalia, mutta johonkin sitä sieltä hävisi, kun kerran nokkapukit jäivät ilman voitelua ja metallimujua hankautui öljynkiertoon ja rikkoi koneen. Mä olin toinen omistaja ja loppujen lopuksi maahantuoja totesi auton olleen merkkihuollettu ja osallistui myyjäliikkeen kanssa moottorin vaihtokustannuksiin. Ajettu oli tuolloin 130000km. Öljyt oli vaihdettu ennen moottoririkkoa kaksi kertaa jonkinverran reiluun vuoteen (eka heti ostettuani ja toinen kerta vuoden tästä) sekä siis lisätty litra uutta öljyä muutama kerta.

Leave a comment:

• Dualfun
    replied
    Pahinta lääkettä kaikille N-sarjan moottoreille on pitkät öljynvaihtovälit.

Erityisesti N43 moottorissa on paikkoja, joiden karstoittuminen tukkii öljynkierron ja siitä seurauksena on voitelun heikkeneminen.

Parasta lääkettä on antaa kunnolla kenkää toisinaan ja pitää öljynvaihtovälit fiksuna. Suosin itse alkuperäistä BMW-öljyä, mutta mikä tahansa valitsemasi laadukas öljy riittävän usein vaihdettuna varmasti palvelee. Itse en myöskään käynnistele (mitään) autoa ilman esilämmitystä talvipakkasilla kuin pakon edessä, enkä ajele 2km siirtymiä jolloin voitelu ei lähde toimimaan käytännössä ollenkaan.

Leave a comment:

• Matti_L
    replied
    Olis kiva tietää enemmän autoista, joissa on ilmennyt jakoketjuongelma. Lähinnä se, onko huollettu huolto-ohjelman mukaan, minkälaista moottoriöljyä on käytetty, ja paljon ajettu.

Itsellä on tuommoinen N43B20A -moottorinen 318iA LCI. Auto on nyt ajettu 48 000km. Toiminut tosi hyvin ja luotettavasti. Huollettu BMW:llä huolto-ohjelman mukaan. Sytytyspuolat siihen vaihdettiin veloituksetta BMW-kampanjan vuoksi.

Tietenkin huolestuttaa lukea jakoketjuongelmista ja konerikoista, ja siksi kysyinkin piruuttani asiasta BMW-huollossa, kun teetin tuossa muutama viikko sitten vuosihuollon. Mulla tulee ajoja n. 20 000km vuoteen, ja auto ei niillä kilometreillä pyydä vielä öljynvaihtoa lähimaillakaan, mutta olen silti vaihdattanut öljyt vuosittain. Voin olla vanhanaikainen, ja olenkin, mutta minusta on epäilyttävää ajaa samoilla moottoriöljyillä monta vuotta tai 30 000km, näitä Longlife -välejä.

BMW-huollossa oltiin sitä mieltä että lähes aina nämä ongelma-autot ovat olleet ns. tukkoon ajettuja: on 'unohdettu' vaihtaa öljyt ja ajettu kone tukkoon - voitelu ei pelaa ja kone on entinen. Tai sitten säästetty ja käytetty jotain koneeseen sopimatonta 'Teboilin moniasteöljyä'. Nämä uudet koneet on varmaan aika tarkkoja siitä että on oikeanlaista öljyä?

Mitä mieltä olette? Säästyykö N43 konerikolta/murheilta vaihtamalla hyvälaatuiset öljyt ahkerasti, vai onko peli menetetty ja voi henkisesti sekä pankkitilillä jo alkaa valmistautua koneen vaihtoon, kuunnella skitsofreenisenä joka käynnistyksessä että rohiseeko ketju, sekä ajon aikana kylmä hiki otsalla tarkkailla jokaista risahdusta/moottorin vikavaloa. Kyllähän tuossa jo 50 000km alkaa tulla täyteen.

Onhan tuo jakoketju aika ohuen rimpulan oloinen verrattuna esim. joskus takavuosina omistamaani bensakoneiseen W201 Mercedekseen, jossa oli tuplaketju, jonka molemmat ketjut olivat paksumpia kuin tämä yksi... Taisi E39:kin olla aika jämäkkä ketju.

Hauska kun olin tätä autoa ostamassa, niin vaihtoehtoina oli myös Kompressor -koneiset W203 ja W211 Mercedekset, mutta niistä kun luki tarpeeksi jakoketju-kauhutarinoita, niin jäi ostamatta...

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Originally posted by akez87 View Post
    Miten toi paljolti peloteltu jakoketju ongelma rupeaa antamaan merkkejä? Ääntääkö? Syttyykö jtn härövaloja, itellä 318 ia e91vm. 09, n43 koneella...
    Mulla sirisi aikanaan 318i:n kone kun tyhjäkäynnillä paineli kaasua. Nähtävästi ketju jo rallatti. Lopullisesti vika huomattiin, kun auto oli täysin laiska eikä kiihtynyt enää juurikaan yli 100km/h nopeuteen. Tällöin tosin moottorin vikavalokin syttyi. Koko pata vaihdettiin lopulta.

Leave a comment:

• suppari
    replied
    Originally posted by akez87 View Post
    Miten toi paljolti peloteltu jakoketju ongelma rupeaa antamaan merkkejä? Ääntääkö? Syttyykö jtn härövaloja, itellä 318 ia e91vm. 09, n43 koneella...
    Voi antaa tai olla antamatta. Mulle on tähän saakka osunut pelkästään päin merkkiliikkeessä päin vittuja diagnosoituja "jakopää vikoja". Pokkana toteavat tuon jakopäävian öljykorkin kautta kurkkaamalla ja antaa autolle ajokiellon ja 2,5kE korjausarvion... Näistä on tähän mennessä selvitty ilman jakopäähän koskemista.

Leave a comment:

• akez87
    replied

Leave a comment:

• JTP
    replied
    Originally posted by Slonko View Post
    Oon vähä itsekkin tuota ihmetellyt, mutta laitetaas nyt linkki: http://www.nettiauto.com/bmw/320/730...s=auto-sarekka
    Tää on ilmoitettu ainaki 2006 vuodeks ensirek. 9-2006 onko tähän sit ehtiny jo N43 kone? Oon vähä joteki skeptine nelosia kohtaa, mutta ootteko eri mieltä eli ihan käypä pelejä ovat?
    Jos nuo ilmoituksessa kerrotut kulutus- ja päästölukemat ovat oikeita, niin ei ole N43 -moottoria kyseisessä autossa. N43 -moottorilla varustetun vastaavan auton yhdistetty kulutus on 6,2l /100km ja CO2 päästöt 148g/km..

Leave a comment:

• Slonko
    replied
    Originally posted by Lunza View Post
    Moottorityypin saat selville
    1. kun tiedät vin-koodin 7 viimeistä digittiä ja syötät sen esim johonkin netistä löytyvään BMW vin-decoderiin. Voithan toki kysäistä liikkeestä, josko ne 7 viimeistä merkkiä sinulle sieltä antaisivat.
    2. Syötät auton rekkarin esimerkiksi Bilteman tai Mekonomenin autovalintaan (varaosahaku). Harmillista, että tuolla rekisteritunnuksella molemmat - Biltema ja Mekonomen - ilmoittivat, että autoa ei löydy. Oman auton rekkarilla sain kaikki tarvittavat tiedot kyllä esiin. Olisiko kyseessä äskettäinen tuontipeli tms, kun tietoja ei (vielä) noin yleisistä tietokannoista löydy?
    Jep tuontipeli on. Kuukausi sitten suomeen saapunut niin ei varmaan ole vielä sen puolesta tietokannoissa.

Leave a comment:

• Lunza
    replied
    Moottorityypin saat selville
    1. kun tiedät vin-koodin 7 viimeistä digittiä ja syötät sen esim johonkin netistä löytyvään BMW vin-decoderiin. Voithan toki kysäistä liikkeestä, josko ne 7 viimeistä merkkiä sinulle sieltä antaisivat.
    2. Syötät auton rekkarin esimerkiksi Bilteman tai Mekonomenin autovalintaan (varaosahaku). Harmillista, että tuolla rekisteritunnuksella molemmat - Biltema ja Mekonomen - ilmoittivat, että autoa ei löydy. Oman auton rekkarilla sain kaikki tarvittavat tiedot kyllä esiin. Olisiko kyseessä äskettäinen tuontipeli tms, kun tietoja ei (vielä) noin yleisistä tietokannoista löydy?

Leave a comment:

• Slonko
    replied
    Originally posted by AP535 View Post
    N43 tuli käyttöön v.2007 puolella, eli joko vuosimalli tai moottorityyppi ei täsmää
    Oon vähä itsekkin tuota ihmetellyt, mutta laitetaas nyt linkki: http://www.nettiauto.com/bmw/320/730...s=auto-sarekka
    Tää on ilmoitettu ainaki 2006 vuodeks ensirek. 9-2006 onko tähän sit ehtiny jo N43 kone? Oon vähä joteki skeptine nelosia kohtaa, mutta ootteko eri mieltä eli ihan käypä pelejä ovat?

Leave a comment:

• AP535
    replied
    Originally posted by Slonko View Post
    Itselläni olisi nyt kiikarissa tuommoinen 2006 320 N43B20 koneella. Mikähän on johtopäätös näiden koneiden osalta? Uskaltaako näihin lähteä vai selviänkö helpommalla jos pysyttelen kutoskoneissa?
    N43 tuli käyttöön v.2007 puolella, eli joko vuosimalli tai moottorityyppi ei täsmää

Leave a comment:

• Slonko
    replied
    Itselläni olisi nyt kiikarissa tuommoinen 2006 320 N43B20 koneella. Mikähän on johtopäätös näiden koneiden osalta? Uskaltaako näihin lähteä vai selviänkö helpommalla jos pysyttelen kutoskoneissa?

Leave a comment:

• jake2710
    replied
    Mitä sinne vaihdettiin? Pelkkä anturi?

Leave a comment:

• peter
    replied
    Tarkennuksena tosiaan viestin kirjoittamisen jälkeen: Vaikka ensin sanoivat, ettei koodeja ole,Siellä oli ollut nox-pöntöstä ja anturista koodit ja tavaraa pöntössä liikaa. Tämä siis kerrottiin kun menin autoa hakemaan. En tiedä mitä korjaus maksoi kun se meni takuuseen.

Tämän uuden ongelman liittymisestä tähän edelliseen on mahdotonta sanoa mitään. Rikkaalla tuo näyttää päästöjen perusteella käyvän.

Leave a comment:

• rakkuj
    replied
    Siis Nox-anturi oli rikki vaikka eivät saaneet siitä mitään vikakoodia korjaamolla?

Mitä anturi kustansi?
    Last edited by rakkuj; 26-05-2015, 13:02.

Leave a comment:

Working...
X