memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by NIKSUU View Post
    Tämän viikon maanantaiaamu alkoi sillä, että käynnistyksen yhteydessä syttyi kaksi vikavaloa, joiden tuomiot: ABS yksikkö sökönä ja 2. sylinterissä käyntihäiriötä (suuttimet vaihtoon).
    Ihan mielenkiinnosta, minkä hintaista remppaa tarjosivat ABS-yksikön suhteen? On nimittäin vähän vitusti pompannut sen ABS-hydrauliyksikön hinta verrattuna entiseen... Ennen sen yksikön sai vajaalla 300 eurolla.

    Leave a comment:


  • NIKSUU
    replied
    Yksi harmillinen N43 täälläkin, 140tkm ajettu Suomi-auto, olen toinen omistaja ja minulla ollut nyt vuoden. Kaikki huollot ja vähän ylimääräistä tehty Schmiedmannilla.

    Viime kesänä ensimmäisen viikon jälkeen, sähköisen rattilukon häiriö -> ohjausakseli vaihtoon.

    Syksyllä e90 jäähdytyksen puhaltimen takaisinkutsun yhteydessä Autokeskuksella sanoivat, että ketju on löystynyt. Ihmettelin asiaa sillä jakopää oli tehty jo noin 4 vuotta sitten. No tekivät sen BMWn piikkiin uudestaan.

    Tämän viikon maanantaiaamu alkoi sillä, että käynnistyksen yhteydessä syttyi kaksi vikavaloa, joiden tuomiot: ABS yksikkö sökönä ja 2. sylinterissä käyntihäiriötä (suuttimet vaihtoon).

    Onko vielä jotain jota voi tulla eteen? Auton vaihto on harkinnassa

    Leave a comment:


  • teempp
    replied
    Originally posted by jweymarn View Post
    200km myöhemmin syttyi taas ”tarkista moottori” ja kuului kolina. Hinattiin korjaamoon. Todettiin että kampiakselin laakeri ei ole saanut öljyä. Moottori on entinen.
    ihmetyttää nämä jäätävät hinnat, kun kuulostaa siltä että ei ole edes ilmeisesti öljypohjaa avattu??
    Vaikuttaa siltä että laahaimen paloja olisi päätynyt öljypumppuun?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by jweymarn View Post
    TL;DR Ostin 12.000€ maksavan BMWn. Vuoden sisällä huolto 3.400€. 200km myöhemmin auto valmis romutettavaksi.
    Harmillinen tilanne. Mikäli riippumaton korjaamo löytää ohjurin/laahaimen kappaleita autosi öljypohjasta tai öljypumpun sihdistä, niin tätä voisi käyttää perusteluna jakoketjuhuollossa tehdystä virheestä, joka on voinut johtaa kuvattuun voiteluhäiriöön ja moottorivaurioon. Öljypohja ja imusihti tulisi mielestäni aina tarkistaa jos on vähänkään viitteitä laahaimista tms. peräisin olevista irtokappaleista. Ylimääräinen romu ei sinne kuulu ja voi tukkkia/estää voitelun kannalta kriittisten osien toimintaa.

    Leave a comment:


  • jweymarn
    replied
    Tämä auto maksanut minulle 16.000€ tässä vaiheessa...

    Tässä minun surullinen tarinani 😢:
    2009 BMW 116 E81 N43-B16A moottorilla. 130tkm ajettu.

    Syttyi ”lisää öljyä” valo. Lisäsin 0,5L. Syttyi taas. Lisäsin taas 0,5L. Epäilin öljyvuotoa. Syttyi taas. Nyt myös ”alennetut tehot, tarkista moottori”. Ei mitään ylimääräisiä ääniä nyt eikä ennen. Koska oli kuukausi vuosihuoltoon hinasin merkkihuoltamoon. Siellä todettiin että jakoketju venynyt, muoviohjuri hajonnut. Paljon rikki. Tekivät 3400€ maksavan huollon.

    200km myöhemmin syttyi taas ”tarkista moottori” ja kuului kolina. Hinattiin korjaamoon. Todettiin että kampiakselin laakeri ei ole saanut öljyä. Moottori on entinen. Korjauskustannusarvio yli auton arvon. Huoltamo ei ota vastuuta eli näkevät että tämä ”uusinta hajoaminen” ei liity heidän juuri tehtyyn 3400€ korjaukseen.

    Auton myynyt BMW liike ei myöskään ota vastuuta siitä että olisi hajonnut ”ennenaikaisesti”.

    Asia menossa kuluttajariitalautakuntaan kunhan riippumaton korjaamo ensin antaa lausunnon että mitä oikein on tapahtunut. Ottavat siitä vähintään 1000€.

    TL;DR Ostin 12.000€ maksavan BMWn. Vuoden sisällä huolto 3.400€. 200km myöhemmin auto valmis romutettavaksi.

    Leave a comment:


  • Vermilion
    replied
    318i öljynkulutukseen liittyvää pohdintaa. Öljyt vaihdettu 6tkm sitten, jolloin öljyntaso oli maksimimerkissä. Nyt tuon 6tkm ajelun jälkeen öljytaso on hippusen alle puolenvälin.
    Normaaliako? Syytä huoleen?
    Edit: Lisäsin reilun desin öljyä ja öljytaso meni takaisin maksimiin.
    Last edited by Vermilion; 22-07-2019, 17:10.

    Leave a comment:


  • antenni
    replied
    Suuttimet vaihdettu. Jakoketju vaihdettu kampanjana, mutta öljypohjan irroitus ei sisällykään kampanjaan. Piti irrottaa kun oli kuulemma laahain katki. Sihti myös uusittu sekä kiinnitysruuvit ja tiiviste. 2100e

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Originally posted by ahat View Post
    Omasta autosta diagnosoin vuotavat suuttimet mustuneista ja bensalle haisevista sytytystulpista. Aika nopea on ne tulpat ottaa näkyville. INPA:n korjausarvoista asiaa voi myös tutkia, jos tietää mitä tekee. Itse en sitä kautta havainnut vikaa. Misfire -koodi tosin tuli yhdestä sylinteristä ja kaksi suutinta kuitenkin olivat vuotaneet.

    Aikani etsin uusia suuttimia, ja päädyin tilaamaan ne Leebmanilta n. 200€ / kpl hintaan. Huomion arvoista suuttimia uusittaessa on se, että uudet tulevat indeksinumerolla 11 joita ei saisi (jonkin ohjeen mukaan) käyttää ristiin vanhempien suuttimien kanssa (ainakaan samassa bankissa). En osaa sanoa, mitä tapahtuu jos laittaa ristiin näitä.
    Niitä ei uusia ei saa käyttää ollenkaan jos softa ei ole tietyllä tasolla. Bemarilla tosin oli aikanaan takaisinkutsu tästä jossa vanhat indexit korvattiin muistaakseni 9:llä ja päivitettiin softa.

    Leave a comment:


  • ahat
    replied
    Omasta autosta diagnosoin vuotavat suuttimet mustuneista ja bensalle haisevista sytytystulpista. Aika nopea on ne tulpat ottaa näkyville. INPA:n korjausarvoista asiaa voi myös tutkia, jos tietää mitä tekee. Itse en sitä kautta havainnut vikaa. Misfire -koodi tosin tuli yhdestä sylinteristä ja kaksi suutinta kuitenkin olivat vuotaneet.

    Aikani etsin uusia suuttimia, ja päädyin tilaamaan ne Leebmanilta n. 200€ / kpl hintaan. Huomion arvoista suuttimia uusittaessa on se, että uudet tulevat indeksinumerolla 11 joita ei saisi (jonkin ohjeen mukaan) käyttää ristiin vanhempien suuttimien kanssa (ainakaan samassa bankissa). En osaa sanoa, mitä tapahtuu jos laittaa ristiin näitä.

    Leave a comment:


  • Risba
    replied
    [QUOTE=Dualfun;4115657]Kuulostaa tosiaan että suuttimet ovat pahasti vaihtokunnossa.


    Meinaat ettei toi osien vaihto päittäin ei oo luotettava tapa testata? Millähän noi autossa kiinni olevat suuttimet saisi testattua?

    Onko kukaan tilannut Ebaysta suuttimia tälläseen? Näyttäs saavan koko sarjan (4kpl) samaan hintaan mitä suomessa maksaa yksi kappale, mietityttää vaan toi osien kestävyys/sopivuus :think

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Risba View Post
    -09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.

    Ideoita?
    Kuulostaa tosiaan että suuttimet ovat pahasti vaihtokunnossa.

    Originally posted by antenni View Post
    Tässä voisikin kysyä mielipiteitä puolien ja tulppien vaihdon tarpeellisuudesta, kun suuttimet uusitaan. Puolakampanja tehty 2015 syksyllä ja tulpilla ajettu vajaa pari vuotta / n.25tkm :think
    Nääh, kyllä ne tulpat tässäkin koneessa pitäisi kestää 80-100tkm helposti. Puolat varmaan myös ehjät vielä.

    Leave a comment:


  • antenni
    replied
    Tässä voisikin kysyä mielipiteitä puolien ja tulppien vaihdon tarpeellisuudesta, kun suuttimet uusitaan. Puolakampanja tehty 2015 syksyllä ja tulpilla ajettu vajaa pari vuotta / n.25tkm :think

    Leave a comment:


  • antenni
    replied
    Originally posted by Risba View Post
    Moi,

    -09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.
    Sama laite, samat oireet. Vaihdatan kaikki suuttimet...ehkä myös puolat ja tulpat. Syksyllä jo vaihdettiin pari suutinta (käytettyjä ja samaa indeksiä) ja toimi talven, mutta keväällä taas samat oireet palasivat. Puolia on sväppäilty keskenään, mutta ei se mitään auta. Kolmos pytyn tulppakin uusittu kun siitä koodia antaa yleislukijalla (cyl 3 missfire), mut ei vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Risba
    replied
    Moi,

    -09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.

    Vikakoodia antaa ykkös sylinteristä (p29cd palamiskatkoksiasylinterissä 1). Öljynpaineestakin on joskus vikakoodi tainnut olla. Käydessä putkesta tulee erikoisen paljon valkoista savua, öljyä tai jäähäriä ei kuitenkaan kulu, ainakin mikäli mittariin on luottamista?

    Tulpat uusittu, puolat vaihdettu päittäin 1 ja 4 sylinteristä - edelleen herjaa ykkös sylkästä.
    Suuttimet vaihdettu päittäin 1 ja 2 sylinteristä, koodattu -ei vaikutusta tälläkään vikakoodiin.
    Vanoksen solenidit irroitettu ja putsattu, silminnähtävää likaa ei kyllä ollu.


    Lueskelin englanninkieliseltä forumilta tarinaa venttiilivarrenkumeista. Tekstin perusteella kovenevat ja öljyä pääsee sylinteriin mikä aiheuttaisi palokatkokset, onkohan tällä mitään perää kun lämpimänä autotoimii moitteetta.

    Ideoita?

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Oletko koittanut pyörittää moottoria eri kohtiin ja katsoa ketjun kireyttä uudestaan?

    Jos olet, niin veikataan vaikka laturin hihnapyörää.
    Jakoketju oli löystynyt ja laahain haljennut.

    Meni tuossa viestien välillä myös NOx-anturi rikki ja se vaihdettiin. On nää hienoja vehkeitä.
    Last edited by Jupi; 02-06-2019, 21:51.

    Leave a comment:

Working...
X