Originally posted by NIKSUU
View Post
N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI
Collapse
X
-
-
-
Yksi harmillinen N43 täälläkin, 140tkm ajettu Suomi-auto, olen toinen omistaja ja minulla ollut nyt vuoden. Kaikki huollot ja vähän ylimääräistä tehty Schmiedmannilla.
Viime kesänä ensimmäisen viikon jälkeen, sähköisen rattilukon häiriö -> ohjausakseli vaihtoon.
Syksyllä e90 jäähdytyksen puhaltimen takaisinkutsun yhteydessä Autokeskuksella sanoivat, että ketju on löystynyt. Ihmettelin asiaa sillä jakopää oli tehty jo noin 4 vuotta sitten. No tekivät sen BMWn piikkiin uudestaan.
Tämän viikon maanantaiaamu alkoi sillä, että käynnistyksen yhteydessä syttyi kaksi vikavaloa, joiden tuomiot: ABS yksikkö sökönä ja 2. sylinterissä käyntihäiriötä (suuttimet vaihtoon).
Onko vielä jotain jota voi tulla eteen? Auton vaihto on harkinnassa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jweymarn View Post200km myöhemmin syttyi taas ”tarkista moottori” ja kuului kolina. Hinattiin korjaamoon. Todettiin että kampiakselin laakeri ei ole saanut öljyä. Moottori on entinen.
Vaikuttaa siltä että laahaimen paloja olisi päätynyt öljypumppuun?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jweymarn View PostTL;DR Ostin 12.000€ maksavan BMWn. Vuoden sisällä huolto 3.400€. 200km myöhemmin auto valmis romutettavaksi.
Leave a comment:
-
-
Tämä auto maksanut minulle 16.000€ tässä vaiheessa...
Tässä minun surullinen tarinani 😢:
2009 BMW 116 E81 N43-B16A moottorilla. 130tkm ajettu.
Syttyi ”lisää öljyä” valo. Lisäsin 0,5L. Syttyi taas. Lisäsin taas 0,5L. Epäilin öljyvuotoa. Syttyi taas. Nyt myös ”alennetut tehot, tarkista moottori”. Ei mitään ylimääräisiä ääniä nyt eikä ennen. Koska oli kuukausi vuosihuoltoon hinasin merkkihuoltamoon. Siellä todettiin että jakoketju venynyt, muoviohjuri hajonnut. Paljon rikki. Tekivät 3400€ maksavan huollon.
200km myöhemmin syttyi taas ”tarkista moottori” ja kuului kolina. Hinattiin korjaamoon. Todettiin että kampiakselin laakeri ei ole saanut öljyä. Moottori on entinen. Korjauskustannusarvio yli auton arvon. Huoltamo ei ota vastuuta eli näkevät että tämä ”uusinta hajoaminen” ei liity heidän juuri tehtyyn 3400€ korjaukseen.
Auton myynyt BMW liike ei myöskään ota vastuuta siitä että olisi hajonnut ”ennenaikaisesti”.
Asia menossa kuluttajariitalautakuntaan kunhan riippumaton korjaamo ensin antaa lausunnon että mitä oikein on tapahtunut. Ottavat siitä vähintään 1000€.
TL;DR Ostin 12.000€ maksavan BMWn. Vuoden sisällä huolto 3.400€. 200km myöhemmin auto valmis romutettavaksi.
Leave a comment:
-
-
318i öljynkulutukseen liittyvää pohdintaa. Öljyt vaihdettu 6tkm sitten, jolloin öljyntaso oli maksimimerkissä. Nyt tuon 6tkm ajelun jälkeen öljytaso on hippusen alle puolenvälin.
Normaaliako? Syytä huoleen?
Edit: Lisäsin reilun desin öljyä ja öljytaso meni takaisin maksimiin.Last edited by Vermilion; 22-07-2019, 17:10.
Leave a comment:
-
-
Suuttimet vaihdettu. Jakoketju vaihdettu kampanjana, mutta öljypohjan irroitus ei sisällykään kampanjaan. Piti irrottaa kun oli kuulemma laahain katki. Sihti myös uusittu sekä kiinnitysruuvit ja tiiviste. 2100e
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ahat View PostOmasta autosta diagnosoin vuotavat suuttimet mustuneista ja bensalle haisevista sytytystulpista. Aika nopea on ne tulpat ottaa näkyville. INPA:n korjausarvoista asiaa voi myös tutkia, jos tietää mitä tekee. Itse en sitä kautta havainnut vikaa. Misfire -koodi tosin tuli yhdestä sylinteristä ja kaksi suutinta kuitenkin olivat vuotaneet.
Aikani etsin uusia suuttimia, ja päädyin tilaamaan ne Leebmanilta n. 200€ / kpl hintaan. Huomion arvoista suuttimia uusittaessa on se, että uudet tulevat indeksinumerolla 11 joita ei saisi (jonkin ohjeen mukaan) käyttää ristiin vanhempien suuttimien kanssa (ainakaan samassa bankissa). En osaa sanoa, mitä tapahtuu jos laittaa ristiin näitä.
Leave a comment:
-
-
Omasta autosta diagnosoin vuotavat suuttimet mustuneista ja bensalle haisevista sytytystulpista. Aika nopea on ne tulpat ottaa näkyville. INPA:n korjausarvoista asiaa voi myös tutkia, jos tietää mitä tekee. Itse en sitä kautta havainnut vikaa. Misfire -koodi tosin tuli yhdestä sylinteristä ja kaksi suutinta kuitenkin olivat vuotaneet.
Aikani etsin uusia suuttimia, ja päädyin tilaamaan ne Leebmanilta n. 200€ / kpl hintaan. Huomion arvoista suuttimia uusittaessa on se, että uudet tulevat indeksinumerolla 11 joita ei saisi (jonkin ohjeen mukaan) käyttää ristiin vanhempien suuttimien kanssa (ainakaan samassa bankissa). En osaa sanoa, mitä tapahtuu jos laittaa ristiin näitä.
Leave a comment:
-
-
[QUOTE=Dualfun;4115657]Kuulostaa tosiaan että suuttimet ovat pahasti vaihtokunnossa.
Meinaat ettei toi osien vaihto päittäin ei oo luotettava tapa testata? Millähän noi autossa kiinni olevat suuttimet saisi testattua?
Onko kukaan tilannut Ebaysta suuttimia tälläseen? Näyttäs saavan koko sarjan (4kpl) samaan hintaan mitä suomessa maksaa yksi kappale, mietityttää vaan toi osien kestävyys/sopivuus :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Risba View Post-09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.
Ideoita?
Originally posted by antenni View PostTässä voisikin kysyä mielipiteitä puolien ja tulppien vaihdon tarpeellisuudesta, kun suuttimet uusitaan. Puolakampanja tehty 2015 syksyllä ja tulpilla ajettu vajaa pari vuotta / n.25tkm :think
Leave a comment:
-
-
Tässä voisikin kysyä mielipiteitä puolien ja tulppien vaihdon tarpeellisuudesta, kun suuttimet uusitaan. Puolakampanja tehty 2015 syksyllä ja tulpilla ajettu vajaa pari vuotta / n.25tkm :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Risba View PostMoi,
-09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.
Leave a comment:
-
-
Moi,
-09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.
Vikakoodia antaa ykkös sylinteristä (p29cd palamiskatkoksiasylinterissä 1). Öljynpaineestakin on joskus vikakoodi tainnut olla. Käydessä putkesta tulee erikoisen paljon valkoista savua, öljyä tai jäähäriä ei kuitenkaan kulu, ainakin mikäli mittariin on luottamista?
Tulpat uusittu, puolat vaihdettu päittäin 1 ja 4 sylinteristä - edelleen herjaa ykkös sylkästä.
Suuttimet vaihdettu päittäin 1 ja 2 sylinteristä, koodattu -ei vaikutusta tälläkään vikakoodiin.
Vanoksen solenidit irroitettu ja putsattu, silminnähtävää likaa ei kyllä ollu.
Lueskelin englanninkieliseltä forumilta tarinaa venttiilivarrenkumeista. Tekstin perusteella kovenevat ja öljyä pääsee sylinteriin mikä aiheuttaisi palokatkokset, onkohan tällä mitään perää kun lämpimänä autotoimii moitteetta.
Ideoita?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by suppari View PostOletko koittanut pyörittää moottoria eri kohtiin ja katsoa ketjun kireyttä uudestaan?
Jos olet, niin veikataan vaikka laturin hihnapyörää.
Meni tuossa viestien välillä myös NOx-anturi rikki ja se vaihdettiin. On nää hienoja vehkeitä.Last edited by Jupi; 02-06-2019, 21:51.
Leave a comment:
-
Leave a comment: