memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laku
    replied
    Sigun ykkönen eli N43B20 lienee? Onko muilla ilmennyt öljynkulutusta näissä? Mobil 5W30 ja ajettu alle 10tkm. Pyytää ilmeisimmin litran lisäystä, kun öljyvalokin vilkkuu/palaa.

    Leave a comment:


  • Kaptah
    replied
    Nyt on tämä asia selvinnyt sen verran, että BMW.n valtuutetussa huollossa tehty jakopään testiohjelma osoittaa jakopään ketjun venyneen. Remontti on edessä.
    Auto on ollut minulla pari kuukautta ja myyjäliike tarjosi 20% osallistumista korjauskustannuksiin virhevastuun kautta.
    Tähän en aio suostua vaan otan yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
    Luulen että myyjän vastuu on suurempi, kun autolla on ajettu alle 150 000km ja huollettu huoltokirjan vaatimusten mukaan.
    Itse olen ajanut autolla alle 4000 km.

    Jos tiedätte hyviä korjaamoja Tampereen seudulta työn suorittamiseen, otan vinkkejä mielelläni vastaan.

    Eipä tässä muuta kuin leukaa rintaan ja eteenpäin, kunhan nyt saisi auton taas ajoon kun sille tarvetta on.

    Leave a comment:


  • Kaptah
    replied
    N43 320i moottori 147 000 km, vm. 2007 automaattilaatikolla.
    Kun kylmällä moottorilla lähtee ajamaan, kuuluu sisälle moottorista vähän kuin tuulettimen kohinaa kaasua painaessa. Ääni loppuu kun löysää kaasua tai rullaa tyhjäkäynnillä. Tämä loppuu kun on ajanut pari kilometriä.
    Mitä mieltä raati on, kuulostaako tämäkin nokkaketjun ongelmilta?

    Leave a comment:


  • samson
    replied
    Ja täältä seuraavaa uhria. Tänään parkkiin ajaessani pamahti "öljynpaine liian alhainen" merkkivalo tauluun ja sammutin moottorin heti. Mitään ihmeellistä ääntä ei moottorista ole kuulunut. Nyt näitä kauhulla lukeneena ajattelin kysäistä että onko mitään mahdollisuuksia anturivikaan tai muuhun pienempään vikaan? Onkohan kerennyt hajottamaan koneesta jo jotain vai voiko selvitä vain jakopääremontilla?
    Last edited by samson; 03-04-2018, 18:02.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    N43 tarinaa.

    Autona e87 116i, valmistettu loppuvuodesta 2009.
    Ajettu 115 000km ja öljynvaihdot tehty todella tarkasti 30, 60, 90 ja 105tkm.

    ~105 000km tienoilla antanut pakonokan ajoituksesta vikakoodia, mutta asialle ei tehty mitään. 10 000km myöhemmin meteli moottorista yltyy, mutta meno ei katkea.

    Kun tähän hommaan lähtee, niin voi suositella hieman laajempaa osien vaihtotyötä eikä vain esimerkiksi kiristäjää ja ketjua. Vaihtoon meni vanokset, solenoidit, öljypaineventtiili, jakoketju, laahaimet, rattaat ja öljypumpun ketju ja laahain.

    Jakoketjussa oli heti havaittavissa pientä venymistä.


    Öljypohjasta löytyi laahaimesta irronnut suikale pieninä palasina. Pieniä osia oli myös imeytynyt öljysihtiin.

    Vanoksen solenoidien ja öljypaineanturin sihdeissä oli reilusti likaa.

    Remontin jälkeen käy ja kukkuu, niin hyvin kun N43 voi käydä.
    Attached Files
    Last edited by Doni; 20-11-2017, 09:00.

    Leave a comment:


  • Tompsoni
    replied
    Täällä myös ketjuvikainen n43. Auto on e91 318i -10. Helmikuussa auton ostin ja jo silloin kuului satunnaisesti pientä rallatusta moottorista jonka ajattelin kuuluvan apulaitehihnan jommasta kummasta rullasta. Vaihdoin uuden hihnan, rullat ja kiristäjän mutta ääni kuului harvakseltaan satunnaisesti tämänkin jälkeen.

    Pari viikkoa sitten rallatus alkoi kuulumaan kokoajan ja kävin myyjäliikettä informoimassa asiasta. Tänään auto otettiin tutkittavaksi ja alta tunnissa korjaamolta soitettiin että arvailuni osui oikeaan -> jakoketju venynyt. Hetken päästä puhelin soi uudestaan ja automyyjä kertoi että autoon on vaihdettu samaisen vian takia jakopää kertaallen jo vuonna 2015 joten kustannuksista vastaa kokonaan maahantuoja. Bmw:llä ei ilmeisesti laatustandardeihin viitsitä paljon panostaa kerta samaa paskaa tavaraa laitetaan autoihin uudestaan ja uudestaan.

    Tuo rallatus on siitä jännä että sitä on hankala kuulla konehuoneesta. Auton sisään kun menee ja antaa kaasua niin se kuuluu aivan selvästi. Suosittelen kaikille kyseisen vian epäilijöille kuuntelemaan auton koneen ääntä matkustamosta käsin ja jos pientäkään naputusta kuultavissa niin auto tutkittavaksi ennenkuin hajoaa totaalisesti. Aikoinaan kun vian hoksaa niin ei ole loppujenlopuksi kauhean kallis remontti

    Nyt on 3kk ja 3000km onnellista yhteismatkaa auton kanssa takana. Autoon tänä aikana laitettu perä ja jakopää. Liekkö paskaa säkää vai mitä mutta onneksi näillä aina sentään remontin välin pääsee

    Leave a comment:


  • Tomppade
    replied
    Noniin, hieman asiaa tutkittuani sain merkkiliikkeenkin tutkimaan saako tehdaskunnostettua moottoria ja mihin hintaan. Tänään aamulla kävin kyselemässä ja katottiin niin uus kone 2300€! Ensimäinen hinta arvio oli siis 7500€ + työt. Sanoivat että "löytyy jonkin kampanja koodin alta, taitaa olla näitä moottorivikaisia kuin sieniä sateella.
    E: Omassa tapauksessani siis tulee vielä tuohon uuteen koneeseen uusi korkeapainepumppu, jonka takia keitot päässytkin öljyn sekaan + pakolliset tiivisteet jotka uusitaan parsiessa raakakonetta kasaan.
    Last edited by Tomppade; 27-03-2017, 14:52.

    Leave a comment:


  • Tomppade
    replied
    Originally posted by OpopO View Post
    Kustannusarvio n. 2800€ ja uusi vaihtomoottori olisi n. 4500€.

    Hintaero on sellainen, että vaihtomoottori jo houkuttelee. Varmistuisi että vika tulee korjattua.
    Mistä tuohon hintaan vaihto moottori? Mulle antovat merkkarilla hinnaks 7500€..

    Leave a comment:


  • OpopO
    replied
    Originally posted by arben View Post
    Nii äkkii kuulosteltuna kyseiset toimenpiteet autoon mitä merkkarikin todennut..
    Ihan perus settii näissä

    Vaihtomoottoria sinne turha on pistää,jakopään siihenkin saa pistää uusiksi.

    Mitä kustannusarvio oli? 2500€?
    Kustannusarvio n. 2800€ ja uusi vaihtomoottori olisi n. 4500€.

    Hintaero on sellainen, että vaihtomoottori jo houkuttelee. Varmistuisi että vika tulee korjattua.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by OpopO View Post
    Nyt on 113tkm ajettuun e92 320i:hin tullut moottorivikaa. Olen aiemmin huomannut raksutusta koneesta sekä NoX-anturin olevan rikki. Noin viikko sitten kesken moottoritieajon syttyi puolikkaan moottorin vikavalo autoon ja ajelin sitten motarilta pois. Liikennevaloissa auto ei pysynyt käynnissä ja täristi. Auto on tällä hetkellä Autokeskuksella tutkittavana ja laitankin tähän heidän tuloksensa. Autokeskuksesta ehdottelivat myös koko moottorin vaihtoa.

    JOB: 2, MOOTTORIN VIKAVALO PALAA JA KÄYNTIHÄIRIÖ, TYHJÄKÄYNTI ALHAINEN, AJOITTAIN SAMMUILEE
    VIANMÄÄRITYS

    LÄSNÄ VIKAKOODIT DME OHJAINLAITTEELLA:
    002A87 exhaust vanos mechansm
    002A99 crankshaft -exhaust camshaft refernce
    0030C1 engine oil pressure control, static

    -havaittu myös että moottori pitää ylimääräistä mekaanista ääntä. Muualla aiemmin jo todettu NoX-tunnistimen vikakoodi, nyt muitakin oireita ajoittain läsnä.

    2A99 / ekh.cams. reference on ainakin vikakoodina, tiedote ohessa
    Paketti DIS VIAN MÄÄRITYS
    VMLBTRE VIKAMUISTIN LUKEMINEN (BMW)
    1300002 TOIMINTATARKASTUS, DIGITAAL1NE
    1131505 NOKKA-AKSELIN (-IEN) OHJAUSAIKO

    Ajoitukset kunnossa kun moottori sammutettuna (vikailmoitus pako ajoitussäätimestä läsnä kun auto käynnissä)
    Suosittelemme pako nokka-akselin säätölaitteen (vanos pyörä) vaihtoa
    jakoketjun ohjaimesta puuttuu muoviosia--->vähintään jakoketjusarja ohjaimineen on uusittava.
    Moottorissa läsnä vikakoodi 0030C1 moottorin äljynpaineen säätö, staattinen. Oletuksena puuttuvat jakoketjuohjaimen palat ovat ajautuneet öljypumpun imusihtiin. Imusihdin vaihto sisältyy jakoketjun vaihdon työvaiheeseen. Öljynpaineen vajaus on saattanut jo aiheuttaa voiteluhäiriön/ vaurion moottoriin (ylimääräinen ääni)


    --> vaihtoehdot: moottorin vaihto , tai purkaminen laajemmin/tarkistaminen , tai korjataan todettavissa olevat viat ja sen jälkeen todetaan toimiiko moottori mekaanisesti --> Voi vaatia lisätöitä jakoketjunvaihdon jälkeen. Korjausarvio on nyt laskettu viimeisen vaihtoehdon mukaisesti.

    B POLTTOAINESUUTINTEN TESTI
    testin mukaan suuttimet ok.

    Moottoriöljyn joukossa on jostain syystä reilusti polttoainetta, suuttimet ei vuoda, käyntihäiriön aiheuttama?
    MOOTTORIÖLJY JA SUODATIN ON UUSITTAVA



    Seuraava vaihe autokeskuksella olisi:
    JOB: 4, JAKOKETJUSARJAN UUSINTA (SIS. MOOTTORIN IMUSIHTI VAIHTO)
    JA PAKO VANOS SÄÄTÖYÖRÄ VAIHTO

    Uskon, että täältä saattaisi löytyä tietävämpää arviota ongelmista ja mitä kannattaisi tehdä?
    Näin etänä tietenkin paha arpoa, mutta kun siellä on kerta reippaasti bensaa öljyn seassa ja öljynpaineista koodia, niin ottaa tietoisen riskin, jos valitsee vaan korjata nyt todetut viat. Mikäli voitelu ei ole ollut riittävä, siellä saattaa olla suurempikin moottorivaurio. Ylimääräiset äänet moottorista eivät tiedä hyvää.

    Leave a comment:


  • Tomppade
    replied
    Originally posted by OpopO View Post
    Nyt on 113tkm ajettuun e92 320i:hin tullut moottorivikaa. Olen aiemmin huomannut raksutusta koneesta sekä NoX-anturin olevan rikki. Noin viikko sitten kesken moottoritieajon syttyi puolikkaan moottorin vikavalo autoon ja ajelin sitten motarilta pois. Liikennevaloissa auto ei pysynyt käynnissä ja täristi. Auto on tällä hetkellä Autokeskuksella tutkittavana ja laitankin tähän heidän tuloksensa. Autokeskuksesta ehdottelivat myös koko moottorin vaihtoa.


    JOB: 2, MOOTTORIN VIKAVALO PALAA JA KÄYNTIHÄIRIÖ, TYHJÄKÄYNTI ALHAINEN, AJOITTAIN SAMMUILEE
    VIANMÄÄRITYS

    LÄSNÄ VIKAKOODIT DME OHJAINLAITTEELLA:
    002A87 exhaust vanos mechansm
    002A99 crankshaft -exhaust camshaft refernce
    0030C1 engine oil pressure control, static

    -havaittu myös että moottori pitää ylimääräistä mekaanista ääntä. Muualla aiemmin jo todettu NoX-tunnistimen vikakoodi, nyt muitakin oireita ajoittain läsnä.

    2A99 / ekh.cams. reference on ainakin vikakoodina, tiedote ohessa
    Paketti DIS VIAN MÄÄRITYS
    VMLBTRE VIKAMUISTIN LUKEMINEN (BMW)
    1300002 TOIMINTATARKASTUS, DIGITAAL1NE
    1131505 NOKKA-AKSELIN (-IEN) OHJAUSAIKO

    Ajoitukset kunnossa kun moottori sammutettuna (vikailmoitus pako ajoitussäätimestä läsnä kun auto käynnissä)
    Suosittelemme pako nokka-akselin säätölaitteen (vanos pyörä) vaihtoa
    jakoketjun ohjaimesta puuttuu muoviosia--->vähintään jakoketjusarja ohjaimineen on uusittava.
    Moottorissa läsnä vikakoodi 0030C1 moottorin äljynpaineen säätö, staattinen. Oletuksena puuttuvat jakoketjuohjaimen palat ovat ajautuneet öljypumpun imusihtiin. Imusihdin vaihto sisältyy jakoketjun vaihdon työvaiheeseen. Öljynpaineen vajaus on saattanut jo aiheuttaa voiteluhäiriön/ vaurion moottoriin (ylimääräinen ääni)


    --> vaihtoehdot: moottorin vaihto , tai purkaminen laajemmin/tarkistaminen , tai korjataan todettavissa olevat viat ja sen jälkeen todetaan toimiiko moottori mekaanisesti --> Voi vaatia lisätöitä jakoketjunvaihdon jälkeen. Korjausarvio on nyt laskettu viimeisen vaihtoehdon mukaisesti.

    B POLTTOAINESUUTINTEN TESTI
    testin mukaan suuttimet ok.

    Moottoriöljyn joukossa on jostain syystä reilusti polttoainetta, suuttimet ei vuoda, käyntihäiriön aiheuttama?
    MOOTTORIÖLJY JA SUODATIN ON UUSITTAVA



    Seuraava vaihe autokeskuksella olisi:
    JOB: 4, JAKOKETJUSARJAN UUSINTA (SIS. MOOTTORIN IMUSIHTI VAIHTO)
    JA PAKO VANOS SÄÄTÖYÖRÄ VAIHTO

    Uskon, että täältä saattaisi löytyä tietävämpää arviota ongelmista ja mitä kannattaisi tehdä?
    Toivottavasti ei ole sulla sama kohtalo kun itselläni. Päästi siis noin litran bensaa öljyn sekaan todenäköisesti korkeapainepumpun tiivisteen ohi. Huomenna selviää mitä maahantuoja korvaa uudesta moottorista, pelkät osat n.7500€. Tää on sitä "premiumia"

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    Originally posted by OpopO View Post
    Nyt on 113tkm ajettuun e92 320i:hin tullut moottorivikaa. Olen aiemmin huomannut raksutusta koneesta sekä NoX-anturin olevan rikki. Noin viikko sitten kesken moottoritieajon syttyi puolikkaan moottorin vikavalo autoon ja ajelin sitten motarilta pois. Liikennevaloissa auto ei pysynyt käynnissä ja täristi. Auto on tällä hetkellä Autokeskuksella tutkittavana ja laitankin tähän heidän tuloksensa. Autokeskuksesta ehdottelivat myös koko moottorin vaihtoa.

    JOB: 2, MOOTTORIN VIKAVALO PALAA JA KÄYNTIHÄIRIÖ, TYHJÄKÄYNTI ALHAINEN, AJOITTAIN SAMMUILEE
    VIANMÄÄRITYS

    LÄSNÄ VIKAKOODIT DME OHJAINLAITTEELLA:
    002A87 exhaust vanos mechansm
    002A99 crankshaft -exhaust camshaft refernce
    0030C1 engine oil pressure control, static

    -havaittu myös että moottori pitää ylimääräistä mekaanista ääntä. Muualla aiemmin jo todettu NoX-tunnistimen vikakoodi, nyt muitakin oireita ajoittain läsnä.

    2A99 / ekh.cams. reference on ainakin vikakoodina, tiedote ohessa
    Paketti DIS VIAN MÄÄRITYS
    VMLBTRE VIKAMUISTIN LUKEMINEN (BMW)
    1300002 TOIMINTATARKASTUS, DIGITAAL1NE
    1131505 NOKKA-AKSELIN (-IEN) OHJAUSAIKO

    Ajoitukset kunnossa kun moottori sammutettuna (vikailmoitus pako ajoitussäätimestä läsnä kun auto käynnissä)
    Suosittelemme pako nokka-akselin säätölaitteen (vanos pyörä) vaihtoa
    jakoketjun ohjaimesta puuttuu muoviosia--->vähintään jakoketjusarja ohjaimineen on uusittava.
    Moottorissa läsnä vikakoodi 0030C1 moottorin äljynpaineen säätö, staattinen. Oletuksena puuttuvat jakoketjuohjaimen palat ovat ajautuneet öljypumpun imusihtiin. Imusihdin vaihto sisältyy jakoketjun vaihdon työvaiheeseen. Öljynpaineen vajaus on saattanut jo aiheuttaa voiteluhäiriön/ vaurion moottoriin (ylimääräinen ääni)


    --> vaihtoehdot: moottorin vaihto , tai purkaminen laajemmin/tarkistaminen , tai korjataan todettavissa olevat viat ja sen jälkeen todetaan toimiiko moottori mekaanisesti --> Voi vaatia lisätöitä jakoketjunvaihdon jälkeen. Korjausarvio on nyt laskettu viimeisen vaihtoehdon mukaisesti.

    B POLTTOAINESUUTINTEN TESTI
    testin mukaan suuttimet ok.

    Moottoriöljyn joukossa on jostain syystä reilusti polttoainetta, suuttimet ei vuoda, käyntihäiriön aiheuttama?
    MOOTTORIÖLJY JA SUODATIN ON UUSITTAVA



    Seuraava vaihe autokeskuksella olisi:
    JOB: 4, JAKOKETJUSARJAN UUSINTA (SIS. MOOTTORIN IMUSIHTI VAIHTO)
    JA PAKO VANOS SÄÄTÖYÖRÄ VAIHTO

    Uskon, että täältä saattaisi löytyä tietävämpää arviota ongelmista ja mitä kannattaisi tehdä?
    Nii äkkii kuulosteltuna kyseiset toimenpiteet autoon mitä merkkarikin todennut..
    Ihan perus settii näissä

    Vaihtomoottoria sinne turha on pistää,jakopään siihenkin saa pistää uusiksi.

    Mitä kustannusarvio oli? 2500€?
    Last edited by arben; 23-03-2017, 10:10.

    Leave a comment:


  • OpopO
    replied
    N43 moottorivika

    Nyt on 113tkm ajettuun e92 320i:hin tullut moottorivikaa. Olen aiemmin huomannut raksutusta koneesta sekä NoX-anturin olevan rikki. Noin viikko sitten kesken moottoritieajon syttyi puolikkaan moottorin vikavalo autoon ja ajelin sitten motarilta pois. Liikennevaloissa auto ei pysynyt käynnissä ja täristi. Auto on tällä hetkellä Autokeskuksella tutkittavana ja laitankin tähän heidän tuloksensa. Autokeskuksesta ehdottelivat myös koko moottorin vaihtoa.

    JOB: 2, MOOTTORIN VIKAVALO PALAA JA KÄYNTIHÄIRIÖ, TYHJÄKÄYNTI ALHAINEN, AJOITTAIN SAMMUILEE
    VIANMÄÄRITYS

    LÄSNÄ VIKAKOODIT DME OHJAINLAITTEELLA:
    002A87 exhaust vanos mechansm
    002A99 crankshaft -exhaust camshaft refernce
    0030C1 engine oil pressure control, static

    -havaittu myös että moottori pitää ylimääräistä mekaanista ääntä. Muualla aiemmin jo todettu NoX-tunnistimen vikakoodi, nyt muitakin oireita ajoittain läsnä.

    2A99 / ekh.cams. reference on ainakin vikakoodina, tiedote ohessa
    Paketti DIS VIAN MÄÄRITYS
    VMLBTRE VIKAMUISTIN LUKEMINEN (BMW)
    1300002 TOIMINTATARKASTUS, DIGITAAL1NE
    1131505 NOKKA-AKSELIN (-IEN) OHJAUSAIKO

    Ajoitukset kunnossa kun moottori sammutettuna (vikailmoitus pako ajoitussäätimestä läsnä kun auto käynnissä)
    Suosittelemme pako nokka-akselin säätölaitteen (vanos pyörä) vaihtoa
    jakoketjun ohjaimesta puuttuu muoviosia--->vähintään jakoketjusarja ohjaimineen on uusittava.
    Moottorissa läsnä vikakoodi 0030C1 moottorin äljynpaineen säätö, staattinen. Oletuksena puuttuvat jakoketjuohjaimen palat ovat ajautuneet öljypumpun imusihtiin. Imusihdin vaihto sisältyy jakoketjun vaihdon työvaiheeseen. Öljynpaineen vajaus on saattanut jo aiheuttaa voiteluhäiriön/ vaurion moottoriin (ylimääräinen ääni)


    --> vaihtoehdot: moottorin vaihto , tai purkaminen laajemmin/tarkistaminen , tai korjataan todettavissa olevat viat ja sen jälkeen todetaan toimiiko moottori mekaanisesti --> Voi vaatia lisätöitä jakoketjunvaihdon jälkeen. Korjausarvio on nyt laskettu viimeisen vaihtoehdon mukaisesti.

    B POLTTOAINESUUTINTEN TESTI
    testin mukaan suuttimet ok.

    Moottoriöljyn joukossa on jostain syystä reilusti polttoainetta, suuttimet ei vuoda, käyntihäiriön aiheuttama?
    MOOTTORIÖLJY JA SUODATIN ON UUSITTAVA



    Seuraava vaihe autokeskuksella olisi:
    JOB: 4, JAKOKETJUSARJAN UUSINTA (SIS. MOOTTORIN IMUSIHTI VAIHTO)
    JA PAKO VANOS SÄÄTÖYÖRÄ VAIHTO

    Uskon, että täältä saattaisi löytyä tietävämpää arviota ongelmista ja mitä kannattaisi tehdä?

    Leave a comment:


  • Puistis
    replied
    Originally posted by elukk4 View Post
    Itse en voi kyllä suositella tuota n43 konetta. 123tkm kesti moottori. Hajosi ihan varoittamatta ajaessa. Jakopää oli uusittu n.6tkm sitten. Maahantuoja osallistuu 40% osuudella uuteen moottoriin. En tiedä sitten onko näitä enemmänkin paukkunut.
    Itse ajoin n43 koneisella 120tkm -> 165tkm. Tuona aikana ei ollut mitään muuta vikaa kuin nox-anturi. Toimiessaan hyvä kone Mutta toisaalta en kyllä uskaltaisi suositella tuota konetta, sen perusteella mitä foorumeita kirjoitellaan.

    Leave a comment:


  • elukk4
    replied
    Itse en voi kyllä suositella tuota n43 konetta. 123tkm kesti moottori. Hajosi ihan varoittamatta ajaessa. Jakopää oli uusittu n.6tkm sitten. Maahantuoja osallistuu 40% osuudella uuteen moottoriin. En tiedä sitten onko näitä enemmänkin paukkunut.

    Leave a comment:

Working...
X