memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laku
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Vikakoodin siirtyminen pakopuolelta imupuolelle merkitsee lähinnä viallista nokka-akselin anturia, eikä sinällään aiheuta moottorin toimintaan muutoksia nykyisestä. Toisinaan imupuolen anturivika aiheuttaa pitkiä startteja pakopuolen vikaan verrattuna, mutta ei säännönmukaisesti. Anturit sijaitsevat koneen etuosassa lähellä toisiaan ja siellä on hyvin tilaa työskennellä ilman suojamuovien purkamistakin. Vanos-solenoiditkin ovat siinä vieressä ja niitäkin voisi samalla vaivalla vaikka harkita puhdistettavan, kun voivat toisinaan liittyä nokkien ja/tai kampuran vikakoodeihinkin.

    NOx-anturin toimintaa olisi hyvä vilkaista, kun se liittyy keskeisesti NOx-katin toimintaan ja vikakoodien perusteella siellä suunnalla on nyt jotakin meneillään. Päättelen ettei moottori ole toiminut pitkään aikaan laihaseoksella, vaan se on käynyt "rikkaalla", mikä ei mahdollista NOx-katalysaattorin regenerointia typenoksideista ja rikkiyhdisteistä.
    On siellä ainakin E81:ssä ahdasta . Otin etumuovin tietysti pois, mutta pakopuolen anturiin ei mikään avain mennyt/mahtunut niin, että olisin päässyt avaamaan tuota 5mm kuusiokoloruuvia. Koitan uudelleen irrottamalla anturin liittimen ensin, jos tulisi tilaa tai lyhentämällä L-mallista avainta :think. Parin minuutin homma osaavalle, mulla menee pari päivää .

    Solenoidit löysin ja toisen pultin otin auki. Nitkuttelin 5-10min sitä irti, mutta ei lähtenyt. Ruuvarilla vääntämällä se pelti anturin kiinnityksessä vain taipuu mutkalle

    Omakin epäilyni on, ettei tuo oikein käy laihaseoksella ikinä - edes aikanaan anturinvaihdon jälkeen. Mitä tuolle voisi itse tehdä muuta kuin viedä osaavalle korjaamolle?

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by divinee View Post
    Ratsastetaan tällä topicilla kun näkyy olevan keskustelu vilkkaampaa kun tuolla 1-puolella. Eli hommattiin väliaikaiseks kulkineeks tuollainen -08 E87 N43B16 koneella. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu sellaista tikitystä koneen päältä/etupuolelta. Ääni katoaa kun kone lämpenee kunnolla. Huoltohistoriassa ei ole merkintöjä ketjun vaihdosta ja autolla ajettu ~230t. Koitin öljykorkin reiästä heilutella ketjua mutta ei siitä oikein sitä saanut mihinkään liikkumaan. Kannattaisko lähtee ennaltaehkäisevästi tekeen ketjuremppaa vai odotella että alkaa tuleen tuon tikityksen lisäksi konkreettisempaa oiretta?
    Lisäks vielä kone vuotaa öljyä imusarjan alle lohkon päälle. Onko näissä samaa ongelmaa kun esim N47/57 joissa öljynsuodattimen jalan tiiviste saattaa alkaa vuotamaan vai pitääkö osoitella syyttävästi sitä anturia mikä on heti siinä jalan takana?
    N43 suhteen on tullut nyt pari yksilöä vastaan, että hydraulinostimen "takaisku" hajoaa ja nostin menee veltoksi. N43 tapauksessa keinu mahtuu hyppäämään välistä pois, jos nostin ei toimi oikein. Toisessa noista tapauksista edes käyntiäänestä ei huomannut vikaa, kun yksi pakopuolen keinu lepäsi nätisti kannen päällä ja hydraulinostin oli työntynyt pesästään pihalle ja hankasi nokkaa vasten. Tämän huomasin sattumalta venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä.

    Kannattaa käyttää venakoppa irti ja pyöritellä pytty kerrallaan nokat perusympyrälle ja painella meisselillä keinuja/nostimia. Melko helposti huomaa, jos siellä on velttoja nostimia seassa.

    Suodatinjalan- ja lämmönvaihtimen vuotavat tiivisteet on näissä ihan perushuttua.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Totta, lieneekö tuo anturin vaihto ahdasta tehdä? Miten imupuolen vika ilmenee poiketen nykyisestä?

    NOx-anturi on vaihdettu 4 v. sitten. Mikä on NOx-katti ja mitä tukkeutuimisen estämiseksi voi tehdä?
    Vikakoodin siirtyminen pakopuolelta imupuolelle merkitsee lähinnä viallista nokka-akselin anturia, eikä sinällään aiheuta moottorin toimintaan muutoksia nykyisestä. Toisinaan imupuolen anturivika aiheuttaa pitkiä startteja pakopuolen vikaan verrattuna, mutta ei säännönmukaisesti. Anturit sijaitsevat koneen etuosassa lähellä toisiaan ja siellä on hyvin tilaa työskennellä ilman suojamuovien purkamistakin. Vanos-solenoiditkin ovat siinä vieressä ja niitäkin voisi samalla vaivalla vaikka harkita puhdistettavan, kun voivat toisinaan liittyä nokkien ja/tai kampuran vikakoodeihinkin.

    NOx-anturin toimintaa olisi hyvä vilkaista, kun se liittyy keskeisesti NOx-katin toimintaan ja vikakoodien perusteella siellä suunnalla on nyt jotakin meneillään. Päättelen ettei moottori ole toiminut pitkään aikaan laihaseoksella, vaan se on käynyt "rikkaalla", mikä ei mahdollista NOx-katalysaattorin regenerointia typenoksideista ja rikkiyhdisteistä.

    NOx-katalysaattorin tehtävänä on alentaa moottorin typpioksidipäästöjä sitomalla niitä katalysaattorin pinnoitteeseen. Lisäksi polttoaineena käytettävän moottoribensiinin sisältämä pieni rikkimäärä (näennäisestä rikittömyydestään huolimatta) sitoutuu myös tähän pinnoitteeseen ja tämä rikki tulee tarvittaessa polttaa pois katalysaattorin pinnoilta (eli katalysaattori regeneroida DPF:n tapaisesti), jotta typenoksidien sitomiskyky ei heikenny. Jos rikkiyhdisteitä on kertynyt liian paljon, typenoksidien ja ja rikkiydisteiden regenerointi ei enää ole mahdollista ja katalysaattori tulee vaihtaa uuteen. Tämä komponentti on kustannuksiltaan kallis uusittava, joten se kannattaa pitää toimintakuntoisena ja pyrkiä regeneroimaan mahdollisimman pian. Tämä tosin edellyttää, että NOx-anturi toimii, ja edelleen jotta Nox-katalysaattori pysyisi jatkossa toimintakuntoisena, on moottorin kyettävä toimimaan laihaseoksella.
    Last edited by JaniLap; 06-06-2022, 20:37.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Ennen pakonokan anturin vaihtoa sen voisi vaihtaa ristiin ja katsoa siirtyykö vika imupuolelle. Ettei tule hankkineeksi ehjän tilalle uutta.

    Suuttimien, lambdojen ja NOx-järjestelmän toimintaakin voisi olla paikallaan vilkuilla, että sillä suunnalla toimii kuten pitääkin. Vikakoodien perusteella NOx-katti on tukkeutumassa.
    Totta, lieneekö tuo anturin vaihto ahdasta tehdä? Miten imupuolen vika ilmenee poiketen nykyisestä?

    NOx-anturi on vaihdettu 4 v. sitten. Mikä on NOx-katti ja mitä tukkeutuimisen estämiseksi voi tehdä?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Viime viikolla moottorin vikavalo palasi, käy tyhjäkäynnillä seilaavasti ja huonosti. Ista antoi seuraavaa:

    - 0030EA DME: Denoz catalytic converter, sulphurized

    - 002A99 DME: Crankshaft - exhaust camshaft, reference

    - 0029F2 DME: Camshaft sensor, exhaust, signal

    - 009D00 DWA: Communication fault with siren

    - 009CF9 DWA: DWA-LED

    Välillä tuntuu käyvän normaalisti, useimmiten ei. Pakonokanaturi vaihdettu 3 v. sitten ja 20tkm aikaa. Ajattelin aloittaa taas uusimalla sen vai tuleeko jolla kulla fiksummalla jotain muita ajatuksia tästä?
    Ennen pakonokan anturin vaihtoa sen voisi vaihtaa ristiin ja katsoa siirtyykö vika imupuolelle. Ettei tule hankkineeksi ehjän tilalle uutta.

    Suuttimien, lambdojen ja NOx-järjestelmän toimintaakin voisi olla paikallaan vilkuilla, että sillä suunnalla toimii kuten pitääkin. Vikakoodien perusteella NOx-katti on tukkeutumassa.

    Leave a comment:


  • divinee
    replied
    Ratsastetaan tällä topicilla kun näkyy olevan keskustelu vilkkaampaa kun tuolla 1-puolella. Eli hommattiin väliaikaiseks kulkineeks tuollainen -08 E87 N43B16 koneella. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu sellaista tikitystä koneen päältä/etupuolelta. Ääni katoaa kun kone lämpenee kunnolla. Huoltohistoriassa ei ole merkintöjä ketjun vaihdosta ja autolla ajettu ~230t. Koitin öljykorkin reiästä heilutella ketjua mutta ei siitä oikein sitä saanut mihinkään liikkumaan. Kannattaisko lähtee ennaltaehkäisevästi tekeen ketjuremppaa vai odotella että alkaa tuleen tuon tikityksen lisäksi konkreettisempaa oiretta?
    Lisäks vielä kone vuotaa öljyä imusarjan alle lohkon päälle. Onko näissä samaa ongelmaa kun esim N47/57 joissa öljynsuodattimen jalan tiiviste saattaa alkaa vuotamaan vai pitääkö osoitella syyttävästi sitä anturia mikä on heti siinä jalan takana?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Nick Silmaauki kanssa luettiin koodit Carlylla eilen, kiitos vielä siitä!

    Autolla ajettu eilen ja edellispäivänä ilman oireita eli toiminut ihan ok. Ajattelin seurata asiaa.

    tällaiset koodit löytyivät:

    - 0030EA Denoz catalyst verschewelt, (vajaa 1000km sitten)
    Details: Engine speed: 1600 speed: 11 Exhaust gas temperature downstream catalyst bank 2: 368 stored sulfur mass in the catalyst: 410

    - 002AA1 Camshaft sensor outlet signal (n. 20 km sitten eli täsmää vika-ajankohtaan)
    Details: Enginen speed: 1504 engine status: 3 (Motor) -Öltemperatur: 51 Voltage cl. 87: 11

    Sitten oli jokin lediin liittyvä Interior protection -koodi 009CF9, mutta kilometrit 150tkm tulevaisuudessa. Lisäksi sireenin liittyvä koodi 009D00 ilman kilometrejä.

    Löytyykö mestareilta mitään ajatusta tästä?
    Eilen taas luettiin koodeja. Auto oli talven vähällä ajolla ja ajossa muutenkin ilman oireita. Viime viikolla moottorin vikavalo palasi, käy tyhjäkäynnillä seilaavasti ja huonosti. Ista antoi seuraavaa:

    - 0030EA DME: Denoz catalytic converter, sulphurized

    - 002A99 DME: Crankshaft - exhaust camshaft, reference

    - 0029F2 DME: Camshaft sensor, exhaust, signal

    - 009D00 DWA: Communication fault with siren

    - 009CF9 DWA: DWA-LED

    Välillä tuntuu käyvän normaalisti, useimmiten ei. Pakonokanaturi vaihdettu 3 v. sitten ja 20tkm aikaa. Ajattelin aloittaa taas uusimalla sen vai tuleeko jolla kulla fiksummalla jotain muita ajatuksia tästä?

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Olen nyt yrittänyt etsiä tuota "sihtiä" realoem:stä, mutta en ole löytänyt. Millä nimellä ja mistä kaaviosta tuo osa pitäis löytyä?

    https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...BMW-318i&mg=11
    ihan puhdas arvaus, mutta olisko suoraan imuputkessa, eli osassa nr. 2?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Olen nyt yrittänyt etsiä tuota "sihtiä" realoem:stä, mutta en ole löytänyt. Millä nimellä ja mistä kaaviosta tuo osa pitäis löytyä?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Vasta tänään pääsin itse auton luo ja varmistin papereista sen minkä olin muistelevinani. Autoon on vaihdettu edellisen omistajan aikana helmikuussa 2020 jakoketju laahaimineen. Sen jälkeen autolla on ajettu ~16tkm. Aika outoa olisi, että se jo nyt hajoaisi uudestaan. Onkohan silloin vaihdossa jätetty öljypohja irrottamatta eikä noita hilppeitä olisi sieltä puhdistettu. Ainakin laskun perusteella vaikuttaa siltä.
    Ihan hyvin mahdollista, että olisi jäänyt puhdistamatta.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Tällä viikolla vasta saatiin auto tännepäin ja ihan alustava arvio on että öljysihdissä on muovinpalasia (laahaimesta?). Tää jää kesäksi seisontaan, joten ihan nopeesti tätä ei ole tarpeen korjata kuntoon.
    Vasta tänään pääsin itse auton luo ja varmistin papereista sen minkä olin muistelevinani. Autoon on vaihdettu edellisen omistajan aikana helmikuussa 2020 jakoketju laahaimineen. Sen jälkeen autolla on ajettu ~16tkm. Aika outoa olisi, että se jo nyt hajoaisi uudestaan. Onkohan silloin vaihdossa jätetty öljypohja irrottamatta eikä noita hilppeitä olisi sieltä puhdistettu. Ainakin laskun perusteella vaikuttaa siltä.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Selviskö mikä oli?
    Tällä viikolla vasta saatiin auto tännepäin ja ihan alustava arvio on että öljysihdissä on muovinpalasia (laahaimesta?). Tää jää kesäksi seisontaan, joten ihan nopeesti tätä ei ole tarpeen korjata kuntoon.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Jaaha, oma 318i sytytti juuri punaisen öljynpainevalon ja vikakoodina on 30C1. Auto jää nyt parkkiin.
    Selviskö mikä oli?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Jaaha, oma 318i sytytti juuri punaisen öljynpainevalon ja vikakoodina on 30C1. Auto jää nyt parkkiin.

    Leave a comment:


  • JaGaR
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Alipainepumppu, jos vuodot on jo eliminoitu? Luulisi tosin huomaavan kun pari kertaa polkasee jarrua ja jos tehostus alkaa heikkenemään kun ei saa pumpattua tarpeeksi nopeasti alipainetta tehostimeen.
    Onko jotain näppärää keinoa koittaa paikallistaa vuotoa tuosta alipainejärjestelmästä?

    Miten tuon pitäisi näkyä jarrupolkimen toiminnassa? Kovana polkimena? Painuu hitaasti pohjaan?

    Sinäänsä outoa, koska tuo häly saattaa tosiaan tulla tasakaasulla ajettaessa ilman, että jarrupolkimeen koskee.

    Avoimia aktioita ei näkynyt ks. autoon, kun lunttasin huoltovaraus.bmw.fi sivulta.

    Leave a comment:

Working...
X