memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • makkis
    replied
    Kaikki Bmw:n pikkubensat joiden moottorityyppi alkaa N-kirjaimella ovat täysin susia.
    Samat perusongelmat kaikissa, jakopää yms.

    N43 on näistä parhaimmasta päästä, mutta susi sekin.

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Onko samaa jakopääongelmaa yhtälailla 2.0l koneissa?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Onko tuossa faceliftissä paranneltu tuon jakopään kestävyyttä?
    Kannattaa unohtaa nämä "Hei tuosta päivästä alkaen ei ole enää ongelmia" väittämät ihan minkä tahansa moottorin jakopään kohdalla. Ei niitä niin perusteellisesti matkan varrella uudelleen suunnitella, että pikku tekniikka ja osapäivitykset poistaisi kokonaisia ongelmia. Heikko se jakopää on ihan ko. moottorin elämän loppuun asti kun se on heikoksi suunniteltu. Ihan niinkuin on Niilo-Neli-Seiskatkin ja muut mukavuudet.

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Kyllä tuossa WBAUE31040E079417 on juurikin N43 moottori.

    Jos jakopäälle ei ole mitään tehty niin ilmeisesti pian kannattaisi.
    Tuossa yksilössä on mittarissa tällä hetkellä 115tkm (uskoisin että pitää paikkaansa). Onko tuossa faceliftissä paranneltu tuon jakopään kestävyyttä?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Kyllä tuossa WBAUE31040E079417 on juurikin N43 moottori.

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Onko vuoden 2008 BMW 116i:ssä tämä paljon varoiteltu moottori?
    Löytyi mielenkiintoinen vaihtoehto 2. autoksi (vaimon työautoksi), mutta ei viitsisi mitään remonttikohdetta hankkia...:think

    Kyseisen auton alustanumero on
    WBAUE31040E079417


    edit.
    Tällaisen löysin. Pitääkö paikkaansa? Eli faceliftissä luotettavampi kone?

    "Käytetty BMW 116i: varo moottorivauriota!
    Kannattaa olla tarkkana käytetyn BMW 116i:n kanssa, jossa on 115-hevosvoimainen bensiinimoottori. Jos jakoketjun kiristin on viallinen, jakoketju saattaa hypätä pois paikaltaan.
    Auto Bild.Uutiset
    15.8.2011
    Kannattaa olla tarkkana käytetyn BMW 116i:n kanssa, joka on varustettu 115-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Jos nimittäin jakoketjun kiristin on viallinen, jakoketju saattaa hypätä pois paikaltaan. Tällöin aiheutuu pahimmassa tapauksessa venttiilien ja mäntien karu kohtaaminen – loppuseuraamuksena on kallis moottorivaurio.

    Tarkkailla kannattaa niiden autojen moottoreita, jotka on valmistettu jaksolla 3/2004–8/2007. Sen jälkeisissä autoissa on BMW:n modifioima ketjunkiristin, joka ei tuota ongelmia.

    Auto Bild"

    Last edited by QUASIMODO; 20-06-2022, 12:50.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Johnny_Gas View Post
    Jos sinulta löytyy joku lukija tai ohjelma itseltä niin laihaseostilan toiminnan näkee vaikka lambda-arvoista. Polttoa varten tietokone vaatii muistaakseni että tankki on yli puolillaan ja yli 100kmh nopeutta. Tämänkin päälle meno on helppo todeta vaikka lambda-arvoja ja pakolämpötilaa seuraamalla ellei ole esim istaa käytettävissä. Jos se pitää pakottaa päälle niin itse käytin aikanaan juuri istaa siihen tarkoitukseen.
    Itsellä tuo start/stop on ohjelmoitu pois päältä joten en osaa sanoa sen henkielämästä mitään 😁
    Tuo oli hyvä tieto, että tankin pitää olla puolillaan, nytkin se on lähes tyhjä .
    Istaa ei ole minulla käytössä. Laitoin sinulle privaa aiemmin, jos haluat vastata?

    Leave a comment:


  • Johnny_Gas
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Raportoidaan tänne tapahtunutta ongelman suhteen, jos muillekin olisi tulevaisuudessa apua. Tilasin uuden pakonokananturin edullisesti Aeromotorsilta ja vaihdoin paikalle. Koekäyttö pihalla, normaalisti toimii, mutta moottorin vikavalo palaa. Seuraavana päivänä pieni ajolenkki (alle 15km) ja välikäynnistyksen jälkeen moottorinvikavalokin sammui itsellään. Samana iltana vielä vikakoodien nollaus em. foorumilaisen pihalla (kiitos vielä) ja seuraavana päivänä katsastukseen.

    Ainakin vielä auto toiminut normaalisti eli samat oireet ja korjaus kuin 3 vuotta sitten.

    Vanoksen solenoidit jäivät toistaiseksi putsaamatta, oli kiire saada auto nippuun katsastukseen. Laihaseoskäynti ei varmaankaan tällä hetkellä toimi, kun ei sammu valoissa (autostop). Täytyy koittaa tuota motariajoa, mutta usko nox-anturiin ei ole järin kova...
    Jos sinulta löytyy joku lukija tai ohjelma itseltä niin laihaseostilan toiminnan näkee vaikka lambda-arvoista. Polttoa varten tietokone vaatii muistaakseni että tankki on yli puolillaan ja yli 100kmh nopeutta. Tämänkin päälle meno on helppo todeta vaikka lambda-arvoja ja pakolämpötilaa seuraamalla ellei ole esim istaa käytettävissä. Jos se pitää pakottaa päälle niin itse käytin aikanaan juuri istaa siihen tarkoitukseen.
    Itsellä tuo start/stop on ohjelmoitu pois päältä joten en osaa sanoa sen henkielämästä mitään 😁

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Raportoidaan tänne tapahtunutta ongelman suhteen, jos muillekin olisi tulevaisuudessa apua. Tilasin uuden pakonokananturin edullisesti Aeromotorsilta ja vaihdoin paikalle. Koekäyttö pihalla, normaalisti toimii, mutta moottorin vikavalo palaa. Seuraavana päivänä pieni ajolenkki (alle 15km) ja välikäynnistyksen jälkeen moottorinvikavalokin sammui itsellään. Samana iltana vielä vikakoodien nollaus em. foorumilaisen pihalla (kiitos vielä) ja seuraavana päivänä katsastukseen.

    Ainakin vielä auto toiminut normaalisti eli samat oireet ja korjaus kuin 3 vuotta sitten.

    Vanoksen solenoidit jäivät toistaiseksi putsaamatta, oli kiire saada auto nippuun katsastukseen. Laihaseoskäynti ei varmaankaan tällä hetkellä toimi, kun ei sammu valoissa (autostop). Täytyy koittaa tuota motariajoa, mutta usko nox-anturiin ei ole järin kova...

    Leave a comment:


  • Johnny_Gas
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Nyt on anturit irti. 3v. sitten vaihdettu Continentalin anturi on kovasti erinäköinen kuin alkuperäinen BMW-anturi imupuolella. Tällaiselle rähmäkäpälälle pakoanturi on kyllä hankalassa paikassa, mutta lähti se lopulta, kun irrotti anturin ensin ja teki omavalmisteisen lyhyemmän 5mm kuusiokoloavaimen . Uusi anturi on joka tapauksessa tilattu varuiksi, kun ei ole kallis. Kokeilen vielä vaihtaa niitä päikseen odotellessa. Tyhmä kysymys: Anturi on varmaankin oltava pultilla kiinni, jos aikoo koekäyttää moottoria? Koitan tällä välttää tuon pakoanturin hankalan ruuvaamisen, jos mahdollista turhaan .

    Täytynee kysellä, mitä tuolle NOxille pitäisi tehdä, tekijä olisi hyvä löytää Turun alueelta, jossa autokin nyt on.
    Isken nyt omankin lusikkani soppaan niin saadaan kunnon keitos. Omassa moottorissa ollut kanssa kaikenmaailman vikaa niin on tullut noita hiukan tutkittua.
    Eli itse laittaisin suorilta anturit vaihtoon, ovat kuitenkin suht edullisia ja helppoja vaihtaa. Kannattaa harkita myös vanoksen solenoidien vaihtoa jos eivät arvot pysy rajoissa (itse näitä puhdistin joskus mutta parempi vaan vaihtaa suosiolla).
    Tuolle NOXille ei tarvitse tehdä muuta kuin käydä ajamassa moottoritiellä katti tyhjäksi. Järjestelmän toiminnan ja polton käynnistymisen näkee millä tahansa testerillä. Jos pitää komentaa pakkopoltto päälle niin Ista toimii hyvin siihen hommaan. Ainakaan koodien mukaan Nox-anturi ei näyttäisi olevan rikki vaan ainoastaan 30EA koodi näkyvillä joka viittaa katin vain olevan polton tarpeessa. Itsellä tuo kummittelee siellä lähes aina, ei aiheuta toimenpiteitä eikä estä laihaseoksen päälle menoa.
    P.S en ole mekaanikko, ainoastaan harrastaja 😁

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Tosiaan, E81 on ahtaampi edestä kuin kolmossarjalaiset.

    Vanos-solenoidien irroituksen helpottamiseksi voisit kokeilla suihkauttaa irroitusöljyä peltiosan ja lohkon väliin kun kone on lämmin, antaa vaikuttaa vähän aikaa ja sitten kiertämällä ja vetämällä suostutella ne irti. Ovat välilä tiukassa, mutta kun pultti ja liitin on irti, niin kitka on ainoa joka pitää niitä paikallaan.

    Kyllähän tuo kuntoon kannattaisi laittaa. Auton tilanteen ja todennäköisten korjattavien kohteiden kartoittamiseksi voisi olla ensin paikallaan vilkaista sitä diagnostiikkaa osaavan henkilön toimesta, ja sen pohjalta suunnitelmaa korjaustoimenpiteistä ja niiden toteuttamistavoista.
    Nyt on anturit irti. 3v. sitten vaihdettu Continentalin anturi on kovasti erinäköinen kuin alkuperäinen BMW-anturi imupuolella. Tällaiselle rähmäkäpälälle pakoanturi on kyllä hankalassa paikassa, mutta lähti se lopulta, kun irrotti anturin ensin ja teki omavalmisteisen lyhyemmän 5mm kuusiokoloavaimen . Uusi anturi on joka tapauksessa tilattu varuiksi, kun ei ole kallis. Kokeilen vielä vaihtaa niitä päikseen odotellessa. Tyhmä kysymys: Anturi on varmaankin oltava pultilla kiinni, jos aikoo koekäyttää moottoria? Koitan tällä välttää tuon pakoanturin hankalan ruuvaamisen, jos mahdollista turhaan .

    Täytynee kysellä, mitä tuolle NOxille pitäisi tehdä, tekijä olisi hyvä löytää Turun alueelta, jossa autokin nyt on.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Jos nyt oikein muistan Inpalla pystyy tuota laihaseoskäyntiä tarkastelemaan livenä. Oliskohan ne ohjeet jossain Bimmerproffsin noxem sivuilla?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    On siellä ainakin E81:ssä ahdasta . Otin etumuovin tietysti pois, mutta pakopuolen anturiin ei mikään avain mennyt/mahtunut niin, että olisin päässyt avaamaan tuota 5mm kuusiokoloruuvia. Koitan uudelleen irrottamalla anturin liittimen ensin, jos tulisi tilaa tai lyhentämällä L-mallista avainta :think. Parin minuutin homma osaavalle, mulla menee pari päivää .

    Solenoidit löysin ja toisen pultin otin auki. Nitkuttelin 5-10min sitä irti, mutta ei lähtenyt. Ruuvarilla vääntämällä se pelti anturin kiinnityksessä vain taipuu mutkalle

    Omakin epäilyni on, ettei tuo oikein käy laihaseoksella ikinä - edes aikanaan anturinvaihdon jälkeen. Mitä tuolle voisi itse tehdä muuta kuin viedä osaavalle korjaamolle?
    Tosiaan, E81 on ahtaampi edestä kuin kolmossarjalaiset.

    Vanos-solenoidien irroituksen helpottamiseksi voisit kokeilla suihkauttaa irroitusöljyä peltiosan ja lohkon väliin kun kone on lämmin, antaa vaikuttaa vähän aikaa ja sitten kiertämällä ja vetämällä suostutella ne irti. Ovat välilä tiukassa, mutta kun pultti ja liitin on irti, niin kitka on ainoa joka pitää niitä paikallaan.

    Kyllähän tuo kuntoon kannattaisi laittaa. Auton tilanteen ja todennäköisten korjattavien kohteiden kartoittamiseksi voisi olla ensin paikallaan vilkaista sitä diagnostiikkaa osaavan henkilön toimesta, ja sen pohjalta suunnitelmaa korjaustoimenpiteistä ja niiden toteuttamistavoista.
    Last edited by JaniLap; 07-06-2022, 09:52. Reason: Mielenkiintoiset ääkköset

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    ^Eikö sinne mahdu edes 5mm kuusiokolo "irtopala", jota pienillä tongilla voisi vääntää?
    Mahtuu, mutta on sen verran tiukka, ettei siirtoleukapihdeillä saa käännettyä.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    ^Eikö sinne mahdu edes 5mm kuusiokolo "irtopala", jota pienillä tongilla voisi vääntää?

    Leave a comment:

Working...
X