memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kääriäinen
    replied
    Originally posted by Kääriäinen View Post
    Mulla tekee tätä samaa. Onkohan MAF anturi rikki? Katsastuksessa päästöistä valitti, että kone käy rikkaalla. Katsastusmies sanoi että joko MAP tai MAF sen tekee. Tämä käynnistymisvaikeus viittaisi mielestäni noihin samoihin antureihin.
    Näyttäisi siltä että nämä käynnistysvaikeudet lämpimällä koneella tuli kuntoon kun puhdistin kaasuläppäkotelon. Yritin etsiä imuvuotoja ja siinä kaasuläpän takaa paljastui oikein aika paksu kerros mustaa töhnää. Tuon puhdistuksen jälkeen on tyhjäkäynti ollut mukavan tasaista ja auto käynnistynyt joka kerta ilman ongelmia.

    Leave a comment:


  • Kääriäinen
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Onko sullakin tuo 30E9-vikakoodi? Silloinhan moottori käy koko ajan homogeenisellä seossuhteella eikä mene laihaseokselle ollenkaan. Voisi selittää rikkaalla käymisen.
    30E9 koodia näyttää tosiaan. Muistaakseni 2088 mg antoi arvoksi kun katsoin viimeksi. Arvo kyllä muuttuu, että ei ole jäänyt jumittamaan kuten joillain oli ilmeisesti käynyt.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by Kääriäinen View Post
    Mulla tekee tätä samaa. Onkohan MAF anturi rikki? Katsastuksessa päästöistä valitti, että kone käy rikkaalla. Katsastusmies sanoi että joko MAP tai MAF sen tekee. Tämä käynnistymisvaikeus viittaisi mielestäni noihin samoihin antureihin.
    Onko sullakin tuo 30E9-vikakoodi? Silloinhan moottori käy koko ajan homogeenisellä seossuhteella eikä mene laihaseokselle ollenkaan. Voisi selittää rikkaalla käymisen.

    Itsellä oli tuo vikakoodi, lähti kun vaihtoi NOXEM-emulaattorin anturin tilalle. En muista kyllä oliko mulla tuollaista käynnistymisongelmaa lämpimällä koneella.

    Leave a comment:


  • Kääriäinen
    replied
    Originally posted by aeku View Post
    Ajattelin laittaa tänne viestin, jos vaikka jollakin olisi tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta. Alkukesästä tuli ostettua 100tkm ajettu vm-09, 318i automaatti. Sellainen hieman omituinen ominaisuus kyseisessä yksilössä on, että lyhyen ajon jälkeen (5-20km) uudelleenkäynnistyksessä auto käynnistyy mutta heti sen jälkeen kierrokset putoaa hetkellisesti niin alas että kone sammuu. Kone ei kuitenkaan aina sammu vaan välillä pysyy käynnissä, vaikka kierrokset putoaa hetkellisesti. Jos auto on pidempään seisonut (4h ->), niin silloin käynnistyksen jälkeen kierrokset ei putoa vaan käynnistyy ns.normaalisti. Eli aamulla kun lähtee töihin niin käynnistyy normaalisti ja iltapäivällä kun lähtee töistä niin silloin myös aivan normaali. Kun menee vaikka kauppaan, matkaa noin 10km, tulee kaupasta ja käynnistää niin silloin käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa. Starttauksen yhteydessä, jos antaa hieman kierroksia niin silloin kyllä käynnistyy ja kierrokset ei putoa. Yksi vikakoodi sieltä löytyi, mutta en tiedä onko vaikutusta tähän: 30e9 nitrogen oxide catalytic converter, ageing. Nox-anturi on jo uusittu talvella.
    Tämmöinen tapaus. Onko kenelläkään vastaavaa ollut?
    Mulla tekee tätä samaa. Onkohan MAF anturi rikki? Katsastuksessa päästöistä valitti, että kone käy rikkaalla. Katsastusmies sanoi että joko MAP tai MAF sen tekee. Tämä käynnistymisvaikeus viittaisi mielestäni noihin samoihin antureihin.

    Leave a comment:


  • Sami_R
    replied
    Originally posted by Kääriäinen View Post

    Bemarin ohjekirjassa mainitaan vielä joku tiivisteaine, mikä pitäisi ruiskuttaa stefassa oleviin rakoihin. Oletteko kokeilleet, pitääkö stefa yhtään ilman tätä tiivisteainetta?

    Tässä vielä linkki ohjekirjaan
    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...mshaft/ICO0lgV
    Eikös ne tiivisteessä olevat raot kohdisteta lohkon sauman kanssa samaan kohtaan? Sitten tiivisteaine sinne niin saumakohdastakin tulee tiivis. Voi olla että pitää ilman tiivistämistä tai voi olla ihan yhtä hyvin että se on se kohta mistä sitten alkaa tihkua öljy läpi. Helpompi ja varmempi keino on laittaa nyt sinne se tiivistemassa kuin sitten kun se on jo vuotanut ja on öljyssä se rako. :think

    Leave a comment:


  • Kääriäinen
    replied
    Oletteko ketjua vaihtaessa törmänneet tämmöseen ongelmaan, että kampiakselin etummainen stefa eli akselitiiviste olisi melko kenkkumainen vaihtaa? Sain vanhan tiivisteen pois vasta hakkaamalla sen sisäänpäin ja koukkimalla ketjuosaston kautta ylös. Pari tuntia meni kesälomasta tähän aktiviteettiin. Uuden stefan asennus sujuu ohjekirjassa mainitulla erikoistyökalulla varmaan viidessä minuutissa, mutta ilman ko. kalua sain asennukseen kulumaan toiset kaksi tuntia kesälomastani. Noh, siellä se nyt on ja uusi ketju valeksellaan kiristettynä. Huomenna remppa jatkuu öljypohjan asennuksella.

    Bemarin ohjekirjassa mainitaan vielä joku tiivisteaine, mikä pitäisi ruiskuttaa stefassa oleviin rakoihin. Oletteko kokeilleet, pitääkö stefa yhtään ilman tätä tiivisteainetta?

    Tässä vielä linkki ohjekirjaan
    Last edited by Kääriäinen; 21-07-2020, 20:11. Reason: Ylimääräiset rivinvaihdot pois

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Olen tässä asiassa amatööri, joten kysyn.

    Voiko näitä korkeapainesuuttimia kunnostaa samaan tapaan kuin perinteisiä?

    Saavatko he myös tiivisteen puristettua mittoihinsa että suutin on takaisin tullessaan asennusvalmis?

    Leebmannilta tilattiin yhteen N53 kaikki 6 suutinta tässä keväällä, oli ainakin halvimpien joukossa.

    En tiedä voiko kunnostaa

    Tiiviste tuli asennusvalmiina, kun itse aikoinaan testautin suuttimet

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Totta. Mutta ajattelin että mieluummin säästää ne rahat uusiin millä testaa vanhoja suuttimia.
    Olisihan tässä 2 sarjaa vanhoja suuttimia josta voisi saada testaamalla yhden toimivan sarjan mutta siihen menee jo useampi satanen kun käy kaikki läpi

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    N43 suuttimet voi testauttaa esim finjectorilla

    Ihan vaan jos joku arpoo, onko suutin rikki vai ei
    Olen tässä asiassa amatööri, joten kysyn.

    Voiko näitä korkeapainesuuttimia kunnostaa samaan tapaan kuin perinteisiä?

    Saavatko he myös tiivisteen puristettua mittoihinsa että suutin on takaisin tullessaan asennusvalmis?

    Leebmannilta tilattiin yhteen N53 kaikki 6 suutinta tässä keväällä, oli ainakin halvimpien joukossa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    N43 suuttimet voi testauttaa esim finjectorilla

    Ihan vaan jos joku arpoo, onko suutin rikki vai ei

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Onko N43 kohdalla mitään suutinaktiota kuten N53 taitaa olla. Samat suuttimet kyseessä kuitenkin.
    Tai onko jollain jäänyt jemmaan uudella indexillä olevia hyväkuntoisia käytettyjä?
    On tainnut jossakin vaiheessa olla aktiokin ihan alkupään suuttimille, muttei enää.

    Minulta voisi muutama uusimmalla indeksillä oleva suutin löytyä.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Tätä kysytty aiemminkin mutta kysytään uudestaan.
    Mistä olette ostaneet uusia suuttimia edullisimmin? Onko N43 kohdalla mitään suutinaktiota kuten N53 taitaa olla. Samat suuttimet kyseessä kuitenkin.
    Tai onko jollain jäänyt jemmaan uudella indexillä olevia hyväkuntoisia käytettyjä?
    Reilu vuosi sitten halvin oli Leebmann.

    Mitä tarkoitat aktiolla? Suuttimet pitää koodata ja kannattaa adaptaatiot nollailla ja ajaa sopeutusajo.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Tätä kysytty aiemminkin mutta kysytään uudestaan.
    Mistä olette ostaneet uusia suuttimia edullisimmin? Onko N43 kohdalla mitään suutinaktiota kuten N53 taitaa olla. Samat suuttimet kyseessä kuitenkin.
    Tai onko jollain jäänyt jemmaan uudella indexillä olevia hyväkuntoisia käytettyjä?

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    Kaverin -08 318i n43b20A kävi tuomiolla merkkiliikkeessä ja kustannusarvio 8k.

    Saako noita moottoreita mistää? Selasin tossa btcf, tori ja nettivaraosa eikä tullu etee ku yks ilmotus täällä vuodelta 2019.


    Mites purkaamohommat?

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Kaverin -08 318i n43b20A kävi tuomiolla merkkiliikkeessä ja kustannusarvio 8k.

    Saako noita moottoreita mistää? Selasin tossa btcf, tori ja nettivaraosa eikä tullu etee ku yks ilmotus täällä vuodelta 2019.
    Attached Files
    Last edited by peltone; 10-06-2020, 15:32.

    Leave a comment:

Working...
X