memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • R1kuhh
    replied
    Originally posted by fransesco View Post
    Ei kenelläkään olisi ideaa mistä lähtisi tutkimaan N43:n kohdalla semmoista ongelmaa, että auton ollessa liikkeessä vaihde päällä kytkintä painaessa auto tahtoo sammua jos moottori on lämmin? Auto näyttää ajotietokoneen ruudussa nopeasti start/stopin symbolia ja sitten käynnistää automaattisesti itse itsensä uudelleen.

    Olin huomaavinani, että tämä tapahtuu tyypillisesti moottorin lämmettyä ja vaikkapa liikennevaloihin tai risteykseen tullessa ja vaihtaa vaihteita hieman liian hitaasti. Sen saa myös toistettua vaikkapa ajamalla motarilla tasaista nopeutta ja painamalla kytkimen pohjaan. Tuolloin kierrokset laskevat ensin noin tyhjäkäynnille tai hieman liian alas (about 600-700 rpm) ja sitten sammuttaa koko auton käynnistyäkseen taas salamannopeasti. Vaikka tuossa välähtää start/stop merkki, niin sen päälläololla ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.

    Katsoin Carlyllä vikakoodit ja sieltä näkyi vuodesta toiseen ollut Nox-anturin herja ja hieman yllättäen MAF (anturi vaihdettiin about pari vuotta sitten epätasaisen tyhjäkäynnin takia).

    Olisko jossain ilman putsarin putkessa reikä tms? Auttasko maffin puhdistus?

    Leave a comment:


  • fransesco
    replied
    Ei kenelläkään olisi ideaa mistä lähtisi tutkimaan N43:n kohdalla semmoista ongelmaa, että auton ollessa liikkeessä vaihde päällä kytkintä painaessa auto tahtoo sammua jos moottori on lämmin? Auto näyttää ajotietokoneen ruudussa nopeasti start/stopin symbolia ja sitten käynnistää automaattisesti itse itsensä uudelleen.

    Olin huomaavinani, että tämä tapahtuu tyypillisesti moottorin lämmettyä ja vaikkapa liikennevaloihin tai risteykseen tullessa ja vaihtaa vaihteita hieman liian hitaasti. Sen saa myös toistettua vaikkapa ajamalla motarilla tasaista nopeutta ja painamalla kytkimen pohjaan. Tuolloin kierrokset laskevat ensin noin tyhjäkäynnille tai hieman liian alas (about 600-700 rpm) ja sitten sammuttaa koko auton käynnistyäkseen taas salamannopeasti. Vaikka tuossa välähtää start/stop merkki, niin sen päälläololla ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.

    Katsoin Carlyllä vikakoodit ja sieltä näkyi vuodesta toiseen ollut Nox-anturin herja ja hieman yllättäen MAF (anturi vaihdettiin about pari vuotta sitten epätasaisen tyhjäkäynnin takia).

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Ei taida vaan ihan joka paikassa Inpassa olla noin.



    Tossa vielä sanotaan, että sama juttu siinä suuttimien koodausvalikossa. Pitää itse tarkistaa vielä se valikko jossain välissä.
    Ok, nappaa koodin osoittamasta sylinteristä vaikka puolan johdon irti ja katso vikakoodeista pysyykö vika samassa sylinterissä.

    Edit. Onko tietoa koskeeko tuo yllä kuvaamasi bugi myös vikakoodeissa ilmi tulevia sylinterinumeroita vai ainoastaan livedatassa?
    Last edited by alpine3; 04-01-2021, 22:03.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Ei taida vaan ihan joka paikassa Inpassa olla noin.



    Tossa vielä sanotaan, että sama juttu siinä suuttimien koodausvalikossa. Pitää itse tarkistaa vielä se valikko jossain välissä.

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Mutta onko myös Carlyn ja Inpan numerointi yhteneväinen tämän fyysisen järjestyksen kanssa?
    Kyllä on.

    Edit. Yleisesti ottaen sylinterit lasketaan vauhtipyörää/vaihdelaatikkoa kohti, poislukien juurikin jotkut yllämaitut vääränmerkkiset.
    Last edited by alpine3; 04-01-2021, 21:45.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    On

    Lähestulkoon aina numerot on keulapäästä alkaen.
    Joitakin vääränmerkkisiä on joissa näin ei ole.
    Mutta onko myös Carlyn ja Inpan numerointi yhteneväinen tämän fyysisen järjestyksen kanssa?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Miten tämän N43 sylinterien numerointi menee suhteessa siihen miten Inpassa tai Carlyssä numerot esitetään? Muistelisin, että joissain Inpan menuissa on kuusisylinteriä esitettynä, mutta nistä vain neljä on ohjelmassa käytössä, muttei suinkaan numerot 1-4. Jos Carly herjaa 4-sylinteristä, niin onko se rivin viimeinen (kun katsoo auton edestäpäin konehuonetta)? Ts. se, joka on lähinnä ohjaamoa.
    On

    Lähestulkoon aina numerot on keulapäästä alkaen.
    Joitakin vääränmerkkisiä on joissa näin ei ole.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Miten tämän N43 sylinterien numerointi menee suhteessa siihen miten Inpassa tai Carlyssä numerot esitetään? Muistelisin, että joissain Inpan menuissa on kuusisylinteriä esitettynä, mutta nistä vain neljä on ohjelmassa käytössä, muttei suinkaan numerot 1-4. Jos Carly herjaa 4-sylinteristä, niin onko se rivin viimeinen (kun katsoo auton edestäpäin konehuonetta)? Ts. se, joka on lähinnä ohjaamoa.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Tänään mullakin nytkähti tossa 1500 kierroksen kohdalla tasaisella vauhdilla noin reilun kilometrin päässä lähtöpaikasta (toki Eberillä lämmitys oli ennen lähtöä).

    Leave a comment:


  • Garash
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Veikkaisin että auto vaihtaa eri seostilojen välillä, reagoiko kulutusmittari nytkähdysten tahdissa että näennäisesti kulutus laskee/nousee litran-kaksi?
    Minun mielestä ei heitä kulutusmittari suuntaan tai toiseen kun tekee nytkähdyksiä. Eipä tuo varmaan vakavaa ole jos en ainut ole tämän kanssa.

    Originally posted by Jupi View Post
    Kuulostaa hyvin samalta kuin mitä omani tekee. Olen sen laittanut juuri noiden Dualfunin mainitsemien seostilojen vaihtojen piikkiin.
    Hyvä etten ole ainoa

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Kuulostaa hyvin samalta kuin mitä omani tekee. Olen sen laittanut juuri noiden Dualfunin mainitsemien seostilojen vaihtojen piikkiin.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Veikkaisin että auto vaihtaa eri seostilojen välillä, reagoiko kulutusmittari nytkähdysten tahdissa että näennäisesti kulutus laskee/nousee litran-kaksi?

    Leave a comment:


  • Garash
    replied
    N43B20 -2008 118i. Käy ja kukkuu hyvin, ei kuulostaisi ylimääräsiä kilinöitä tulevan kylmäkäynnistyksienkään yhteydessä.
    Matka-ajossa kierrosten ollessa 1500-2000 välillä tuntuu kuin tulisi hetkellisiä sytytyskatkoja, vikavaloja ei kuitenkaan ole taulussa. Satunnaisesti ”nytkähtää” muulloinkin samalla kierrosalueella. Kiihtyy kuitenkin nykimättä. Pidempään tyhjäkäynnillä ollessa polttoaine haisee aavistuksen. NGK tulpat uusittu keväällä. Kilsoja taulussa 210tkm.
    Arvailua nytkähtelyn suhteen?

    Leave a comment:


  • jans0
    replied
    Originally posted by fransesco View Post
    Täällä oli samaa oiretta 118i:ssa (N43). Merkkiliike suositteli polttoainesuuttimien vaihtoa. Olisi ollut aika tähtitieteellisen hintava operaatio kaikkine lisähilppeineen mitä olisivat vaihdattaneet, joten päätin kokeilla "ihan mitä tahansa muuta" ja pistin tankkiin Forte Fuel system cleaneria. Alkuun ei tuntunut vaikuttavan mitenkään, mutta ehkä puolen tankillisen ajon jälkeen ongelma poistui ja on pysynyt poissa arviolta 6kk. Ajattelin, että nuo aineet ovat ihan huuhaata, mutta näytti auttavan.
    joo itekki miettyny että tollaset on aina vähän pilipali litkuja, mut pitää kokeilla jos auttais.

    Leave a comment:


  • fransesco
    replied
    Originally posted by jans0 View Post
    N43B16 tyhjäkäynti putoaa 500rpm esim tullessaan liikennevaloihin kytkinpohjassa, tuntuu välillä että sammuu kokonaan.
    133tkm ajettu, nox anturi ja tulpat vaihettu vähän aikaan sit.
    Täällä oli samaa oiretta 118i:ssa (N43). Merkkiliike suositteli polttoainesuuttimien vaihtoa. Olisi ollut aika tähtitieteellisen hintava operaatio kaikkine lisähilppeineen mitä olisivat vaihdattaneet, joten päätin kokeilla "ihan mitä tahansa muuta" ja pistin tankkiin Forte Fuel system cleaneria. Alkuun ei tuntunut vaikuttavan mitenkään, mutta ehkä puolen tankillisen ajon jälkeen ongelma poistui ja on pysynyt poissa arviolta 6kk. Ajattelin, että nuo aineet ovat ihan huuhaata, mutta näytti auttavan.

    Leave a comment:

Working...
X