memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fransesco
    replied
    Originally posted by ässä lavaan View Post
    Sisältikö tämä mitä? Tsekattiinko / irrotettiinko öljypohja ja vaihdettiinko öljypumpun hilppeitä yms vai pelkästään jakopään osat?
    Kyllä käsittääkseni koska laskutettujen osien luettelossa oli noita.

    Leave a comment:


  • ässä lavaan
    replied
    Originally posted by fransesco View Post
    Noin 1700 EUR. Tiedä sitten oliko hyvä hinta vai ei. Pidin kuitenkin kohtuullisena koska oli merkkiliike ja tarjouskyselyni kovin tarjous oli 2800 EUR (ei merkkiliike).
    Sisältikö tämä mitä? Tsekattiinko / irrotettiinko öljypohja ja vaihdettiinko öljypumpun hilppeitä yms vai pelkästään jakopään osat?
    Last edited by ässä lavaan; 21-05-2020, 17:39.

    Leave a comment:


  • ässä lavaan
    replied
    Tuli tämä ketju luettua lävitse näin helatorstain ajantapoksi. Hyvää keskustelua, josta amatööri saa tietoa.

    Täällä olisi sama jakopäänremppa edessä tänä kesänä.
    Auton mittarissa on 200tkm ja moottori N43B20A -08.

    Kannattaako tuon jakopään rempan yhteydessä samalla kertaa nyt vaihtaa ennakoivasti jotain palikoita?
    Ketjussa oli mainittu ainakin öljypumppua, öljypumpun ketjua ja -imusihtiä, solenoidia tjms? Vanokset pysty jälkikäteen vaihtelee.

    Löytykö jostain edullista, mutta laadukasta korjaussarjaa jakopäähän? Edullinen ja laadukas samassa lauseessa...
    Autodocin febin jakopään+oljypumpun korjaussarjat pyörii tonnin kantturassa yhteishinnaltaan.

    Jakopäänrempan hinnat tuntuu vaihtelevan riippuen korjaamosta noin 1500-3000e välillä mitä olen seurannut. Toki riippuu käytetäänkö öljypohja irti jne. Jos 1700e saa merkkiliikkeessä huollon niin sinne siis. Kaipa ne ammattilaiset merkkiliikkeessä Kuopion kylilläkin tajuaa tarvitseeko öljypohjaa käyttää irti... :think

    Ps. Saa suositella savon alueelta gurua, joka tekee jakopään remppoja.
    Last edited by ässä lavaan; 21-05-2020, 18:39.

    Leave a comment:


  • fransesco
    replied
    Originally posted by karimax View Post
    Paljon maksoi tuo remontti ?
    Noin 1700 EUR. Tiedä sitten oliko hyvä hinta vai ei. Pidin kuitenkin kohtuullisena koska oli merkkiliike ja tarjouskyselyni kovin tarjous oli 2800 EUR (ei merkkiliike).

    Leave a comment:


  • karimax
    replied
    Hinta ?

    Paljon maksoi tuo remontti ?



    Originally posted by fransesco View Post
    Moi

    Tuli lueskeltua tämä ketju läpi, ja paljon pelonsekaisia viestejä tuli kahlattua läpi löytämättä oikeaa vastausta, joten osaisiko joku auttaa seuraavassa:

    Tulin teetättäneeksi ennakoivasti jakoketjurempan N43 moottorilla olevaan E88 118i-autoon koska ajattelin pitää sitä vielä monia tulevia vuosia kesäkäytössä. Vuosimalli 2008 ajettu 190tkm. Autolla ajetaan tosi vähän, ehkä vain 5tkm/vuosi.

    Sen verran historiasta, että autoon vaihdettiin määräaikaishuollon yhteydessä keväällä tulpat (tuntui selkeästi käyvän pirteämmin tämän jälkeen) ja huollossa todetun poikkeuksellisen äänen takia bensatankin huohotinventtiili (fuel tank ventilation valve) muutamaa viikkoa myöhemmin (semmoinen tikittävä ääni hieman väheni). MAF sensori vaihdettu pari vuotta sitten. Muuten ollut todella harmiton peli, mitä nyt NOX-vikakoodia heittänyt jo neljä vuotta haittaamatta mitään (esim katsastus).

    No, asiaan: Eli jakoketjuremppa tuli teetätettyä merkkiliikkeessä. Homman valmistuttua he raportoivat, että auton tyhjäkäynti on epätasainen jonka kuittasin siinä vaiheessa vain "olan kohautuksella" tietäen, että autossa aina on ollut hieman epästabiili tyhjäkäynti. Liikkeen pihassa en huomannut mitään poikkeavaa joten ajelin pois. Ajettuani auton lämpimäksi huomasin, että tyhjäkäynti on todellakin täristävä ja olisi kuin laivan hytissä. Ei ihme että mainitsivat siitä. Kaasun antaminen rauhoittaa tilannetta ja tärinä ei ole jatkuvaa / tapahdu joka kerralla. Sain myös auton sammumaan sillä, että painoin kytkimen pohjaan risteykseen tullessani. Nämä ovat siis tavallaan remontin jälkeen mielestäni uusia ongelmia. Tavallaan olen aina toivonut, että auton tyhjäkäynti olisi hieman korkeammalla, mutta että auto on aina korjannut tyhjäkäyntiä ennen kuin olisin painanut kaasua. Jos tässä olisi joku mopon tyhjäkäyntiruuvi, niin olisin kääntänyt sitä jo ajat sitten...

    Liike sanoi, että ongelmat eivät voi olla jakoketjurempasta johtuvia, koska he eivät koskeneet "sille puolelle moottoria" ja epäilevät polttoaineensyöttöön liittyvää vikaa. Sanoivat myös, että tulpat 3 ja 4 olivat märkiä kun avasivat koneen. Kuitenkin se, että auton tyhjäkäynti muuttui merkittävästi huonommaksi jakoketjurempan aikana pistää miettimään asiaa.

    En saanut autosta ISTA-D:llä mitään tähän viittaavaa vikakoodia ulos. Samoiten merkkiliike sanoi, että eivät saaneet tyhjäkäynnistä virheitä. Ehdottivat suutinvian selvittelyä jatkokäynnillä heillä.

    Onko kenelläkään ideoita mitä kotikonstein voisi katsoa, vai onko mentävä takaisin marmorille ja onko syytä epäillä että ketjuremppa olisi munittu?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by fransesco View Post
    Tuohon NOXiin liittyen, tarkoititko että sen anturin vaihtaminen parantaisi tämän kyseisen vian vai yleisesti auton käyntiä?
    Mikäli NOx-järjestelmästä on jo pidempään ilmaantunut vikakoodia, niin siellä saattaa olla NOx-anturi ja mahdollisesti myös NOx-katti ehtoopuolella. Näiden osalta vaihtoehdot ovat joko korjaaminen entiselleen alkuperäisosilla tai moottorinohjausjärjestelmän huijaaminen erillisellä laitteella tai ohjelmallisesti. Jos mukana on muitakin tyypillisiä vikaantuvia komponentteja kuten suuttimia, lambdoja ja sytytystulppia, niin niidenkin toimintaa kannattaa selvittää ennen korjaussuunnitelman laatimista. Toimivia järjestelmiä ei kannata lähteä uusimaan tarpeettomasti.

    Jos on asiaa Tampereen suuntaan, niin autan mielelläni selvittelyssä.

    Leave a comment:


  • fransesco
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Se käy nyt "vikatilassa" rikkaalla ja siksi mm. hytkyttää tyhjäkäynnillä. Pidän epätodennäköisenä, että johtuisi tehdystä koneremontista. INPA:lla tutkisin ainakin lambdoja, suuttimien toimintaa ja NOx-järjestelmää. Todennäköisesti ainakin NOx-järjestelmän osalta on paikallaan pohtia mitä sille on aikomus tehdä mikäli kuvaamistasi oireista haluaa eroon.
    Kiitos vinkeistä! Täytyy katsoa tuolta suunnalta asiaa. Tosin aika äkkiä loppuu oma osaaminen tuon analysointiin ja täytyy miettiä mikä olisi kustannustehokkain tapa diagnosoida ja vaihtaa vikaantunut osa... Tuli jo maksettua "tarpeeksi" siitä ketjurempasta. Helpottaa kuitenkin jo suuresti, että tämä ei ole siitä ketjurempasta johtuva.

    Tuohon NOXiin liittyen, tarkoititko että sen anturin vaihtaminen parantaisi tämän kyseisen vian vai yleisesti auton käyntiä? Olen sen osalta muutamaankin kertaan käynyt marmorilla kysymässä neuvoja, ja aina auto on palannut bumerangina takaisin koska eivät voi tehdä mitään jos vika ei ole heillä käydessä päällä. Eivät halua vaihtaa edes rahasta anturia joka ei ole juuri sillä hetkellä rikki.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by fransesco View Post
    Onko kenelläkään ideoita mitä kotikonstein voisi katsoa, vai onko mentävä takaisin marmorille ja onko syytä epäillä että ketjuremppa olisi munittu?
    Se käy nyt "vikatilassa" rikkaalla ja siksi mm. hytkyttää tyhjäkäynnillä. Pidän epätodennäköisenä, että johtuisi tehdystä koneremontista. INPA:lla tutkisin ainakin lambdoja, suuttimien toimintaa ja NOx-järjestelmää. Todennäköisesti ainakin NOx-järjestelmän osalta on paikallaan pohtia mitä sille on aikomus tehdä mikäli kuvaamistasi oireista haluaa eroon.

    Leave a comment:


  • fransesco
    replied
    Moi

    Tuli lueskeltua tämä ketju läpi, ja paljon pelonsekaisia viestejä tuli kahlattua läpi löytämättä oikeaa vastausta, joten osaisiko joku auttaa seuraavassa:

    Tulin teetättäneeksi ennakoivasti jakoketjurempan N43 moottorilla olevaan E88 118i-autoon koska ajattelin pitää sitä vielä monia tulevia vuosia kesäkäytössä. Vuosimalli 2008 ajettu 190tkm. Autolla ajetaan tosi vähän, ehkä vain 5tkm/vuosi.

    Sen verran historiasta, että autoon vaihdettiin määräaikaishuollon yhteydessä keväällä tulpat (tuntui selkeästi käyvän pirteämmin tämän jälkeen) ja huollossa todetun poikkeuksellisen äänen takia bensatankin huohotinventtiili (fuel tank ventilation valve) muutamaa viikkoa myöhemmin (semmoinen tikittävä ääni hieman väheni). MAF sensori vaihdettu pari vuotta sitten. Muuten ollut todella harmiton peli, mitä nyt NOX-vikakoodia heittänyt jo neljä vuotta haittaamatta mitään (esim katsastus).

    No, asiaan: Eli jakoketjuremppa tuli teetätettyä merkkiliikkeessä. Homman valmistuttua he raportoivat, että auton tyhjäkäynti on epätasainen jonka kuittasin siinä vaiheessa vain "olan kohautuksella" tietäen, että autossa aina on ollut hieman epästabiili tyhjäkäynti. Liikkeen pihassa en huomannut mitään poikkeavaa joten ajelin pois. Ajettuani auton lämpimäksi huomasin, että tyhjäkäynti on todellakin täristävä ja olisi kuin laivan hytissä. Ei ihme että mainitsivat siitä. Kaasun antaminen rauhoittaa tilannetta ja tärinä ei ole jatkuvaa / tapahdu joka kerralla. Sain myös auton sammumaan sillä, että painoin kytkimen pohjaan risteykseen tullessani. Nämä ovat siis tavallaan remontin jälkeen mielestäni uusia ongelmia. Tavallaan olen aina toivonut, että auton tyhjäkäynti olisi hieman korkeammalla, mutta että auto on aina korjannut tyhjäkäyntiä ennen kuin olisin painanut kaasua. Jos tässä olisi joku mopon tyhjäkäyntiruuvi, niin olisin kääntänyt sitä jo ajat sitten...

    Liike sanoi, että ongelmat eivät voi olla jakoketjurempasta johtuvia, koska he eivät koskeneet "sille puolelle moottoria" ja epäilevät polttoaineensyöttöön liittyvää vikaa. Sanoivat myös, että tulpat 3 ja 4 olivat märkiä kun avasivat koneen. Kuitenkin se, että auton tyhjäkäynti muuttui merkittävästi huonommaksi jakoketjurempan aikana pistää miettimään asiaa.

    En saanut autosta ISTA-D:llä mitään tähän viittaavaa vikakoodia ulos. Samoiten merkkiliike sanoi, että eivät saaneet tyhjäkäynnistä virheitä. Ehdottivat suutinvian selvittelyä jatkokäynnillä heillä.

    Onko kenelläkään ideoita mitä kotikonstein voisi katsoa, vai onko mentävä takaisin marmorille ja onko syytä epäillä että ketjuremppa olisi munittu?

    Leave a comment:


  • mimmuu
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Paljonko koneessa on kilsoja alla ja mitä antoivat kustannusarvioksi moottorin vaihdosta?
    252tkm, moottorin vaihtotyöksi arvioivat n.750-800e, ja jos ite laakkoselta ottais moottorin niin 5000e luokkaa, vaikkakin itse olen jo löytänyt moottoreita puolet halvemmalla.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by mimmuu View Post
    Eipä kuulu ketjusta tuo ääni, laakkosella kävi diagnoosissa ja todennäkösesti ois korkeapainepumppu, sillä sain tietää että tuo ketjukin on uusittu 190tkm kohdalla.. öljynpaineet oli ok ja metallisilppua löytyi öljynsuodattimen jalasta. Moottorin vaihtoa vaan suosittelevat kun kilometrejäkin on jo jonkin verran.
    Paljonko koneessa on kilsoja alla ja mitä antoivat kustannusarvioksi moottorin vaihdosta?

    Leave a comment:


  • mimmuu
    replied
    Originally posted by mmie View Post
    Eikös tuo alhaisen öljynpaineen varoitus ja nyt mahdollinen ketjun ääntely viittaa niin paljon laahainvikaan (öljysihti tukossa, koska ketjun laahain murentunut ja tukkinut imusiivilän) että ehkä kannattaa ajot lopettaa ja tutkia kunnolla. Ennen kuin totaalinen stoppi mahdollisesti tulee.
    Eipä kuulu ketjusta tuo ääni, laakkosella kävi diagnoosissa ja todennäkösesti ois korkeapainepumppu, sillä sain tietää että tuo ketjukin on uusittu 190tkm kohdalla.. öljynpaineet oli ok ja metallisilppua löytyi öljynsuodattimen jalasta. Moottorin vaihtoa vaan suosittelevat kun kilometrejäkin on jo jonkin verran.

    Leave a comment:


  • Kääriäinen
    replied
    Omassa -07 320i koneessa myös tätä öljynpainevikaa 30C1. Öljynpaineen punainen vikailmoitus tulee taululle kun pysähtyy esim liikennevaloihin ja kierrokset laskevat tyhjäkäynnille. Autolla on ajettu 200 tkm ja ainakin kylmänä kuuluu tyhjäkäynnillä moottorista tikittävä ääni.

    Lueskelin eri foorumeita sen verran että taitaa merkit viitata siihen, että olisi aika vaihtaa jakoketju ja laahaimet. Mitä muuta suositatte vaihdettavan tässä samalla kerralla? Öljypohja ilmeisesti kannattaisi irrottaa ja katsoa onko siellä laahaimen paloja. Öljypumpun imusihti taitaa olla toinen hyvä vaihtokohde. Osaako joku sanoa miten siihen pääsee käsiksi?

    Pitäisikö samalla öljypumppua ja vesipumppua vaihdella kun isompi remppa kuitenkin edessä? Onko tässä N43B20 moottorissa tasapainoketjua, jonka voisi jakoketjun kanssa samalla uusia? Entä vanos-venttiilit, pitäisikö ne vaihtaa varmuudeksi vai antavatko omat koodinsa kun ovat valmiit?

    Lisätietona vielä, että vaihdoin syksyllä pari lambdaa, jotta sain auton katsastettua. Katsastuksessa oli päästöissä häikkää ja kävi kuulemma rikkaalla. Sain mittauksen kuitenkin läpäistyä kun kävin tekemässä pienen lämmittelylenkin ennen uusintaa. Mahtaako tuo olla sitten imuvuotoa tai maf/map anturivikaa, vaikea sanoa.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by mimmuu View Post
    Vähän päivitystä tuohon bemarin metalliseen säksätykseen, käytin maanantaina pajalla kun luulin että vois tulla ketjusta tuo ääni, no korjaamo veikkas sitten että tulis hydraulisista nostimista..

    Tuossa pientä ääninäytettä miltä kuulostaa, eli rallatus menee ihan rinnakkain kierrostenkin kanssa
    Eikös tuo alhaisen öljynpaineen varoitus ja nyt mahdollinen ketjun ääntely viittaa niin paljon laahainvikaan (öljysihti tukossa, koska ketjun laahain murentunut ja tukkinut imusiivilän) että ehkä kannattaa ajot lopettaa ja tutkia kunnolla. Ennen kuin totaalinen stoppi mahdollisesti tulee.

    Leave a comment:


  • mimmuu
    replied
    Vähän päivitystä tuohon bemarin metalliseen säksätykseen, käytin maanantaina pajalla kun luulin että vois tulla ketjusta tuo ääni, no korjaamo veikkas sitten että tulis hydraulisista nostimista..

    Tuossa pientä ääninäytettä miltä kuulostaa, eli rallatus menee ihan rinnakkain kierrostenkin kanssa

    Leave a comment:

Working...
X