Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bear3
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Millä katsoitte koodeja? Kuulostaa eksoottiselta...

    gt1, jolla myös nollasin laatikon öljyn vaihdon jälkeen,samoin jakolaatikon nollasin öljyn vaihdon jälkeen.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Kyllä ainakin x5 e53 jakolaatikkoon kuuluu vaihtaa öljyt mikäli oil wear arvo ylittää jonkun rajan, näin muistelisin.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Millä katsoitte koodeja? Kuulostaa eksoottiselta...

    Leave a comment:


  • bear3
    replied
    kysymys...tää öljyn vaihto jakaa mielipiteitä aikast jyrkästi joka sarjan ketjuissa..eikä siit enenpää jokainen tekee kuten prhaax näkee-itse vaihdan..
    mut se kysymys, bmw:n kantahan on ettei tarvi vaihtaa..ni miksi antaa laatikosta vikakoodin oil wear-öljyn kuluma? samoin kun jakolaatikosta oil wear ja siihenkään ei ole autokeskuksen mukaan vaihtoväliä....

    Leave a comment:


  • 2.3i-16
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ei mitään. Haistelemalla ja katselemalla ei öljynlaadusta tai vaihteiston kunnosta ota mitään selvää. Paitsi jos selvästi metallia seassa...
    Paitsi sen, että musta öljy on merkki siitä, että käytetty hydrauliikkaöljy on joskus käynyt kuumempana kuin sen on suunniteltu toimivan, syystä tai toisesta.

    Muu panos tähän ketjuun:

    Miksi identtisillä laatikoilla (6hp-sarja) varustetuissa, esimerkiksi Jaguareissa ja Lantikoissa vaihteistoöljy vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan 60 tkm kohdalla mutta BMWssä litku on "lifetime fill"? Miksi esim. mercedeksen huolto-ohjelmissa taxit tai muut kovassa ajossa olevat autot (vito/sprinter henkilöauton laatikolla) huolletaan eri ohjelman mukaan, niin että huolto-ohjelmaan kuuluu laatikon öljynvaihto?

    Ettei vaan olisi kysymys siitä, että laskennaliset käyttökulut saadaan pieniksi vähentämällä määräaikaishuoltojen kustannuksia, ja BMWn markkinointi-ihmiset pitävät uusien autojen kaupittelun kannalta tärkeämpänä laskennallisia käyttökustannuksia kuin pitkän aikavälin (suomen autojen keski-ikä on erittäin pitkä) todellisia käyttökustannuksia? Toiseksi 6hp:n öljyn taso tarkistetaan useimmista laatikoista poikkeavasti tietyssä lämpötilassa kone käynnissä (laatikossa öljyt kierrossa), joten väärällä vaihtotavalla täyttö on helppo tehdä väärin. Tällöin laatikkoon jää n. 1,5l liian vähän nestettä, mikä kyllä tappaa sen ennen pitkää. Joka tapauksessa ZF ohjeistaa omissa manuaaleissaan vaihtamaan öljyt, joten vaihdettavaksi ne on myös suunniteltu, vastoin BMW:n ZF-laatikosta antamia ohjeita.

    En kehota ketään vaihtamaan litkuja tai olemaan niitä vaihtamatta, omissa laitteissa takuuajan jälkeen jokaikisen moottoriöljyn vaihdon myötä vaihtuvat myös vaihteistoöljyt. Paskashokki on vain ja ainoastaan seurausta liian pitkästä vaihtamattomuudesta ennen ensimmäistä vaihtoa.

    Voi olla, että auto menee maailman tappiin ilman ensimmäistäkään öljynvaihtoa, voi olla ettei. Autofoorumilaisilla on yleisesti tapana pitää laitteet parhaassa mahdollisessa kunnossa, jopa pitkän aikavälin kustannuksista välittämättä. Kukin tehköön oman päätöksensä, omat autot ovat yleensä sen verran vähän ajettuja kun meikän omistukseen tulevat, että shokin aiheuttavaa paskaa ei ole laatikkoon mudostunut ( <30 tkm). Sadassa tonnissa lienee suoritettu 2 vaihteistoöljynvaihtoa.

    Öljynä käytän vain ja ainoastaan laatikkoon tarkoitettua, ZF:n toimittamaa mineraaliöljyä. Monet yleisöljyt (esim valvoline) ovat sopivuussuosituksiataan huolimatta synteettisiä, joten miettisin kahteen kertaan ennen kuin laittaisin niitä.
    Last edited by 2.3i-16; 11-05-2013, 13:43.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Minkälaisia ajatuksia tämä herättää?
    Ei mitään. Haistelemalla ja katselemalla ei öljynlaadusta tai vaihteiston kunnosta ota mitään selvää. Paitsi jos selvästi metallia seassa...

    Leave a comment:


  • Raimo Miettinen
    replied
    Päätin sitten vaihdattaa öljyt. Vanhat olivat kuulemma aivan mustaa ja haisivat palaneelta. Minkälaisia ajatuksia tämä herättää? Valitettavasti vaihtohomma jäi kesken, kun tilattu öljypohja (?) olikin väärä eli persarvio paraniko vaihdot uusilla öljyillä jää ensi viikkoon.

    Leave a comment:


  • BreeZi
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    HIENOA BreeZi nyt ollaan OIKEALLA taajuudella tässä asiassa.
    Edes Laihialainen EI ole niin nuka kuin SAKSALAINEN kuluttaja joka ei vaihda mitään öljyjä mihinkään JOS ei ole aivan "pakko". Eli markkinointi kikka se tämä LIFETIME öljy systeemi on PÄÄMARKKINA ALUEELLA. Valmistajalle on periaatteessa aivan sama miten täällä pohjoisessa autot kestää markkinaosuus on todella markinaalinen aivan sama montako kotteroa saavat myytyä skandinaviaan. Japsien insinöörit ovat tuota 5v systeemiä valmistuksessa noudattaneet jo todella kauan. Eli keksitään "hienoja " Nindendon tapaisia välkkyviä valoja / nappuloita pitkin kojelautaa uudella kuosilla ja pöljät ostaa "uusia" autoja !! Pääasia jotta BISNES pyörii ja raha vaihtaa omistajaa.
    Näin olen itsekkin ajatellut. Suomessa tapahtuvat kauppa-aktit ovat maailman markkina-alueiden mitta-astekolla katsottuna yksi itikan pieru.
    Ne vähätkin autot jotka suomeen tilataan, ovat usein hinnat alkaen varustelulla, jonka valmistus autotehtaalle maksaa noin kolmanneksen myyntihinnasta...

    Miksi siis tämä valmistajakaan olisi kiinnostunut siitä miten kauan tämmöisessä kylmässä pohjolan persläävässä jokin tuote kestää takuuajan jälkeen? Tai yleensäkkään... Asia olisi täysin eri, jos samanlaiset oireet(esim. Toyotan dieseleiden huohotinjäätymiset->turbot hajoaa ym, sillä turbon/putkistojen sijainti on suunniteltu niin huonosti suomen olosuhteita vastaavaksi) tapahtuisivat jollain päämarkkina-alueella(U.S.A, Keski-Eurooppa)

    Summasummarum:
    Suomen markkina-alueet ovat niin pienet, ettei näihin olosuhteisiin autoteollisuuden yksinkertaisesti kannata suunnitella yhtään mitään.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Robi View Post
    Riippuu toki hiukan laatikosta mihin maksaa sen 6€ litra ja mihin jotain muuta. Mm eräät laatikkotyypit vaativat BMW omaa öljyä jota myydään ainoastaan 20l astioissa ja hinta 400€ =>. Siihen päälle vielä suodatin ja huuhtelutyö ja muut tarvikkeet niin kyllä se hinta nousee.
    8-vaihteisten öljyt maksaa vielä yli 20€/l, mutta niitä nyt tuskin kovin moni tällä foorumilla vaihtelee. Sitten kun niiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, on öljynhinta 6€/l tasolla kuten 6-vaihteisten öljytkin.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Muuten ei asia kosketa itseä ja aion laatikoita huuhdella jos siltä tuntuu tulevaisuudessakin mutta ei voi kun ihmetellä Hemin jääräpäisyyttää mielipiteidensä kanssa
    No pitäähän sitä kansalla huvit olla
    Last edited by Supa; 14-03-2013, 21:22.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Robi View Post
    Riippuu toki hiukan laatikosta mihin maksaa sen 6€ litra ja mihin jotain muuta. Mm eräät laatikkotyypit vaativat BMW omaa öljyä jota myydään ainoastaan 20l astioissa ja hinta 400€ =>. Siihen päälle vielä suodatin ja huuhtelutyö ja muut tarvikkeet niin kyllä se hinta nousee.
    Ei niistä mikään vaadi marmorilta haettua, mutta jotkut tykkäävät käyttää oman mielenrauhan takia. Kyllä noille askeille on vastaavia vaihtoehtoja, on täälläkin moni laittanut ravenolin tuotetta zf 6hp askiin, eikä sekään ainoa vaihtoehto ole. Samaten suodattimien hinta on yleensä ihan eri jos ostat sen askin varaosana bmw varaosan sijaan.

    Mutta totta kyllä, noin se hinta muodostuu korkeaksi.

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    ~6€/l maksaa. Jäteöljyksi itse ainakin laitan huuhteluöljyn, mitäpä sillä enää tekisi. Eikä sillä öljyllä varsinaisesti huuhdella, uusi öljy työntää vanhan edellään pois. Kun väri on vaihtunut niin homma valmis. Öljytilavuus n.12l, hommassa menee n.15. Eli 3l puhdasta öljyä Ekokemille.
    Riippuu toki hiukan laatikosta mihin maksaa sen 6€ litra ja mihin jotain muuta. Mm eräät laatikkotyypit vaativat BMW omaa öljyä jota myydään ainoastaan 20l astioissa ja hinta 400€ =>. Siihen päälle vielä suodatin ja huuhtelutyö ja muut tarvikkeet niin kyllä se hinta nousee.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by AlpinWeiss View Post
    Eikös jotkut laatikot vaadi sitä öljyä mikä maksaa aivan tautisesti? Käytetäänkö niitä huljutteluöljyjä muuten uudelleen johonkin? Tekee pahaa jos ne jäteöljyksi menee...
    ~6€/l maksaa. Jäteöljyksi itse ainakin laitan huuhteluöljyn, mitäpä sillä enää tekisi. Eikä sillä öljyllä varsinaisesti huuhdella, uusi öljy työntää vanhan edellään pois. Kun väri on vaihtunut niin homma valmis. Öljytilavuus n.12l, hommassa menee n.15. Eli 3l puhdasta öljyä Ekokemille.

    Leave a comment:


  • Terno
    Guest replied
    kaikka sitten tota omaa vitun pasaa on ylihuoleetu? 430tkm, orkkislodju, turbiini vaihdettu viimesyksynä ja 5 öljyn vaihdot.

    vittu, että joku on ollut uuno. Okei turhaan vaihdatin turbiinin, mutta mutta....

    Leave a comment:


  • AlpinWeiss
    replied
    Originally posted by Rantakirppu View Post
    Tuo on jo täysin omavika, jos antaa jonku kusettaa noin paljon. Eikö tossa pitäis järkikin sanoa, että ei öljynvaihto voi maksaa yli tonnia.
    Noista hinnoista vielä, kun vastustajien leirissä on niin hirveitä hintoja öljynvaihdoista, onkohan ne vähän liioteltuja? Kertä täällä maksaa öljynvaihto huuhtelemalla 120-160€!
    Eikös jotkut laatikot vaadi sitä öljyä mikä maksaa aivan tautisesti? Käytetäänkö niitä huljutteluöljyjä muuten uudelleen johonkin? Tekee pahaa jos ne jäteöljyksi menee... Itsekin joskus ajoin käyttöautolla käyttäen kaverin (ylihuoltaja) 10tkm ajettuja "jäte" castroleita. Öljy oli melkeinpä kirkastakin vielä...

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎