Originally posted by jukkae
View Post
Se "toinen totuus" ei vain muutu totuudeksi minua henkilökohtaisesti dissaamalla, vaan siihen vaaditaan oikeasti hieman enemmän siinä kohtaa jos/kun päättää tuon 500-700€ kuusipykäläisen öljynvaihtoon uhrata.
Se että netissä nämä äänekkäät "automiehet" keskenään ja toisiaan psyykaten uskottelevat totuuden olevan jotakin muuta kuin BMW:n itsensä totuus, on vain ja ainoastaan silkkaa joukko huuhaata, kunnes tälle hysterialle oikeasti löytyy tueksi jotain faktaa.
Se pelkkä..."pitäähännenytvaihtaa"...ei ole faktaa, vaan joukkohysteriaa joka ei perustu mihinkään muuhun kuin "jengipsygologiaan".
Sekään ei ole totuutta että me tiedämme ko.öljyjen laadun vaikkapa 200tkm:n ajosuoritteen jälkeen, koska me emme tiedä minkälaisella laatuluokalla ko.laatikot on suunniteltu toimimaan(jotain muuta se joka tapauksessa on kuin uudet öljyt=ei normaali/vakiolaatu).
Omana henkilökohtaisena mielipiteenäni jokaisen automerkin+mallin tyyppiviat ja vikatiheys näkyy aina parhaiten takuupurkaamoketjujen varaosakysyntää indikoiden.
Eli nämä kaikki eri automerkkien ja mallien tyyppiviat aina jossain kohtaa kumuloituvat takuupurkaamojen varaosatiskillä, niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla.
Eli viimeistään n.5-6-vuoden kuluttua mallin ilmestymisestä tiedetään jo Suomessa eri takuupurkaamoilla todella tarkasti eri automallien heikot kohdat ja tätä tietoa hyödyntäen suunnitellaan pitkälti myös kaikki sisäänostot ja hinnat millä mikäkin auto kannattaa sisään ottaa.
Se tieto on kuitenkin selvästi faktatietoa joka näkyy joka päivä eri osien/osakokonaisuuksien reaalikysynnässä.
Tällä hetkellä e90/91:n kysytyimmät osat ovat bensa ja nelos diesel koneet näiden jakopääongelmien vuoksi ja aivan kuten e60:kin kohdalla, harvoja laatikoita menee vain kolarivaurioituneiden tilalle, eli ne tulevat olemaan pelkkää hyllyntäytettä kuten vanhemmat bensastepitkin.
Eli tällä hetkellä Suomen ja Ruotsin takuupurkaamoilla on lähes se määrä kuusipykäläisiä automaattilaatikoita hyllyssä, mitä on ko.purettuja autoja.
Kuitenkin Suomesta ja Ruotsista löytyy +400tkm:n ajosuoritteen e60+e90 autoja jo tuhansia, josta voidaan näin päätellä että jos se ei ole ikiliikkuja, niin aika lähelle toistaiseksi kuitenkin.
Kun muistellaan vanhojen 530D GM viisipykäläisten kysyntää alusta asti, niin ollaan ihan eri galaksissa.
Näistä GM askeista oli 10-vuotta enemmän kysyntää kuin tarjontaa ja jokaisella purkaamolla kymmenenkin laatikon varauslista eri autoliikkeistä.
Näistä uudemmista kuusipykäläisistä ei tarvitse todellakaan varauslistoja tehdä, vaan niiden kanssa nyt odotellaan näitä amatöörien vituiksi tekemiä öljynvaihtoja, jossa väärät määrät ja laadut sulattelee ko.laatikoita.
Se tiedetään jo nyt, että mitään näiden laatikoiden vuoksi ei kannata purkuautoa ostaessa laskea, vaan tili tulee keulan pinnoista, sisustasta ja koneista.
Eli siinä kohtaa missä iän puolesta vaihdosta voisi edes teoriatasolla olla hyötyä, mm.minulta saa näitä laatikoita vähän ajettuina halvemmalla kuin yksi öljynvaihto.
Leave a comment: