Tätä aihetta luultavasti on joku joskus pohtinut, mutta yllättävän vähän on käytännön toteutuksista puhuttu. Vaparin virittämisessä tunnetusti ei ole mitään järkeä, mutta tässä tapauksessa ehkä poikkeus vahvistaa säännön.
Kuten tiedetään E9x LCI:n (ja parin muunkin mallin) 3ltr suorasuihkutteista N53-pataa on tullut tehtaalta Euroopan markkinoille eri tehoversioina. 325i lukemat ovat 160kW (218hv) ja 270Nm, kun taas 330i on 200kW (272hv) ja 320Nm. Näissä moottoreissa on ainoastaan yksi fyysinen ero. 25i:ssä on tavallinen "kiinteäpituuksinen" imusarja, kun taas 30i:ssä on imusarjan kyljessä 2 läppämoottoria (DISA), joilla saadaan imusarjan pituutta vaihdettua. 25i:ssä ko. moottoreille meneviä johtoja ei ole kytketty, ainoastaan tulpattu ja kiinnitetty imusarjan kylkeen.
Muita eroja eri autoissa on vähemmän tai enemmän. E91 325i xDriven ja 330i xDriven välillä näitä eroja on hyvin vähän. Jarrut ovat valmistuskuukaudesta riippuen samat (330mm & 336mm), ainakin pääkomponentit kytkimestä näyttäisivät olevan samoja, alusta on sama, laatikko on sama, jne. Löytämäni erot ovat hiuksenhieno ero perävälityksessä (3,07 vs. 3,15 - 30i:ssä lyhyempi) ja 30i:ssä oleva takimmaisen äänenvaimentimen läppämekanismi pakoäänten säätelemiseksi. Muissa malleissa on mahdollisesti muitakin eroja, esim. E90 sedanissa taitaa olla 25i:ssä pienemmät jarrut myös xDriven kanssa.
Tässä vaiheessa ainakin ulkomaisilla foorumeilla alkaa kitinä: "Mikset vaihda 330i". No, Suomessa uutena hintaeroa E91 xDriven tapauksessa ollut 7750eur, joten tarjonta käytetyissä on vähän heikompaa (ja sama pätee myös Saksassa). Lisäksi tuosta alkuperäisestä hintaerosta lienee lähtökohtaisesti jotain myös jäljellä (hihasta heittämällä vähintään 3keur).
Ja asiaan. Tutkin vaihtoehtoja tuon 54hv/50Nm saamiseksi oikeastaan saman tien kun auton ostin, sen verran astmaiselta tuo 25i tuntui - ihan kuin olisi joku rajoitinprikka paikoillaan :think. Monenlaisia puljuja maailmalta löytyi, ja melkein kaikista myös negatiivissävytteistä palautetta. Lisäksi ECU:n ohjelmointi etänä vaikutti haastavahkolta. Lopulta törmäsin Mosselmaniin (tehnyt mm. BMW-turbokittejä 80-luvulla). Kävin heidän kanssaan pitkän sähköpostikeskustelun aiheesta, ja niin asiakaspalvelun taso kuin vastausten asiallisuus riitti vakuuttamaan siinä määrin, että päädyin tilaamaan heiltä "325i performance packagen". Pakettiin sisältyi 330i:n imusarja säätömoottoreineen, "iMoss"-kaapeli jolla voi vaihdella vakio- ja 330i-säätöjen välillä ja lukea vikakoodit, sekä hyvät kuvalliset asennusohjeet.
Asennus onnistui kuvallisten ohjeiden pohjalta "kokeneelta amatöörimekaanikolta" noin 4h työllä. Samalla kannattaa ehdottomasti tarkistaa imuventtiilien karstan määrä ja tarvittaessa puhdistaa esim. pähkinänkuorirouhepuhalluksella. Asennus on täysin "stealth", ainoana havaittavana erona imusatsin kyljessä pilkottava DISA-moottori.
Vakiosofta ladattiin ECU:lta läppärin kautta tuolla iMoss-kaapelilla ja softalla (vie reilun tunnin), jonka jälkeen tiedosto lähetetään Hollantiin muutettavaksi, ja he lähettävät modatun tiedoston takaisin luokkaa 24h varoitusajalla. Uudet säädöt menevät sisään alle vartissa. Operaatio on hieman pelottava, koska sen aikana auto mm. ilmoittaa xDriven, DCS:n, jarrujen, yms. olevan rikki ja bensan siirtopumppu huutaa jatkuvasti. 30i:n imusarjan kanssa voi ajaa myös vakiosäädöillä, tosin en tiedä miksi kukaan niin tekisi.
Lopputulos: Reilusti enemmän vääntöä nollakierroksista lähtien (valmistajan dynokäyrien mukaan väh. 50Nm enemmän punarajalle asti). Kone myös herää aivan uuteen eloon 4000rpm jälkeen, toisin kuin 25i. Esim. 0-100km/h kiihtyvyys parani reilusti yli sekunnin, eikä pelkästään paperilla, vaan myös RaceChronolla (5Hz GPS) mitattuna. Kulutuksesta paha sanoa, mutta eipä noiden tehoversioiden välillä paperilla paljon eroa ole.
Nyt tämäkin on testattu, ja uskallan jopa suositella ko. modausta. Isoimpana miinuspuolena on korkeahko hinta. Takuu, muutoskatsastus, yms. asioita voi kukin miettiä itse.
Kuten tiedetään E9x LCI:n (ja parin muunkin mallin) 3ltr suorasuihkutteista N53-pataa on tullut tehtaalta Euroopan markkinoille eri tehoversioina. 325i lukemat ovat 160kW (218hv) ja 270Nm, kun taas 330i on 200kW (272hv) ja 320Nm. Näissä moottoreissa on ainoastaan yksi fyysinen ero. 25i:ssä on tavallinen "kiinteäpituuksinen" imusarja, kun taas 30i:ssä on imusarjan kyljessä 2 läppämoottoria (DISA), joilla saadaan imusarjan pituutta vaihdettua. 25i:ssä ko. moottoreille meneviä johtoja ei ole kytketty, ainoastaan tulpattu ja kiinnitetty imusarjan kylkeen.
Muita eroja eri autoissa on vähemmän tai enemmän. E91 325i xDriven ja 330i xDriven välillä näitä eroja on hyvin vähän. Jarrut ovat valmistuskuukaudesta riippuen samat (330mm & 336mm), ainakin pääkomponentit kytkimestä näyttäisivät olevan samoja, alusta on sama, laatikko on sama, jne. Löytämäni erot ovat hiuksenhieno ero perävälityksessä (3,07 vs. 3,15 - 30i:ssä lyhyempi) ja 30i:ssä oleva takimmaisen äänenvaimentimen läppämekanismi pakoäänten säätelemiseksi. Muissa malleissa on mahdollisesti muitakin eroja, esim. E90 sedanissa taitaa olla 25i:ssä pienemmät jarrut myös xDriven kanssa.
Tässä vaiheessa ainakin ulkomaisilla foorumeilla alkaa kitinä: "Mikset vaihda 330i". No, Suomessa uutena hintaeroa E91 xDriven tapauksessa ollut 7750eur, joten tarjonta käytetyissä on vähän heikompaa (ja sama pätee myös Saksassa). Lisäksi tuosta alkuperäisestä hintaerosta lienee lähtökohtaisesti jotain myös jäljellä (hihasta heittämällä vähintään 3keur).
Ja asiaan. Tutkin vaihtoehtoja tuon 54hv/50Nm saamiseksi oikeastaan saman tien kun auton ostin, sen verran astmaiselta tuo 25i tuntui - ihan kuin olisi joku rajoitinprikka paikoillaan :think. Monenlaisia puljuja maailmalta löytyi, ja melkein kaikista myös negatiivissävytteistä palautetta. Lisäksi ECU:n ohjelmointi etänä vaikutti haastavahkolta. Lopulta törmäsin Mosselmaniin (tehnyt mm. BMW-turbokittejä 80-luvulla). Kävin heidän kanssaan pitkän sähköpostikeskustelun aiheesta, ja niin asiakaspalvelun taso kuin vastausten asiallisuus riitti vakuuttamaan siinä määrin, että päädyin tilaamaan heiltä "325i performance packagen". Pakettiin sisältyi 330i:n imusarja säätömoottoreineen, "iMoss"-kaapeli jolla voi vaihdella vakio- ja 330i-säätöjen välillä ja lukea vikakoodit, sekä hyvät kuvalliset asennusohjeet.
Asennus onnistui kuvallisten ohjeiden pohjalta "kokeneelta amatöörimekaanikolta" noin 4h työllä. Samalla kannattaa ehdottomasti tarkistaa imuventtiilien karstan määrä ja tarvittaessa puhdistaa esim. pähkinänkuorirouhepuhalluksella. Asennus on täysin "stealth", ainoana havaittavana erona imusatsin kyljessä pilkottava DISA-moottori.
Vakiosofta ladattiin ECU:lta läppärin kautta tuolla iMoss-kaapelilla ja softalla (vie reilun tunnin), jonka jälkeen tiedosto lähetetään Hollantiin muutettavaksi, ja he lähettävät modatun tiedoston takaisin luokkaa 24h varoitusajalla. Uudet säädöt menevät sisään alle vartissa. Operaatio on hieman pelottava, koska sen aikana auto mm. ilmoittaa xDriven, DCS:n, jarrujen, yms. olevan rikki ja bensan siirtopumppu huutaa jatkuvasti. 30i:n imusarjan kanssa voi ajaa myös vakiosäädöillä, tosin en tiedä miksi kukaan niin tekisi.
Lopputulos: Reilusti enemmän vääntöä nollakierroksista lähtien (valmistajan dynokäyrien mukaan väh. 50Nm enemmän punarajalle asti). Kone myös herää aivan uuteen eloon 4000rpm jälkeen, toisin kuin 25i. Esim. 0-100km/h kiihtyvyys parani reilusti yli sekunnin, eikä pelkästään paperilla, vaan myös RaceChronolla (5Hz GPS) mitattuna. Kulutuksesta paha sanoa, mutta eipä noiden tehoversioiden välillä paperilla paljon eroa ole.
Nyt tämäkin on testattu, ja uskallan jopa suositella ko. modausta. Isoimpana miinuspuolena on korkeahko hinta. Takuu, muutoskatsastus, yms. asioita voi kukin miettiä itse.
Comment