Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 325i -> 330i (125i -> 130i, 525i -> 530i)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dumo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 84
    • N/A

    N53 325i -> 330i (125i -> 130i, 525i -> 530i)

    Tätä aihetta luultavasti on joku joskus pohtinut, mutta yllättävän vähän on käytännön toteutuksista puhuttu. Vaparin virittämisessä tunnetusti ei ole mitään järkeä, mutta tässä tapauksessa ehkä poikkeus vahvistaa säännön.

    Kuten tiedetään E9x LCI:n (ja parin muunkin mallin) 3ltr suorasuihkutteista N53-pataa on tullut tehtaalta Euroopan markkinoille eri tehoversioina. 325i lukemat ovat 160kW (218hv) ja 270Nm, kun taas 330i on 200kW (272hv) ja 320Nm. Näissä moottoreissa on ainoastaan yksi fyysinen ero. 25i:ssä on tavallinen "kiinteäpituuksinen" imusarja, kun taas 30i:ssä on imusarjan kyljessä 2 läppämoottoria (DISA), joilla saadaan imusarjan pituutta vaihdettua. 25i:ssä ko. moottoreille meneviä johtoja ei ole kytketty, ainoastaan tulpattu ja kiinnitetty imusarjan kylkeen.

    Muita eroja eri autoissa on vähemmän tai enemmän. E91 325i xDriven ja 330i xDriven välillä näitä eroja on hyvin vähän. Jarrut ovat valmistuskuukaudesta riippuen samat (330mm & 336mm), ainakin pääkomponentit kytkimestä näyttäisivät olevan samoja, alusta on sama, laatikko on sama, jne. Löytämäni erot ovat hiuksenhieno ero perävälityksessä (3,07 vs. 3,15 - 30i:ssä lyhyempi) ja 30i:ssä oleva takimmaisen äänenvaimentimen läppämekanismi pakoäänten säätelemiseksi. Muissa malleissa on mahdollisesti muitakin eroja, esim. E90 sedanissa taitaa olla 25i:ssä pienemmät jarrut myös xDriven kanssa.

    Tässä vaiheessa ainakin ulkomaisilla foorumeilla alkaa kitinä: "Mikset vaihda 330i". No, Suomessa uutena hintaeroa E91 xDriven tapauksessa ollut 7750eur, joten tarjonta käytetyissä on vähän heikompaa (ja sama pätee myös Saksassa). Lisäksi tuosta alkuperäisestä hintaerosta lienee lähtökohtaisesti jotain myös jäljellä (hihasta heittämällä vähintään 3keur).


    Ja asiaan. Tutkin vaihtoehtoja tuon 54hv/50Nm saamiseksi oikeastaan saman tien kun auton ostin, sen verran astmaiselta tuo 25i tuntui - ihan kuin olisi joku rajoitinprikka paikoillaan :think. Monenlaisia puljuja maailmalta löytyi, ja melkein kaikista myös negatiivissävytteistä palautetta. Lisäksi ECU:n ohjelmointi etänä vaikutti haastavahkolta. Lopulta törmäsin Mosselmaniin (tehnyt mm. BMW-turbokittejä 80-luvulla). Kävin heidän kanssaan pitkän sähköpostikeskustelun aiheesta, ja niin asiakaspalvelun taso kuin vastausten asiallisuus riitti vakuuttamaan siinä määrin, että päädyin tilaamaan heiltä "325i performance packagen". Pakettiin sisältyi 330i:n imusarja säätömoottoreineen, "iMoss"-kaapeli jolla voi vaihdella vakio- ja 330i-säätöjen välillä ja lukea vikakoodit, sekä hyvät kuvalliset asennusohjeet.

    Asennus onnistui kuvallisten ohjeiden pohjalta "kokeneelta amatöörimekaanikolta" noin 4h työllä. Samalla kannattaa ehdottomasti tarkistaa imuventtiilien karstan määrä ja tarvittaessa puhdistaa esim. pähkinänkuorirouhepuhalluksella. Asennus on täysin "stealth", ainoana havaittavana erona imusatsin kyljessä pilkottava DISA-moottori.

    Vakiosofta ladattiin ECU:lta läppärin kautta tuolla iMoss-kaapelilla ja softalla (vie reilun tunnin), jonka jälkeen tiedosto lähetetään Hollantiin muutettavaksi, ja he lähettävät modatun tiedoston takaisin luokkaa 24h varoitusajalla. Uudet säädöt menevät sisään alle vartissa. Operaatio on hieman pelottava, koska sen aikana auto mm. ilmoittaa xDriven, DCS:n, jarrujen, yms. olevan rikki ja bensan siirtopumppu huutaa jatkuvasti. 30i:n imusarjan kanssa voi ajaa myös vakiosäädöillä, tosin en tiedä miksi kukaan niin tekisi.

    Lopputulos: Reilusti enemmän vääntöä nollakierroksista lähtien (valmistajan dynokäyrien mukaan väh. 50Nm enemmän punarajalle asti). Kone myös herää aivan uuteen eloon 4000rpm jälkeen, toisin kuin 25i. Esim. 0-100km/h kiihtyvyys parani reilusti yli sekunnin, eikä pelkästään paperilla, vaan myös RaceChronolla (5Hz GPS) mitattuna. Kulutuksesta paha sanoa, mutta eipä noiden tehoversioiden välillä paperilla paljon eroa ole.

    Nyt tämäkin on testattu, ja uskallan jopa suositella ko. modausta. Isoimpana miinuspuolena on korkeahko hinta. Takuu, muutoskatsastus, yms. asioita voi kukin miettiä itse.
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    #2
    Mielenkiintoista juttua! Vaikka ei itselle ajankohtaista olekaan. Mutta ainahan se on kotiinpäin jos lisätehoa saadaan
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17836
      • PKS

      #3
      On todella jännää juttua, kiitos kun jaoit tämän ja jaksoit kirjoittaa yksityiskohtaisesti. Empä tiennytkään ennen tätä mitä eroja 325i ja 330i malleilla todellisuudessa on, nyt selvisi sekin.

      Nyt vielä pökkäät jonkun dynolapun esille niin viimeistään vakuutun. Ei kiinnosta paljonko tehoa oli ennen, siitä minulla on varsin hyvä havainto. Eikä sen suuremmin onko dyno se Suomen tarkin vai ei, osaan tehdä omiakin johtopäätöksiä
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • kemo81
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2010
        • 1248
        • ylöjärvi

        #4
        Mielenkiintoista!Kiitos tästä.Alkoi poltteleen kummasti lisää. :think Mietinnässä ollut,mutta kun on pikkusen ollut tätä "muuta" projektia tekniikankanssa..
        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
        Ex.
        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
        e91 325i 2005 ArktisMetal
        e46 320ci 2001 TobassBlue
        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

        S1000rr 2010 Thunder grey

        Comment

        • dumo
          Bimmer Rookie
          • Aug 2013
          • 84
          • N/A

          #5
          Pahoittelut jos joltain palaa rahaa tämän takia - itse en enää voinut olla ostamatta kun kerran oli ajatus päässä syttynyt .

          Valitettavasti ei ole nelivetodynoja ihan naapurissa ja muutenkin tuntuu vähän hullulta maksaa siitä. Mutta katsotaan jos joskus sellaiseen eksyy. Itse vakuutuin jo perstuntumasta ja RaceChrono+5HzGPS -mittauksista. Itse asiassa kiihdyttämällä tehty mittaus samassa paikassa mitattuna on aika luotettava sekin. Siinä kuitenkin käydään koko teho/vääntökäyrä välitysten puitteissa läpi. Kun autot ovat täsmälleen saman painoiset, sama ilmanvastuskerroin, samat välitykset (pois lukien hienoinen ero perävälityksessä), pitäisi myös päästä tehtaan ilmoittamiin kiihtyvyysarvoihin. Pitää suorittaa lisää testausta, mutta alustavasti ei tuntunut olevan ongelmaa päästä 0-100km/h välillä alle tehtaan ilmoittaman. Täytyy testata 60-120km/h ja/tai 80-120km/h seuraavaksi ja verrata niitäkin tehtaan arvoihin. On nimittäin helpommin toistettavissa kuin 0-100km/h jossa esim. CDV-venttiili tuntuisi aiheuttavan ongelmia kytkimen pidolle jos oikein yrittää lähettää.

          Autojen eroja on helppo tutkia ETK:n tai vaikkapa RealOEM:n kautta. Perusmoottorista lähtien (short engine) mallit tottelevat samoja osanumeroita. Toki jos muita eroja löytyy, niin kuulen mielelläni . Tässä on tosiaan hyvä muistaa että sepustus koskee ainoastaan ja vain N53-perheen 3-litraisia koneita (N53B30A).

          EDIT: Ai niin, vaihtoehtoja ko. muutoksen toteuttamiseen on varmasti useita. Lähtien siitä että bongaa romikselta tarvittavat osat - ja saahan ne Laakkoseltakin. Mainittu firma (Mosselman) myy softan halutessa erikseenkin, ja varmaan muitakin vaihtoehtoja softalle on. Itse sain niin hyvää palvelua ja all-in-one tyyppinen ratkaisu houkutteli muutenkin, ettei tarvinnut etsiä enempää. Nopeasti katsottuna varaosatiskiltä osat itse tilaamalla ei paljon pääse säästämään.
          Last edited by dumo; 29-08-2013, 15:29.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Yksi selvittämisen arvoinen juttu on orkkis 30i:n softan tuuppaaminen tuohon vakiopurkkiin. Eiköhän sen päivityksen saa pakotettua vaikka numerot ei mätsää, purkkihan on varmasti teknisesti sama. :think
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Yksi selvittämisen arvoinen juttu on orkkis 30i:n softan tuuppaaminen tuohon vakiopurkkiin. Eiköhän sen päivityksen saa pakotettua vaikka numerot ei mätsää, purkkihan on varmasti teknisesti sama. :think
              Sama tuli itelle mieleen. Uskoisin tuon onnistuvan, kun rauta on sama. Sitten vain x30i imusarja hilppeineen tilaukseen.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Imusarja saksassa reilut 400e ja disa 200e, ei ihan älyttömän hintaisia osia
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • dumo
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2013
                  • 84
                  • N/A

                  #9
                  Jos jäi huomaamatta: Niitä DISA-härveleitä on sitten 2kpl, toinen ikään kuin imusarjan alla. Minä maksoin noista osista ~730eur rahteineen, en ihmettelisi jos pienellä vaivalla voi säästää satasen.

                  Mitä itse selvittelin asiaa lähinnä keskustelufoorumeilta, niin ei mene x30i softa ihan noin vaan sisään mm. suojausten takia. Olin lukevinani että joku oli jopa kokeillut, mutta eipä enää auto startannut. Voin toki olla tämän suhteen väärässä.

                  Softan tuuppaaminen kuulostaa tosi helpolta ja yksinkertaiselta, mutta siihen tarvitaan joka tapauksessa laitteet jolla ne bitit saadaan ECUun paikoilleen. Ja niitä ei joka pojalta löydy. Ja toki jostain pitää ne x30i kartatkin saada.

                  Ymmärrettävistä syistä viripajat eivät ihan hirveästi paljasta miten he softansa käytännössä tekevät, mutta tosiaan tässä tapauksessa he tarvitsivat ensin minulta auton orkkistiedoston, johon sitten vaihdettiin uudet kartat. Voi hyvin olla että perustuu pitkälti tai jopa kokonaan BMW:n x30i softaan. Oli miten oli, mielestäni tuo että kartat lyödään alkuperäisen tiedoston päälle, kertoo siitä että jonkinlaiset suojaukset on paikoillaan eikä x30i softa suoraan toimi.
                  Last edited by dumo; 29-08-2013, 23:53.

                  Comment

                  • Weuli
                    BTCF Member
                    • Feb 2008
                    • 1169
                    • Turku

                    #10
                    Erittäin mielenkiintoista asiaa! Silti tuli ekana mieleen että paljonko projekti kokonaisuudessaan maksoi. Ajatellen asiaa siltä kannalta, että 325 vs 330 hintaero olisi käytettynä vaikka 3000€. Laittamalla autoon esim. 1500€? saat tehtyä siitä "330", mutta se on edelleen kuitenkin se tehtaalta 325:nä lähtenyt auto viritettynä.
                    Kumarran ja nostan hattua vaivannäöllesi!
                    Last edited by Weuli; 30-08-2013, 00:53.
                    F10 530da xDrive -14
                    ----------------
                    E92 330d -09
                    E93 325i -08
                    E92 330d -08
                    E61 535d -06
                    E91 320d -08
                    E46 330Ci -01
                    E61 525d -06
                    E90 320i -05
                    E46 325i -01
                    E46 318i -99
                    E36 316i -91

                    Comment

                    • dumo
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2013
                      • 84
                      • N/A

                      #11
                      Itseä häiritsi tähän(kin) asiaan liittyvä epätiedon määrä eri keskustelufoorumeilla, joten täytyy säästää edes muiden vaivannäköä hieman. Hyvä jos hyödyttää jotain.

                      Bonuksena tässä modauksessa on ainakin subjektiivisesti parantuneet pakoäänet mitä tulee kiihdytyksiin. Kuulostaa hullulta kun putkistoon ei ole koskettu, mutta selitys löytyy: Tehoa on melkeinpä läpi kierrosalueen noin 25% enemmän (esim. 3krpm ~30hp ja ~26%, 6krpm ~50hp ja ~24%). Hyötysuhde tuskin juuri muuttuu, eli moottorissa palaa täyskaasulla joka kierrosluvulla n. 25% enemmän bensa-ilmaseosta, joten pakokaasuakin tuotetaan n. 25% enemmän -> enemmän pörinää. Tämänkin havainnon saa tyrmätä, korvissani voi olla vikaa .


                      Weuli: Minulle tuli maksamaan ihan kaikkinensa asennettuna noin 1750eur. Jos laskee kylmästi €/kW tai €/Nm, päästään ihan siedettävään kustannukseen. Menee offtopicin puolelle, mutta omiin spekseihin (xDrive, prof. navi yms. varusteet, järkevät kilometrit) sopivaa E91 330:ta ei löytynyt edes Saksasta silloin kun autoa sieltä lähdin hakemaan, ilman että hintaero olisi ollut posketon (>5keur lisää Saksassa ja >2keur lisää veroja). Eli tässä tapauksessa modausta voi ainakin yrittää perustella järjellä, kun miettii miten auton jäännösarvo kehittyy. Auto tietysti on virallisesti 325, vaikka sitä ei muusta huomaakaan kuin rekisteriotteesta ja takimmaista äänenvaimenninta syynäämällä.

                      Yleisesti ottaen ei kannata autojuttuja liikaa laskea, voi vielä päätyä ikäviin johtopäätöksiin :think.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7393
                        • Oulu

                        #12
                        Kiitos infosta, pitkään ihmetellyt että näihin Suomessakin suhteellisen yleisiin moottoreihin ei ole kovin oni yrittänyt saada lisätehoja kun vakiona mitattu vääntökäyrä on viivottimella vedetyn suora eli tuntuis että jonkinlaista parannusta olisi mahdollista saada.

                        Digi-Tec (ja varmaan moni muukin firma) mainostaa lisätehoa tähän moottoriin ilman imusarjan vaihtoa:




                        Olisi mielenkiintoista tietää pääseekö noilla oikeasti lähellekään luvattua?

                        AutoBild on aikoinaan Saksassa tuollaisen Digi-Tec:in piristämän 125i:n myös testannut, mutta dynossa eivät ole käyneet: http://www.digi-tec.de/files/116-3-0..._511_125i2.pdf
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • dumo
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 84
                          • N/A

                          #13
                          Tuohon digi-teciin törmäsin itsekin, mutta eipä paljon löytynyt käytännön kokemuksia, saati sitten että olisi dynokäyriä saatavilla - edes sitten myyjän toimesta. Noista linkkaamistasi kaksi on N52-koneeseen. N53:lle väittävät 272hp/300Nm.

                          Epäilemättä ilman imusarjan vaihtoa jotain lisää irtoaa, mutta noin koviin lupauksiin suhtautuisin epäillen, useastakin syystä:
                          - BMW tuskin on ihan koristeeksi laittanut niitä DISA-härveleitä (ns. kolmivaiheinen imusarja). Niiden pointtina on hakea vääntöä (=tehoa) koko kierrosalueelle. Kiinteällä imusarjalla (esim. 330i imusarja läpät jumissa) ei yksikään viripaja saa samanlaisia teho/vääntökäyriä.
                          - Käsittääkseni 3-vaiheinen imusarja on pisimmillään vajaa 3000rpm asti, kakkosvaiheessa n. 4500rpm asti, ja sitten kolmosvaiheessa (lyhyt). Jos 325i:n kiinteällä imusarjalla voisi saada 330i maksimitehot, sen pitäisi kutakuinkin vastata 330i:n imusarjaa 6700rpm tuntumassa - ts. olla ns. lyhyt ja hengittävä. Jos näin olisi, olisi 325i tehtaan jäljiltä rankasti rajoitettu vain isoilla kierroksilla. Silloin taas kuulostaa oudolta, että saataisiin kuitenkin 300Nm @ 2400rpm. Oli miten oli, kiinteällä imusarjalla saadaan ehkä (korkeintaan) lisää hönkää alas, keskelle tai ylös - ei kaikkialle. Kiihtyvyydessä se ei niin auta, kun kiinteillä välityksillä varustetun auton kiihtyvyyden määrittelee teho/vääntökäyrän määrätty integraali, ei yksittäinen piste.
                          - En ole nähnyt yhdenkään ns. uskottavan viripajan lupaavan mitään tuon tapaistakaan. Pidän esim. 70-luvulta toiminutta Mosselmania kohtalaisen uskottavana, eivätkä hekään ole saaneet kuin vaivaiset 10hp/15Nm lisää.

                          Vaan mutuiluahan tämä kaikki on, eli siitä vaan joku rohkea tilaamaan. Tarjoan kaljat ja myönnän julkisesti olevani väärässä jos nuo 272hp/300Nm todistettavasti irtoaa .
                          Last edited by dumo; 30-08-2013, 11:30.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #14
                            Tuokos Mosselmania joku suomeen? Haiskahtaa mainokselta

                            Anteeks vaan jos olen väärässä, mutta jotenkin "viralliselta" vaikuttaa.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • dumo
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2013
                              • 84
                              • N/A

                              #15
                              Olet väärässä, mutta voit ehkä saada anteeksi :think. Paha sanoa tuoko joku virallisesti maahan, en ainakaan maahantuojaa löytänyt kun itse tilasin - joten ostin suoraan Hollannista. Ehkä tyylini on "autoharrastajalle" liian virallinen ja postauksia tälle foorumille epäilyttävän vähän, sama nimimerkki kyllä on ollut käytössä vuosien ajan mm. audiclubin foorumilla jos epäilyttää .

                              Suomessa on perinteisesti tapana jakaa vain huonoja kokemuksia, kaikki muu on vähintäänkin epäilyttävää ja takana on varmasti joku salaliitto. Foorumitekstien pohjalta jokainen maailman huoltoliike, jokainen automalli, ja oikeastaan kaikki muukin on täyttä kuraa. Itse ajattelin olla erilainen, ja täysin vilpittömästi jakaa omat kokemukseni:
                              A) Tämä muutos on mahdollinen, erot moottorien välillä on tässä
                              B) Ainakin tältä mainitulta firmalta saa siihen softan (ja halutessaan osat)
                              C) Olen tyytyväinen ko. firmalta saamaani palveluun ja lopputulokseen, olkoonkin että joku voi löytää toisen paremman vaihtoehdon ja olla vielä tyytyväisempi. Minä en löytänyt.

                              Minkäänlaista alennusta en näin jälkikäteen uskoakseni tule ostamistani tuotteista saamaan. Varsinkaan kun ko. firma tuskin tietää minun mitään kirjoitelleen, saati sitten että pyörisivät suomenkielisillä foorumeilla. Eikä kyllä ole ollut minkäänlaista kiinnostusta alkaa öisin pyörittää jotain maahantuonti-sivubisnestä.

                              Kuten sanoin aiemmin, fyysisten muutosten osalta homma onnistuu helposti ja osat voi ostaa ihan mistä tykkää. Softan osalta en itse keksinyt hirveästi muita vaihtoehtoja, mutta ehkä joku muu keksii.

                              Erittäin mielelläni kuulen kokemuksia jos joku esim.
                              - Löytää ja ostaa jonkun muun viripajan softan 330i-imusarjalle
                              - ...tai onnistuu tuuppaamaan 330i:n softan sisään sellaisenaan
                              - Saa vakio-imusarjalla merkittävää parannusta suorituskykyyn
                              Minun tietojeni valossa 330i-softa ei suoraan toimi, vakio-imusarjalla ei voi päästä 330i-suorituskykyyn, enkä löytänyt muita virisoftan tarjoajia. Tein oman ostopäätökseni niillä tiedoilla mitä silloin oli käytettävissä, enkä tule kovin surulliseksi jos joku toteaa että olisin päässyt samaan lopputulokseen halvemmallakin. Voin siis hyvin olla väärässä monessakin kohtaa - omat tietoni on koottu netistä löytyneistä tiedonmuruista maalaisjärjellä suodattaen.
                              Last edited by dumo; 30-08-2013, 14:11.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎