Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 325i -> 330i (125i -> 130i, 525i -> 530i)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17836
    • PKS

    #31
    Originally posted by dumo View Post
    Saako näistä jollain konstilla kerättyä ilmamassa (g/s) tai muuta vastaavaa dataa?
    Saa helpostikin

    Esim. ELM327 palikka kiinni OBD pistokkeeseen ja Torque ohjelma Androidille, kerää myös logia. Tarviiko maksullisen Pro-version, ehkä? :think
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • VilleJKL
      Newbiemmer
      • Nov 2012
      • 15
      • JKL

      #32
      Originally posted by dumo View Post

      En oikein tiedä mitä merkittävää lisäarvoa se penkittäminen itselle toisi, ajan- ja rahanmenoa lähinnä . Jos nyt jossain lähiseudulla on ns. dynopäivä nelipyörädynossa järkihintaan, voidaan harkita. 0-100km/h lähtö on kohtuuhyvä mittari, pidemmän välin kiihdytys (esim. 60-120km/h 3. ja 4. vaihteella) ilman paikoiltaan lähtöä vielä parempi. Tarvittaisiin vaan niitä vertailuaikoja.
      Oli miten oli, en jaksa hirveän huolissaan olla siitä että teho/vääntökäyrät pahemmin jäisivät lupauksista. Itse olen persdyno-pohjalta tyytyväinen ja tekemäni mittaukset tukevat ajatusta siitä että suorituskyky on mitä luvattu.
      Suosittelinkin penkitystä ihan yleisen hyvän puolesta ja oman autonvaihtokiiman kasvattamiseksi.
      Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa myös 80-120 tai jopa 80-160 ajat kolmos ja kolmos-nelosvaihteella. Suorituskyky on luultavasti käyttöautolle riittävä, mutta siitä huolimatta sekuntiluku kiinnostaa.
      Myynnissä musta 330 dA Touring -07. Ajettu n. 91 tkm. Musta, nahat, iso navi, kääntyvät xenonit, panoraama katto, parkkitutkat edessä ja takana, adaptiivinen vakkari, automaatti pitkät jne. Jos kiinnostaa, kysy.

      Comment

      • dumo
        Bimmer Rookie
        • Aug 2013
        • 84
        • N/A

        #33
        Originally posted by Dualfun View Post
        Saa helpostikin

        Esim. ELM327 palikka kiinni OBD pistokkeeseen ja Torque ohjelma Androidille, kerää myös logia. Tarviiko maksullisen Pro-version, ehkä? :think
        Kiitos, näin arvelinkin. Harmi ettei taida olla yhtään Android-laitetta jemmassa. Ei pitäisi ikinä vaihtaa automerkkiä kun pitää aina ostaa uudet diagnostiikkavehkeet . Eihän tässä ole dedikoidun diagnostiikkaläppärin lisäksi vasta kuin 2 kaapelia (+softat) ja erillinen vikakoodinlukija VAG-konsernin autoihin, 1 kaapeli (+ 3 adapteria + softat) Alfaan. Toki on myös tuo iMoss-piuha joka taas tuskin tukee mitään muuta kuin sitä saman puljun softaa, ja jolla ei pysty muuta kuin remappaamaan ecun ja lukemaan vikakoodit.

        Pahasti off-topic, mutta mikähän olisi paras ratkaisu Windows-ympäristöön (vai molemmat)
        - USB-ELM327 piuha ja joku softa (mikä?)
        - INPA/Ediabas piuha ja INPA (saako tällä ajettua eri kanavista logia?)

        Suosittelinkin penkitystä ihan yleisen hyvän puolesta ja oman autonvaihtokiiman kasvattamiseksi.
        Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa myös 80-120 tai jopa 80-160 ajat kolmos ja kolmos-nelosvaihteella. Suorituskyky on luultavasti käyttöautolle riittävä, mutta siitä huolimatta sekuntiluku kiinnostaa.
        Harmi ettei tämä yleinen hyvä kuitenkaan vie autoa puolestani penkitettäväksi ja vieläpä maksa sitä . Voihan noita mittauksia ajaa kun sattuu sopiva hetki ja tienpätkä. Tosin 160km/h en taida kiihdytellä - halvemmaksi tulee ajaa Saksaan kokeilemaan, eikä siinä menetä ajokorttiakaan .

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17836
          • PKS

          #34
          Originally posted by dumo View Post
          Pahasti off-topic, mutta mikähän olisi paras ratkaisu Windows-ympäristöön (vai molemmat)
          - USB-ELM327 piuha ja joku softa (mikä?)
          - INPA/Ediabas piuha ja INPA (saako tällä ajettua eri kanavista logia?)
          Jos tietokone on käytössä niin sitten ehdottomasti INPA ja sopiva OBD-USB piuha sen kanssa. Huomaathan myös, että uudemmat E90 (loppuvuodesta 2007 alkaen about) vaativat DCAN-väylää lukevan kaapelin. Sillä toki onnistuu myös lukea vanhempia autoja, joten osta sellainen suosiolla.

          Tuo ELM327 kykenee ainoastaan lukemaan geneeristä OBD dataa, ts. livedataa lambdoista, ajoituksesta ym - siinä sen ominaisuudet oikeastaan. Mitään spesifisempää sillä on turha odottaa. Olen kyllä kerran parittanut tuon ELM327 palikan myös Windows koneen kanssa käyttäen jotain simppeliä OBD ohjelmaa sen kanssa, mutta oli kovin rajoitettu ominaisuuksiltaan. Lähinnä ehdotin tuota palikkaa ja Android laitetta vaihtoehtona jos haluat ajon aikana kerätä logia jotenkin helpommalla kuin läppärillä.
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet:
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • dumo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 84
            • N/A

            #35
            Kiitoksia vinkeistä! Ei muuta kuin tilaukseen. Ja muille pahoittelut offtopicista, nämä jutut varmaan olisi hakutoiminnollakin löytänyt .

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #36
              Noita hapoja kiinalaisia ELM-palikoita kandee välttää. Mullakin on jo kolme mykkää sellaista. Kaikki toimineet jonkin aikaa, mutta sitten pimentyneet. Hommasin tilalle PLX:n bluetooth kiwi palikan ja se toimii ku junan vessa. Viisarit liikkuu reaaliajassa ja se ei ole temppuillut kertaakaan. Torque softa ainakin pelaa hyvin tuon kanssa. Jos luurina on iPhone, se tarvii oman oman version, eikä toimi android palikalla.

              Comment

              • Zeta
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7511
                • Kotona

                #37
                Originally posted by Juppe View Post
                Noita hapoja kiinalaisia ELM-palikoita kandee välttää. Mullakin on jo kolme mykkää sellaista. .
                Aikamoista yleistystä Mulla on pari erilaista ja hyvin on pelannut, lisäksi useammalla tutulla on käytössä näitä parin kympin pulikoita ja kellään en ole kuullut ettei olisi pelannut.

                Nykyään kannattaa ostaa se uudempi malli jossa on on/off nappi, voi jättää paikalleen eikä syö akkua tallissa.
                -
                Käyttöautona: F20
                Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                -

                Comment

                • dumo
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2013
                  • 84
                  • N/A

                  #38
                  Päivitetäänpä vähän tätäkin. Jonkun aikaa persdynon tottumisen jälkeen auto tuntui jotenkin vähän nuhaiselta. Logitin ilmamassat ja maksimit huitelivat 198g/s tasolla, eli perinteisellä 1,25 kertoimella olisi ollut vain n. 248hp ja vääntöhuippu n. 305Nm. Auto myös antoi vikakoodia NOx-anturilta.

                  Nollasin koodit, suihkutin MAFia elektroniikkaspraylla, resetoin adaptaatiot ja siitä saman tien uutta logia ajoon. Nyt löytyi 214g/s (~268hp) ja n. 320Nm. Keskimääräinen laskennallinen vääntömomentti välillä 2000rpm-6500rpm aika tasan 300Nm. Eli liikutaan aika lailla luvatuissa lukemissa, ottaen huomioon että tankissa osa oli 95-oktaanista. Kyselin virityspuljulta minkälaisia ilmamassa-arvoja he ovat saaneet dynotuksissa ja lupasivat selvittää, mutta ainakaan vielä eivät ole vastanneet .

                  Täytyy vielä jossain vaiheessa putsata MAF paremmin, uusi adaptaatioiden nollaus, tankissa pelkkää korkeaoktaanista ja kiihdytys kolmosella tappiin asti. Nyt joutui vähän hölläämään liian aikaisin ja jäi tod. näk. maksimit löytämättä. Lisäksi suurempi virkistystaajuus lokituksessa olisi parempi.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #39
                    Eikö sinne penkkiin kannattaisi viedä se? :think
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • dumo
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2013
                      • 84
                      • N/A

                      #40
                      Eli ottaisin vaikka vähän lomaa, ajaisin johonkin maakuntiin luotettavan nelivetodynon perässä ja löisin satasen pöytään? Minulla on valitettavasti muutakin tekemistä ja parempaa rahankäyttöä. Ja mitä sillä saavuttaisin? Saisin sen hienon dynolapun käteeni ja voisin vaikka kehystää sen? Eiköhän tämän dynosta jankuttamisen voi tämän auton / minun osaltani lopettaa. Ei millään pahalla. Toki edelleenkin, jos nyt osuu sopivasti joku lähellä oleva dynopäivä järkihintaan niin asiaa voi harkita.

                      Itselleni on väliä ainoastaan sillä että auto on sellainen kuin haluan ja että jollain järkevällä mittaustarkkuudella autossa on kutakuinkin ne teho/vääntökäyrät joista olen maksanut. Ilmamäärän ja/tai bensan määrän mittaamiseen perustuvat laskelmat ovat toki likiarvoja, mutta jos liikutaan samoissa lukemissa mitä orkkis 330i, voidaan aika hiton isolla todennäköisyydellä sanoa että autossa on ne tehot mitä on luvattukin. Piste.

                      EDIT1: Ja jos nyt dynohommista puhutaan oikeasti, niin harvinaisen typerää on viedä autoa mitattavaksi ellei se ole varmuudella kunnossa. Eli ensin juurikin varmistetaan esim. anturiarvoja logittamalla että hummat ovat kutakuinkin tallessa. Tässäkin tapauksessa olisi tullut ns. turha keikka, kun arviolta 20 konia puuttui likaisen MAF:n ja/tai hukassa olleiden adaptaatioarvojen takia.
                      EDIT2: Näemmä kakkosella kiihdyttäessä pelkkää ilmamassa logatessa (parempi refreshrate) logiin oli tarttunut 217g/s. Joku nokkela voi toki kokeilla millaisia arvoja vakio x25i tai x30i antavat.
                      Last edited by dumo; 16-10-2013, 23:13.

                      Comment

                      • apos
                        Newbiemmer
                        • Jan 2014
                        • 2
                        • Tampere

                        #41
                        Päädyin myös tilaamaan paketin Mosselmanilta. Joulualennusten kanssa kokonaishinnaksi muodostui noin 1550€.

                        Dokumentoin asennuksen ja muutokset jahka saan osat käsiini.

                        Comment

                        • dumo
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 84
                          • N/A

                          #42
                          Kun asennus on suoritettu ja jos välineet löytyvät, niin kerro ihmeessä myös millaisia arvoja saat ilmamassalle (g/s) ja hetkelliselle polttoaineenkulutukselle (l/h). Ja saa sitä toki dynottaakin .

                          Omassa muistaakseni 218g/s ja 93l/h isoimmat mitä lokeihin tarttui. En ole suorittanut tuota tarvittavaa "kolmosella rajoittimelle asti ylämäkeen" -testiä, kun on vähän huonosti noita tarvittavia suorituspaikkoja lähiympäristössä. Tyypillisiä likiarvoisia muistisääntöjä käyttäen voi laskea: 218g/s / 0,8 = 273hp ja 93l/h / 0,35 = 266hp. N53 530i:lle olen lukenut optimiolosuhteissa mainitulla testaustavalla saadun vajaa 95l/h. Vakio 325i:n luvut lienevät siinä 175g/s ja 75l/h.

                          Comment

                          • apos
                            Newbiemmer
                            • Jan 2014
                            • 2
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by dumo View Post
                            Kun asennus on suoritettu ja jos välineet löytyvät, niin kerro ihmeessä myös millaisia arvoja saat ilmamassalle (g/s) ja hetkelliselle polttoaineenkulutukselle (l/h). Ja saa sitä toki dynottaakin .

                            Omassa muistaakseni 218g/s ja 93l/h isoimmat mitä lokeihin tarttui. En ole suorittanut tuota tarvittavaa "kolmosella rajoittimelle asti ylämäkeen" -testiä, kun on vähän huonosti noita tarvittavia suorituspaikkoja lähiympäristössä. Tyypillisiä likiarvoisia muistisääntöjä käyttäen voi laskea: 218g/s / 0,8 = 273hp ja 93l/h / 0,35 = 266hp. N53 530i:lle olen lukenut optimiolosuhteissa mainitulla testaustavalla saadun vajaa 95l/h. Vakio 325i:n luvut lienevät siinä 175g/s ja 75l/h.
                            Ei oo tällä hetkellä laitteistoja logittamiseen.
                            Sain eilen ohjelman sisään autoon ja täytyy kyllä sanoa että paras moottoriajoneuvoihin käyttämäni 1500€! Persdynoon oon todella tyytyväinen. Eilen oli vaan vaikea löytää kuivia asfalttipätkiä, mutta ne mitä löysin oli kyllä nautinnollisia.

                            Mosselmanin palvelu oli kyllä loistavaa. Saadun tarjouksen jälkeen lähetin mailin ostohalukkuudestani 30.12 klo 01:00 ja kymmenen minuutin kuluttua oli lasku mailissa. Samoin osat löytyivät hyllystä ja lähtivät hyvin pakattuna heti kun olivat saaneet rahat tilillä (noin 48h maksusta). Jo tilausvaiheessa sain tiedoksi, että ovat lähdössä koko firman voimin Englantiin messuille, joten uuden ohjelman teko venyy eiliseksi.

                            Eilen sain puolen päivän aikaan mailin, että alunperin lähettämäni ECU:n tiedosto on korruptoitunut joten pitää ladata se uudestaan. Tuostahan kestää yli tunnin ladata softaa ja oli muita kiireitä niin sain uuden tiedoston Mosselmanille vasta puoli kymmenen aikaan illalla. Modattu tiedosto tuli kuitenkin tunnin päästä mailiini ja pääsin vielä eilen laittamaan sen sisään.

                            Comment

                            • Mr T
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 35
                              • PRV

                              #44
                              N52 325xi -> 330 xi

                              Täällä vastaava projekti menossa, tosin N52 moottorille. Ohjelmointiputkan löysin, joka osaa tehdä normi ecuun DISA-moottoreiden ohjaukset.

                              Eli ecu irti, auki, ja ohjelmanluku. Luettu ohjelma lähetettiin Hollantiin, ja saatiin modattu softa takaisin. Modattu softa takaisin Ecuun (ei mene portista), ja auto toimii nyt vajaatehoisena ( 320i 4 cyl tyyliin) , imusarja ja nippelit tilattuna.

                              Uutta Ecua ei siis tarvitse metsästää, ja alkuperäinen ohjelma on varmuuskopioituna. Kerron lisää, kunhan saan osat nikkaroitua kiinni.

                              Toki autan muita foorumilaisia vastaavassa , jos tuntuu että n52 mallin 160kw on laiska http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=11617559523

                              Osia mitä tarvitsee ohjelmoinnin lisäksi on :

                              11617559523 Imusarja
                              11617559530 Vent Hose
                              11617579114 Disa 1
                              11617560538 Disa 2
                              11617547242 Tiiviste setti
                              11617535850 x2 Ruuvi 50x35
                              11617535849 x5 Ruuvi 50x20
                              11617535851 x1 Ruuvi 50x66

                              Pidetään pystyssä.

                              -Tony-
                              Last edited by Mr T; 26-03-2014, 15:04.
                              - BMW 540iA Touring -
                              - BMW 330Xi Touring -

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7394
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by Mr T View Post
                                Toki autan muita foorumilaisia vastaavassa , jos tuntuu että n52 mallin 3.0 160kw on laiska ( miksipä ei myös 525, 528 jossa n52 )
                                Onko jossain myyty 525i N52B30-moottorilla? En ole todellakaan kaikista eri versioista perillä, mutta täällä ei näkynyt: [KLIK]
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎