Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 325i -> 330i (125i -> 130i, 525i -> 530i)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr T
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 35
    • PRV

    #46
    Totta puhut, http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=11617559523

    My mistake


    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Onko jossain myyty 525i N52B30-moottorilla? En ole todellakaan kaikista eri versioista perillä, mutta täällä ei näkynyt: [KLIK]
    - BMW 540iA Touring -
    - BMW 330Xi Touring -

    Comment

    • Mr T
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 35
      • PRV

      #47
      N52B30 325-330 konvertti

      Noniin. Hiukan kesti tämä päivitys. Viritys onnistui, ongelmana oli pari murentunutta huohotinletkua. Kannattaa vaihtaa samalla kun imusarja on irti, eipä tule jälki mutinoita. Oireet oli :

      vikakoodi :ilmamäärämittari , sytytyspuolat, bensapaine. tyhjäkäynti seilasi, ja auto sammui lähes aina liikennevaloihin.

      Letkut vaihtoon ja nyt "haamu" viat poissa ja auto toimii niinkuin kuuluukin. Tehonlisäys ok, kumminkin kone ilman ahdinta. Parhaiten lisäyksen huomaa esim 60-100 km/h ja 80-120 km/h. 120km/h-> vetoa vielä .

      Toki rajansa tässäkin. E90 malleissa tehonlisäys tuntuu paremmalta, kori on jokunen kilo kevyempi. Mutta suosittelen jos tuntuu että on budjetissa 1.5t auton tuunaukselle.

      Mukavaa kesänalkua.



      Originally posted by Mr T View Post
      Täällä vastaava projekti menossa, tosin N52 moottorille. Ohjelmointiputkan löysin, joka osaa tehdä normi ecuun DISA-moottoreiden ohjaukset.

      Eli ecu irti, auki, ja ohjelmanluku. Luettu ohjelma lähetettiin Hollantiin, ja saatiin modattu softa takaisin. Modattu softa takaisin Ecuun (ei mene portista), ja auto toimii nyt vajaatehoisena ( 320i 4 cyl tyyliin) , imusarja ja nippelit tilattuna.

      Uutta Ecua ei siis tarvitse metsästää, ja alkuperäinen ohjelma on varmuuskopioituna. Kerron lisää, kunhan saan osat nikkaroitua kiinni.

      Toki autan muita foorumilaisia vastaavassa , jos tuntuu että n52 mallin 160kw on laiska http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=11617559523

      Osia mitä tarvitsee ohjelmoinnin lisäksi on :

      11617559523 Imusarja
      11617559530 Vent Hose
      11617579114 Disa 1
      11617560538 Disa 2
      11617547242 Tiiviste setti
      11617535850 x2 Ruuvi 50x35
      11617535849 x5 Ruuvi 50x20
      11617535851 x1 Ruuvi 50x66

      Pidetään pystyssä.

      -Tony-
      - BMW 540iA Touring -
      - BMW 330Xi Touring -

      Comment

      • tiakri
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 208

        #48
        Moi!

        Tämä asia pyörinyt nyt puolisen vuotta mielessä ja kai se olisi hommattu. HPFP-anturin vaihdossa taisin kämmätä jotain ja ilmeisesti jossain pikkusen vuotaa kun tulee koodia, ja olisihan se kiva jos ois jotain motivaatiota ottaa uudelleen imusarjaa auki.

        Ensimmäiset keskustelut mosselmanin elisan kanssa, vaikuttaisi että hinnoista ei tulla juuri alas kuin postituksen osalta, paketti 1579eur + imoss 189eur. Noinkohan tuosta vielä saisi pois?

        Oletteko maksaneet ihan pankkisiirtona nuo?

        Onko kukaan laskenut paljonko pelkät osat maksaisi schmiedmannin tms kautta tilattuna?
        E90lci'09

        Comment

        • woody
          Newbiemmer
          • Aug 2014
          • 13
          • suomi

          #49
          Originally posted by tiakri View Post
          Moi!

          Tämä asia pyörinyt nyt puolisen vuotta mielessä ja kai se olisi hommattu. HPFP-anturin vaihdossa taisin kämmätä jotain ja ilmeisesti jossain pikkusen vuotaa kun tulee koodia, ja olisihan se kiva jos ois jotain motivaatiota ottaa uudelleen imusarjaa auki.

          Ensimmäiset keskustelut mosselmanin elisan kanssa, vaikuttaisi että hinnoista ei tulla juuri alas kuin postituksen osalta, paketti 1579eur + imoss 189eur. Noinkohan tuosta vielä saisi pois?

          Oletteko maksaneet ihan pankkisiirtona nuo?

          Onko kukaan laskenut paljonko pelkät osat maksaisi schmiedmannin tms kautta tilattuna?
          Moi

          Onko projekti edistynyt? Olen tässä lueskellut ja haeskellut tietoa mistä saisi hiukan piristystä 325i koneeseen.
          Minunkaltainen maatiainen menee sekasin jo noista auton nro sarjoista, vielä kun on monenlaista tietoa noissa performance kit ulkomaan sivustoissa. Minulla siis on 2007 325i avokki. Toiset sivustot väittää ettei 2007 ollut 3,0l konetta ja toiset ettei tuota mallia ole sinä vuonna lainkaan, tai ei muutenvain löydy heidän hakemistoistaan.
          Olenkin nyt päätynyt, että se on 3,0 l E93 N54(miks pitää olla niin perk....paljon tunnuksia). Kolmesta asiasta olen kuitenkin varma; vm on 2007 ja kone on tuo 2,995l ja 218 hp.
          Nyt tätä viesti ketjua lukiessa alkoi tiuntumaan, että on asian ytimessä mutta sitten alkoikin sellaiset L/h ja gr/s lukemat ja dyno laput vilisemään silmissä ettei päänsäryltä enään välttynyt.
          Jos joku viitsisi jelppiä, että onko tämä https://www.bimmian.com/aFe-Power-Sc...r-E93-3-Series , täysi susi ja käykö se tuohon minun mosaan? Tai vastaavat schmiedmannit ja leepmannit.
          Tai sitten ehkäpä tämä http://www.digi-tec.de/cars/325ixdri...kw-218-ps:4130.
          Tässä ketjussa mainittu http://mosselmanturbo.com/remapping-...25i-e90-218hp/ taas kertoopi ettei 2007 ollut tuota minun moottoriani, niin onkohan se vain mosselmanin "painovirhe" ja tuo ko. paketti käykin minun pirssiin? Yllättävän vaikeaksi menee vrt dieseli koneet. Töpseli koneeseen ja vastaat vain paljonko tehoja haluat, niin vartin päästä homma redi, 500€ kiitos.
          Sen verran minäkin ymmärrän, että tekniikat "hieman poikkeavat" toisistaan, mutta aika ihmettä on ettei firmat suomessa ilmoittele tehonlisäyksiä bmw bensa koneisiin.
          Auttakee....

          btw. sen verran kuitenkin on matkan varrella tarttunut ymmärrystä hihaan ettei benza koneisiin passaa 95e laittaa, niinkuin joku oli kirjoittanut. Varsinkaan bemareihin.

          Comment

          • dumo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 84
            • N/A

            #50
            Kyllä se kaikki oleellinen oli oikeastaan ketjun avauksessa. Kohta vuoden olleet tuo setti kiinni, eikä mitään valittamista.

            Jos sinulla on 325i, se ei tasan varmasti ole N54 (joka siis on 335i:n ahdettu kutonen), vaan joko N52 tai N53. Tämä keskustelu koskee jälkimmäistä. N53-koneen iskutilavuus on 2996ccm. Varmaan helpoimmalla joku tarkistaa sinulle koneen koodin, kun laitat auton alustanumeron tähän.

            Ensin mainitsemasi linkki on 100% varmasti susi ainakin sinun 325i:hin, koska se on tarkoitettu ahdettuihin koneisiin (huijaa antureita ahtopaineen nostamiseksi).

            Toisesta mainitsemastasi on paha sanoa, mutta 330i teho/vääntökäyrää ei ilman sitä muuttuvapituuksista imusarjaa saa. En jaksa uskoa tuollaisia muutoksia tehossa/väännössä, varsinkaan kun luotettavina pitämäni viripajat lupaavat pelkällä "lastulla" 10-20hp ja 10-20Nm parannuksia.

            Mosselmanin paketti käy koneeseesi, jos se on N53. Toki joku muukin firma voi tarjota 330i-säätöjä ko. koneeseen, mutta kaikissa edellytetään sitä imusarjan vaihtoa.

            Jos yleisesti ottaen harmittaa "virityksen vaikeus", kannattaa jatkossa ostaa ahdettuja koneita (diesel- tai bensa). Vapaasti hengittävien koneiden virittäminen on tunnetusti hyvin hankalaa. Tämä kone on ainoastaan sen takia poikkeus, että siitä on tehty kahta tehoversiota ainoastaan imusarja ja ohjelma vaihtamalla.

            (P.S. Mihin koneisiin sitä 95E:tä sitten voi käyttää, ellei bensakoneisiin? Ko. bensaa voi täysin huoletta käyttää kaikissa niissä autoissa, joissa E10-käyttö on sallittu ja 95-oktaaninen riittää. Tämän ketjun moottoreissa (N53) 98 käyttö on suositeltavaa oktaaniluvun takia, mutta 95E10 on tehtaan sallima polttoaine. Esim. jenkeissä on käytetty vuosikaudet E10 tai korkeampia etanoliseoksia ilman ongelmia - ja Suomessakin se alkoholin pelko tuntuu laantuneen...)

            Comment

            • Puistis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 849
              • 09

              #51
              Originally posted by dumo View Post
              Jos sinulla on 325i, se ei tasan varmasti ole N54 (joka siis on 335i:n ahdettu kutonen), vaan joko N52 tai N53. Tämä keskustelu koskee jälkimmäistä. N53-koneen iskutilavuus on 2996ccm. Varmaan helpoimmalla joku tarkistaa sinulle koneen koodin, kun laitat auton alustanumeron tähän.
              Ja koska auto on E93 niin koneena on N53. Helpoimmalla koneen koodi löytyy kuskin puolen oviaukosta.

              Comment

              • woody
                Newbiemmer
                • Aug 2014
                • 13
                • suomi

                #52
                Originally posted by dumo View Post
                Kyllä se kaikki oleellinen oli oikeastaan ketjun avauksessa. Kohta vuoden olleet tuo setti kiinni, eikä mitään valittamista.

                Jos sinulla on 325i, se ei tasan varmasti ole N54 (joka siis on 335i:n ahdettu kutonen), vaan joko N52 tai N53. Tämä keskustelu koskee jälkimmäistä. N53-koneen iskutilavuus on 2996ccm. Varmaan helpoimmalla joku tarkistaa sinulle koneen koodin, kun laitat auton alustanumeron tähän.

                Ensin mainitsemasi linkki on 100% varmasti susi ainakin sinun 325i:hin, koska se on tarkoitettu ahdettuihin koneisiin (huijaa antureita ahtopaineen nostamiseksi).

                Toisesta mainitsemastasi on paha sanoa, mutta 330i teho/vääntökäyrää ei ilman sitä muuttuvapituuksista imusarjaa saa. En jaksa uskoa tuollaisia muutoksia tehossa/väännössä, varsinkaan kun luotettavina pitämäni viripajat lupaavat pelkällä "lastulla" 10-20hp ja 10-20Nm parannuksia.

                Mosselmanin paketti käy koneeseesi, jos se on N53. Toki joku muukin firma voi tarjota 330i-säätöjä ko. koneeseen, mutta kaikissa edellytetään sitä imusarjan vaihtoa.

                Jos yleisesti ottaen harmittaa "virityksen vaikeus", kannattaa jatkossa ostaa ahdettuja koneita (diesel- tai bensa). Vapaasti hengittävien koneiden virittäminen on tunnetusti hyvin hankalaa. Tämä kone on ainoastaan sen takia poikkeus, että siitä on tehty kahta tehoversiota ainoastaan imusarja ja ohjelma vaihtamalla.

                (P.S. Mihin koneisiin sitä 95E:tä sitten voi käyttää, ellei bensakoneisiin? Ko. bensaa voi täysin huoletta käyttää kaikissa niissä autoissa, joissa E10-käyttö on sallittu ja 95-oktaaninen riittää. Tämän ketjun moottoreissa (N53) 98 käyttö on suositeltavaa oktaaniluvun takia, mutta 95E10 on tehtaan sallima polttoaine. Esim. jenkeissä on käytetty vuosikaudet E10 tai korkeampia etanoliseoksia ilman ongelmia - ja Suomessakin se alkoholin pelko tuntuu laantuneen...)
                Kittoksia vastauksista.

                No nii, tota mä just tarkoitin. Ihan liikaa malli-, runko- ja kuskin housujen numeroita sekä kirjaimia.

                Jep, virittämisen vaikeus harmittaa sen verran, etten meinaa todellakaan itse sitä tehdä. Ja jos hitaat autot harmittaa, niin voi mennä lentämällä. Kaikkeahan sitä voisi tehdä ja ostella mutta nyt vaan sattuu olemaan ko. numero ja kirjainsarjan auto, mikä taas on kaikilta muilta ominaisuuksiltaan vallan erinomainen peli. Mullen vain on nuo Bemun penziini koneet hieman vieraita ja yllättävän vaikeaa on maaallikon päästä jäljille mitä pitää tehdä ja mikä on hyvä systeemi myös hinta/laatu puolesta juuri ko. mallin tehojen parannukseen.

                Mutta nyt on jotakuinkin selvää ettei muuta ve:tä juurikaan ole kuin Mosselmanni, siis kiitos kaikista neuvoistasi.

                Mutta, mutta..tuo 95e, niin ensinnäkin BMW:ltä itseltään tuli neuvo, ettei sitä suositella ko. moottorille ja polttoaine systeemille. No, eihän se vielä mitään mutta kun olet kone ammattilaisten kanssa tekemisissä niin yksikään ei 95e:tä suosittele eikä varmasti vielä kunnossa olevaan laitteeseen laita. Ja ammattilaisia kannattaa kuunnella aina. Jenkithän kulkee vaikka tupaöljyllä. Paitsi ne ketkä on elektroniikka autoihin sortuneet.
                Itse olen ollut 15v moottoriurheilun(jetti, ATV, MK) kanssa tekemisissä, niin niissä piireissä ei luonnollisestikkaan 95e:tä käytetä. Ei kukaan, vaikka olisi mahdollistakin. Mutta se onkin toinen tarina, vielä kun siellähän ei aina kelpaa edes kuin yhden vetenalaisen logon alla toimiva toimittaja. Muitten tavarassa aivan liikaa oktaani heittelyitä.
                Autoit minua tuossa bemun kone asiassa, joten toivottavasti nyt autoin sinua polttoaine asiassa.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8974
                  • Kellokoski

                  #53
                  Originally posted by woody View Post
                  Mutta nyt on jotak. Mutta se onkin toinen tarina, vielä kun siellähän ei aina kelpaa edes kuin yhden vetenalaisen logon alla toimiva toimittaja. Muitten tavarassa aivan liikaa oktaani heittelyitä.
                  No löytyy varmaan faktaa väitteiden tueksi?
                  Suomessa myydyssä bensassa tuskin monen kympin heittoja on eikä ainakaan alaspäin :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • woody
                    Newbiemmer
                    • Aug 2014
                    • 13
                    • suomi

                    #54
                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    No löytyy varmaan faktaa väitteiden tueksi?
                    Suomessa myydyssä bensassa tuskin monen kympin heittoja on eikä ainakaan alaspäin :think
                    Faktaa löytyy,itse olen nähnyt erään koneliikkeen ( missä yli 200 moottorilla liikkuvaa) testin tulokset. Eri kymmenluvuille on päästy alaspäin sekä ylöspäin, muttei sentään monen kympin heittoja. Sen mitä säästät tankilla niin saatat saada sen takaisin jopa ajomatkan pituudessa.

                    Comment

                    • Weuli
                      BTCF Member
                      • Feb 2008
                      • 1169
                      • Turku

                      #55
                      Originally posted by woody View Post
                      Faktaa löytyy,itse olen nähnyt erään koneliikkeen ( missä yli 200 moottorilla liikkuvaa) testin tulokset. Eri kymmenluvuille on päästy alaspäin sekä ylöspäin, muttei sentään monen kympin heittoja. Sen mitä säästät tankilla niin saatat saada sen takaisin jopa ajomatkan pituudessa.
                      Entä ne faktat?
                      F10 530da xDrive -14
                      ----------------
                      E92 330d -09
                      E93 325i -08
                      E92 330d -08
                      E61 535d -06
                      E91 320d -08
                      E46 330Ci -01
                      E61 525d -06
                      E90 320i -05
                      E46 325i -01
                      E46 318i -99
                      E36 316i -91

                      Comment

                      • woody
                        Newbiemmer
                        • Aug 2014
                        • 13
                        • suomi

                        #56
                        Originally posted by Weuli View Post
                        Entä ne faktat?
                        Alkaa mennä jo off topiciksi. Faktat on jo kerrottu ja miksi kukaan viitsisi keksiä tuollaista???

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17797
                          • Jämsä

                          #57
                          Originally posted by woody View Post
                          Alkaa mennä jo off topiciksi. Faktat on jo kerrottu ja miksi kukaan viitsisi keksiä tuollaista???

                          Kerro nyt vaikka alkuun sen koneliikkeen tiedot, eikei ne tiedot mitään salaista materiaalia ole. Kympeillä tarkoitettiin varmaan kymmenyksiä.

                          Eri kymmenluvulle ylös ja alaspäin, tämä varmaan jossain 60-70 luvulla, aikamoinen vitsi nykypäivänä...
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • woody
                            Newbiemmer
                            • Aug 2014
                            • 13
                            • suomi

                            #58
                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            Kerro nyt vaikka alkuun sen koneliikkeen tiedot, eikei ne tiedot mitään salaista materiaalia ole. Kympeillä tarkoitettiin varmaan kymmenyksiä.

                            Eri kymmenluvulle ylös ja alaspäin, tämä varmaan jossain 60-70 luvulla, aikamoinen vitsi nykypäivänä...
                            No johan nyt on per... Eihän bemu kuskit ole tälläisiä hinkkaajia, eihän?
                            Koneliikettä en kerro kun se toimii siis koneen käyttäjinä ei myynti/korjaamona, eikä se nyt ole ainoa bensan tutkija mystisten vikojen ansiosta.
                            Kympeillä tarkoitetann luonnollisesti oktaani lukuja. Viiimeisen dokumentin olen nähnyt 2013.
                            Muilla toimittajilla oktaanit oli välillä 86-95, simpukalla yli 100 kuten 98e. Siis tuossa testissä.
                            Jotkut uskoo yläkerran äijään tai jopa tuuriin, mutta uskokoon kukakin mihin haluaa ja minä päätän tästä aiheesta lähetyksen näihin kuviin ja tunnelmiin.
                            Last edited by woody; 15-08-2014, 10:55. Reason: €->e

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17797
                              • Jämsä

                              #59
                              Originally posted by woody View Post
                              No johan nyt on per... Eihän bemu kuskit ole tälläisiä hinkkaajia, eihän?
                              Koneliikettä en kerro kun se toimii siis koneen käyttäjinä ei myynti/korjaamona, eikä se nyt ole ainoa bensan tutkija mystisten vikojen ansiosta.
                              Kympeillä tarkoitetann luonnollisesti oktaani lukuja. Viiimeisen dokumentin olen nähnyt 2013.
                              Muilla toimittajilla oktaanit oli välillä 86-95, simpukalla yli 100 kuten 98e. Siis tuossa testissä.
                              Jotkut uskoo yläkerran äijään tai jopa tuuriin, mutta uskokoon kukakin mihin haluaa ja minä päätän tästä aiheesta lähetyksen näihin kuviin ja tunnelmiin.

                              Ne faktat jäi valitettavasti vieläkin puuttumaan, eikä edes löytynyt tietoa mikä dokumentti.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • woody
                                Newbiemmer
                                • Aug 2014
                                • 13
                                • suomi

                                #60
                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                Ne faktat jäi valitettavasti vieläkin puuttumaan, eikä edes löytynyt tietoa mikä dokumentti.
                                Hehheh, aika jästi ja minä lähden leikkiin mukaan. Valitettavasti ei selviä miksi jankkaat?? Myöskään ei valitettavasti dokumenttikirjastoa minulla ole, nuorison suusta kuultuna KVG. Testin voi myös suorituttaa itse. Paitsi jos siihen ei sitten usko niin ei kannata

                                ”Shell V-Power Nitro+ bensiini on kehitetty estämään lian kerrostuminen tuloventtiileihin. V-Power Nitro+ myös irrottaa likaa, jota on saattanut kerrostua muista polttoaineista. Näin moottori hengittää vapaammin ja polttoaine palaa paremmin. Suojaa sylinterin seinämiä – Kitkaa alentava teknologiamme (Friction Modifacation Teknology) on kehitetty vähentämään kitkaa männän ja sylinterin seinämän välissä muodostamalla suojaavan kalvon. Puhtaammat imuventtiilit ja polttoainesuuttimet – Kehitetty sekä pitämään että myös aktiivisesti puhdistamaan likaa, joka voi vaikuttaa suorituskykyyn alentavasti. Shell V-Power Nitro+ sisältää erityiskomponenttia, joka estää likaa kerääntymästä imuventtiileihin ja polttoainesuuttimiin. Näin bensiini auttaa moottoria lisäämään tehoa ja suorituskykyä.”
                                Suurin ero edelliseen ja nykyiseen bensaan on 25% aikaisempaa suurempi määrä Friction Modifacation Technology -lisäainetta, joka vähentää männän ja sylinterin välistä kitkaa. On selvää, että mikäli uusi polttoaine suojaa auton moottoria keräämästä likaa mm. venttiileihin ja suuttimiin, ylläpitää se auton moottoria paremmassa kunnossa. Tuotetiedoista selviää kuitenkin, että polttoaineen RON on edelleen min. 98.0, kuten aikaisemminkin. Kilpailijoihin verrattuna oktaaniluvuissa ei siis ole eroja paperilla, mutta Shellillä uskotaan kitkan vähentämisen tuomaan tehonlisäykseen. Fifth Gear on testannut erilaisia korkeaoktaanisia tehobensoja Shellin V-Poweria vastaan ja se kyllä voitti kilpailijansa Volkswagen Golf GTI:llä tehdyllä testillä, mutta toiseksi parhaimpaan kilpailijaansa (97RON) vain 0.4hv (240.9hv vs 240.5hv) tehonlisäyksellä. V-Power Nitro+ -vertailua emme löytäneet. Edellämainittu testi ei ole täysin vertailukelpoinen, koska bensiineillä oli ero oktaaniluvuissa ja se vaikutti varmasti myös lopputulokseen.

                                Uskotko vielä, että venäjältä tuodussa polttoaineessa on kolme kertaa enemmän rikkiä kuin länkkäreissä? Ai et usko? no älä usko

                                Seuraavaksi luonnollisesti joku esittää jonkun TM hubbabubba testin missä ei ole eroja tai käytännön vaikutusta, mutta niihin minä en usko

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎