Ok, just tuota tarkoitin, että juuri tullut uutena foorumille kertomaan viralliseen tyyliin kuinka hyvä setti kyseessä. Mielenkiintoiselta vaikuttaa joka tapauksessa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N53 325i -> 330i (125i -> 130i, 525i -> 530i)
Collapse
X
-
Myydään 330 dA -07. Vaihdossa huomioidaan facelift 325i 3.0
Olen miettinyt tätä 325->330 päivitysasiaa jo pidemmän aikaa. Nyt näyttäisi olevan toimiva paketti tarjolla. Ei muuta kuin auto myyntiin ja uutta tilalle... vai pitäiskö kuitenkin malttaa sen verran, että löytäisin työpaikan. Ääh..Myynnissä musta 330 dA Touring -07. Ajettu n. 91 tkm. Musta, nahat, iso navi, kääntyvät xenonit, panoraama katto, parkkitutkat edessä ja takana, adaptiivinen vakkari, automaatti pitkät jne. Jos kiinnostaa, kysy.
Comment
-
-
Hienoa että joku viittinyt nähdä tälläisen vaivan ja vielä tehnyt siitä näin seikkaperäisen ohjeistuksen.
Kyl tästä jo pitäs saada vuoden "Newbiemmer palkinto"
Normaalisti uudet tulijat tulee ja kirjoittaa: miten saan helpoiten tehoa mun 325i..E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport
Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.
Comment
-
-
Heh, hyvä jos tosiaan joku hyötyy tästä.
Testailin hieman lisää tuota vaikutusta suorituskykyyn. Persdyno tosiaan kertoo selkeästä erosta, mutta se on tunnetusti subjektiivinen.
0-100km/h tuntuisi onnistuvan tehtaan lupauksiin, kunhan lähtö ja 1->2 vaihto onnistuu just eikä melkein. Varsinkin nelivedolla tuo lähettäminen on tunnetusti haastavaa.
Otin muutaman vedon moottoritiellä (hiljaisen liikenteen aikaan) testatakseni tuota 80-120km/h nelosvaihteella. Tehtaan ilmoittamien lähelle ei kyllä pääse, joka alko toki ihmetyttää ellei jopa huolestuttaa. Ainakin BMW:n suomalaisilla sivuilla on listattu 80-120km/h arvoksi 4. vaihteella 6,5s, kun itsellä vedot jäivät 7,6s-8,1s välille. Kolmosella sitten alkoi auto jo vähän liikkua ja muistaakseni lukema alkoi vitosella.
Itse keksin seuraavat syyt (toivottavasti ei tekosyyt!):
1) Sama lukema (6,5s) on jostain syystä ilmoitettu taka- ja nelivedolle (lienee takavedon lukema, koska järjestään neliveto on hitaampi):
1.1) jälkimmäisen omamassa on 100kg suurempi
1.2) pyöriviä kiihdytettäviä massoja on enemmän
1.3) nopeuden ylläpitoon kuluu suurempien ajovastusten takia enemmän energiaa (maantiekulutuksista laskettuna n. 8% enemmän), ts. kiihdyttämiseen jää vähemmän tehoa
2) E91 325xi:n perävälitys on 3.07 (vs. E91 330xi:n 3.15). Näin ollen kierrokset asettuvat 50-100rpm alemmas, eli moottoritehoa on samalla vaihteella käytettävissä luokkaa 4-10hp vähemmän, eli heitetään vaikka keskim. 7hp.
3) Koetilanteessa autossa oli kuskin lisäksi 1 matkustaja ja tankki täynnä (tuosta vaikka ~100kg lisää vs. tehtaan mittaus)
Lisämassan (kohdat 1.1, 3.) vaikutus on aika lailla lineaarinen. Kohtien 1.3 ja 2. osalta heitetään hatusta että nopeuden ylläpitoon kuluisi takavedolla keskimäärin tuolla välillä n. 30hp ja nelikolla 33hp, keskimääräistä moottoritehoa voisi jäädä vaikkapa 110hp vs. 107hp - 7hp = 100hp, eli ~9% vähemmän tehoa auton kiihdyttämiseen.
Karkeasti laskettuna tulisi 80-120km/h kiihtyvyydeksi em. lähtöarvoilla n. 8s (olettaen että 6.5s pitää paikkansa E91 330i:lle). Tuo taas täsmäisi mittausteni kanssa. Isommilla rundeilla ero kaventuu, kun kiihdyttämiseen jää suhteessa enemmän tehoa.Last edited by dumo; 02-09-2013, 14:24. Reason: Perävälitykset olivat väärin päin (ks. postaus alempaa)
Comment
-
-
Originally posted by dumo View PostAinakin BMW:n suomalaisilla sivuilla on listattu 80-120km/h arvoksi 4. vaihteella 6,5s, kun itsellä vedot jäivät 7,6s-8,1s välille. Kolmosella sitten alkoi auto jo vähän liikkua ja muistaakseni lukema alkoi vitosella.
Itse keksin seuraavat syyt (toivottavasti ei tekosyyt!):
1) Sama lukema (6,5s) on jostain syystä ilmoitettu taka- ja nelivedolle (lienee takavedon lukema, koska järjestään neliveto on hitaampi):
Sekin sattui silmään että ihmeen paljon neliveto hidastaa 325xi:n 0-100km/h kiihtyyttä takavetoon verrattuna (6,9s -> 7,7s) kun taas 330xi:n kiihtyvyys hidastaa paljon vähemmän (6,2s -> 6,4s).
Originally posted by dumo View Post2) E91 325xi:n perävälitys on 3.15 (vs. E91 330xi:n 3.07). Näin ollen kierrokset asettuvat 50-100rpm alemmas, eli moottoritehoa on samalla vaihteella käytettävissä luokkaa 4-10hp vähemmän, eli heitetään vaikka keskim. 7hp.Last edited by Petri.Kekkonen; 02-09-2013, 13:29.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSiis ei kai tuolla ollut xDrivelle listattu ollenkaan tuota 80-120km/h ohituskiihtyvyyttä eli sehän voi olla aivan jotain muuta kuin 6,5s? Vai katsoinko nyt ihan väärin?
Sekin sattui silmään että ihmeen paljon neliveto hidastaa 325xi:n 0-100km/h kiihtyyttä takavetoon verrattuna (6,9s -> 7,7s) kun taas 330xi:n kiihtyvyys hidastaa paljon vähemmän (6,2s -> 6,4s).
Jälkimmäinen kysymys on kiinnostava, itse olen ihmetellyt samaa. Osasyy lienee suurempi painoero (150kg vs. 100kg), eli 325i:ssä on 100kg xDrive-lisän päälle muita eroja 50kg edestä (mm. isommat jarrut ja pyörät). Pienempitehoisessa tuo lisämassa (joka vielä on suurempi kuin 330i:ssä) on merkityksellisempi, kun kiihdyttämiseen jäävä teho on pienempi. Perän välitys näyttäisi olevan sama, mutta voisiko vaihteistossa olla takavedossa lyhemmät välitykset? Se varmaan selittäisi loputkin.
Bonuksena 330i:ssä ja erityisesti 335i:ssä alkanee itse viivalta irtoaminen helpottua nelivedon ansiosta, kun ei ole samanlaisia pitovaikeuksia. Eli tuo osaltaan selittäisi miksi ero kaventuu. 335i onkin äxänä 0-100km/h takavetoa nopeampi, mutta mitä varmimmin silti hitaampi 80-120km/h.
Eikös sun tiheämmällä perällä kierrokset asetu ylemmäs eikä alemmas kuin 330xi:ssä?Last edited by dumo; 02-09-2013, 14:27.
Comment
-
-
Tätä vaihtoehtoa tuli itsekin pitkään tutkittua, jäi sitten kuitenkin ainakin toistaiseksi tekemättä aiemmin.. Kyllähän tuo vielä kiinnostaisi, jos tarpeeksi edullisesti saisi jostain. Asennus onnistunee varmaan itseltäkin, tuli tuossa jo kerran muutenkin käytettyä vakio-imusatsi irti kun piti vaihtaa LPFSensori.
Löytyy ainakin Schmiedmannilta, ilmeisesti sama sarja;
http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e90...uote=MOS2530PK
Tosin softassa ei puhuta mitään Mosselmanille lähettämisestä.
Mihinkäs hintaan tuon setin siis saisi tilattua ulkomailta?
Oma auto siis 325i LCI 09/2008.E90lci'09
Comment
-
-
Aika varmasti sama setti. Vaikkei tuossa mainita, oletan vahvasti että autosta ladatut bitit (2MB tiedosto) pitää lähettää muokattavaksi.
Minä maksoin sarjasta ~1650€. Valmistajalta suoraan siis tuskin saa halvemmalla ellei sitten ole kova tinkimään. Kovasti nimittäin koitin tingata, mutta ei paljon vaikutusta (BMW nostanut hintojaan yms. selityksiä). Rahtikulut sain neuvoteltua pois.
Halvin vaihtoehto varmaan olisi etsiä nuo osat jostain romuttamolta, eBaysta, tjsp. halvalla ja sitten valitsemastaan paikasta softa. Liikaa tarjontaa tuosta imusarjasta ei yllättäen ole. Tai ainakaan itse en löytänyt kun AVK:n yms. lisäksi etsin Ruotsista (Lagabasen/Bildelsbasen), Saksan eBaysta, jne. Yksi huutokauppa meni huti, siinä olisi voinut ehkä ~400eur saada rojut.
Comment
-
-
Originally posted by tiakri View PostLöytyy ainakin Schmiedmannilta, ilmeisesti sama sarja;
http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e90...uote=MOS2530PKE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Liekö sitten N53-koneiset 525i:t harvinaisempia tjsp? Ainakin tuon minun ostamani paketin asennusohjeissa yms. viitattiin myös 5- sarjan ja 1-sarjan N53-moottorisiin. Ainakin E6x 5-sarjan paketti löytyy myös ko. firman nettisivuilta. Hardware lienee 1:1 sama, mutta toki asia kannattaa varaosakatalogista tarkistaa ennen kuin rupeaa osia erikseen tilaamaan. F1x:n osalta paha sanoa - meneekö esim. softa samalla tavalla sisään, onko fyysisiä eroja, jne.Last edited by dumo; 03-09-2013, 14:08.
Comment
-
-
Originally posted by dumo View PostLiekö sitten N53-koneiset 525i:t harvinaisempia tjsp? Ainakin tuon minun ostamani paketin asennusohjeissa yms. viitattiin myös 5- sarjan ja 1-sarjan N53-moottorisiin. Ainakin E6x 5-sarjan paketti löytyy myös ko. firman nettisivuilta.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Maantiellä mitatessa tulee myös helposti mittausvirhettä tien kaltevuuden takia. Omaa harrasteautoa mittaillessa olen huomannut, että silmä on huono kertomaan tien kaltevuudesta. Sen näkee onko tie tasainen, mutta sitä ei nouseeeko tai laskeeko tie tasaisesti.
Pakko on silti todeta, että 80-120 aika on yllättävän huono. Massa ja ajovastukset varmaan tekee tehtävänsä. Mitä noita harraste ränkylöitä on tullut mitattua, niin aika moni 90-luvun "gti" menee samoihin. Tosin tuo nopeusväli ei ole bemarin 3-vaihteen välityksillä paras mahdollinen.
Penkitä se auto, niin nähdään mitä sielä oikeasti tulee. Se on aika pieni sijoitus muutoksen kokonaishintaan verrattuna. Tulos kiinnostaa nimittäin todella paljonMyynnissä musta 330 dA Touring -07. Ajettu n. 91 tkm. Musta, nahat, iso navi, kääntyvät xenonit, panoraama katto, parkkitutkat edessä ja takana, adaptiivinen vakkari, automaatti pitkät jne. Jos kiinnostaa, kysy.
Comment
-
-
Tuollainen video tuli vastaan missä joku on E93:n asentanut ko. kitin ja dynossa käyttänyt.
http://www.youtube.com/watch?v=Jr4S_7vcwfo
Eli 95E:llä taisi tulla 260hp/320NM, veikkasi että 98:lla saattaisi löytyä tuo 272.E90lci'09
Comment
-
-
Originally posted by tiakri View PostTuollainen video tuli vastaan missä joku on E93:n asentanut ko. kitin ja dynossa käyttänyt.
Eli 95E:llä taisi tulla 260hp/320NM, veikkasi että 98:lla saattaisi löytyä tuo 272.
Tuossakin sellanen juttu, että ei löydy samassa dynossa ennen muutoksia ajettua?
Comment
-
-
Originally posted by VilleJKL View PostMaantiellä mitatessa tulee myös helposti mittausvirhettä tien kaltevuuden takia. Omaa harrasteautoa mittaillessa olen huomannut, että silmä on huono kertomaan tien kaltevuudesta. Sen näkee onko tie tasainen, mutta sitä ei nouseeeko tai laskeeko tie tasaisesti.
Pakko on silti todeta, että 80-120 aika on yllättävän huono. Massa ja ajovastukset varmaan tekee tehtävänsä. Mitä noita harraste ränkylöitä on tullut mitattua, niin aika moni 90-luvun "gti" menee samoihin. Tosin tuo nopeusväli ei ole bemarin 3-vaihteen välityksillä paras mahdollinen.
Penkitä se auto, niin nähdään mitä sielä oikeasti tulee. Se on aika pieni sijoitus muutoksen kokonaishintaan verrattuna. Tulos kiinnostaa nimittäin todella paljon
En oikein tiedä mitä merkittävää lisäarvoa se penkittäminen itselle toisi, ajan- ja rahanmenoa lähinnä. Jos nyt jossain lähiseudulla on ns. dynopäivä nelipyörädynossa järkihintaan, voidaan harkita. 0-100km/h lähtö on kohtuuhyvä mittari, pidemmän välin kiihdytys (esim. 60-120km/h 3. ja 4. vaihteella) ilman paikoiltaan lähtöä vielä parempi. Tarvittaisiin vaan niitä vertailuaikoja. Olen vielä vähän pihalla näistä baijerilaisista, joten kysytään tyhmiä: Saako näistä jollain konstilla kerättyä ilmamassa (g/s) tai muuta vastaavaa dataa? Ko. tiedolla saa myös kohtuuhyvän arvion tehosta kullakin kierrosluvulla.
Oli miten oli, en jaksa hirveän huolissaan olla siitä että teho/vääntökäyrät pahemmin jäisivät lupauksista. Itse olen persdyno-pohjalta tyytyväinen ja tekemäni mittaukset tukevat ajatusta siitä että suorituskyky on mitä luvattu. Kun kerran moottori on apulaitteineen täysin identtinen, saa olla aika surkea virittelijä ettei osaa vääntää sellaisia karttoja että päästään vähintään vakio 330i-tasolle, kun vielä mahdollisesti ko. karttoja on käytetty pohjana. Jos on asiasta perustellusti eri mieltä, voi toki kertoa sen perusteluiden kera, pelkkä kyseenalaisteminen ei oikein asiaa edistä. Sen sijaan suhtautuisin suurella epäilyksellä, jos joku väittäisi saavansa ilman 330i romuja koneesta samat suoritusarvot (kuten aiemmin perustelin).
Last edited by dumo; 04-09-2013, 11:40.
Comment
-
Comment