Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 325i -> 330i (125i -> 130i, 525i -> 530i)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ajturi
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 7
    • Helsinki

    #76
    Mosselman asennus

    Asennus vie aikaa nelisen tuntia osaavalta kaverilta, minä en tee itse...

    Perjantaina pääsen toivottavasti kokeilemaan...

    Comment

    • ajturi
      Newbiemmer
      • Jan 2015
      • 7
      • Helsinki

      #77
      Mosselman asennettu, hymyilyttää

      Hain auton tänään aamulla Schmiedmannilta. Kyseessä oli siis imusarjan vaihto ja ECU ohjelmointi (auto E93, vm 2009 eli moottori on 3 litranen n53, kilometrejä autossa vain 25t). Ainakin euroopassa E9X 330i tarjottiin (2007 alkaen ?) samalla moottorilla, mutta merkittävästi paremmalla imusarjalla, joka säätyy kahden venttiilin avulla kierrosten mukaan kolmivaiheisesti.

      Mosselmann myy valmista pakettia, johon sisältyy kaikki osat, ohjelmistopäivitykset sekä asennusohjeet, jolla 325i N53 muutetaan 330i N53:ksi - vaihdetaan imusarja, imusarjan ohjausventtiilit seekä tehdään ohjelmistomuutokset ECU:un venttiilien ohjaamiseksi. Näin päästään ainakin maalaisjärjellä suunnilleen 330i tehoon ja vääntöön (ohjelmoinnin ansiosta osin ehkä hieman ylikin alkuperäisen 330i speksin). http://mosselmanturbo.com/remapping-...25i-e90-218hp/

      Perstuntumana ensivaikutelma yhden koeajon jälkeen:
      - selvästi enemmän vääntöä heti alkukierroksista
      - selvä teholisäys, erityisesti 4500 eteenpäin
      - ei mitään ongelmia havaittu

      Asennus oli kuulemma melko suoraviivainen ja sujui Schmiedmannilta tyylikkäästi vajaan työpäivän aikana (Kiitos!). Asennuspäivän aikana lähetettiin ECU-tiedosto Mosselmanille tuunattavasksi ja se palautui sähköpostilla tarvittavin muutoksin reilua tuntia myöhemmin takasin. Kokonaiskustannus oli hieman yli 2000 eur, kun ostin valmiin paketin ja teetätin asennuksen ammattilaisella.

      Hymyilyttää.

      Comment

      • JanskiAWD
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 192
        • S:t Karins

        #78
        Originally posted by ajturi View Post
        Hain auton tänään aamulla Schmiedmannilta...
        Hymyilyttää.
        Hitto kun menin tämänkin topicin huomaamaan. Ettei nyt vaan kohta lähtisi tilaukseen 1kpl "imusarjahuolto"
        e92 "330"xiA M-sport
        Mini Cooper R50

        Comment

        • jpihlstrom
          Newbiemmer
          • Oct 2014
          • 7
          • Finland

          #79
          Schmiedmann imusarjanvaihto

          Noniin, nyt on varattu aika imusarjanvaihto Schmiedmanilla kesäkuussa

          Comment

          • Andylooppi
            Newbiemmer
            • Jan 2015
            • 19
            • Vaasa

            #80
            Originally posted by jpihlstrom View Post
            Noniin, nyt on varattu aika imusarjanvaihto Schmiedmanilla kesäkuussa
            Tulipas sopivasti bumppia, hyvä valinta!

            Itseä myös himottaisi kyseinen paketti, tosin autona on N52 mottinen 328i. Onko N52 koneessa merkittävästi eroa N53 moottoriin? Oon kahteen kertaan koittanut lähestyä Mosselmania sähköpostitse kysyäkseni kuinka tämä paketti soveltuisi tuohon N52:seen, mutta vielä ei ole mitään vastausta kuulunut.

            Turner motorsportilla vastaavanlaista sovellusta löytyy N52:selle, mutta siinä jäädään ilmeisesti 260 hepoon. Hintaluokka on suurinpiirtein samaa, joskin valuutta on eri. Turnerilta tavara matkaa tuolta rapakon takaa, joten tullimaksu nostattaa hintaa.

            Onko kohtalotovereita?

            Comment

            • dumo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 84
              • N/A

              #81
              Itsellä on nyt luokkaa 30tkm tuolla Mosselmanin setillä, eikä ole ollut mitään valittamista - ja dynossa en ole käynyt vieläkään. Tilasin juuri Saksasta käytetyn 330i:n takapöntön (135eur+postit). 325i:n takavaimennin on luonnollisesti suunniteltu/mitoitettu ko. tehojen mukaisille pakokaasuvirroille ja äänimaailmakin on aika vaisu verrattuna 330i:hin. En tiedä virtaako 25i:n vaimennin huonommin ja jos kyllä, onko sillä paljon vaikutusta huipputehoihin, mutta eipä tuosta varmasti haittaakaan ole.

              En aio ottaa sitä pakokaasuläppää käyttöön (sulkee oikean puolen ulostulon matalassa kuormituksessa), eli täytyy toivoa ettei tule liian ärsyttävät äänet esim. moottoritieajoon. Monethan ovat 330i:stä ottaneet ko. läpän pois käytöstä ("golf tee mod") - ja varmaan yhtä monelta on se läppä mennyt jumiin tai alkanut kilistä ja kolista.

              Voin kertoa kokemukset kunhan saan osan käsiini ja asennettua.

              Onko N52 koneessa merkittävästi eroa N53 moottoriin?
              On merkittävästi eroa. N53 on suoraruisku, N52 taas imusarjaruiskutteinen. Euromarkkinoillahan siirryttiin enemmän tai vähemmän LCI:n yhteydessä N52:sta N53:een, jenkeissä ei tainnut N53 tulla missään vaiheessa. Joltain foorumeilta muistan lukeneeni että sinänsä tehoeroa 325/328/330i N52-mallien välillä on tehty aika samoilla keinoilla (imusarja + softa), mutta voin muistaa väärin. Se on joka tapauksessa varmaa että sama softa ei käy N52, ja veikkaan ettei imusarjakaan.

              Comment

              • tiakri
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 208

                #82
                Originally posted by dumo View Post
                Itsellä on nyt luokkaa 30tkm tuolla Mosselmanin setillä, eikä ole ollut mitään valittamista - ja dynossa en ole käynyt vieläkään. Tilasin juuri Saksasta käytetyn 330i:n takapöntön (135eur+postit). 325i:n takavaimennin on luonnollisesti suunniteltu/mitoitettu ko. tehojen mukaisille pakokaasuvirroille ja äänimaailmakin on aika vaisu verrattuna 330i:hin. En tiedä virtaako 25i:n vaimennin huonommin ja jos kyllä, onko sillä paljon vaikutusta huipputehoihin, mutta eipä tuosta varmasti haittaakaan ole.

                En aio ottaa sitä pakokaasuläppää käyttöön (sulkee oikean puolen ulostulon matalassa kuormituksessa), eli täytyy toivoa ettei tule liian ärsyttävät äänet esim. moottoritieajoon. Monethan ovat 330i:stä ottaneet ko. läpän pois käytöstä ("golf tee mod") - ja varmaan yhtä monelta on se läppä mennyt jumiin tai alkanut kilistä ja kolista.

                Voin kertoa kokemukset kunhan saan osan käsiini ja asennettua.
                Tähän liittyen, katselin tuolta salesafterista performance takavaimenninta aiemmin. Siellä on kuitenkin eri mallit 325i:lle ja 330i:lle, jotka eivät sivun mukaan käy ristiin.

                Mitähän eroa noissa on?

                325i:lle http://www.salesafter.eu/product_inf...n52n-n53-.html

                330i:lle http://www.salesafter.eu/product_inf...n52n-n53-.html

                Itsellä ollut myös 2009 325i:ssä tuo mosselmanin setti vajaan vuoden, tyytyväinen olen kyllä ollut.
                E90lci'09

                Comment

                • Puistis
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2013
                  • 849
                  • 09

                  #83
                  Originally posted by tiakri View Post
                  Tähän liittyen, katselin tuolta salesafterista performance takavaimenninta aiemmin. Siellä on kuitenkin eri mallit 325i:lle ja 330i:lle, jotka eivät sivun mukaan käy ristiin.

                  Mitähän eroa noissa on?

                  325i:lle http://www.salesafter.eu/product_inf...n52n-n53-.html

                  330i:lle http://www.salesafter.eu/product_inf...n52n-n53-.html

                  Itsellä ollut myös 2009 325i:ssä tuo mosselmanin setti vajaan vuoden, tyytyväinen olen kyllä ollut.
                  330i:ssä on toisessa ulostulossa alipaineella toimiva läppä, samaan tyyliin kuin 335i:ssä. Vaimennin kyllä sopii paikoilleen ilman säätämistä, mutta läppää ei saa toimimaa = koko ajan auki.

                  Eikä 330i:n takavaimentimen vaihdosta tule liian kovat äänet vaikka läppä olisikin koko ajan auki. Mulla on tuossa omassani 330i:n performance vaimennin ja läppä on koko ajan auki eikä siltikään kuulu katto kiinni juuri yhtään ääntä sisälle.
                  Last edited by Puistis; 25-05-2015, 08:08.

                  Comment

                  • dumo
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2013
                    • 84
                    • N/A

                    #84
                    Juuri näin, fyysisesti pitäisi sopia kutakuinkin kaikki E90 325i/330i pöntöt ristiin. Se alipainetoiminen (ja sähköisesti ohjattu) läppä on vain ja ainoastaan äänien hiljentämistä varten.

                    Ihan alkupään malleissa (ennen 2007) on väliosa erilainen ja takavaimentimen vaihtaminen näin ollen hankalampi harjoitus. Myös Cabrio/Convertible takavaimentimet sopivat Sedaniin/Touringiin, sillä erolla että putkenpäät ovat pari tuumaa pidemmät (ts. pitää lyhentää).

                    Comment

                    • JanskiAWD
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 192
                      • S:t Karins

                      #85
                      Missä porukka on asennuttanut näitä Mosselmanin settejä?
                      Tekeekö joku Turun seudulla?
                      e92 "330"xiA M-sport
                      Mini Cooper R50

                      Comment

                      • JanskiAWD
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 192
                        • S:t Karins

                        #86
                        Originally posted by JanskiAWD View Post
                        Missä porukka on asennuttanut näitä Mosselmanin settejä?
                        Tekeekö joku Turun seudulla?
                        Eli meneekö homma näin:

                        1. Lataan auton eculta softan mosselmanin softalla&kaapelilla koneelle ja lähetän mosselmanille muokattavaksi (sähköpostilla?).

                        2. Vaihdatan uuden mosselmanin imusarjan pajalla ja laitan vanhan kirjahyllyyn.

                        3. Lataan mosselmanin muokkaaman softan auton ecuun ja homma bueno? :think
                        e92 "330"xiA M-sport
                        Mini Cooper R50

                        Comment

                        • dumo
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 84
                          • N/A

                          #87
                          Originally posted by JanskiAWD View Post
                          Eli meneekö homma näin:
                          1. Lataan auton eculta softan mosselmanin softalla&kaapelilla koneelle ja lähetän mosselmanille muokattavaksi (sähköpostilla?).
                          2. Vaihdatan uuden mosselmanin imusarjan pajalla ja laitan vanhan kirjahyllyyn.
                          3. Lataan mosselmanin muokkaaman softan auton ecuun ja homma bueno? :think
                          Juurikin näin. Tosin se Mosselmanin imusarja on ihan vakio 330i imusarja. Eli jos nyt jostain sattumalta sellaisen löytäisi halvemmalla, niin varmaan pelkän softankin saisi (?).

                          Comment

                          • JanskiAWD
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 192
                            • S:t Karins

                            #88
                            Originally posted by dumo View Post
                            Juurikin näin. Tosin se Mosselmanin imusarja on ihan vakio 330i imusarja. Eli jos nyt jostain sattumalta sellaisen löytäisi halvemmalla, niin varmaan pelkän softankin saisi (?).
                            Kiitos vastauksesta.
                            Luultavasti menee nyt Mosselmanin setti tilaukseen kun se on varmaan helpoin ratkaisu (=valmis paketti), ei jaksa nähdä vaivaa erikseen hommailla vaikka sillä hinnassa voisi jotain voittaakkin.
                            e92 "330"xiA M-sport
                            Mini Cooper R50

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #89
                              Voishan sitä koittaa tuupata 330 ohjelman tuohon 325 purkkiin. Rauta lienee samaa. Siinä sitä säästäisi varmana jonkun verran.

                              edit. On sama purkki, eiköhän sinne voisi tuupata "väärän" ohjelman.
                              Last edited by suppari; 29-05-2015, 13:28.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • dumo
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2013
                                • 84
                                • N/A

                                #90
                                Samaan lopputulokseen tulin aikanaan, muttei siihen hätään löytynyt ketään kuka olisi lähtenyt kokeilemaan onnistuuko myös käytännössä, joten päädyin ostamaan valmiin paketin (vaikka joku silloin taisikin kuvitella että olisin joku ko. yhtiön edustaja ).

                                Käsittääkseni (voin olla väärässä) esim. Mosselmanin softa perustuu 330i:n softaan, joko sellaisenaan tai vähän modattuna.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎