Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toukopouko
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 162
    • Oulu

    F30 330e

    Ensimmäiset autot ovat kuulemma koeajettavissa. Joko joku on ehtinyt käydä kokeilemassa? Mielipiteitä?
    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
  • toukopouko
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 162
    • Oulu

    #2
    Itse itselleni vastaten, ihan mukava vehje oli. En muilla hybrideillä ole ajanut, liikkeellelähdön äänettömyys oli mukavaa ja aika oudolta tuntui ajaa moottoritiellä 110kmh pelkällä sähköllä. Voimaa tuntui olevan melko kivasti. Olisi mukava nähdä käytännössä kuinka pitkälle tuolla sähköllä pääsee, 20min koeajon aikana tätä ei ehtinyt oikein tutkia .
    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

    Comment

    • Jannu
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 221
      • Klaukkala

      #3
      Koeajettu pari viikkoa sitten viikonlopun ajan ja tilattu m-sporttina.

      Todellisuudessa pääsee noin 25km pelkällä sähköllä joka riittää itselleni suurimpaan osaan ajoa. Auton omat mittarit näytti koeajoautossa 5,9kwh/100km ja 5,9l/100km.

      Tykkään dieselmäisestä väännöstä, kokonaistehosta, takavedosta, halvasta kaupunkiajosta ja 40eur vuotuisesta autoverosta.

      Huonoina sitten RF-renkaiden melu, ei saa farkkuna ja hyvästi kuutosen äänet.
      i4 M50-23

      EX:
      318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e

      Comment

      • toukopouko
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 162
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Jannu View Post
        Koeajettu pari viikkoa sitten viikonlopun ajan ja tilattu m-sporttina.

        Todellisuudessa pääsee noin 25km pelkällä sähköllä joka riittää itselleni suurimpaan osaan ajoa. Auton omat mittarit näytti koeajoautossa 5,9kwh/100km ja 5,9l/100km.

        Tykkään dieselmäisestä väännöstä, kokonaistehosta, takavedosta, halvasta kaupunkiajosta ja 40eur vuotuisesta autoverosta.

        Huonoina sitten RF-renkaiden melu, ei saa farkkuna ja hyvästi kuutosen äänet.
        Tilaukseen meni mullakin, vähän sokkona kun koeajoa järjestyi täällä Oulussa vain 20min :(.

        Mukava vehje oli ajaa, ja ei minusta tuo äänikään kovin paha ollut (nykyisen peugeotin jälkeen lol).

        Autoveroa tuohon käsittääkseni tulee perusveroa 86.5e ja käyttövoimaveroa ~40eur, jos en ole väärin ymmärtänyt?



        Otin ilman M-Sporttia (tai no ratti ja alusta on sitä), joten rattaat on 16" ja tilasin nekin ilman runflattia.
        - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

        Comment

        • 315i
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2014
          • 238
          • Arctopolis

          #5
          Onkos tietoa koskas se Coupe tulee...

          Comment

          • BemariAndy
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 230
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #6
            Makea peli on!

            Kävin tuossa heinäkuun alussa kokeilemassa 330e ja oli kyllä mahtava peli Suun veti hymyyn kiihdyttelyt ja vakaa sekä napakka oli ajaa.
            Varmaan oli poljettu aika reippaasti tuolla yksilöllä ja näytti keskikulutusta 6,9 eli ei tuo mikään kulutusihme välttämättä ole rajummassa ajossa. Mutta kohtuu edullinen ja tehokas malli. Vähän sama tuntuma ja moottoriäänet kuin 428i (xdrive), suunnilleen samat tehotkin. Sähkömoottorin mukanaoloa ei välttämättä huomaa.
            Miinuksena tuossa automallissa oli, ettei ollut rattivaihteita ja eihän noihin mitään vetokoukkuja kaikkiin pysty kait asentamaan? Ainakaan mistään en vielä ole tuosta löytänyt lisätietoa, että mikä vetokyky on 330e. Farmaria ei 3-sarjassa vielä ole hybridinä. Ja jännä ettei ole nelivetona, 225xe myös koikattu ja siinähän on hieman oudosti takaveto sähkömoottoreilla ja myös X5 uusimmassa hybridissä xdrive 40e lienee samantyyppistä tekniikkaa mutten tiedä onko polttomoottori etu- vai takaveto... Varmaan tuo hybridisuuntaus rantautuu pikku hiljaa joka BMW-malleihin... Joka tapauksessa pakka on vielä aika sekava ja vaikeahkoa valita mikä nelivetoinen hybridi olisi paras, kun toisissa sähkö on etuvedon apuna taakse ja joissakin xdriven lisänä, tämä 330e on vielä puhtaasti takavetoinen
            * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
            * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
            Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

            Comment

            • Jannu
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 221
              • Klaukkala

              #7
              Kokemusta

              Tässä nyt hetki ajettu omalla. Itsellä ajo motaria, kehää ja kaupunkia niin bensaa 4,0l/100km ja sähköä 9,3kWh/100km oli kulutus ekalla täydellä tankilla. Luoja kiitos tämä 330e on vain takavetoinen, itse en nelikosta tykkää.
              Harmillista on että näihin BMW:n e-malleihin ei saa koukkua, toivottavasti asiaan tulee joskus muutos. Toyotan hybrideillä saa nykyään jo vetää pientä taakkaa (prius 725kg).
              Rattivaihteet näihin saa lisävarusteena, launch controllia ei ole vaikka m-sport sisältää sport+-ajotilan.
              Kyllä näitä e-malleja tulee läpi malliston, oivia autoja kiertämään verotusta, sekä ostossa että käytössä. Mennään nyt hetki tällä sedanilla, odotuslistalla on 3-farkku tai 4-GC.
              Oma auto m-sport-alustalla ja 19" renkailla auto on parempi ajaa kun koeajossa ollut liikkeen auto normaali alustalla ja 18" renkailla. Mukautuvaa alustaa ei myöskään saa.
              Puhelin app on kyllä mukava lisä/lelu
              i4 M50-23

              EX:
              318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e

              Comment

              • toukopouko
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 162
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Jannu View Post
                Tässä nyt hetki ajettu omalla.
                Mulla kans alkaa olla kuukausi täynnä ajelua omalla 330e:llä (sain sen 18.06.), ja mittarissa on noin 2900km. Ajelu on ollut sen verta sekalaista, että en ole kulutuspuoleen kovin vielä jaksanut paneutua, vaikka kilometrit ja tankkaukset ovatkin ylhäällä. Välissä on tullut pörrättyä ihan tässä kylän pinnassa sähköllä ja pari reissuakin olen jo ajellut, lyhemmän ja pidemmän. Tarkoitus on nyt sisäänajon tultua täyteen ottaa ylös mitä tuo syö bensaa ja sähköä, että voi mielenkiinnosta laskeskella mitä kilometrit tuollaisella hybridillä oikeasti maksaa. Pitää vaan metsästellä sopiva ulkoilmaa kestävä kulutusmittari, tai sitten joku kätevästi tuonne mittaritauluun asennettava malli.

                Muista kokemuksista:
                - Otin kustannussyistä tuon 16" kumeilla, ja m-sport alustan kanssa tuo on melko kauhea täällä Oulun möykkyisillä teillä. Alusta on kova, ja pompottaa jonkin verran. Tarkoitus on vaihdella rattaat isompiin, ja toivon mukaan matalampi profiili vähentää tuota pompotusta. Toisaalta tuo on mutkatiellä tosi mukava, ei juuri kallistele ja tuntuu imevän tiehen kuin tauti. Renkaat toki tuntuu jonkin verran luiruavan alla, saas nähdä kuinka upea on isommilla vanteilla sitten.
                - HUDi on kiva varuste, tätä kun hetken käyttelee on varmasti vaikea palata hudittomaan autoon.
                - Aktiivinen vakkari on parempi kuin odotin; forumeilta luettuna useampi tuntui pitävän tuota turhana vehkeenä, mutta on kyllä vaikea ymmärtää miksi, tuohan on mitä parhain keksintö ja vähentää humppaavaa nopeutta etenevässä jonossa ajaessa road ragea huomattavasti. Tuo tuntuu myös toimivan hyvin johdonmukaisesti ainakin näillä kesäkeleillä, mukaanlukien todella rankat vesisateet.
                - HK:n popit soivat mukavan tukevasti, joskin maantienopeuksissa ja yli karhean asfaltin rengasäänet hieman haittaavat toistoa syöden alapäätä. Samaten en ole ihan varma tuon soittimen kyvystä soittaa mp3-tiedostoja, jotkut kappaleet tuntuvat kumman ohkaisilta ääneltään, jotkut taas korostavat bassoja kummasti. En ole tuota ehtinyt vielä kunnolla tutkia, mutta ero kotona raikaaviin genelecceihin (ikiluotettavan winampin kautta) on äkikseltään aika iso.
                - Kaipaisin mahdollisuutta säätää erikseen ohjausta eri ajotila-asetuksilla. Esim. comfortilla olisi mukava ajaa jäykemmällä ohjauksella, mutta ohjauksen jäykkyyteen ilmeisesti voi vaikuttaa vain vaihtamalla sport-tilaan.
                - Autossani ei taida olla sport+ -tilaa, eikä launch controllia. Auto ei ole m-sport, mutta tilasin sen "sport-laatikolla", jossa piti olla sport+ -tila ja launch control. Jälkikäteen (hinnaston)varustelistasta huomasin että 330e:hen ei saakaan em. sport-laatikkoa, ja varusteeksi olikin tullut ilmeisesti pelkät rattivaihteenvalitsimet... möö :(. Saakohan tuon sport+:n koodattua tuohon?

                Autoa tilatessa myyjä sanoi että vakiolaturia on saatavilla, ja maksaa "pari sataa". Nyt kun olen kysellyt latureita, kiinteästi asennettavat maksaa noin 1200 ja 1300eur (kaksi eri mallia), ja tuo irtonainen auton mukana tullut puolestaan 585eur. Onkohan tuota missään saatavilla edullisemmin? En näe perustetta ostaa mitään päälle tonnin laturia, kun tuo perusmalli ajaa asian ihan ok. Tarve olisi vaan toiselle, joka voisi olla autossa mukana, toisen ollessa ruuvattuna autopaikan seinään jatkuvasti.
                - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Vaatiiko lataaminen erillisen laturin? Vai riittääkö johto autosta seinään? Millaisella pistokkeella kotona lattaatte, normaali pistorasiasta vai 16A voimavirta liittimestä? Onko latausnopeudessa eroja kuinka isot sulakkeet kotona on? Kauanko menee tyhjästä täyteen?

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3017
                    • Sjundeå

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Vaatiiko lataaminen erillisen laturin? Vai riittääkö johto autosta seinään? Millaisella pistokkeella kotona lattaatte, normaali pistorasiasta vai 16A voimavirta liittimestä? Onko latausnopeudessa eroja kuinka isot sulakkeet kotona on? Kauanko menee tyhjästä täyteen?
                    Muutamaan osaa vastata näin muista leireistä:

                    Ei pitäisi vaatia erillistä laturia. Usein tulee ihan pistorasiajohto mukana.
                    Voimavirtapiuhoja on aika harvalla vakiona muutenkaan. Niitä kyllä saa ostaa eri toimijoilta.

                    Sulakekoko vaikuttaa suoraan latausaikaan. 8A pistokkeella menee X aika ja 16A pistokkeella puolet siitä. Usein vakiomallin pisyorasiakaapelit on luokkaa 8A tai 10A (joissain voi valitakin)
                    Latausaika riippuu siis saatavasta sähköstä ja akun koosta. Jos 16A on yhdessä vaiheessa luokkaa 3,7kW ja akun koko on vaikka 11kWh niin tyhjästä täyteen menee sen kolmisen tuntia.
                    -22 Lexus ES300h
                    -14 Mitsubishi Outlander PHEV

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by GameOver View Post

                      Sulakekoko vaikuttaa suoraan latausaikaan.
                      Ainakin Teslaan täytyy eriksen ostaa tehokkaampi laturi jotta 32A sulakkeesta olisi hyötyä, 63A:sta sanoivat että ei enää hyödytä kun auto ei osaa niin paljoa ottaa.

                      Comment

                      • Jannu
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 221
                        • Klaukkala

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Vaatiiko lataaminen erillisen laturin? Vai riittääkö johto autosta seinään? Millaisella pistokkeella kotona lattaatte, normaali pistorasiasta vai 16A voimavirta liittimestä? Onko latausnopeudessa eroja kuinka isot sulakkeet kotona on? Kauanko menee tyhjästä täyteen?
                        Auton mukana tulee laturi joka toimii siis ihan normaalista (schuko) pistokkeesta. Itselleni riittää tämä kotona, tyhjästä täyteen menee noin 5,5h. Kylään tai paikkaan, missä on mahdollista ladata pelkän schukon kautta, nappaan auton mukana tuleen laturin vain mukaan, sama vaiva kun kuljettaa lohkon piuhaa mukana. Ostaa voi myös n.1keur+asennus hintaan bmw wallboxin jolla latausaika noin puoliintuu. Itselläni kulkee autossa mukana latauskaapeli jolla saan virtaa yleisistä latauspisteistä. Latauspisteissä, riippuen sen antamasta tehosta, akun (joka on 330e mallissa 7,6kWh) saa täyteen 2-3h. Osa latauspisteistä on maksullisia ja osa ilmaisia. Maksullisia on mm. kaupunkien keskustoissa olevat latauspisteet ja ilmaisia on mm. kauppakeskuksissa ja marketeissa. Latauspisteitä tulee pikkuhiljaa lisää, kiinnostuneet voi vierailla virta.fi.
                        Last edited by Jannu; 17-07-2016, 13:15.
                        i4 M50-23

                        EX:
                        318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3017
                          • Sjundeå

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Ainakin Teslaan täytyy eriksen ostaa tehokkaampi laturi jotta 32A sulakkeesta olisi hyötyä, 63A:sta sanoivat että ei enää hyödytä kun auto ei osaa niin paljoa ottaa.
                          Totta. Käsitin että puhuttiin 16A asti. Ylimeneville virroille on hyvä ollakin jo kotilatauslaite tai työmaapistokkeeseen adapterikaapeli. Ja auton pitää tosiaan myös olla sellaisella laturilla että pystyy ottamaan sen vastaan. Yleisesti ottaen ei ole kyllä hybridien kanssa ollut edes valinnanvaraa.

                          Ensimmäiset Renault Zoet pystyi ottamaan 63A latausvirtaa mutta sen jälkeen ei oikein muut. Eikä zoetkaan enää nykyään.
                          -22 Lexus ES300h
                          -14 Mitsubishi Outlander PHEV

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • Jannu
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 221
                            • Klaukkala

                            #14
                            Originally posted by toukopouko View Post
                            Autoa tilatessa myyjä sanoi että vakiolaturia on saatavilla, ja maksaa "pari sataa". Nyt kun olen kysellyt latureita, kiinteästi asennettavat maksaa noin 1200 ja 1300eur (kaksi eri mallia), ja tuo irtonainen auton mukana tullut puolestaan 585eur. Onkohan tuota missään saatavilla edullisemmin? En näe perustetta ostaa mitään päälle tonnin laturia, kun tuo perusmalli ajaa asian ihan ok. Tarve olisi vaan toiselle, joka voisi olla autossa mukana, toisen ollessa ruuvattuna autopaikan seinään jatkuvasti.
                            Tuolla parilla sadalla se tarkoitti tuota type2-type2 latauskaapelia, ovh.252eur. Tuon auton mukana tuleen laturin saat jälleenmyyjältä 450-500eur hintaan, meinasin itse ostaa ensin kanssa toisen mutta päädyin tuohon järeämpään latauskaapeliin. Itselläni kanssa ruuvattuna seinään tuo seinään, ei kireälle vaan niin että sen saa nostamalla mukaan.
                            i4 M50-23

                            EX:
                            318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e

                            Comment

                            • toukopouko
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 162
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Jannu View Post
                              Auton mukana tulee riippuen sen antamasta tehosta, akun (joka on 330e mallissa 7,6kWh) saa täyteen 2-3h.
                              330e:n akun kapasiteetti on tosiaan 7.6kWh, mutta auto käyttää siitä vain noin 5kWh "osuutta", eli akkumittarin näyttäessä nollaa siellä on pari kWh vielä jäljellä. En tiedä kaikkia syitä tähän toimintaan, mutta voisin kuvitella että ainakin akun käyttöiän pidentäminen lie yksi, olisiko toinen säästää virtaa sähköboostille myös akun ollessa "tyhjä"?

                              Tuo auton mukana tuleva vakiolaturi lienee joku tasasuuntaaja tai vastaava, ei varmaankaan kuitenkaan muuntaja kun se ei juuri lämpene ladatessa kuten muuntaja tekisi. Auton asetuksista pystyy valitsemaan haluamansa latausvirran kolmesta asetuksesta, ja samaten latauksen ajankohdan: töpselin voi laittaa seinään mutta säätää latauksen alkamaan esim. yösähkölle siirryttäessä.
                              - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎