Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jocular
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 478
    • Järvenpää

    En tiiä johtuuko kuskista vai autosta mutta kyllä riepoo kun sähkömoottori on pakkasen vuoksi pois pelistä ja pitää ajaa pelkällä bensalla. Ei kulje, ei sitten mihinkään. Tähän ongelmaan olen törmännyt viime aikoina usein kun auto on seissyt pari päivää, lähden liikenteeseen ja puolen tunnin ajelunkaan jälkeen sähkömoottori ei ole vielä valmiina tehostamaan menoa moottoritienopeuksissa. Miten sähköautot voi toimia pakkasella jos nää hybiridit on näin ponnettomia? Onko Tesloissa hikinen 150hv käytettävissä talvella ja mennään ku mummot jonossa?

    Ois jo kesä, että autosta sais ilot irti!

    Onko muilla vastaavia talvikokemuksia?

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      ^Ei omaa omaa kokemusta mutta kyllä Teslakin rajoittaa tehoja molempiin suuntiin jos akku on liian kylmä. Useimmissa sähköautoissa on akun lämmittimet jotka hybrideistä yleensä puuttuu.

      Onko 330e:ssä mahdollisuus tarkkailla ajoakun lämpötilaa? Mitä akun range näyttää? Akkuhan lämpenee sekä lataamalla että kuormittamalla sitä. Toki jos 330e ei käytä akkua lainkaan niin sitä on paha kuormittaa.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • peter
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 316
        • xy

        Kyllä 330e käyttää akkua myös kylmänä. tämän näkee ihan ajotietokoneesta ja energian/bensan kulutuksesta.
        Minulla ei ole kyllä ollut tuon kaltaisia ongelmia. E-assist toimii myös kylmällä ihan normaalisti, vaikkakaan ei suostuisi pelkällä sähköllä ajamaan.

        Comment

        • toukopouko
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 162
          • Oulu

          Kyllä se mullakin sähkö on aina avittanut menoa vaikka akku kylmä olisikin, mutta on tuossa silti havaittavissa ero menohaluissa. Kun akku on kunnolla lämmin ja sallii pelkän sähköajon, tuntuu se myös tehostavan menoa paremmin.

          Sama on toki myös bensakoneen kanssa, se tuntuu rajoittavan tehoa kylmänä, ainakin jos heti kohta käynnistyksen jälkeen yrittää kengitellä.
          - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

          Comment

          • pwd83
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1004
            • Espoo

            Originally posted by Jocular View Post
            En tiiä johtuuko kuskista vai autosta mutta kyllä riepoo kun sähkömoottori on pakkasen vuoksi pois pelistä ja pitää ajaa pelkällä bensalla. Ei kulje, ei sitten mihinkään. Tähän ongelmaan olen törmännyt viime aikoina usein kun auto on seissyt pari päivää, lähden liikenteeseen ja puolen tunnin ajelunkaan jälkeen sähkömoottori ei ole vielä valmiina tehostamaan menoa moottoritienopeuksissa. Miten sähköautot voi toimia pakkasella jos nää hybiridit on näin ponnettomia? Onko Tesloissa hikinen 150hv käytettävissä talvella ja mennään ku mummot jonossa?

            Ois jo kesä, että autosta sais ilot irti!

            Onko muilla vastaavia talvikokemuksia?
            Itsellä sähköpuoli pelannut kaikissa nopeuksissa vaikka auto on välillä muuta väittänyt. Aika usein tullut virheilmoitus siitä että akku liian kylmä ja sähkökäyttö rajoitettu. Kuitenkin se todellisuudessa on toiminut ihan normaalisti. Eli vaikka ajotietokone on antanut pelkkää viivaa sähköajon range kohdalla niin auto on kuitenkin toiminut normaalisti. Oikein kovilla pakkasilla olen huomannut että sähkö ja bensa ollut 100% yhteiskäytössä kunnes seinästä ladattu virta on loppunut. Tällöin on ennen lähtöä ollut ilmoitus liian suuresta akun purkauksesta kun olen autoon hypännyt (noin -15c-25c) Eli itse olen todella tyytyväinen auton toimintaan vaikka kummalisia ilmoituksia näytöllä välillä on ollutkin. Tehon puutumista en ole koskaan huomannut. Oma keskikulutus ollut 5.1-5.6 ja matkaa joka päivä 150km ja tosiaan lataus kotona, ei töissä. Ajan itse eco pro asetuksella. Olen huomannut että kun painaa kick downiin asti kaasupolkimesta, niin saa kaiken tehon ulos ajoasetuksesta riippumatta.

            Comment

            • pwd83
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1004
              • Espoo

              Haluaisin lisätä pari kokemusta joka saattaa kiinnostaa teitä!

              Tunnottoman ohjauksen mysteeri selvisi omasta yksilöstäni!

              Suomiauto 22tkm. Huollosta löytyi vika. Eli ohjausvaihteessa oli väljää. Se on nyt vaihdettu ja auto on fantastinen ajaa!

              Putkiston pärinä häiritsi mua. Huollossa huomasivat että putkessa oli sisällä jotain irti. Eli putkesta kuului helinää kun kumivasaralla putkistoa löi auton alta-> putkisto uusittiin ja ei pärise enää. Vika oli enimmäkseen häiritsevä kun auto oli kylmä.

              Comment

              • 315i
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2014
                • 241
                • Arctopolis

                Olisin kiitollinen käyttäjien kokemuksista noista digimittareista. Eli mites jos pitkään ajaa pimeällä onko ns. silmäystävällinen? Netin kuvista ei oikein ota selkoa. Onko sportti aina noin punainen vai onko säätömahdollisuus jos ei halua mittaripaneliin joulukuusi tyyppisä valoja?

                Comment

                • t1hu
                  BTCF Member
                  • Nov 2016
                  • 304
                  • Kouvola

                  Onko f30 330e saatavilla madallusjousia :think pikasella googletuksella en löytänyt
                  520D E61 LCI M-SPORT
                  320D E91

                  EX: 520D F11 M-SPORT
                  EX: 325D E91 M-SPORT
                  EX: 530XD E61 LCI
                  EX: 320D E91
                  EX: 530D E60 M-SPORT
                  EX: 530D E60 ”M-SPORT”
                  EX: 530D E39 M-SPORT
                  EX: 123D E82 M-SPORT
                  EX: 330D E46 COUPE
                  EX: 330D E46 TOURING
                  EX: 320D E91 M-SPORT

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    Nostellaas tätä ketjua jos saataisiin lisää vaikka todellisia käytännön kulutuksia. Mitä tullut euroja kuukaudessa/vuodessa 330e:lla?

                    Itsellä ei varsinaisesti autonvaihtotarvetta kun alla itelle "uusi" F10 520d. Auto tuntuu olevan hyvä yksilö, rengassarjat olisi kovin hyvät ja lootat ja perät on huollettu. Leimaa pariksi vuodeksi.

                    Sitten niihin ajatuksiin...

                    Meillä ajoa tulee ~30000km vuoteen josta noin puolet on muutaman kilometrin siivuja Tampereen keskustassa, koti, työ, päiväkoti, kaupat, urheiluhallit. Käytännössä arkena tulee ajoa 20-50km päivässä ja ajo on tosiaan ihan nurkka-ajoa. 22tkm ajotietokoneen keskinopeus on nyt 26km/h. Viittaako tämä keskinopeuden alhaisuus selvästi hybridiin sopivaksi? Meillä ei ole oikeastaan ollenkaan sellaista välimallin ajoa (kehätie tms) vaan se on joko keskustapyörimistä tai sitten viikonloppu/työmatkoja 100-200km suuntaansa maan-/moottoritiellä. Työmatkoista saan km-korvaukset, sen puolesta ei niin ahdista vaikka niissä kulut nouseekin vs. 520d.

                    220tkm ajettu 520d 2010 saattaa olla tulevaisuuden rahareikä remontteineen, alustaremppoineen. Tai sitten ei. "Varmaa" on toki, että huoltokuluja esim. 40tkm ajetulla 330e:lla tulee vähemmän seuraavan 200tkm aikana kuin jos ajan nykyisen auton 420tkm mittarilukemalle, luulisin ainakin.

                    Arvonalenema 330e on toki niin suuri ettei sitä mikään korvaa, mutta osa siitä pitää laskea hyödyksi kun saa tuoreemman auton.

                    Vuosittaisen käyttämisen säästöt laskin olemaan noin 2000€, joku 550€ verosta ja loput polttoainekulusta 30000km ajomäärällä.

                    Akuston kestosta ja uusintahinnasta pitäisi olla joku arvaus edes ja toisaalta arvio miten 330e:n bensatekniikka kestää ja mitä sen huoltamiseen ja korjaamiseen menee 10 vuoden aikavälillä.

                    EDIT: minkälaiset systeemit näissä yleensä on (vakiona) lämmityksen suhteen? Jokatapauksessa kun auto tarvitsee joka öistä latausta niin luulisi, että akunlämmitykset ja sähkövastus lämmityslaitteessa on vakio?
                    Last edited by alspe; 16-10-2018, 13:26.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • jämerä
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2014
                      • 58
                      • Uusimaa

                      Moi
                      Auto ollut alla vasta kuutisen viikkoa,joten kulutus vertailut on vielä hakusessa?
                      Viime tankkaus 1300km ja 35l eli 2.7litraa satkulla, kehiä suhailen päivittäin.
                      Ilmalämpöpumppu viilentää ja lämmintää sähköllä,akkuja ei taida auto lämmittää? Viilentää kyllä.
                      Minulle ei väliä kun auto tallissa kotona ja töissä.

                      Vanhaa F11 pöllö-öljy poltinta ei ole ikävä!
                      Last edited by jämerä; 17-10-2018, 17:50. Reason: Muokkaus
                      G11 740e Pure Excellence -16
                      E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
                      Ex: F30 330e M-Sport -16
                      Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
                      Ex: E60 530d LCI -08
                      Ja pitkä lista muita😎

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 2000
                        • Tampere/kainuu

                        Akkua ei näissä lämmitetä, jäähdytetään kylläkin tarvittaessa kylmä-aineella. Noin 5Kw sähkölämmitinhän näistä löytyy matkustamoa varten jota voi käyttää myös sisätilojen esilämmittämiseen.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          ^onko näissä jonkinlainen "sähköwebasto" vai miten sisätilojen esilämmitys aamuöisin hoituu?
                          Ilmalämpöpumppuko ei ole vakiovaruste? Tai siis onhan ilmastoinnin (ILP) pakko on vakiona ja sähköllä pyörivä.
                          Sinänsä pöllö ajatus laittaa näin kallis auto alle kun just olin auton suhteen "omavarainen" ajaessani tonnin nokivasara-ikiliikkujalla (1.9TDI Passat). Mutta sen verran hyvin taitaisi naksua meidän käyttöön tämä plugin-hybridi, että toisaalta joka penni minkä saa poistettua ajoneuvoverosta ja polttoaineesta, on fiksumpaa laittaa vaikka sitten autolainaan.
                          Last edited by alspe; 19-10-2018, 14:10.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • kallek77
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2018
                            • 66
                            • Turku

                            Originally posted by jämerä View Post
                            Moi
                            Auto ollut alla vasta kuutisen viikkoa,joten kulutus vertailut on vielä hakusessa?
                            Viime tankkaus 1300km ja 35l eli 2.7litraa satkulla, kehiä suhailen päivittäin.
                            Ilmalämpöpumppu viilentää ja lämmintää sähköllä,akkuja ei taida auto lämmittää? Viilentää kyllä.
                            Minulle ei väliä kun auto tallissa kotona ja töissä.

                            Vanhaa F11 pöllö-öljy poltinta ei ole ikävä!
                            Paljonko on mennyt sähköön euroja?

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              Huonoimmillaan noilla kai pääsee 20km sähköllä eli 7,6kWh * 0,12€/kWh / 20km --> 4,5€/100km. Se on noin 50% siitä jos dieselauto vie 7l kaupunkiajossa.

                              Jos taas sähköllä pääsisi useimmiten 30km, onkin kulutus enää 3€/100km joka on ihan eri luokassa. Ja pari euroa käyttömaksua pois joka päivältä.

                              Nykyisellä polttoainehinnalla suht nykyaikainen auto vie karkeasti 9-11 €/100km kaupungissa, maantiellä sitten 7€/100km.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • jämerä
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2014
                                • 58
                                • Uusimaa

                                Originally posted by alspe View Post
                                Huonoimmillaan noilla kai pääsee 20km sähköllä eli 7,6kWh * 0,12€/kWh / 20km --> 4,5€/100km. Se on noin 50% siitä jos dieselauto vie 7l kaupunkiajossa.

                                Jos taas sähköllä pääsisi useimmiten 30km, onkin kulutus enää 3€/100km joka on ihan eri luokassa. Ja pari euroa käyttömaksua pois joka päivältä.

                                Nykyisellä polttoainehinnalla suht nykyaikainen auto vie karkeasti 9-11 €/100km kaupungissa, maantiellä sitten 7€/100km.
                                No mulla ex:llä meni noin 8l sekalaisessa ajossa ja joka kerta ketutti tankatessa
                                Ja maksaa isoa Dieselveroa joka vuosi,erotus nykyiseen 600€ vuosin.400 litraa bensaa!!
                                Ja ilmalämpöpumppu on vakiona näissä,saa viilennyksen tai lämmityksen ihan kännykällä päälle.
                                Last edited by jämerä; 19-10-2018, 19:28.
                                G11 740e Pure Excellence -16
                                E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
                                Ex: F30 330e M-Sport -16
                                Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
                                Ex: E60 530d LCI -08
                                Ja pitkä lista muita😎

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎