Announcement

Collapse
No announcement yet.

F31 BMW:tä ostamassa, moottorityypit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whatnot
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 51
    • Hki

    F31 BMW:tä ostamassa, moottorityypit?

    Morjes

    Eli F31 320IA xDriveen vaihtoa katselemassa (335i ei riitä rahet eikä edes hyviä yksilöitä ole myynnissä).

    Onko noissa 320iA:lla olevissa kahdessa eri moottorityypissä (N20B20 ja B48B20A) huomattaviakin eroja? Tunnistaako ne helposti toisistaan moottoritilaan vilkaisulla? Jos tunnistaa, miten? Onko jompi kumpi parempi valinta?
  • SC90
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 280

    #2
    330 xD ei ole vaihtoehto edes?

    Tuota moottoria ei voi, kun kehua.

    Voimaa ja taloudellisuutta samassa.
    - M3 convertible 2005

    - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

    - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

    - Fiat 850 Special 1969

    - Lexus GS300 2000 TwoTone

    - Lexus LS600h 2008

    - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

    Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
    o44-531 82oo

    Comment

    • Whatnot
      Bimmer Rookie
      • May 2009
      • 51
      • Hki

      #3
      Originally posted by SC90 View Post
      330 xD ei ole vaihtoehto edes?

      Tuota moottoria ei voi, kun kehua.

      Voimaa ja taloudellisuutta samassa.
      Tulee kilsoja alle 8tkm vuodessa, niin ei tossa diisselissä oikeen olis järkeä.

      Comment

      • lassiv
        BTCF Member
        • Nov 2015
        • 311
        • Lahti

        #4
        Itse pähkinyt F3x ja F1x välillä. 530d kävin koeajamas, mutta oli se hieman iso ja laivamainen omaan makuun Jotenkin 3sarjalainen osuu paremmin omaan käteen. Toki tottumis kysymys varmasti. Eniten toki harmittaa että 300sarjalaista isoilla koneilla ja hyvillä varusteilla on yleensä huomattavasti vähemmän tarjolla, kun katsotaan samoja asioita 5sarjalaisen puolelta.

        Tuo B47 kone ei ilmeisesti vieläkään onnistunut kitkemään jakopää ongelmia pois vaikka kokonaan uusi moottorityyppi tehtiin?

        N57 lienee siis ainoa vaihtoehto, bensoista ei kiinnosta oikeastaan kun turbollinen eli 335i, minkä hinta taas menee niin taivaisiin ettei sitä pysty harkitsemaan.

        Onko kellään kokemuksia antaa miten F on palvellut, vaikkapa verraten E koriseen? Omalla E90 lci takana jo hieman yli 70tkm ja ongelmatonta on meno ollut ainakin tähän asti. Ja tuo tehokkaampi kutonen ja automaatti on kyllä loisto yhdistelmä.

        ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

        Comment

        • BFI18
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1456
          • Turku

          #5
          [QUOTE=lassiv;3962551

          N57 lienee siis ainoa vaihtoehto, bensoista ei kiinnosta oikeastaan kun turbollinen eli 335i, minkä hinta taas menee niin taivaisiin ettei sitä pysty.[/QUOTE]

          Kaikki tarjolla olevat koneet F3x- autoissa on turbollisia, oli sitten bensa tai d.
          F1x alkupäässä löytyy n53 vaparia.

          Onhan F3x e-sarjalaisia tuoreemman oloinen, ainakin sopivilla varusteilla höystettynä.
          Last edited by BFI18; 10-12-2017, 20:31.
          G26 i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • AlpinWeiss
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 927
            • West coast

            #6
            N20 konetta kehiin ja jb4 kiinni. Jättää 328:kin. Eipä ole dieselissä enää järkeä näillä kulutuksilla. Heitin pohjoiseen lenkin ja reilulla ajelulla sain kulutukseksi 6,1. Eikä jää jalkoihin.
            MBCLK240 -02
            E36 318 -93
            E46 320 Ci -01
            E46 330 CiA -01
            E60 520i -04
            E93 325i -07
            F36 420xi -16

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2535
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by lassiv View Post
              Itse pähkinyt F3x ja F1x välillä. 530d kävin koeajamas, mutta oli se hieman iso ja laivamainen omaan makuun Jotenkin 3sarjalainen osuu paremmin omaan käteen. Toki tottumis kysymys varmasti. Eniten toki harmittaa että 300sarjalaista isoilla koneilla ja hyvillä varusteilla on yleensä huomattavasti vähemmän tarjolla, kun katsotaan samoja asioita 5sarjalaisen puolelta.

              Tuo B47 kone ei ilmeisesti vieläkään onnistunut kitkemään jakopää ongelmia pois vaikka kokonaan uusi moottorityyppi tehtiin?

              N57 lienee siis ainoa vaihtoehto, bensoista ei kiinnosta oikeastaan kun turbollinen eli 335i, minkä hinta taas menee niin taivaisiin ettei sitä pysty harkitsemaan.

              Onko kellään kokemuksia antaa miten F on palvellut, vaikkapa verraten E koriseen? Omalla E90 lci takana jo hieman yli 70tkm ja ongelmatonta on meno ollut ainakin tähän asti. Ja tuo tehokkaampi kutonen ja automaatti on kyllä loisto yhdistelmä.
              Tästä taisi olla jotain ajatustenilmaisua aikaisemminkin, mutta kertaus on viestiketjun äitipuoli.

              Hyvin on toiminut. F30 v E90 on monella kohtaa mennyt oikeasti eteenpäin. Ex E90 318i:n jälkeen tuli F30 320i -12 ja nyt on sigun 320iA:lla menty 34tkm, eli sellainen 85tkm takana.

              Vertailukohtaa kutosmoottoriseen ei valitettavasti ole ollut enää kuuteen vuoteen, neloskoneilla on menty. Lyhyesti, normiajoon aivan varmasti riittää bensakoneen 185hv:kin, lisäksi se 5.6.-6.1 L/100km kulutus on ilahduttanut. 8-vaihteinen automaatti on kaikkien kehujensa veroinen ja osaltaan varmasti kompensoi mitä tahansa konetta, joka ei ole mallisarjan huipulta.

              Omalla kohdalla puntaroin pitkään myös F10 v F30 ja jälkimmäiseen tuli pitkän kiemurtelun jälkeen päädyttyä. Tavaratila ja takaistuintilat ovat olleet omassa käytössä (ei enää lastenvaunuja jne) aivan riittävät, kyyti on ollut niin mukavaa kuin M Sport -alusta on sallinut. 5-sarjalainen on varmasti hyvä auto, mutta ehdottomasti suurimman osan ajasta yksin ajavalle tuntui sitä hölmömmältä ajaa hirveä kasa ylim. peltiä ympärillään, mitä enemmän kokeili. Myönnetään toki heti, että 5-sarjalainen on toki ylellisempi ja jopa sen peruspenkki on moninkertaisesti parempi kuin F30:n lättänät, jotka ovat hirveät. Valitettavasti myös F10:ssä rengasäänet tulevat läpi.

              Äänistä aasinsiltaan. Nykyautossa moottorin ja vaihteiston äänet ovat kaikkein parhaiten eristetyt, tällöin suurin äänilähde on rengasäänet ja F30 tapauksessa tuulensuhinat. Tällöin ei niin hirveän paljon ole väliä, mikä moottori edessä on, kun sitä ei edes kuule - siellä voisi ihan hyvin olla vaikka sähkömoottori.

              Vaikka itsekin on ikävä suoraa kutosta, niin että toivoisi vielä joskus olevan varaa murisevaan käyttöautoon, niin itse en vaihtaisi nykyaikaista turboahdettua nelosmoottoria esim. 10v. vanhempaan 6-tekniikkaan, tai vieläkin vanhempaan.

              Suosittelen ehdottomasti ja vakavalla mielellä kokeilemaan F30 320iA:ta, varsinkin jos hyvillä varusteilla tulee vastaan, ihan yöksi tai vaikka viikonlopuksi. Suoraa vertailua mahd. alla olevaan ei voi välttää, mutta F30 335:t ovat aivan järjettömän kalliita. Samoin 328:t, BMW kun otti samasta perusmoottorista vajaan 10k€ hintalisän - harvinaisuus tulee hinnasta ja kun sitten vaihdettaessa sitä hintalisää ei oikeastaan mitenkään saa enää itselleen, niin ei ihme että 320iA on hyvin yleinen valinta, se on ihan OK omana autonaan. Toisin ilmaistuna, omalla kohdalla hintaero 328:iin ja varsinkin 335:een ei ole perusteltu.

              Rohkeasti autokauppaan ja pyytämään nelosen avaimia. Kyllä se siitä, kehitys kehittyy ja 2018 tulee uusi 3-sarjalainenkin.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • ster
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2014
                • 344
                • Tku

                #8
                Vähän mutta ^^ hyvin kirjoitettu. Itellä edelliset autot ollut 6 ja 8 koneisia manuaaleja. Nyt alla 428i xdrive AT ja takki on kääntynyt! Ei uskoisi miten hienosti tuo neloskone kuljettaa, siitä kun vielä se +60hp kutitellaan lisää, niin

                Kuten sanottu, kehitys kehittyy!
                F06 640i GC M-sport.
                F22 M235i.
                F32 428i xDrive M-sport.
                E92 M3.
                E82 135i M-sport.
                E91 320D M-sport.

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by ster View Post
                  Vähän mutta ^^ hyvin kirjoitettu. Itellä edelliset autot ollut 6 ja 8 koneisia manuaaleja. Nyt alla 428i xdrive AT ja takki on kääntynyt! Ei uskoisi miten hienosti tuo neloskone kuljettaa, siitä kun vielä se +60hp kutitellaan lisää, niin

                  Kuten sanottu, kehitys kehittyy!
                  Omasta kokemuksesta 428xia on onnistunut paketti ollakseen neloskoneinen - täysin eri maata 20i koneen kanssa, ajoin aikanaan peräkkäin.
                  Silti kuusipyttyisestä sitä ei itse ole osannut luopua vieläkään.. ja hyvä niin
                  Last edited by BFI18; 14-12-2017, 21:23.
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • AlpinWeiss
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 927
                    • West coast

                    #10
                    Originally posted by BFI18 View Post
                    Omasta kokemuksesta 428xia on onnistunut paketti ollakseen neloskoneinen - täysin eri maata 20i koneen kanssa, ajoin aikanaan peräkkäin.
                    Silti kuusipyttyisestä sitä ei itse ole osannut luopua vieläkään.. ja hyvä niin
                    Eipä kannata maksaa ekstraa 328:sta, jos 320i jättää sen jb4:llä. Jb4 on helppo ottaa irti kun vaikka myy autoa eteenpäin. Jenkkifoorumi puolella joku oli saanut kellotettua stage 5 kartalla 4.9 sekuntia 0-60mph. Itsellä stage 2 kartalla 5.9s 0-100kmh.
                    MBCLK240 -02
                    E36 318 -93
                    E46 320 Ci -01
                    E46 330 CiA -01
                    E60 520i -04
                    E93 325i -07
                    F36 420xi -16

                    Comment

                    • BFI18
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 1456
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by AlpinWeiss View Post
                      Eipä kannata maksaa ekstraa 328:sta, jos 320i jättää sen jb4:llä. Jb4 on helppo ottaa irti kun vaikka myy autoa eteenpäin. Jenkkifoorumi puolella joku oli saanut kellotettua stage 5 kartalla 4.9 sekuntia 0-60mph. Itsellä stage 2 kartalla 5.9s 0-100kmh.
                      Varmasti saa 20i koneesta voimaa ulos, en epäile.
                      Eroa kuitenkin 28i koneeseen on jonkin verran (mm. puristussuhde tärkeimpänä ja olikos imusarjakin), että 28i:ssä potentiaali lienee eri kuin 20i lopulta.
                      Last edited by BFI18; 03-01-2018, 20:00.
                      G26 i4 M50 Black Sapphire

                      Comment

                      • ster
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2014
                        • 344
                        • Tku

                        #12
                        Originally posted by AlpinWeiss View Post
                        Eipä kannata maksaa ekstraa 328:sta, jos 320i jättää sen jb4:llä. Jb4 on helppo ottaa irti kun vaikka myy autoa eteenpäin. Jenkkifoorumi puolella joku oli saanut kellotettua stage 5 kartalla 4.9 sekuntia 0-60mph. Itsellä stage 2 kartalla 5.9s 0-100kmh.
                        Kolmosen kautta nelosen puhaltimella sierra jättää sen.

                        Kyllä, viritetty x20i jättää vakio x28i:n, mutta:

                        x20i on 11:1 puristussuhteella ja x28i on 10:1 puristussuhteella.

                        x28i:ssä on aina parempi välijäähy, joka on toki optiona myös x20i malliin, myös moottorin jäähdytys on parempi x28i mallissa.

                        x28i:ssä on avarampi putkisto. Myös järeämpi kardaani, tasauspyörästö ja vetoakselit.

                        x20i on varmasti soiva peli, mutta ei siinä potentiaalia ole samoihin teholukemiin mitä x28i:ssä. Ainakaan meikäläisen järkeen, korjatkaa toki mikäli olen väärässä
                        F06 640i GC M-sport.
                        F22 M235i.
                        F32 428i xDrive M-sport.
                        E92 M3.
                        E82 135i M-sport.
                        E91 320D M-sport.

                        Comment

                        • AlpinWeiss
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2007
                          • 927
                          • West coast

                          #13
                          Vsssst pfffff!

                          Juu toki, pieniä eroja löytyy. En jaksa tässä nukkumaan mennessä alkaa selaamaan realoemia, mutta se oli lähinnä pointti että melko lailla pätevän saa x20i pelistä pienellä vaivalla. Jos puristussuhde arveluttaa niin tankkaa E85 ja ajelee sillä, vaikka ei noita ilmeisesti oo nakuttamaan saatu.

                          Välijäähdytin kannattaa päivittää oli sitten kumpi kone vaan ja tarvetta saada se yli 300hv.
                          MBCLK240 -02
                          E36 318 -93
                          E46 320 Ci -01
                          E46 330 CiA -01
                          E60 520i -04
                          E93 325i -07
                          F36 420xi -16

                          Comment

                          • SC90
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 280

                            #14
                            Ja silti jätän omalla nakulla teidät valoihin kuin seisomaan.

                            Pikku provo tähän väliin.
                            - M3 convertible 2005

                            - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

                            - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

                            - Fiat 850 Special 1969

                            - Lexus GS300 2000 TwoTone

                            - Lexus LS600h 2008

                            - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

                            Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
                            o44-531 82oo

                            Comment

                            • salmol
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2013
                              • 244
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by SC90 View Post
                              Ja silti jätän omalla nakulla teidät valoihin kuin seisomaan. Pikku provo tähän väliin.


                              Onhan se selvä että 28i:stä saa enemmän kuin 20i:stä jos ruuvaamaan rupeaa, sitä on turha kenenkään kiistää.

                              Totta on myös se että 20d tarjoaa enemmän VOIMAA kuin 28i aina 3500rpm saakka, joten eihän voimasta oikein noiden bensavehkeiden kanssa voi puhua kun puhutaan normaalikäytössä olevasta käyttöalueesta.
                              Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎