Announcement

Collapse
No announcement yet.

F31 BMW:tä ostamassa, moottorityypit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miyli
    BTCF Member
    • Dec 2008
    • 2079
    • Naantali

    #31
    Originally posted by BFI18 View Post
    Varmasti softattuna kepeemmässä kopassa makeampi tuo 30d, x4:lle oli muistaakseni 5,8s ilmotettu.
    Onko siinä niin iso ero (430xda 5,3s?), 428xia oli 6s tasan sataseen muistaakseni?
    Täytyis varmaan kokeilla.
    Et sää ny N54:sta luovu..
    Tehdas ilmoittaa 430d xdrive Grand Coupelle 0-100. 5,3s
    En usko kanssa että kovin helpolla luovun n54
    Tuu vaan oikeasti kokeilemaan joskus, voin samalla kokeilla sun 135 kun ei ole sellaista tullut koskaan ajettua.
    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
    0-200km/h 11.40s
    100-200km/h 6,00s
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

    Comment

    • BFI18
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1456
      • Turku

      #32
      Originally posted by miyli View Post
      Tehdas ilmoittaa 430d xdrive Grand Coupelle 0-100. 5,3s
      En usko kanssa että kovin helpolla luovun n54
      Tuu vaan oikeasti kokeilemaan joskus, voin samalla kokeilla sun 135 kun ei ole sellaista tullut koskaan ajettua.
      Joo näin voisi sopivassa kohdassa tehdä kyllä
      G26 i4 M50 Black Sapphire

      Comment

      • SC90
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 280

        #33
        Niinkuin jo todettiin, niissä dieseleissä on kyllä iso ero 20d versus 30d. Molempia ajaneena voi 20d olevan hidas kuin etana.

        Nykyinen 30d xdrivena softattuna on melkoinen tykki, ja monet päänahat saanut sillä otettua. Se vääntö kun puhuu, niin ei monellakaan bensa-autolla ole jakoa. Kun siihen vielä lisätään M-Sport -alusta, niin ajettavuus on kohdillaan. Ja kun miettii, että keskikulutus on sekalaisessa ajossa reilut 6 litraa, niin vaikea on löytää parempaa kokonaisuutta samaan rahaan, paitsi 335d xdrive.
        - M3 convertible 2005

        - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

        - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

        - Fiat 850 Special 1969

        - Lexus GS300 2000 TwoTone

        - Lexus LS600h 2008

        - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

        Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
        o44-531 82oo

        Comment

        • jaegarmaisteri
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 383
          • Turku

          #34
          Nuo adaptiiviset xenonvalot on kyllä hienot. Automatiikka toimii ja pimeällä hieno ajaa. Alkuu oli totuttelua kun automatiikka pitää pitkät päällä, mutta kääntää ne pois vastaantulijasta. Nyt jo tottunut ja eipä kukaan ole vielä väläytrllyt niistä johtuen.

          HUDi on mukava lisävaruste, mutta en tiedä onko se kovinkaan välttämätön. Liikennemerkkitunniste myös toimii ja näyttää hudissa. Mukava välillä kun ei huomannut nopeusrajoituksen muutosta, helppoa nähdä hudista. Itsellä näkyy vain nooeus ja nooeusrajoitus. Jos navi käytössä, niin silloin ajo-ohjeet myös.

          Toki E90 eri, mutta siinä hifit vs. HK nykyisessä, niin on yöllä ja päivällä eroa. Ei hifikään huono ole.

          Omaan laitettu stage2 ja penkitetty 330/620. Väännöissä persdynossa tuntuu olevan enemmän ja tarkoitus on käydä toisessa penkissä ihan vertauksen vuoksi. Soittelen huomenna ja jos tällä viikolla jo pääsisi. Katotaan. Anyway, kannattaa se uus kartta myös laittaa. Autosta tulee kyllä ihan uusi ja sellainen kun tehtaalta olisi pitänyt lähteä.

          Asiasta kukkaruukkuun, tilasin poikkituen ja katsotaan jos siitä jotai hyötyä.
          Last edited by jaegarmaisteri; 08-01-2018, 22:00.
          F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
          --------------------------------------------
          ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
          ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
          ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
          ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
          ex. vRS -11 - 270hp/428N
          ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
          ex. VW Jetta :think
          ex. Opel Ascona :think

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #35
            Kauheesti on voimaa ja vääntöä herrojen autoissa.
            Minkä 1/4mailin suoran varrella teidän maitokaupat sijaitsee kun tärkein arvo tuntuu olevan 0-100kmh ?

            Kyllä se fiilis tulee parhaiten normi liikenteessä tukevasta alakierrosten sopusuhtaisesta väännöstä ja kuutiotuumista vähemmän voimakkaallakin moottorilla. Varsinaista ääntä moottorin ei tarvitse tuottaa yhtään vaan korin kautta kantautuvan tunteen voi aistia ja fiilistellä hyvästä moottorista.

            Silmät kiinnikin ajossa tuntee millainen moottori kyseessä, vaikka olisi millaiset teholukemat niin diesel neloskoneen aistii heti vaikka paperilla vääntökin olisi isomman kanssa samaa luokkaa, kyllä 400nm on aivan erilaista 6 ja 4 koneissa, todella helposti aistittavissa ajossa. Edes 500nm neloskoneisessa ei vastaa kutoskoneen 400nm tunnetta.

            Sama toistuu bensakoneissa, vapari M54 3.0 300nm on aivan erilaista vääntöä kuin neloskoneisen ahdetun 320nm, ensimmäisen aistii välittömästi laajalta alueelta vetäväksi moottoriksi jolla alakierroksilla vääntö on tukevan tuntuista ja meno letkeän aistikasta. Jälkimmäinen sirisee ja ryntäilee miten sattuu.

            Comment

            • Puistis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 849
              • 09

              #36
              Originally posted by SC90 View Post
              Niinkuin jo todettiin, niissä dieseleissä on kyllä iso ero 20d versus 30d. Molempia ajaneena voi 20d olevan hidas kuin etana.
              Samaa mieltä. 30d vääntää niin paljon alempaa, että sillä on paljon mukavampi ajaa myös hitaasti.

              Comment

              • salmol
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2013
                • 244
                • Helsinki

                #37
                Originally posted by Puistis View Post
                Samaa mieltä. 30d vääntää niin paljon alempaa, että sillä on paljon mukavampi ajaa myös hitaasti.
                Taitaa 20d antaa suurimman vääntönsä 1600-2000 rpm kohdalla, eli ihan käyttökelpoinen alue tuo. 30d antaa vain paljon ENEMMÄN vääntöä, tuskin sekään antaa huippuvääntöjä alle 1600 rpm.
                Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                Comment

                • miyli
                  BTCF Member
                  • Dec 2008
                  • 2079
                  • Naantali

                  #38
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Kauheesti on voimaa ja vääntöä herrojen autoissa.
                  Minkä 1/4mailin suoran varrella teidän maitokaupat sijaitsee kun tärkein arvo tuntuu olevan 0-100kmh ?

                  Kyllä se fiilis tulee parhaiten normi liikenteessä tukevasta alakierrosten sopusuhtaisesta väännöstä ja kuutiotuumista vähemmän voimakkaallakin moottorilla. Varsinaista ääntä moottorin ei tarvitse tuottaa yhtään vaan korin kautta kantautuvan tunteen voi aistia ja fiilistellä hyvästä moottorista.

                  Silmät kiinnikin ajossa tuntee millainen moottori kyseessä, vaikka olisi millaiset teholukemat niin diesel neloskoneen aistii heti vaikka paperilla vääntökin olisi isomman kanssa samaa luokkaa, kyllä 400nm on aivan erilaista 6 ja 4 koneissa, todella helposti aistittavissa ajossa. Edes 500nm neloskoneisessa ei vastaa kutoskoneen 400nm tunnetta.

                  Sama toistuu bensakoneissa, vapari M54 3.0 300nm on aivan erilaista vääntöä kuin neloskoneisen ahdetun 320nm, ensimmäisen aistii välittömästi laajalta alueelta vetäväksi moottoriksi jolla alakierroksilla vääntö on tukevan tuntuista ja meno letkeän aistikasta. Jälkimmäinen sirisee ja ryntäilee miten sattuu.
                  Onneksi sattuu maitokauppa olevan muutaman kilometrin mittaisella suoralla ja on siinä välillä kiva polkaista tehokkaalla ja vääntävällä autolla

                  No pointti olikin noissa suoritus arvoissa esimerkkinä kun kaikki ei tunnu oikeasti ymmärtävän näitä eroja. Jos kaverilla on ennestään 330d ja kirkkain silmin kerrotaan että osta 320i on tehokas ja vääntävä peli
                  Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                  Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                  Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                  Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                  Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                  Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                  1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                  0-200km/h 11.40s
                  100-200km/h 6,00s
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                  Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                  Comment

                  • Vetäjä
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 35
                    • Espoo

                    #39
                    omat 5 senttiä

                    Itse ajelen nyt 328ix M sportilla. Ihan vakiona ja se riittää tarpeisiini. Ei tuota myllyä yhdistettynä hyvään laatikkoon uskoisi 4 pyttyiseksi. Se vääntää tasaisesti tonnista lähtien. Mitään katkoa ei ole sinne yläkierroksille saakka. Ratin läpät melkein turhat, koska laatikko ja konekombo on niin hyvä, mutta comfortilla joskus on tarpeen tiputtaa naksu tai kaksi alemmas, että saa "voimantunteen". Tätä ennen X5 kutosdiesel, joka sekin mainio kone, mutta laatikko ....

                    Katselin Saksasta vähän käytettyjä kuukauden verran, mutta hyvin vähän oli tarjolla neliveto M mallia. 2 vetoisena kylläkin.

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3048

                      #40
                      Originally posted by jaegarmaisteri View Post
                      Nuo adaptiiviset xenonvalot on kyllä hienot. Automatiikka toimii ja pimeällä hieno ajaa. Alkuu oli totuttelua kun automatiikka pitää pitkät päällä, mutta kääntää ne pois vastaantulijasta. Nyt jo tottunut ja eipä kukaan ole vielä väläytrllyt niistä johtuen.

                      HUDi on mukava lisävaruste, mutta en tiedä onko se kovinkaan välttämätön. Liikennemerkkitunniste myös toimii ja näyttää hudissa. Mukava välillä kun ei huomannut nopeusrajoituksen muutosta, helppoa nähdä hudista. Itsellä näkyy vain nooeus ja nooeusrajoitus. Jos navi käytössä, niin silloin ajo-ohjeet myös.

                      Toki E90 eri, mutta siinä hifit vs. HK nykyisessä, niin on yöllä ja päivällä eroa. Ei hifikään huono ole.

                      Omaan laitettu stage2 ja penkitetty 330/620. Väännöissä persdynossa tuntuu olevan enemmän ja tarkoitus on käydä toisessa penkissä ihan vertauksen vuoksi. Soittelen huomenna ja jos tällä viikolla jo pääsisi. Katotaan. Anyway, kannattaa se uus kartta myös laittaa. Autosta tulee kyllä ihan uusi ja sellainen kun tehtaalta olisi pitänyt lähteä.

                      Asiasta kukkaruukkuun, tilasin poikkituen ja katsotaan jos siitä jotai hyötyä.
                      adaptiiviset valot saa täältäkin plussaa. Paljon tulee ajettua matkaa pimeän aikaan. eniten arvostan ominaisuutta, kun tosiaan kääntää pitkän valon penkoille kohdattaessa tai saavutettaessa edellä ajavan.

                      Hud on ihan jees, mutta en koe välttämättömäksi varusteeksi. En maksaisi optiosta esim uudessa autossa.

                      Liikennemerkkitunnistus on hyvä kesällä, mutta esim talvella raivostuttava, kun ajelet talvirajoitustiellä. Lukee merkin ja näyttää rajoituksen, mutta muutaman kilsan päästä hakee karttapohjasta rajoituksen ja silloin se ei olekkaan enää todellinen.
                      Itsellä on liikennemerkkien luku täppä poissa talvella. En kaipaa epäluotettavaa infoa.

                      Ohjelmalla näihin saa mukavasti käytettävyyttä...
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • nonmerce
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2009
                        • 217
                        • northernside

                        #41
                        En tiedä onko oikea topic, mutta onko toivoa saada siisti ja hyvä f30 330d/335d m-sporttina 20k + verot toki päälle? Kilometreillä ei niin merkitystä kun vain ehjä ja siisti.

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5415
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by nonmerce View Post
                          En tiedä onko oikea topic, mutta onko toivoa saada siisti ja hyvä f30 330d/335d m-sporttina 20k + verot toki päälle? Kilometreillä ei niin merkitystä kun vain ehjä ja siisti.
                          Ei ole toivoa, muutaman tonnin joudut laittamaan lisää.

                          Ilman M-sporttina voisi joku tärpätä.

                          EDIT: Farkkuna näyttäisi olevan muutamia jos semmoinen kelpaa
                          Last edited by rizzo; 09-01-2018, 10:15.

                          Comment

                          • Puistis
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2013
                            • 849
                            • 09

                            #43
                            Originally posted by salmol View Post
                            Taitaa 20d antaa suurimman vääntönsä 1600-2000 rpm kohdalla, eli ihan käyttökelpoinen alue tuo. 30d antaa vain paljon ENEMMÄN vääntöä, tuskin sekään antaa huippuvääntöjä alle 1600 rpm.
                            En tarkoittanut suurinta vääntöä vaan 30d kulkee kevyemmin jo tyhjäkäynniltä alkaen. Sehän on selvää että litra lisää tilavuutta moottoriin tekee ihmeitä

                            Ensi viikolla menee oma 20d ED ohjelmointiin niin katsotaan millainen vaikutus sillä on kulkupuoleen. ~60hv ja 60nm lisää pitäisi jo tuntua :think

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2535
                              • Kirkkonummi

                              #44
                              Originally posted by lassiv View Post
                              Kiitoksia vinkeistä.

                              Tutkat eteen ja taakse aattelin että kuuluu jo melkein vakiovarustukseen, mutta hyvä tietää että niitäkin pitää tarkkailla, samoin kameraa. Takatutkat nykyisessäkin eli ne kyllä vähintään ihan mukavat.
                              - ristiselän tuki ja sport penkit ehdottomat itselläkin.
                              - Valopaketti ilmeisesti liittyy kaikkiin ovenkahvan yms valoihin?
                              - Onkos tuo sport/msport alusta pakollinen, tuo e90 lci 330d ainakin vakioalustalla tuntuu istuvan kyllä mutka pätkällekkin ihan mukavasti.
                              - Neliveto ei itsellä niin pakollinen varuste. Nää etelän talvet, kun on mitä on. 6talvea tullut kuitenkin ajettua nelikollakin.
                              - automaatti unohtui tosiaan mainita se on ehdoton.
                              Varusteista voi keskustella vaikka kuinka, mitä enemmän, sitä parempi luonnollisesti, mutta yleensä budjettiraja on kaikilla joten rukseja ei aivan vallattomasti voi vetää.

                              - Tärkeintä on se, että on Sport-penkit. Tällä on jo siinä määrin merkitystä, että jos jostain syystä F3x seisoo Nettiautossakin, niin lähes poikkeuksetta siinä on normipenkit. Ristiselätuki on hyvä ja suositeltava, mutta ei vaihtoehtona normipenkkiin.

                              - Kyllä, valopaketilla saa valoshown mutta ei omasta mielestä ole niin käyttökelpoinen, että sitä ottaisi muuten kuin varustelupaketin kylkiäisenä.

                              - M Sport -alusta ei lisää mukavuutta, itse preferoin kyllä sitä mutta kesärenkaat vaihtuivat 225/50-17 kokoon niiden 18-tuumaisten kärrynpyörien sijaan, joten ota tästä nyt selvää.. Riippuu hyvin paljon rengastuksesta, mutta omat kokemukset normialustasta eivät niin paljoa innostaneet, että olisi aikanaan katsellut autoa ilman ///M-alustaa, mikä supisti sitten vaihtovalikoimaa. M Sport alusta on kyllä mennyt eteenpäin E90 -> F30, tunnokkaampi ja mukavampi, mikä on jo saavutus itsessään.

                              - Jos ajo tapahtuu muualla kuin Lapissa, niin se n. +50kg painolisä ja -kulutuslisä ei ole lisähinnan arvoinen. Valitettavasti maahantuoja painottaa iX-mallistoa kovasti ja takavetoisia alkaa olemaan vähemmän. Esim. juuri nyt kaikista F30:stä 43% on 4-vetoja, yli 2-litraisista 46% Nettiauton mukaan. Takavedolla ja kitkarenkailla on pärjätty hyvin, maltti on valttia jne.

                              - Manuaali ei liiku. Ex. 320i -12 seisoi n. 5kk myynnissä, ennen kuin poistui ja oli varmasti hyväkuntoinen Sport Line. Automaatti vähentää JA-riskiä kovasti, tietyssä mielessä pitää olla jo erikoisuuden tavoittelija, jos haluaa F3X:n manuaalilla. Itse ostin koska se oli silloin ainoa M Sport -alustainen F30 aikanaan, johon oli varaa (ei ollut, mutta tuli kuitenkin..). Olisin toki halunnut 8-vaihteisen automaatin, mutta olivat kalliimpia.

                              Nyt kaikista F3x:stä on n. 10% manuaaleina Nettiautossa. 6-vaihteisen välitykset eivät tietenkään yllä yhtä pitkälle kuin kahdeksalla vaihteella, joten moottoritienopeuksissa viimeksi alle 2000 kierroksen ajettiin, kun alla oli 740 ja 4-litrainen V8. Siksi kulutuslukematkin ovat kohtuullisia 1.6-tonniselle bensakoneelle. Sport-automaattivaihteisto on omasta mielestä kallis lisävaruste niistä vaihtoläpistä ja siitä ilosta, että vaihteisto vaihtaa korkeammilla kierroksilla (kokeiltu F10, F30). Koeajollakaan ei tullut läppiä käytettyä kuin kerta pari, sitten oltiin vakituisesti D:llä. Yleisesti, tarve vaihtaa itse on todella vähäistä, enemmän tulee käytettyä ajo-ohjelman vaihtoa Comfort/Sport, jos on edessä lyhyt ohituskaista tms.
                              Last edited by Petteri75; 09-01-2018, 12:44.
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • lassiv
                                BTCF Member
                                • Nov 2015
                                • 311
                                • Lahti

                                #45
                                Ainakin kommentteja ja juttua riittää mikä pelkästään hyvä asia

                                Tuo kutos/neloskoneen tappelu tulee vielä varmasti kyllä mietityttämään moneen kertaa. Joka tapauksessa pitää tuo 320i käydä koeajamassa ja kokeilemassa onko koneessa "mitään" tunnetta Varmaan se jotain vakioon nähden vaatinee. Toki varusteet yms 320i kohdallaan ihan erilailla, 330d F sarja tms ampuu jo aika pahasti yli budjetin. Puhumattakaan 335d/335i vaihtoehdoista

                                Offtopicin rajaa kolkutellen. Onkos tätä nykyä mitään järkeä katsoa Saksan, Ruotsin tai peräti Viron valikoimaa? Tuossa tuonnissa on toki aina oma hommansa ja tietysti myös riskinsä esim autoliikkeestä Suomesta ostettuun verrattuna.

                                Yhteen väliin kun noita hintaeroja katselin (katselin kylläkin vanhempia koppia silloin kaverille) niin verojen jälkeen tuossa tuonnissa ei tuntunut olevan oikein mitenkään päin katsoen järkeä.

                                Onkos tuossa 2012 --> 320i moottorissa mitään tiedossa olevia mahdollisia "tyyppivikoja"?

                                ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎