Announcement

Collapse
No announcement yet.

F31 BMW:tä ostamassa, moottorityypit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TESTO
    Newbiemmer
    • Nov 2018
    • 14
    • Finland

    #76
    Onko tuossa N57:ssa kilsojen puolesta pelättävää? M57:aan ei varmaan voi kestoltaan verrata? ...toki M57:nkin rikki saa jos haluaa, mutta tuota...

    Entä tuo automaatti N57:n perässä?

    Saksassa on myytävänä pitkiä rainoja ajettuja, mutta Suomessa maltillisemmin ajettuja. Kun varustetasovaatimus on korkealla niin budjetti ajaa enemmän ajetun suuntaan...

    Comment

    • Jiggi
      Bimmer Rookie
      • Sep 2019
      • 59
      • Vantaa

      #77
      Originally posted by lassiv View Post

      edit: Pystyykös muuten tuollaista 320i ajamaan e85:lla tai onko siitä mitään hyötyä?
      Tämä kiinnostaisi minuakin. Plus jos haluaa ohjelmoida lisää tehoa, niin miten tuon E85:n kanssa? Tarviiko vaihtaa suuttimet isommiksi? Jotain muuta?
      sigpic
      Z3 Roadster 2.8 -98 Boston Green
      F31 LCI Touring 320iX -18 Mineralgrau Metallic

      Comment

      • luikas
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 643
        • Oulu area

        #78
        Käyttökulujen puolesta 20d olisi edukkaampi 20i verrattuna jo 15tkm/v ajosuoritteella, mutta vaikea valita kumpaan kallistuisi. Dieseleitä enemmän tarjolla, mutta 4-syl dsl äänimaailma ei oikein houkuttele.

        Onko suosituksia bensakoneisen puolesta? Ajo pääasiassa nurkkapyöritystä ja ainakin kerran kk pitempää pätkää.
        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
        Past:
        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
        F31 318d xdrive -14
        F07 530d GT-11
        E90 330xda LCI -09
        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
        E39 530d M-Sport -03
        E39 530iA M-Sport -02
        E39 528i -97
        E30 320i -88

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3048

          #79
          Originally posted by luikas View Post
          Käyttökulujen puolesta 20d olisi edukkaampi 20i verrattuna jo 15tkm/v ajosuoritteella, mutta vaikea valita kumpaan kallistuisi. Dieseleitä enemmän tarjolla, mutta 4-syl dsl äänimaailma ei oikein houkuttele.

          Onko suosituksia bensakoneisen puolesta? Ajo pääasiassa nurkkapyöritystä ja ainakin kerran kk pitempää pätkää.
          Hybridi?
          Kulkineet/projektit:

          640D F06
          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • fransesco
            BTCF Member
            • Jul 2014
            • 232
            • Vantaa

            #80
            Originally posted by luikas View Post
            Käyttökulujen puolesta 20d olisi edukkaampi 20i verrattuna jo 15tkm/v ajosuoritteella, mutta vaikea valita kumpaan kallistuisi. Dieseleitä enemmän tarjolla, mutta 4-syl dsl äänimaailma ei oikein houkuttele.

            Onko suosituksia bensakoneisen puolesta? Ajo pääasiassa nurkkapyöritystä ja ainakin kerran kk pitempää pätkää.
            Itsellä ollut sekä F30 320 N47 dieselillä takavetoisena manuaalina että F34 320 (GT) N20 bensakoneella x-drive automaatti. Dieseli vei alle 5 litraa sadalla ja bensakone ei koskaan päässyt alle 9 litran. Ajo molemmilla samanlaista, pääosin pk-seudun kehäteitä aamu- ja iltaruuhkassa. Bensan kulutus tuli aika suurena yllätyksenä. Lopulta sain tarpeekseni ja vaihdoin F60 hybridi Miniin, nyt käytännössä kokonaan sähköllä samat matkat.

            Tuon pohjalta näkisin että kannattaa arvioida huolella kumpi on edukkaampi ajaa. Kokonaisuuteen voi vaikuttaa ostohinta, dieselverot, vakuutukset, polttoaineen hinta ja todellinen kulutus.
            Last edited by fransesco; 04-12-2019, 07:44.
            E88 & F56 electric

            Comment

            • 314da
              Bimmer Fanatic
              • May 2015
              • 228
              • J

              #81
              Originally posted by luikas View Post
              Käyttökulujen puolesta 20d olisi edukkaampi 20i verrattuna jo 15tkm/v ajosuoritteella, mutta vaikea valita kumpaan kallistuisi. Dieseleitä enemmän tarjolla, mutta 4-syl dsl äänimaailma ei oikein houkuttele.

              Onko suosituksia bensakoneisen puolesta? Ajo pääasiassa nurkkapyöritystä ja ainakin kerran kk pitempää pätkää.
              Jos bensakkoneisen ottaa niin sitten ehdottomasti tuolla B48:lla.
              Tuon uudemman B47 dieselin käyntiääni ei kyllä ole oleellisesti rumempi kuin bensakoneisen B48:n. Vanhempi N20 bensa on minun korvaan rumempi käyntiääniltä kuin tuo uusin diesel. Tuolla ajomäärällä varmaan käyttökulujen puolesta ihan sama kummalla ajelee, enemmän riippuu millaisia autoja tarjolla.

              Comment

              • kobluna
                Bimmer Rookie
                • Oct 2018
                • 124
                • Espoo

                #82
                Originally posted by fransesco View Post
                Itsellä ollut sekä F30 320 N47 dieselillä takavetoisena manuaalina että F34 320 (GT) N20 bensakoneella x-drive automaatti. Dieseli vei alle 5 litraa sadalla ja bensakone ei koskaan päässyt alle 9 litran. Ajo molemmilla samanlaista, pääosin pk-seudun kehäteitä aamu- ja iltaruuhkassa. Bensan kulutus tuli aika suurena yllätyksenä. Lopulta sain tarpeekseni ja vaihdoin F60 hybridi Miniin, nyt käytännössä kokonaan sähköllä samat matkat.

                Tuon pohjalta näkisin että kannattaa arvioida huolella kumpi on edukkaampi ajaa. Kokonaisuuteen voi vaikuttaa ostohinta, dieselverot, vakuutukset, polttoaineen hinta ja todellinen kulutus.
                Taitaa tuo kulutus riippua ajoprofiilista hyvin paljon. Omalla 320i N20 koneisella 95tkm keskikulutus on 7,0 l/100km. Viime kesän 4400km Saksan reissulla kulutus oli 6,6 l/100km ja siellä ajettiin välillä 230 km/h lasissa motaria ja välillä jyrkkiä vuoristoteitä.



                Liitteenä käppyrää miten kulutus on elänyt keskinopeuteen verrattuna. Tuossa ei ole kuin reilun vuoden edelliset ajot tosin. Katkeilut keskinopeuskäyrässä johtuu siitä, että unohdin kirjata sen muutaman kerran
                Attached Files
                Last edited by kobluna; 04-12-2019, 08:29. Reason: Rikkinäinen kuva

                Comment

                • fransesco
                  BTCF Member
                  • Jul 2014
                  • 232
                  • Vantaa

                  #83
                  Originally posted by kobluna View Post
                  Taitaa tuo kulutus riippua ajoprofiilista hyvin paljon. Omalla 320i N20 koneisella 95tkm keskikulutus on 7,0 l/100km. Viime kesän 4400km Saksan reissulla kulutus oli 6,6 l/100km ja siellä ajettiin välillä 230 km/h lasissa motaria ja välillä jyrkkiä vuoristoteitä.



                  Liitteenä käppyrää miten kulutus on elänyt keskinopeuteen verrattuna. Tuossa ei ole kuin reilun vuoden edelliset ajot tosin. Katkeilut keskinopeuskäyrässä johtuu siitä, että unohdin kirjata sen muutaman kerran
                  No on noissa kieltämättä eroa. Omalta osaltani tuon 320i GT:n 9 litran kulutuksesta voin vain sanoa että ajo oli melko ennakoivaa ja rauhallista yleensä comfortilla ajaessa ja automaatin pitäessä huolen että vaihde on optimaalinen - huomioiden kuitenkin että kyse oli pk-seudun kehäteiden ruuhkaliikenteestä kesä talvet. Samalla ajotyylillä ja samoilla teillä 320d vei sen alle 5 litraa...
                  Last edited by fransesco; 04-12-2019, 12:16.
                  E88 & F56 electric

                  Comment

                  • luikas
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 643
                    • Oulu area

                    #84
                    Näiden kommenttien perusteella pitää käydä kokeilemassa molempia tekniikoita.. Dpf tukkeutuminen lienee dieselin potentiaalinen ongelma kaupunkiajossa, bensalla ei taida olla vastaavia heikkouksia muutakuin isompi kulutus.
                    Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                    Past:
                    F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                    F31 318d xdrive -14
                    F07 530d GT-11
                    E90 330xda LCI -09
                    E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                    E39 530d M-Sport -03
                    E39 530iA M-Sport -02
                    E39 528i -97
                    E30 320i -88

                    Comment

                    • 314da
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2015
                      • 228
                      • J

                      #85
                      Originally posted by luikas View Post
                      Näiden kommenttien perusteella pitää käydä kokeilemassa molempia tekniikoita.. Dpf tukkeutuminen lienee dieselin potentiaalinen ongelma kaupunkiajossa, bensalla ei taida olla vastaavia heikkouksia muutakuin isompi kulutus.
                      Mulla on ollu tuommoisessa ajossa N47 diesel ja B48 bensa ja ei ole kyllä kummassakaan ollut ongelmia.

                      Comment

                      • kobluna
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2018
                        • 124
                        • Espoo

                        #86
                        Originally posted by fransesco View Post
                        No on noissa kieltämättä eroa. Omalta osaltani tuon 320i GT:n 9 litran kulutuksesta voin vain sanoa että ajo oli melko ennakoivaa ja rauhallista yleensä comfortilla ajaessa ja automaatin pitäessä huolen että vaihde on optimaalinen - huomioiden kuitenkin että kyse oli pk-seudun kehäteiden ruuhkaliikenteestä kesä talvet. Samalla ajotyylillä ja samoilla teillä 320d vei sen alle 5 litraa...
                        Joo, oma ajotyyli taas on ennemmin urheilullinen kuin säästävä. Mutta ajoprofiili itsessään on pitkälti moottori- ja kehäteitä eli nopeus on keskimäärin 100 km/h. Kehällä vähemmän, motarilla kesällä enemmän. Lisättäköön vielä, että tankkaan aina 98E5 bensaa. Sen vaikutusta kulutukseen en pidä merkittävänä, mutta onpahan isompi varmuusvara nakutuksen, yms. kannalta.
                        Mitään järkeähän bensa-autossa ei minulle ole, kun vuodessa tulee kilometrejä yli 40tkm. Mutta autoa ostaessa kilsoja tuli vain 10tkm ja voi olla että lähitulevaisuudessa ajot vähenevät taas, niin en ole alkanut tekemään peliliikkeitä. Nyt mittarissa kuitenkin jo 175tkm ja ikää 5 vuotta eli ei ihan tyypillinen bensa-auton kilometrikertymä.


                        Originally posted by luikas View Post
                        Näiden kommenttien perusteella pitää käydä kokeilemassa molempia tekniikoita.. Dpf tukkeutuminen lienee dieselin potentiaalinen ongelma kaupunkiajossa, bensalla ei taida olla vastaavia heikkouksia muutakuin isompi kulutus.
                        DPF:n lisäksi jakopäässä on ollut aika paljon ongelmia N47 koneissa. Ei ne kaikki hajoa, kuten ekat TSI:t, mutta ikävän yleistä se on. Mainittakoon, että N20:ssa on myös joitakin jako- ja öljypumppuketju ongelmia, mutta huomattavasti vähemmän.

                        Comment

                        • 314da
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2015
                          • 228
                          • J

                          #87
                          Originally posted by kobluna View Post
                          Joo, oma ajotyyli taas on ennemmin urheilullinen kuin säästävä. Mutta ajoprofiili itsessään on pitkälti moottori- ja kehäteitä eli nopeus on keskimäärin 100 km/h. Kehällä vähemmän, motarilla kesällä enemmän. Lisättäköön vielä, että tankkaan aina 98E5 bensaa. Sen vaikutusta kulutukseen en pidä merkittävänä, mutta onpahan isompi varmuusvara nakutuksen, yms. kannalta.
                          Mitään järkeähän bensa-autossa ei minulle ole, kun vuodessa tulee kilometrejä yli 40tkm. Mutta autoa ostaessa kilsoja tuli vain 10tkm ja voi olla että lähitulevaisuudessa ajot vähenevät taas, niin en ole alkanut tekemään peliliikkeitä. Nyt mittarissa kuitenkin jo 175tkm ja ikää 5 vuotta eli ei ihan tyypillinen bensa-auton kilometrikertymä.



                          DPF:n lisäksi jakopäässä on ollut aika paljon ongelmia N47 koneissa. Ei ne kaikki hajoa, kuten ekat TSI:t, mutta ikävän yleistä se on. Mainittakoon, että N20:ssa on myös joitakin jako- ja öljypumppuketju ongelmia, mutta huomattavasti vähemmän.
                          N20 moottoreissa jakopää tai öljypumpunketju ongelmia vm -14 asti, N47 jakopääongelmia vm -13 asti. Dpf ei kyllä ole ongelmallinen mutta jos autossa Adblue systeemit niin siinä voi olla ongelmia.

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2535
                            • Kirkkonummi

                            #88
                            93tkm ajettu, viimeisin n. 1100km ajo suoritettiin yhdellä bensatankillisella, 5.5L/100km. Talvinopeusrajoitukset, cruise, +10km/h päälle rajoituksen, 16"-kitkat ja suurimmaksi osaksi yksin ajaen. Ehkä dieselillä olisi päässyt vieläkin vähemmällä, mutta sen pa-vero alkaa olemaan jo tuntuvasti eikä diesel itsekään ole enää kovinkaan edullista. Bensa/diesel -pohdintaa on hyvä kuitenkin suorittaa, omassa ajossa bensa ajaa tehtävänsä ihan OK.

                            Niin, ja laatikko on uudesta alkaen ollut Comfort-asetuksessa. Olisikohan Ecolla säästynyt vieläkin enemmän?
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • jobo
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 142
                              • Espoo

                              #89
                              Originally posted by luikas View Post
                              Käyttökulujen puolesta 20d olisi edukkaampi 20i verrattuna jo 15tkm/v ajosuoritteella, mutta vaikea valita kumpaan kallistuisi. Dieseleitä enemmän tarjolla, mutta 4-syl dsl äänimaailma ei oikein houkuttele.

                              Onko suosituksia bensakoneisen puolesta? Ajo pääasiassa nurkkapyöritystä ja ainakin kerran kk pitempää pätkää.
                              330e olisi varmaankin sopiva jos käyttökulut mietityttää ja ajo on pääosin nurkkapyöritystä missä hybridi kaikista parhaimmillaan. Kaikki hybridit vielä b48 koneella.
                              Vaihtoehdoista pienin kulutus ilman isoja käyttövoimaveroja mutta selkeästi tehokkaimmalla voimalinjalla niin ainakin itselle oli helppo valinta.
                              BMW i4 M50 -23

                              BMW 330e M-sport -17
                              BMW 120d M-sport -14
                              MINI JCW -09

                              Comment

                              • luikas
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2004
                                • 643
                                • Oulu area

                                #90
                                Originally posted by jobo View Post
                                330e olisi varmaankin sopiva jos käyttökulut mietityttää ja ajo on pääosin nurkkapyöritystä missä hybridi kaikista parhaimmillaan. Kaikki hybridit vielä b48 koneella.
                                Vaihtoehdoista pienin kulutus ilman isoja käyttövoimaveroja mutta selkeästi tehokkaimmalla voimalinjalla niin ainakin itselle oli helppo valinta.
                                Hybriditekniikkaa ei taida saada 4-srj tai F31? Sedaneita nähnyt 330e.
                                Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                                Past:
                                F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                                F31 318d xdrive -14
                                F07 530d GT-11
                                E90 330xda LCI -09
                                E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                                E39 530d M-Sport -03
                                E39 530iA M-Sport -02
                                E39 528i -97
                                E30 320i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎