F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Galaxy1223
    replied
    Originally posted by kooma View Post

    Kyseisestä konemallista ei omakohtaista kokemusta mutta aika moneen muuhun verrattuna näyttäisi kyllä huohottavan normaalia enemmän ulos. Jos vaan jätät korkin "huulille" etkä käännä kiinni niin puhaltaako sen alta ulospäin? Yleensä pcv systeemi suunnitellaan niin että tyhjäkäynnillä on lievä alipaine. Kova alipaine meinaa että pcv systeemin kalvo on rikki eli imee koko ajan täysillä ja ylipaine että pcv ei ime lainkaan. Tai että puhaltaa jostain niin paljon ohi ettei pcv pysty sitä tasaamaan.
    Vaikuttaa toimivan kuten kuvailit. Jos korkki on auki, muttei kierrettynä niin siihen kohdistuu pieni alipaine. Eli mahdollisesti kaikki on kunnossa PCV osalta

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    F31 316i (Eli 1.6L N13 moottori) kuluttaa öljyä ~0,3-0,5L/1000km eli ei älyttömästi, mutta jonkin verran. Myös bensan kulutus on vähän kohonnut. Auto siis käy ihan ok, mutta vähän tuntuu että jossain voi olla vikaa. -15 malli ja mittarissa 148tkm. Lueskellut netistä kaikenlaisia juttuja ja aika moneen ongelmaan syypääksi osoitellaan venttiilinkoppaa ja PCV systeemiä. En tiedä miten sen varmuudella toteaisi onko OK vai, mutta yksi oli että avaa öljykorkin auton käydessä. No tein niin, mutta en tiedä onko käynti normaalia vai ei? Alla video, mutta ei ole mitään referenssiä Kommentteja, onko normaalia vai puhaltaako liikaa ulos? Ja toisaalta eihän mahdollinen liiallinen paine kerro mitään PCV toiminnasta kun sehän ohitetaan tuossa kokonaan...



    Yksi hieman erikoinen oire on auton todella voimakas höyry kylmillä keleillä. On toki ihan normaalia että kylmällä pakokaasu vähän näkyy, mutta tuntuu että oma auto tyyliin peittyy pilveen.
    Kyseisestä konemallista ei omakohtaista kokemusta mutta aika moneen muuhun verrattuna näyttäisi kyllä huohottavan normaalia enemmän ulos. Jos vaan jätät korkin "huulille" etkä käännä kiinni niin puhaltaako sen alta ulospäin? Yleensä pcv systeemi suunnitellaan niin että tyhjäkäynnillä on lievä alipaine. Kova alipaine meinaa että pcv systeemin kalvo on rikki eli imee koko ajan täysillä ja ylipaine että pcv ei ime lainkaan. Tai että puhaltaa jostain niin paljon ohi ettei pcv pysty sitä tasaamaan.

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    F31 316i (Eli 1.6L N13 moottori) kuluttaa öljyä ~0,3-0,5L/1000km eli ei älyttömästi, mutta jonkin verran. Myös bensan kulutus on vähän kohonnut. Auto siis käy ihan ok, mutta vähän tuntuu että jossain voi olla vikaa. -15 malli ja mittarissa 148tkm. Lueskellut netistä kaikenlaisia juttuja ja aika moneen ongelmaan syypääksi osoitellaan venttiilinkoppaa ja PCV systeemiä. En tiedä miten sen varmuudella toteaisi onko OK vai, mutta yksi oli että avaa öljykorkin auton käydessä. No tein niin, mutta en tiedä onko käynti normaalia vai ei? Alla video, mutta ei ole mitään referenssiä Kommentteja, onko normaalia vai puhaltaako liikaa ulos? Ja toisaalta eihän mahdollinen liiallinen paine kerro mitään PCV toiminnasta kun sehän ohitetaan tuossa kokonaan...



    Yksi hieman erikoinen oire on auton todella voimakas höyry kylmillä keleillä. On toki ihan normaalia että kylmällä pakokaasu vähän näkyy, mutta tuntuu että oma auto tyyliin peittyy pilveen.
    Last edited by Galaxy1223; 11-11-2025, 19:46.

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Kun autoliike myy 9/18 valmistettua autoa se on aina -19 mallinen mutta kun se ostaa sinulta 9/18 valmistettua autoa niin se onkin -18 mallinen

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Tässä täytyy erotta kaksi asiaa toisistaan eli vuosimalli ja mallivuosi. Auto on valmistunut vuonna 2018, mutta edustaa jo vuoden 2019 mallia, koska uusien mallien valmistus alkaa syksyllä. Näin se on varmaan kaikissa automerkeissä. Tämä tulee usein eteen varsinkin tilanteissa, jolloin malleissa on tapahtunut muutoksia. Tähän päälle vielä Suomen oma rekisterijärjestelmä, joka ilmoittaa auton iän sen käyttöön oton perusteella, jolla sinänsä ei ole lopulta mitään tekemistä auton valmistusajankohdan tai mallivuoden kanssa. Esimerkiksi alkuvuodesta valmistunut auto jää helposti seisomaan rekisteröimättömänä liikkeeseen, koska ostajat odottavat uusia malleja ja lopulta se myydään halvalla ylivuotisena. Käyttöönottopäiväksi tulee virheellisesti todellisuutta uudempi vuosilukema ja sitten ihmetellään, kun varaosaliikkeestä annetaan jatkuvasti vääriä osia.
    Monessa paikassa jos vaikka on ostamassa autoon jotain tarvikkeita niin automallien listassa on F30 (2012-2018) joten siitä saa kuvan ettei 2019 mallin F30:ä ole olemassakaan… joissain taas lista on (2012-2019)

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Tässä täytyy erotta kaksi asiaa toisistaan eli vuosimalli ja mallivuosi. Auto on valmistunut vuonna 2018, mutta edustaa jo vuoden 2019 mallia, koska uusien mallien valmistus alkaa syksyllä. Näin se on varmaan kaikissa automerkeissä. Tämä tulee usein eteen varsinkin tilanteissa, jolloin malleissa on tapahtunut muutoksia. Tähän päälle vielä Suomen oma rekisterijärjestelmä, joka ilmoittaa auton iän sen käyttöön oton perusteella, jolla sinänsä ei ole lopulta mitään tekemistä auton valmistusajankohdan tai mallivuoden kanssa. Esimerkiksi alkuvuodesta valmistunut auto jää helposti seisomaan rekisteröimättömänä liikkeeseen, koska ostajat odottavat uusia malleja ja lopulta se myydään halvalla ylivuotisena. Käyttöönottopäiväksi tulee virheellisesti todellisuutta uudempi vuosilukema ja sitten ihmetellään, kun varaosaliikkeestä annetaan jatkuvasti vääriä osia.

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by Zeta View Post

    -19 mallinen se on. Taisi bemarilla mennä raja syyskuussa
    Näin itsekin tulkitsin… halusin vaan varmistuksen kun liike myi autoa -18 mallisena.

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Mikähän mahtaa olla minun autoni (F30
    330xd) virallinen vuosimalli kun se on valmistunut 10.10.2018 ja käyttöönotettu 27.5.2019 ??

    Onko se 2018 vai 2019 ??

    Rekisteriotetta ei löydy eikä Traficomin omilta sivuiltakaan selvinnyt…
    -19 mallinen se on. Taisi bemarilla mennä raja syyskuussa

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Mikähän mahtaa olla minun autoni (F30
    330xd) virallinen vuosimalli kun se on valmistunut 10.10.2018 ja käyttöönotettu 27.5.2019 ??

    Onko se 2018 vai 2019 ??

    Rekisteriotetta ei löydy eikä Traficomin omilta sivuiltakaan selvinnyt…

    Leave a comment:


  • 314da
    replied
    Originally posted by manfre View Post
    Mikä kolahtaa? F31 2012 Oikealla takana selkeästi kolahtaa joku kun ajaa takarenkaan johonkin kuoppaan. Ei millään löydy alustasta väljää, katsastuksessakaan ei tullut mistään sanomista. Iskarin yläpää uusittu mutta ei korjannut asiaa. Onko jotain muuta mihin kiinnittää tarkemmin huomiota?
    Joskus tuommonen kolahdus voi tulla vaikka pakoputkesta tai jostain irrallisesta tavarasta takakontin pohjalla.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Kolahdus tarkoittaa aina, että kaksi kovaa ottaa yhteen. Kovia niveliä on tukivarsissa ja koiranluissa. Yleensä se on kallistuksenvakaajan koiranluut, jotka alkavat kolisemaan toispuoleisessa joustossa ja välillä sitä välystä on todella hankala havaita.

    Leave a comment:


  • manfre
    replied
    Mikä kolahtaa? F31 2012 Oikealla takana selkeästi kolahtaa joku kun ajaa takarenkaan johonkin kuoppaan. Ei millään löydy alustasta väljää, katsastuksessakaan ei tullut mistään sanomista. Iskarin yläpää uusittu mutta ei korjannut asiaa. Onko jotain muuta mihin kiinnittää tarkemmin huomiota?

    Leave a comment:


  • 314da
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post

    Kerran tuli sijaisautoksi tuollainen vajaamoottorilla varustettu, ja ei voi suositella. Sitä joutuu käytännössä polkemaan paljon enemmän kuin 2-litraista, josta syystä sitten kulutus onkin vähintään samaa tasoa kuin 320i:ssä. Toisin sanoen, ei säästä ja kuluu suhteessa nopeammin, joten miksi tällainen hinnat alkaen -versio F3x:iin on tarvittu, onkin mielenkiintoinen kysymys. B48 ei ollut uutenakaan äänetön, mutta normiajossa toimi oikein hyvin varsinkin 8-vaihteisen automaatin kanssa. Jos löytää kohtuuhintaan kohtuullisesti huolletun, niin tällainen voisi olla hyvä.
    B47 on kanssa hyvä valinta jos diesel on vaihtoehto, on monesti ostohinnaltaan jonkun verran edullisempi.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by 314da View Post
    Minä kyllä pysyisin erossa noin vanhoista hybrideistä jos ei itsellä osaamista korjata niitä. B38 moottori on kyllä turhan kesy laite F3x ään.
    Kerran tuli sijaisautoksi tuollainen vajaamoottorilla varustettu, ja ei voi suositella. Sitä joutuu käytännössä polkemaan paljon enemmän kuin 2-litraista, josta syystä sitten kulutus onkin vähintään samaa tasoa kuin 320i:ssä. Toisin sanoen, ei säästä ja kuluu suhteessa nopeammin, joten miksi tällainen hinnat alkaen -versio F3x:iin on tarvittu, onkin mielenkiintoinen kysymys. B48 ei ollut uutenakaan äänetön, mutta normiajossa toimi oikein hyvin varsinkin 8-vaihteisen automaatin kanssa. Jos löytää kohtuuhintaan kohtuullisesti huolletun, niin tällainen voisi olla hyvä.

    Leave a comment:


  • 314da
    replied
    Originally posted by Jond View Post

    Kiitos, Pekka kirjottanut hyvin näistä moottorityypeistä! Plug-in versio olisi juurikin tuolla B48 koneella mikä tuo mielenrauhaa, mutta mietityttää millainen pommi tuosta akkupuolesta voi kehkeytyä. Noista 1,5l B38 koneista en ole vielä löytänyt pahaa sanottavaa, eli ehkä sellasta pitäs käydä koeajamassa ja soitella tuttuun korjaamoon että onko ne yliedustettuina.
    Minä kyllä pysyisin erossa noin vanhoista hybrideistä jos ei itsellä osaamista korjata niitä. B38 moottori on kyllä turhan kesy laite F3x ään.

    Leave a comment:

Working...
X