F3x Kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Ohjeitus on olla tekemättä huolto- ja korjaustoimenpiteitä moottorin ollessa ajolämmin ja perusteluna työtapaturmariskin alentaminen.
-
BMWn ohjeistuksessa esimerkiksi N sarjan dieselkoneissa BMW suosittelee/ohjeistaa vaihtamaan hehkut lämpimään koneeseen, jotta vältytään sylinterikannen kierteiden rikkoutumiselta. Toki hehkutulppa nyt on ihan eri asia, kuin sytytystulppa. Tekniikan maailma muistaakseni joskus ohjeisti, että alumiinikantisiin tulisi sytytystulpat vaihtaa kylmään koneeseen.
Itsekään en tätä ennen ole miettinyt sen suuremmin, mutta tuli vain mieleen.
Konetekniikan insinöörinä itse ajattelen, että alumiini ei 20-100 asteen lämpötilassa niin muuta koostumustaan, että tuolla olisi väliä sytytystulppien kohdalla.
Leave a comment:
-
Mä en ole ennen kuullut, että tuolla olisi väliä. Mistä tuollainen ajatus on tullut mieleen?
Leave a comment:
-
Lisäksi en bmw:n tis järjestelmästä löytänyt tietoa, kannattaisiko nuo tulpat vaihtaa käyntilämpimästä koneesta vai kuuluisiko olla kylmä kone
Leave a comment:
-
Noita häröjä on ollut niin kauan kun on ollut tämä uusi foorumisofta, korjauspäivityksiäkin vissiin olisi jo, mutta kukaan ei niitä viitsi asentaa.
Leave a comment:
-
Jotain häikkää foorumilla? Tulee tuplat, kun ei näytä tallentavan mitäänviestejä (antaa virheherjan), mutta myöhemmin katsottuna viestit ovat tallentuneet.
Leave a comment:
-
Autona 12/2018 f31 320i xdrive b48 koneella
Alkaisi olemaan sytytystulppien vaihto edessä ja katselin, että tulppien vaihtoon tulisi olla jokin mahdollisimman ohutseinämäinen tulppa-avain.
Katselin motonetistä tuollaista: https://www.motonet.fi/tuote/mtx-too...oduct=70-02517
Onko väellä hyvää suositusta millä avaimella pääsisi helpoiten vaihdon tekemään jos sen etukäteen ostaisi?
Sytytystulpiksi ajattelin hankkia bmwn originaalit kun eivät nyt mahdottoman hintaisilta vaikuttaneet Virossa.
Sitten öljykysymykseen.
Tavoitteena olisi koittaa pysyä tuossa bmwn omassa huoltosuunnitelmassa ja pitää öljynvaihtoväli siinä 2v/30tkm
Onko väellä hyvää suositusta öljystä ja viskositeetista?
Vaihtoehdot näyttäisivät olevan 0w30 tai 5w30
Aiemmin itsellä on ollut hyviä kokemuksia shell Helix öljyistä BMWn dieselkoneissa, mutta hyviä suosituksia otetaan vastaan. Eipä toki Virossa näyttänyt tuo bmwn "oma" öljy olevan pahan hintaista. Lähinnä tuo viskositeettikysymys mietityttää. 0w30 ainakin tarjoaa hyvää voitelua kylmäkäynnistyksissä, mutta onhan se aika lirua vielä kun tuo kone käy aika kuumana öljynlämpöjen osalta
Leave a comment:
-
Minkälaisia ongelmia odotettavissa tämän sarjan xdrive-malleissa? Jakolaatikoita ilmeisesti mennyt joissain vaihtoon nykimis yms. oireilla? Onko näissä ollut katastrofaalisia etukardaanien hajoamisia missä rikkoo moottorin/laatikon samalla? Muita ongelmia odotettavissa n.200tkm metreillä?
Leave a comment:
-
Otin videon tuosta kun laitan vaihdetta päälle ja pois. Onko normaalia liikettä?Originally posted by Erkkipura View Post
Tässä näköjään vielä tuo egr kampanja tekemättä. Vaihtuuko siinä vain tuo cooleri vai tuo venttiili myös?
Leave a comment:
Leave a comment: