F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JaniLap
    replied
    Ohjeitus on olla tekemättä huolto- ja korjaustoimenpiteitä moottorin ollessa ajolämmin ja perusteluna työtapaturmariskin alentaminen.

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    BMWn ohjeistuksessa esimerkiksi N sarjan dieselkoneissa BMW suosittelee/ohjeistaa vaihtamaan hehkut lämpimään koneeseen, jotta vältytään sylinterikannen kierteiden rikkoutumiselta. Toki hehkutulppa nyt on ihan eri asia, kuin sytytystulppa. Tekniikan maailma muistaakseni joskus ohjeisti, että alumiinikantisiin tulisi sytytystulpat vaihtaa kylmään koneeseen.

    Itsekään en tätä ennen ole miettinyt sen suuremmin, mutta tuli vain mieleen.

    Konetekniikan insinöörinä itse ajattelen, että alumiini ei 20-100 asteen lämpötilassa niin muuta koostumustaan, että tuolla olisi väliä sytytystulppien kohdalla.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Mä en ole ennen kuullut, että tuolla olisi väliä. Mistä tuollainen ajatus on tullut mieleen?

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Lisäksi en bmw:n tis järjestelmästä löytänyt tietoa, kannattaisiko nuo tulpat vaihtaa käyntilämpimästä koneesta vai kuuluisiko olla kylmä kone

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Noita häröjä on ollut niin kauan kun on ollut tämä uusi foorumisofta, korjauspäivityksiäkin vissiin olisi jo, mutta kukaan ei niitä viitsi asentaa.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Jotain häikkää foorumilla? Tulee tuplat, kun ei näytä tallentavan mitäänviestejä (antaa virheherjan), mutta myöhemmin katsottuna viestit ovat tallentuneet.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Jotain häikkää nyt foorumilla, niin en saa lainausta toimimaan…

    @Juhhukka, tai olisiko tämä sopiva sytytystulppahylsyksi?


    Ainakin omissa moottoreissa N54 ja N43 tuo toimii ja varsinkin N43:sta on kommentoitu aika vaikeaksi tapaukseksi löytää sopiva hylsy.

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Autona 12/2018 f31 320i xdrive b48 koneella

    Alkaisi olemaan sytytystulppien vaihto edessä ja katselin, että tulppien vaihtoon tulisi olla jokin mahdollisimman ohutseinämäinen tulppa-avain.

    Katselin motonetistä tuollaista: https://www.motonet.fi/tuote/mtx-too...oduct=70-02517

    Onko väellä hyvää suositusta millä avaimella pääsisi helpoiten vaihdon tekemään jos sen etukäteen ostaisi?

    Sytytystulpiksi ajattelin hankkia bmwn originaalit kun eivät nyt mahdottoman hintaisilta vaikuttaneet Virossa.


    Sitten öljykysymykseen.

    Tavoitteena olisi koittaa pysyä tuossa bmwn omassa huoltosuunnitelmassa ja pitää öljynvaihtoväli siinä 2v/30tkm

    Onko väellä hyvää suositusta öljystä ja viskositeetista?

    Vaihtoehdot näyttäisivät olevan 0w30 tai 5w30

    Aiemmin itsellä on ollut hyviä kokemuksia shell Helix öljyistä BMWn dieselkoneissa, mutta hyviä suosituksia otetaan vastaan. Eipä toki Virossa näyttänyt tuo bmwn "oma" öljy olevan pahan hintaista. Lähinnä tuo viskositeettikysymys mietityttää. 0w30 ainakin tarjoaa hyvää voitelua kylmäkäynnistyksissä, mutta onhan se aika lirua vielä kun tuo kone käy aika kuumana öljynlämpöjen osalta​

    Leave a comment:


  • Suorakuus
    replied
    Minkälaisia ongelmia odotettavissa tämän sarjan xdrive-malleissa? Jakolaatikoita ilmeisesti mennyt joissain vaihtoon nykimis yms. oireilla? Onko näissä ollut katastrofaalisia etukardaanien hajoamisia missä rikkoo moottorin/laatikon samalla? Muita ongelmia odotettavissa n.200tkm metreillä?

    Leave a comment:


  • Woimaa
    replied
    - - - - -
    Last edited by Woimaa; 03-05-2025, 10:59.

    Leave a comment:


  • klasumasu
    replied
    Originally posted by ruupanen View Post

    Tämä kiinnoisi itseäkin. Onko mahdollista löytää x-drive 320d B-sarjan moottorilla missä ei olis ad-blue vehkeitä?
    Täältä löytyy kyseinen auto ilman ad-blueta.

    Leave a comment:


  • 314da
    replied
    Originally posted by Erkkipura View Post

    Tässä näköjään vielä tuo egr kampanja tekemättä. Vaihtuuko siinä vain tuo cooleri vai tuo venttiili myös?
    Todennäköisesti molemmat

    Leave a comment:


  • Erkkipura
    replied
    Originally posted by Erkkipura View Post

    Tässä näköjään vielä tuo egr kampanja tekemättä. Vaihtuuko siinä vain tuo cooleri vai tuo venttiili myös?
    Otin videon tuosta kun laitan vaihdetta päälle ja pois. Onko normaalia liikettä?

    Leave a comment:


  • Erkkipura
    replied
    Originally posted by 314da View Post
    Tuo egr venttiili voi vuotaa vaikka ohjelmallisesti tulpattu.
    Tässä näköjään vielä tuo egr kampanja tekemättä. Vaihtuuko siinä vain tuo cooleri vai tuo venttiili myös?

    Leave a comment:


  • Erkkipura
    replied
    Oireet hävinneet.
    Last edited by Erkkipura; 29-04-2025, 20:59.

    Leave a comment:

Working...
X