F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NiQla
    replied
    Olen laittamassa f31 msport takapuskuria normaalin tilalle. Tarviiko vaihtaa takapuskurin tukea? Eri varaosanumeroilla ne kyllä on realoemista katsottuna, muttei puskurin mukana tullut kiinnikettä.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by J_h View Post
    Kuinka yleistä muuten f3x:ssä kilometrien kusettaminen? Vaikea löytää selkeää tietoa, mutta olettaisin että näissäkin se on mahdollista. Saako noita oikeita lukemia tarkastettua mitenkään?
    Ihan yhtä yleistä kuin vanhemmissakin. Oikein tehtynä ei näe autosta mistään paljonko oikeat kilometrit on. Jos on täysi merkin huoltohistoria, niin sieltä näkee onko kilometrejä kadonnut jossain vaiheessa. Toki sopivalla laitteella ne kilometrit ei koskaan tule mittariin, niin sitä ei näe edes siitä merkin huoltohistoriasta.

    Leave a comment:


  • J_h
    replied
    Kuinka yleistä muuten f3x:ssä kilometrien kusettaminen? Vaikea löytää selkeää tietoa, mutta olettaisin että näissäkin se on mahdollista. Saako noita oikeita lukemia tarkastettua mitenkään?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by J_h View Post
    Niinpä, yllättävän kallis toi sähköinen pumppu ja ei kuullosta kovin luotettavalta vaikka sen vaihtaiskin.

    Budjettia oli pakko venyttää LCI f36 420-430i:hin asti kun ei nyt huonoakaan sijoitusta haluais tehdä. f36 kumminkin käytännöllisyydeltään tarpeeksi lähellä farkkua. Tonhan pitäisi olla myös b48 koneella.

    Tosissaan laskeskelin että arvonaleneminen voi olla aika hurjaa n20 koneisissa vaikka jakopään laittaisi heti uusiksi. Koska seuraava omistaja joutuis jossain vaiheessa sen laittamaan taas, tai pelkäämään henkensä edestä.

    Ei siis b48 jakopäärikkoja ole kellään tiedossa? Auto tulis olemaan n. 130k ajettu.
    Kun puhutaan käyttöautosta, niin se on aina huono sijoitus taloudellisessa mielessä.

    Leave a comment:


  • J_h
    replied
    Niinpä, yllättävän kallis toi sähköinen pumppu ja ei kuullosta kovin luotettavalta vaikka sen vaihtaiskin.

    Budjettia oli pakko venyttää LCI f36 420-430i:hin asti kun ei nyt huonoakaan sijoitusta haluais tehdä. f36 kumminkin käytännöllisyydeltään tarpeeksi lähellä farkkua. Tonhan pitäisi olla myös b48 koneella.

    Tosissaan laskeskelin että arvonaleneminen voi olla aika hurjaa n20 koneisissa vaikka jakopään laittaisi heti uusiksi. Koska seuraava omistaja joutuis jossain vaiheessa sen laittamaan taas, tai pelkäämään henkensä edestä.

    Ei siis b48 jakopäärikkoja ole kellään tiedossa? Auto tulis olemaan n. 130k ajettu.

    Leave a comment:


  • strandell
    replied
    Originally posted by J_h View Post
    Tuota edellistä kysymystulvaa vois vähän tiivistää nyt kun alkaa hahmottua paremmin asiat. Jos unohdetaan dieselit ja mersut, sen verran tulee pätkäajoa mulla.

    Onko b48 (320i:ssä) jotenkin huomattavasti ongelmattomampi kone kuin n20? Pahaa sanottavaa en tosta b sarjalaisesta löydä..
    Noita LCI bensamalleja nimittäin on huikeat 1kpl omiin spekseihin sopiva takavetoisena myynnissä farkkukorilla, mutta siitä joutus maksamaan aika monta tonnia enemmän kuin vähemmän ajetuista n20 vaihtoehdoista. Eli onkohan kuitenkaan worth it..

    Kumman ottaisitte, 130tkm ajetun b48 320i:n, vai 100tkm ajetun n20 328i:n, johon laittaisi heti jakopään uusiksi? Unohdetaan tehot, kun käsittääkseni tuota 320i b48:a saa kuitenkin piristettyä ihan riittävästi halutessaan.

    Tai sitten 123tkm ajettu n20 320i jossa 23tkm sitten vaihdettu kokonaan tehdasuusi moottori Laakkosella. Kuulostaa siltä että on taas n20 ollut ihan maineensa veroinen siinä, mutta ei välttämättä ihme kun vanhan moottorin aikana oli muutama huoltomerkintä ollut myöhässä (keltaisella). Liekö tossa autossa mahdollisesti sitten muutankin laiminlyötyä vaikka kone on nyt käytännössä uusi. Miltään pommilta se ei ainakaan näytä.
    N20 osalta itse budjetoisin vielä uuden vesipumpun (sähköinen $$) ja venttiilikopan mukaan laskelmaan. Ja voisin kuvitella että arvonalenema on reilusti pienempi jos auto LCI ja siten b-sarjan moottorilla varustettu.

    Mainituista vaihtoehdoista jos on pakko valita niin se olis tuo hieman enemmän ajettu b48.

    Leave a comment:


  • Busch
    replied
    Originally posted by kooma View Post
    Oudolta kuulostaa. Ja siis etusuulakkeilla tarkoitat niitä tuulilasin alareunassa olevia? Missä asennossa se keskirulla on?
    Kojelaudan reunassa olevia mitkä on suunnattu kuljettajaa ja apukuljettajaa kohde. Sitä keskirullan asentoa oon käännelly vähä joka asentoon, ei tunnu oikeen logiikka sille löytyvän.

    Puhallus nopeus on myös 2-asennossa ja ilmaa tuntuu tulevan melko runsaasti ei ajattelisi että 2-nopeus olisi noin voimakas. Tein myös sellaisen huomion että oikealle eteen tulee lämpimämpää kuin vasemmalle eteen vaikka pyyntö on molemmissa sama 24-astetta ja automaatti asennolla.

    Olikos näissä sisäilman lämpötila tunnistin missä?

    Noh täytyy varmaan vikakoodit lukea jos alkaa enemmän vaivaamaan....

    Leave a comment:


  • J_h
    replied
    Tuota edellistä kysymystulvaa vois vähän tiivistää nyt kun alkaa hahmottua paremmin asiat. Jos unohdetaan dieselit ja mersut, sen verran tulee pätkäajoa mulla.

    Onko b48 (320i:ssä) jotenkin huomattavasti ongelmattomampi kone kuin n20? Pahaa sanottavaa en tosta b sarjalaisesta löydä..
    Noita LCI bensamalleja nimittäin on huikeat 1kpl omiin spekseihin sopiva takavetoisena myynnissä farkkukorilla, mutta siitä joutus maksamaan aika monta tonnia enemmän kuin vähemmän ajetuista n20 vaihtoehdoista. Eli onkohan kuitenkaan worth it..

    Kumman ottaisitte, 130tkm ajetun b48 320i:n, vai 100tkm ajetun n20 328i:n, johon laittaisi heti jakopään uusiksi? Unohdetaan tehot, kun käsittääkseni tuota 320i b48:a saa kuitenkin piristettyä ihan riittävästi halutessaan.

    Tai sitten 123tkm ajettu n20 320i jossa 23tkm sitten vaihdettu kokonaan tehdasuusi moottori Laakkosella. Kuulostaa siltä että on taas n20 ollut ihan maineensa veroinen siinä, mutta ei välttämättä ihme kun vanhan moottorin aikana oli muutama huoltomerkintä ollut myöhässä (keltaisella). Liekö tossa autossa mahdollisesti sitten muutankin laiminlyötyä vaikka kone on nyt käytännössä uusi. Miltään pommilta se ei ainakaan näytä.

    Leave a comment:


  • J_h
    replied
    Täältä kun kysäsee Bemarista ja Mersusta yhdessä, niin tottakai odotan saavani tietynsuuntaisia mielipiteitä, mutta kysytään silti (no enempi tässä kiinnostaa konkreettiset f31 ongelmat kumminkin).

    Pahamaineinen f31 328i n20 koneella (-13) on ollut vahvasti harkinnassa 100000km ajettuna. Saisi sellaisen diilin että vaikea kieltäytyä, ja bensakoneessa tekis kuitenkin mieli pysyä vaikka dieselkin on vaihtoehto. Luotettavuus siis ehdottomasti tärkeintä, sitten vasta käyttövoima.

    Yhdessä vaiheessa tiputin n20 moottoriset jo suoraan listalta pelkästään jakopään ongelmien vuoksi. Nyt kuitenkin kun on tullut kaivettua nettiä jo viikkotolkulla, alkaa vaikuttamaan siltä että ihan kaikki BMW:n neloskoneet kärsii tästä ihan yhtä lailla (olkoon bensa tai diesel), eivätkä näiden autojen kutosdieselitkään olleet sittenkään tälle immuuneja vaikka esson baarissa niin väitetään. Nelosdieseleistä piti joidenkin mukaan b47 olla se kestävä valinta, mutta luin ihan samanlaista kauhustooria loppujenlopuksi siitäkin jakopäästä, ja että käyttäisi pitkälti samoja palikoita. Kyse on ilmeisesti vaan ollut siitä, että b-koneilla on ajettu toistaiseksi vähemmän eikä ongelmia vielä ehtinyt ilmaantua niin paljon kuin esim. n20:ssä? Korjatkaa jos olen ehdottomasti väärässä. Lisäksi noissa uudemmissa lukemani perusteella olisi vieläpä turbon jäätymisongelmaa lähes varmasti odotettavissa, eli tuntuu että hyppäisi ojasta allikkoon b-koneiden kanssa.. Lci:stä maksaminen ei siis tunnu järkevältä jos luotettavuutta miettii, silläkin hintaerolla kun remppaisi jo moneen kertaan kaikenlaista siihen pre-lci malliin.

    Miten nyt näette kokeneemmat asian, onko n20 todistettavasti yhtään sen pahempi jakopäänsä puolesta, kuin muut f31 bemarin koneet, tai jopa mercedeksen om651 jos siitä on mitään tietoa (toinen mahdollinen valinta bemarin ohella, ja bensamersut kuulemma vihonviimeisiä pommeja joten niitä en edes harkitse)?

    Mersun dieselin tapauksessa tuntuisi että jakopää kestää jotenkuten, mutta kaikkea adblueen liittyvää skeidaa olisi sitten senkin rahan edestä odotettavissa, sekä vielä kaikkea muuta kivaa. Adbluen viat eivät tietääkseni edes aina korjaannu puolta vuotta pidemmäksi linkoamalla tonneja nox-antureiden ynnä muiden ureatankkien vaihtoihin, siinä missä bemarin jakopää pitäisi olla pitkäksi aikaa kerralla kunnossa jos sen laittaa? Tämä ajaa mielenkiinnon takaisin BMW puolelle, tuntuu että olisi jotenkin helpommin ennustettavissa oleva laite varsinkin bensakoneisena.

    Jostain syystä en ole saanut selkeää käsitystä siitä, että mikä bemareissa jakopään lisäksi on sitten toiseksi suurin ongelma ja kuinka usein se toistuu. Oliko siis f31:ssä jotain toistuvaa kallista (ajamiseen vaikuttavaa) esim. sähkövikaa tiedossa? Ainakin jatkuvasti saa kuulla että bemareissa kojetaulu välkkyy kuin joulukuusi, mutta mitään konkreettista tästä on vaikea päätellä nettiä lukemalla.

    Niin, ja kaiken mahdollisen teen DIY:nä tietenkin, mutta mitään oikeita työtiloja ei isommille projekteille ole, esim. jakopäähommille.

    Miten muuten oli, korjaantuuko se n20 jakopää edes ihan perusosat vaihtamalla, vai oliko tässä juuri ongelmaa kampiakseliin koneistetun ketjupyörän kanssa myös? Onko ketjun vaihto siis vain tekohengitystä eikä tuo täyttä varmuutta hyppääkö ketju ehkä silti ensi vuonna vai ei? Oletetaan, että auto olisi tuo 100000km rullattu yksilö, ja teettäisin siihen heti alkuun jakopään uusiksi.

    Huh että osaakin olla stressaavaa modernin takavetoisen ostaminen, Hondat alkaa kuitenkin riittämään nyt viiden putken jälkeen. Entisenä e36 kuskina BMW tuntuisi jotenkin taas kodikkaalta valinnalta.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by Busch View Post
    Onko kanssa käyttäjillä ollut lämpötilan säädön kanssa ongelmaa? Sellanen ongelma että etu ilma suulakkeista puhaltaa kylmää vaikka pyyntö on 24-asteessa. Kun pyynnön laittaa 28-asteeseen alkaa tuleen vasta lämmintä, mutta sitten on jo liian kuuma.



    2014 f31
    Oudolta kuulostaa. Ja siis etusuulakkeilla tarkoitat niitä tuulilasin alareunassa olevia? Missä asennossa se keskirulla on?

    Leave a comment:


  • Busch
    replied
    Onko kanssa käyttäjillä ollut lämpötilan säädön kanssa ongelmaa? Sellanen ongelma että etu ilma suulakkeista puhaltaa kylmää vaikka pyyntö on 24-asteessa. Kun pyynnön laittaa 28-asteeseen alkaa tuleen vasta lämmintä, mutta sitten on jo liian kuuma.



    2014 f31

    Leave a comment:


  • Stanii
    replied
    330e vs 330d

    Morjensta.

    Sellanen mietinnässä kun katsellut noita 330e ja 330d mallistoja niin mitä hyvää ja huonoa tuossa on?
    Onko tuossa 330e mitenkä tuo kilometrien näkyvyys, niinkuin esim 150tkm-200tuhatta niin onko kestänyt ja kestääkö sellanen kone paljon? Lähinnä tuo kulutus on plussaa. Entäs 330d minkälaisia kokemuksia siitä kilometrien suhteen? Olis aika luopua tosta e60 mikä mulla on ollu jo 4vuotta. Ja ihan offtopick myös 123d miettiny.

    Leave a comment:


  • AlpinWeiss
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Koska mm. N20 on aika kuraa. B48 on jo parempi

    Korjataan sen verran että ALKUPÄÄN N20 oli joitain ongelmia. Uudemmissa ei sen enempää kuin B48.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by arben View Post
    Syystä että?
    Koska mm. N20 on aika kuraa. B48 on jo parempi

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by zäbää View Post
    Laitatteko malleja missä näitä parempia on? Esim. 320?
    Kolmossarjan osalta voi sanoa, että LCI (eli facelift) toi mukanaan paremmat B-koneet alkaen siis valmistusajankohdasta syksy 2015.
    Last edited by pyroz; 21-03-2023, 13:52.

    Leave a comment:

Working...
X