Originally posted by Trippy
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
X
-
Originally posted by XV70D View PostTeimpä sellaisen havainnon yhden 330e perässä ajaessani että oikean puoleinen pakoputken pää oli ihan umpijäässä. Liekkö tällä mitään merkitystä, jollei tuolla toisella putkella ole mitään virkaa... :thinkG30 530e iPerfomance M-sport -18
Ex: F30 330D M-sport -15
Ex: E90 330D M-sport -06
Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
Ex: e30 320i -89
Ex: e30 318iS -90
Comment
-
-
Tässä nyt kovasti mietin että siirtyisinkö G20-kantaan. Eräästä yksilöstä jo neuvottelenkin. Kyseessä vm.2020 330e takaveto.
Onko näissä kaikissa G20-malleissa lanseerauksesta alkaen sama 12kwh ajoakku? Työmatka on 34km. Pääseekö tuolla käytännössä tuota matkaa sähköllä edes plussakeleillä? Puoli vuotta ajelin A3 e-tronilla, jolla aina viimeiset pari kilsaa piti ajella bensalla. Jos luvataan 60km niin on outoa jos ei 35km pääsisi? Mikä on todellisuus? Ajomatka on Järvenpäästä Pasilaan. Puolet matkasta 60km/h köröttelyä ja loppumatka 100km/h.
Kyseisessä autossa on tehtaan vetokoukku, vaikka on takaveto. Luulin että kärryä saa vetää ainoastaan x-drivella? Eli onko näitä lähtenyt tehtaalla kahdella eri vetomassalla? Vai onko niin että tehdaskoukun mukana saa tyyppihyväksynnän kärryn vedolle? Mistä tässä on kysymys?
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostTässä nyt kovasti mietin että siirtyisinkö G20-kantaan. Eräästä yksilöstä jo neuvottelenkin. Kyseessä vm.2020 330e takaveto.
Onko näissä kaikissa G20-malleissa lanseerauksesta alkaen sama 12kwh ajoakku? Työmatka on 34km. Pääseekö tuolla käytännössä tuota matkaa sähköllä edes plussakeleillä? Puoli vuotta ajelin A3 e-tronilla, jolla aina viimeiset pari kilsaa piti ajella bensalla. Jos luvataan 60km niin on outoa jos ei 35km pääsisi? Mikä on todellisuus? Ajomatka on Järvenpäästä Pasilaan. Puolet matkasta 60km/h köröttelyä ja loppumatka 100km/h.
Kyseisessä autossa on tehtaan vetokoukku, vaikka on takaveto. Luulin että kärryä saa vetää ainoastaan x-drivella? Eli onko näitä lähtenyt tehtaalla kahdella eri vetomassalla? Vai onko niin että tehdaskoukun mukana saa tyyppihyväksynnän kärryn vedolle? Mistä tässä on kysymys?E39 M5 2002
E70 X5 3.0sd 2008
E83 X3 3.0i 2005
G21 330e
Comment
-
-
Akku on bruttokapasiteetiltaan kaikissa sama 12,0 kWh, mutta saksankielinen wikipedia väittää, että käytettävissä oleva nettokapasiteetti on noussut 07/2020 eteenpäin 10,43 kWh:sta 11,15 kwh lukemiin? Edit. Esitteet vahvistavat saman tiedon. Sähköinen toimintamatka ilmoitetaan silti hassusti vanhemmalle 64-66km ja uudemmalle 60-67 km, molemmat vanhan NEFZ/NEDC standardin mukaan.
Vetokoukun osalta tutkin vanhoja G20 sedan esitteitä, niin 07/2019 esitteessä ei ole saatavilla tehdaskoukkua ja vetomassa 0 kg. 03/2020 esitteessä on tehdaskoukku saatavilla ja vetomassat 750kg jarruton ja 750 kg jarrullinen (ei vielä xdriveä hinnastossa). 07/2020 on myös xdrive mukana ja esite väittää molemmille vetotavoille samat vetomassat, jarruton 750 kg ja jarrullinen 1500 kg. Eli melkein kannattaa tarkistaa rekisteritiedoista kyseisen yksilön vetomassat jos asialla on suurempi merkitys.
Sitä en sitten tiedä onko autoissa joissa ei ole tehdaskoukkua myös vetomassat vai ei? En jaksanut erikseen tutkia, mutta joillain merkeillä tietyissä malleissa saattaa olla eri tyypitykset sen mukaan onko tehtaalta otettu koukku vai ei.Last edited by N54; 12-03-2022, 22:46.
Comment
-
-
Originally posted by N54 View PostSitä en sitten tiedä onko autoissa joissa ei ole tehdaskoukkua myös vetomassat vai ei? En jaksanut erikseen tutkia, mutta joillain merkeillä tietyissä malleissa saattaa olla eri tyypitykset sen mukaan onko tehtaalta otettu koukku vai ei.
Jos näin on niin voisi kuvitella että tehdaskoukullinen voisi olla järkevä hankinta jo jälleenmyynnin kannaltakin? Koska näitä koukullisia 330e-malleja tuntuu olevan erittäin erittäin niukasti tarjolla.
Comment
-
-
Nyt on tuo G20 330e koeajossa. Kiva auto ajella. Rengasmelua on selvästi enemmän kuin G31:ssä tai F26 X4:ssä. Muuta pahaa en keksinyt. Tuntuu myös selvästi nykyaikaisemmalta kuin esim. G31.
Mutta kysymys tuosta battery control asetuksesta, jonka voi valita 30-100%. Mihin tuo nyt käytännössä vaikuttaa? Pitääkö se olla 100% jos haluaa että akku lataantuu pistokkeesta täyteen? Vai tarkoittaako se sitä että auto pyrkii polttomoottorilla lataamaan akkua siten että se on koko ajan 100%. Kertokaa tyhmälle?
Eli mihin asentoon tuo pitää laittaa jos haluan töpselistä akun aina täyteen ja ajaa 34km työmatkan sähköllä?
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostNyt on tuo G20 330e koeajossa. Kiva auto ajella. Rengasmelua on selvästi enemmän kuin G31:ssä tai F26 X4:ssä. Muuta pahaa en keksinyt. Tuntuu myös selvästi nykyaikaisemmalta kuin esim. G31.
Mutta kysymys tuosta battery control asetuksesta, jonka voi valita 30-100%. Mihin tuo nyt käytännössä vaikuttaa? Pitääkö se olla 100% jos haluaa että akku lataantuu pistokkeesta täyteen? Vai tarkoittaako se sitä että auto pyrkii polttomoottorilla lataamaan akkua siten että se on koko ajan 100%. Kertokaa tyhmälle?
Eli mihin asentoon tuo pitää laittaa jos haluan töpselistä akun aina täyteen ja ajaa 34km työmatkan sähköllä?E39 M5 2002
E70 X5 3.0sd 2008
E83 X3 3.0i 2005
G21 330e
Comment
-
-
Originally posted by MeisterW View PostBattery control -napilla voi pakottaa auton säästämään halutun määrän akkua myöhempää käyttöä varten. Eli ei vaikuta töpselilataukseen mitenkään.
Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?
Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostVääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?
Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?
Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostVääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?
Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?
Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
Nyt etsit sieltä napilla sen täyssähkötilan, oliko se nyt Electric sitten näissä nimeltään jos meinaat sitä pelkkää sähköajoa kokeilla. Hybrid moodissa on vaara, että bensakone lähtee käymään jos ajat liian kovaa tai painat kaasua tarpeeksi. G20 on eri nimet kuin pre-lci G30 näillä ”sähkömodeilla” niin en osaa neuvoa ihan 100%. Edit. Vissiin akun kuva aktivoikin juuri sen battery control moodin?Last edited by N54; 14-03-2022, 16:55.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostVääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?
Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?
Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?E39 M5 2002
E70 X5 3.0sd 2008
E83 X3 3.0i 2005
G21 330e
Comment
-
-
Originally posted by MeisterW View PostTuo tosiaan vaikuttaa vain, jos olet painanut sitä akkunappia, muuten ei vaikuta mihinkään. Ei tuolla juuri käyttöä ole, mutta suunnilleen noin se pitäisi mennä kuten kuvasit, jos moodi aktivoitu.
Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostOk, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.
Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
Joo lämppäri on tehokkaampi kuin tuossa laturi, eli vähän se syö akkua siinä vaiheessa.E39 M5 2002
E70 X5 3.0sd 2008
E83 X3 3.0i 2005
G21 330e
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostOk, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.
Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
Battery controlin käyttöesimerkki:
Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.
Comment
-
Comment