Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • XV70D
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 191
    • Oulu

    #76
    Originally posted by Trippy View Post
    Omassa 330i:ssähän tuo oikeanpuoleinen pakoputken läppä aukeaa vasta sportti moodilla ja pysyy auki käsittääkseni vaan Parkilla.
    Aukeaa sitten ajaessa "tarvittaessa", eli kun antaa enemmän monoa.
    Tuosta nähdystä putkesta ei olisi tullut savu ulos vaikka olisi minkälainen sporttimoodi
    EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

    Comment

    • amisqo
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 1613
      • Vantaa

      #77
      Originally posted by XV70D View Post
      Teimpä sellaisen havainnon yhden 330e perässä ajaessani että oikean puoleinen pakoputken pää oli ihan umpijäässä. Liekkö tällä mitään merkitystä, jollei tuolla toisella putkella ole mitään virkaa... :think
      sama se on g30:ssä Oikeen puolen läppä aukee vaa sportilla täyskaasulla. Saa toki aina aukiolevaksi myös jollain lisäkilkkeellä.
      G30 530e iPerfomance M-sport -18
      Ex: F30 330D M-sport -15
      Ex: E90 330D M-sport -06
      Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
      Ex: e30 320i -89
      Ex: e30 318iS -90

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2317
        • Uusimaa

        #78
        Tässä nyt kovasti mietin että siirtyisinkö G20-kantaan. Eräästä yksilöstä jo neuvottelenkin. Kyseessä vm.2020 330e takaveto.

        Onko näissä kaikissa G20-malleissa lanseerauksesta alkaen sama 12kwh ajoakku? Työmatka on 34km. Pääseekö tuolla käytännössä tuota matkaa sähköllä edes plussakeleillä? Puoli vuotta ajelin A3 e-tronilla, jolla aina viimeiset pari kilsaa piti ajella bensalla. Jos luvataan 60km niin on outoa jos ei 35km pääsisi? Mikä on todellisuus? Ajomatka on Järvenpäästä Pasilaan. Puolet matkasta 60km/h köröttelyä ja loppumatka 100km/h.

        Kyseisessä autossa on tehtaan vetokoukku, vaikka on takaveto. Luulin että kärryä saa vetää ainoastaan x-drivella? Eli onko näitä lähtenyt tehtaalla kahdella eri vetomassalla? Vai onko niin että tehdaskoukun mukana saa tyyppihyväksynnän kärryn vedolle? Mistä tässä on kysymys?
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • MeisterW
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2017
          • 306
          • Uusimaa

          #79
          Originally posted by JKK View Post
          Tässä nyt kovasti mietin että siirtyisinkö G20-kantaan. Eräästä yksilöstä jo neuvottelenkin. Kyseessä vm.2020 330e takaveto.

          Onko näissä kaikissa G20-malleissa lanseerauksesta alkaen sama 12kwh ajoakku? Työmatka on 34km. Pääseekö tuolla käytännössä tuota matkaa sähköllä edes plussakeleillä? Puoli vuotta ajelin A3 e-tronilla, jolla aina viimeiset pari kilsaa piti ajella bensalla. Jos luvataan 60km niin on outoa jos ei 35km pääsisi? Mikä on todellisuus? Ajomatka on Järvenpäästä Pasilaan. Puolet matkasta 60km/h köröttelyä ja loppumatka 100km/h.

          Kyseisessä autossa on tehtaan vetokoukku, vaikka on takaveto. Luulin että kärryä saa vetää ainoastaan x-drivella? Eli onko näitä lähtenyt tehtaalla kahdella eri vetomassalla? Vai onko niin että tehdaskoukun mukana saa tyyppihyväksynnän kärryn vedolle? Mistä tässä on kysymys?
          Mielestäni sama akku ollut kaikissa. Kesällä nelivedolla pääsee n50km sähköllä 85km/h, eli kyl se nollakelillä pitäis ton 34km mennä. (Satasen paikkeilla vaihtaa sitten jo bensalle ainakin hybridimoodilla.) Ihan hyvä auto mielestäni, ja edullista ajoa jos vaan pääsee latailemaan.
          E39 M5 2002
          E70 X5 3.0sd 2008
          E83 X3 3.0i 2005
          G21 330e

          Comment

          • N54
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2012
            • 526
            • Satakunta

            #80
            Akku on bruttokapasiteetiltaan kaikissa sama 12,0 kWh, mutta saksankielinen wikipedia väittää, että käytettävissä oleva nettokapasiteetti on noussut 07/2020 eteenpäin 10,43 kWh:sta 11,15 kwh lukemiin? Edit. Esitteet vahvistavat saman tiedon. Sähköinen toimintamatka ilmoitetaan silti hassusti vanhemmalle 64-66km ja uudemmalle 60-67 km, molemmat vanhan NEFZ/NEDC standardin mukaan.

            Vetokoukun osalta tutkin vanhoja G20 sedan esitteitä, niin 07/2019 esitteessä ei ole saatavilla tehdaskoukkua ja vetomassa 0 kg. 03/2020 esitteessä on tehdaskoukku saatavilla ja vetomassat 750kg jarruton ja 750 kg jarrullinen (ei vielä xdriveä hinnastossa). 07/2020 on myös xdrive mukana ja esite väittää molemmille vetotavoille samat vetomassat, jarruton 750 kg ja jarrullinen 1500 kg. Eli melkein kannattaa tarkistaa rekisteritiedoista kyseisen yksilön vetomassat jos asialla on suurempi merkitys.

            Sitä en sitten tiedä onko autoissa joissa ei ole tehdaskoukkua myös vetomassat vai ei? En jaksanut erikseen tutkia, mutta joillain merkeillä tietyissä malleissa saattaa olla eri tyypitykset sen mukaan onko tehtaalta otettu koukku vai ei.
            Last edited by N54; 12-03-2022, 22:46.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2317
              • Uusimaa

              #81
              Originally posted by N54 View Post
              Sitä en sitten tiedä onko autoissa joissa ei ole tehdaskoukkua myös vetomassat vai ei? En jaksanut erikseen tutkia, mutta joillain merkeillä tietyissä malleissa saattaa olla eri tyypitykset sen mukaan onko tehtaalta otettu koukku vai ei.
              Siltä se vähän näyttäisi että jos tehdaskoukkua ei ole, niin vetomassat on 0kg. Ja ainoastaan tehdaskoukullisissa takavetoisissa vetomassaksi on tyypitetty 750kg. Muutaman yksilön olen tarkistanut trafin kautta ja ne tutkimukset tukee tätä teoriaa. Eli jälkiasennus takavetoiseen ei ole ilmeisesti mahdollista? Tai on, mutta koukku on tavallaan käyttökelvoton kärryn vedon suhteen?

              Jos näin on niin voisi kuvitella että tehdaskoukullinen voisi olla järkevä hankinta jo jälleenmyynnin kannaltakin? Koska näitä koukullisia 330e-malleja tuntuu olevan erittäin erittäin niukasti tarjolla.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2317
                • Uusimaa

                #82
                Nyt on tuo G20 330e koeajossa. Kiva auto ajella. Rengasmelua on selvästi enemmän kuin G31:ssä tai F26 X4:ssä. Muuta pahaa en keksinyt. Tuntuu myös selvästi nykyaikaisemmalta kuin esim. G31.

                Mutta kysymys tuosta battery control asetuksesta, jonka voi valita 30-100%. Mihin tuo nyt käytännössä vaikuttaa? Pitääkö se olla 100% jos haluaa että akku lataantuu pistokkeesta täyteen? Vai tarkoittaako se sitä että auto pyrkii polttomoottorilla lataamaan akkua siten että se on koko ajan 100%. Kertokaa tyhmälle?

                Eli mihin asentoon tuo pitää laittaa jos haluan töpselistä akun aina täyteen ja ajaa 34km työmatkan sähköllä?
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • MeisterW
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2017
                  • 306
                  • Uusimaa

                  #83
                  Originally posted by JKK View Post
                  Nyt on tuo G20 330e koeajossa. Kiva auto ajella. Rengasmelua on selvästi enemmän kuin G31:ssä tai F26 X4:ssä. Muuta pahaa en keksinyt. Tuntuu myös selvästi nykyaikaisemmalta kuin esim. G31.

                  Mutta kysymys tuosta battery control asetuksesta, jonka voi valita 30-100%. Mihin tuo nyt käytännössä vaikuttaa? Pitääkö se olla 100% jos haluaa että akku lataantuu pistokkeesta täyteen? Vai tarkoittaako se sitä että auto pyrkii polttomoottorilla lataamaan akkua siten että se on koko ajan 100%. Kertokaa tyhmälle?

                  Eli mihin asentoon tuo pitää laittaa jos haluan töpselistä akun aina täyteen ja ajaa 34km työmatkan sähköllä?
                  Battery control -napilla voi pakottaa auton säästämään halutun määrän akkua myöhempää käyttöä varten. Eli ei vaikuta töpselilataukseen mitenkään.
                  E39 M5 2002
                  E70 X5 3.0sd 2008
                  E83 X3 3.0i 2005
                  G21 330e

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2317
                    • Uusimaa

                    #84
                    Originally posted by MeisterW View Post
                    Battery control -napilla voi pakottaa auton säästämään halutun määrän akkua myöhempää käyttöä varten. Eli ei vaikuta töpselilataukseen mitenkään.
                    Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

                    Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

                    Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6713
                      • PK-seutu

                      #85
                      Originally posted by JKK View Post
                      Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

                      Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

                      Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
                      Jos asetus on 100% ja varaustila vähempi niin ensin bensalla ladataan se sinne 100%:iin ja sitten pidetään siellä ajamalla vain bensakoneella. Eli se on sekä "Pidä lataustaso", että "Lataa haluttuun tasoon bensakoneen voimin" -nappi samalla kertaa
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • N54
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2012
                        • 526
                        • Satakunta

                        #86
                        Originally posted by JKK View Post
                        Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

                        Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

                        Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
                        Itsellä G30, jossa asteikko on 30%-80%, mutta perusperiaate on sama varmastikin. Eli se asetus löytyy sieltä valikoista ja sitä voi säätää aina vaikka kyseinen ajotila ei olisikaan käytössä, mutta se ei silloin vaikuta mihinkään. Mutta jos akussa on 50% jäljellä ja asetus on 80% ja auto on laitettu erikseen battery control tilaan, alkaa auto lataamaan akkua bensalla tuohon 80% tavoitteseen asti. Jos akussa 50% jäljellä ja laitetaan asetus 30%, mennään tuohon rajaan asti pääosin sähköllä ikäänkuin hybrid modessa, mutta sen jälkeen tarvittaessa bensalla niin paljon että 30% ei alitu.

                        Nyt etsit sieltä napilla sen täyssähkötilan, oliko se nyt Electric sitten näissä nimeltään jos meinaat sitä pelkkää sähköajoa kokeilla. Hybrid moodissa on vaara, että bensakone lähtee käymään jos ajat liian kovaa tai painat kaasua tarpeeksi. G20 on eri nimet kuin pre-lci G30 näillä ”sähkömodeilla” niin en osaa neuvoa ihan 100%. Edit. Vissiin akun kuva aktivoikin juuri sen battery control moodin?
                        Last edited by N54; 14-03-2022, 16:55.

                        Comment

                        • MeisterW
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2017
                          • 306
                          • Uusimaa

                          #87
                          Originally posted by JKK View Post
                          Vääntäkää vielä rautalangasta.... Jos asetus on 30%/100% niin miten auto käyttäytyy?

                          Eli jos asetus on 100% niin mennäänkö koko ajan pakotettuna polttomoottorilla? Jos on 30% niin hörähtääkö moottori käyntiin kun varaus on 30% ?

                          Vai aktivoidaanko tuo säästelytoiminto jotenkin erikseen jos sitä käyttää?
                          Tuo tosiaan vaikuttaa vain, jos olet painanut sitä akkunappia, muuten ei vaikuta mihinkään. Ei tuolla juuri käyttöä ole, mutta suunnilleen noin se pitäisi mennä kuten kuvasit, jos moodi aktivoitu.
                          E39 M5 2002
                          E70 X5 3.0sd 2008
                          E83 X3 3.0i 2005
                          G21 330e

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2317
                            • Uusimaa

                            #88
                            Originally posted by MeisterW View Post
                            Tuo tosiaan vaikuttaa vain, jos olet painanut sitä akkunappia, muuten ei vaikuta mihinkään. Ei tuolla juuri käyttöä ole, mutta suunnilleen noin se pitäisi mennä kuten kuvasit, jos moodi aktivoitu.
                            Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

                            Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • MeisterW
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2017
                              • 306
                              • Uusimaa

                              #89
                              Originally posted by JKK View Post
                              Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

                              Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
                              Joo electric (ja myös hybrid-napilla menee vain akulla, jos ei paina kaasua pohjaan tai aja yli 100km/h). Kylmällä akulla ei taida antaa heti valita tuota electric-moodia, jos oikein muistan.

                              Joo lämppäri on tehokkaampi kuin tuossa laturi, eli vähän se syö akkua siinä vaiheessa.
                              E39 M5 2002
                              E70 X5 3.0sd 2008
                              E83 X3 3.0i 2005
                              G21 330e

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6936
                                • N/A

                                #90
                                Originally posted by JKK View Post
                                Ok, kiitos. Nyt tuo aukesi. Eli jos haluaa ajaa sähköllä niin liikkeelle lähtiessä painaa electric-nappia ja auto ajelee jotakuinkin akun tyhjäksi ennenkuin polttomoottori käynnistyy.

                                Mitenkäs tuo sisätilojen esilämmitystoiminto. Mulla on tolpassa 16A latausasema oikealla latausjohdolla. Tosin rajoitin siinä on asetettu 13A. Jos akku on yöllä ladattu täyteen ja pistoke paikallaan, niin ilmeisesti tuo 13A syöttö ei ihan riitä sen lämmittimen käyttöön? Vai ymmärtääkö se lämmittää ainoastaan sillä teholla, jota töpselistä on tarjolla? Vai tapahtuuko lämmitys auton ajoakun kapasiteetilla ja tilalle työnnetään töpselistä sen verran kuin piuhasta pääsee läpi?
                                Ottaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
                                Battery controlin käyttöesimerkki:
                                Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎