Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    #16
    Originally posted by Scitso
    tässä ois suomennettuna e30.de sivuilta löytyvä ohje ton rakentaminseen Työkalu DOC muodossa. Tämä siis e30 puslien vaihtoon, vissiin e28 erillainen ettei voi käyttää en oo varma.
    Hmm... Onko kukaan vaihtanu sekä E28:siin että E30:iin että vois kommentoida onko siinä eroa?

    Comment

    • Heikki.Niemi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1180
      • Kalajoki-Bemareiden mekka

      #17
      Ite sain puslat yhen kaverin kans vaihdettua neljään tuntiin ku siihen lasketaan vielä se ulosvetäjän teko mukaan...eli ei paha ku on pari toimeliasta miestä...me tehtiin 14 millin kierretangosta ja rh-palkista se ulosvetäjä...ei kaunis mutta ajo asiansa...pulttikoneella lähti aika kivuttomasti eli ei tarvinnut edes lämmittää...uudet rasvattiin ja työnnettiin vaihdelaatikkonosturilla paikalleen ja sen jälkeen rasvat pestiin rasvanpoistoaineella ja paineilmalla pois et pusla ei lähtenyt pyrkimään poispäin...nyt on mukavasti jo asettunu paikoilleen...nätti homma...
      520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
      525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
      525 TDS m51d25 Touring E34 -94
      Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
      Ex-320i E30 m20b20 -86
      Ex-318i E30 m20b20 -87
      Ex-320i E30 m20b20-83

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        #18
        Originally posted by Leka
        Tuossa olis oikein "virallisen" näköinen setti ko. hommaan.
        Eikä hintaakaan "kuin" $361.. Asiallisen näköinen setti joka tapauksessa!

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14357
          • Oulu

          #19
          Hyvä juttu tosiaan että joku kehtaa moisia tehdä. Omaankin varmaan joutuu puslat vaihtaa, kun perä tuntuu lonkkasevan jonku verran.

          EDIT: oliskos joku innoskas mullekkin väsään tollasen työkalun. Korvausta vastaan toki?
          Last edited by zener; 19-02-2005, 23:39.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • 131
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 393
            • Siilinjärvi

            #20
            tämä meni väärään threadiin..

            tämä meni väärään threadiin..
            Last edited by 131; 20-02-2005, 14:18. Reason: tämä meni väärään threadiin..
            Marko

            http://www.uniball.fi/

            BMW E30 S54B32 SS
            Fiat 131 Abarth g.4 historic

            http://www.131abarth.com/
            http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
            https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

            Comment

            • vexu524tdic
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 776
              • Gallia = Kinnula

              #21
              Mä oon aina ottanu kuumentamalla noi puslat pois!
              Lähtee tosi helposti ja kuumaan palkkiin on helppo asentaa uudet puslat.
              e70 X5 3.0sd -08
              f30 320i xdrive -16
              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
              e30 316 -88 2,2TIC M10
              e21 323i -81 ruostekasa...

              Comment

              • larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

                #22
                Originally posted by vexu524tdic
                Mä oon aina ottanu kuumentamalla noi puslat pois!
                Lähtee tosi helposti ja kuumaan palkkiin on helppo asentaa uudet puslat.

                joo suosittelen kanssa antaa lämpöä siihen rautarinkulaan joka puslaa pitää, ei tartte edes antaa paljookaan lämpöä(niin vähän että puslan kumi ei edes käryä ja bensaputket ei pala) kun tulee pusla tosi helposti pois.

                niksibimmeri vinkki:
                takaisin laitossa jos auto nousee vain ylöspäin ja pusla ei mene paikalle,
                laita kiristys liina/ketju kiertää takaakseli ja tunkki

                Comment

                • sqxo
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 902
                  • no man's land

                  #23
                  Originally posted by larmatin
                  niksibimmeri vinkki:
                  takaisin laitossa jos auto nousee vain ylöspäin ja pusla ei mene paikalle,
                  laita kiristys liina/ketju kiertää takaakseli ja tunkki
                  Joo vähän samaa tuli tehtyä tossa omassa vaihtorojektissa, tosin niitten lautojen kanssa (jos kävit ohjeen lukemassa ja jos siitä mitään selvää sai..).

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    #24
                    Originally posted by sqxo
                    Pistitkö kuivana noi puslat paikalleen niinkuin kuvasta näyttää? Suosittelen kyllä sitä tiskiainetta niin menee helpommin, vai onko siinä jotain huonoja puolia? Vaikka samahan se varmaan on tolla välineellä että kuinka nihkeesti se pusla liikkuu sinne takakelkan reikään..
                    Ei meilläpäin vedellä kuivana Joo laitoin mä vähän jotain fairyä sinne.. (En muista tarkkaan mitä), mutta kyllä ne tolla työkalulla kivasti paikoilleen meni.

                    EDIT: Käyttämäni työkalu on tehty Scitson suomentamien ohjeiden mukaan.
                    Last edited by pyroz; 22-02-2005, 21:11.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • Staffel
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 165
                      • Turku

                      #25
                      naista on varmasti joskus hyotya. tai mista sita tietaa vaikka huomenna
                      850i '92

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14357
                        • Oulu

                        #26
                        Olipa ainakin omassa toi pultti pirun tiukassa. En saanut etes koko takakelkkaa irti vaikka mutterit pyöritin pois. Koitin tunkata pulttia pois, koitin lyödä pulttia pois ja koitin vielä kangella vääntää takakelkkaa, josko olis pultti hellittäny, mutta ei. Tuohon ei taida olla konstia jolla, tuon saisi tuosta pultista irti?
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • sqxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 902
                          • no man's land

                          #27
                          Originally posted by zener
                          Olipa ainakin omassa toi pultti pirun tiukassa. En saanut etes koko takakelkkaa irti vaikka mutterit pyöritin pois. Koitin tunkata pulttia pois, koitin lyödä pulttia pois ja koitin vielä kangella vääntää takakelkkaa, josko olis pultti hellittäny, mutta ei. Tuohon ei taida olla konstia jolla, tuon saisi tuosta pultista irti?
                          Se pultti joka tulee pohjan läpi sinne takapenkin alle vai? Miks se tarvis irrottaa? En kyllä tiedä miten se irtoaa, omassa ei onneks tarvinnu sitä irrotella.

                          Comment

                          • AP535
                            BTCF Member
                            • Feb 2004
                            • 34
                            • Hollola

                            #28
                            Vie sorvisedälle 50mm rautatangon pätkä ja pyydä katkaseen siitä noin 50mm pätkä, ja siihen keskelle M14x1,5 kierre, jonka ruuvaat sen mutterin tilalle ja eiku huolella lekaa niin kyllä lähtee.Auto sen verran korkealle, että saa lekaan vähän vauhtia.
                            2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14357
                              • Oulu

                              #29
                              Ei tarvinnutkaan pulttia ottaa pois. Löyty toho tallinsyövereistä, joten lämmitettiin vanhaa kumia reippaasti ja sitten rauta tangolla vanha pusla pois.

                              Puslan keskiö oli ihan murua sisältä, joten aika oli vaihtaa. Samalla puslan yläpuolella oleva pultin reikä oli ruostunut kokonaan irti, joten hitsattavaa on... Ja ne pitääkin ottaa heti ensiviikolla hitsaukseen.

                              Puslat ei ihan kokonaan sisään mennyt. Toinen jäi 2-3cm ulos ja toinen alta 1cm. Pitää kysästä korjaamolta samalla kun jakohihnan vaihtavat, että onko prässiä millä painaa puslat sisään.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • bman
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 222
                                • Mikkeli

                                #30
                                Vaikuttaako noi takakelkan puslat miten paljon jos ne on hiemat kulahtanu/väljähtäny/haperoituna ajan kuluessa niin tuohon nytkähtämiseen kun vaihdetta vaihtaa taikka survaisee kaasun pohjaan vaikkapa kakkosella 20 vauhdista niin tavallaan auto nytkyää hieman sillain edes takaisin ja sama kun kaasun löysää tietyillä nopeuksilla ja vaihteilla niin nytkyää hieman.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎