Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilkkuS
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 32
    • Helsinki

    #31
    Onko kukaan vaihtanu E39:iin "takapyörän tuennan alapuslia"?
    Minkälainen homma on? Olisko antaa mitään vinkkejä?

    Entäs eteen alatukivarren vaihto?
    (vai voiko siihenkin vaihtaa puslat erikseen?)
    -Yhtä tyhmä kuin muutkin-

    Comment

    • jupussin
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 62
      • Vantaa

      #32
      E36 puslien vaihto,toimii

      Originally posted by Scitso
      tässä ois suomennettuna e30.de sivuilta löytyvä ohje ton rakentaminseen Työkalu DOC muodossa. Tämä siis e30 puslien vaihtoon, vissiin e28 erillainen ettei voi käyttää en oo varma.
      Kiitoksia ohjeesta . Tein tossa yhden metallimiehen kanssa oman version ulosvetäjästä.Ohessa kuva. Toimii kuin junan vessa kun vaihtaa puslat E36.

      Kiitos vielä kerran ohjeesta.

      Tv,jupussin
      Attached Files
      ****************************************
      Juha Pussinen
      Kimaratie 10 F 21
      01680 Vantaa
      Finland
      Mobile Phone:+358 40 5125 497
      China Mobile: +86 135 64205 740
      Work email:[email protected]
      Free Email:[email protected]
      Homepage:http://www.happygolf.fi

      ****************************************

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #33
        Originally posted by jupussin
        Kiitoksia ohjeesta . Tein tossa yhden metallimiehen kanssa oman version ulosvetäjästä.Ohessa kuva. Toimii kuin junan vessa kun vaihtaa puslat E36.

        Kiitos vielä kerran ohjeesta.

        Tv,jupussin
        Olisiko kenelläkään oikeita mittoja kuvankaltaiselle E23/E24/E28:n "puslanvaihtotyökalulle"? Niissähän pusla on sama.

        Hätäisesti mittasin uuden E23:n puslan halkaisijan sen "juuresta" ja tulos oli n. 70mm. E30:n mitat on liian pienet (eli pusla on pienempi), E32/E34:n mitat liian suuret (eli pusla on suurempi). Ja siitä pystyi helpohkosti asian päättelemään, kun E30:n ja E34:n työkalujen mitata oli tiedossa.

        Tästä "stickystä" saa kyllä mainiosti selville kuinka homma hoidetaan (tosin se oli tiedossa jo muutenkin), mutta työkalumittoja E23/E24/E28:iin en löytänyt. Toki ne täällä saattoi olla, eipä vain tarttunut silmään.

        Timo

        Comment

        • stibe
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 294
          • Helsinki

          #34
          Kukaan vois lainaa tommost työkaluu täst pk-seudun holleilt?
          Kumit katuun, ei kyrvän päälle.

          bmw e28 520 tbo (ikuisuusprojekti)
          ex- bmw e30 323 2.7i

          Comment

          • jupussin
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 62
            • Vantaa

            #35
            Ohjeet edellisellä sivulla.

            Originally posted by tihuovin
            Olisiko kenelläkään oikeita mittoja kuvankaltaiselle E23/E24/E28:n "puslanvaihtotyökalulle"? Niissähän pusla on sama.

            Hätäisesti mittasin uuden E23:n puslan halkaisijan sen "juuresta" ja tulos oli n. 70mm. E30:n mitat on liian pienet (eli pusla on pienempi), E32/E34:n mitat liian suuret (eli pusla on suurempi). Ja siitä pystyi helpohkosti asian päättelemään, kun E30:n ja E34:n työkalujen mitata oli tiedossa.

            Tästä "stickystä" saa kyllä mainiosti selville kuinka homma hoidetaan (tosin se oli tiedossa jo muutenkin), mutta työkalumittoja E23/E24/E28:iin en löytänyt. Toki ne täällä saattoi olla, eipä vain tarttunut silmään.

            Timo
            Moi Timo,

            Lue edellisivulta toi 09-02-2005, 00:57 kirjoitettu Scitso vastaus.Siellä linkki.

            t.jupussin
            ****************************************
            Juha Pussinen
            Kimaratie 10 F 21
            01680 Vantaa
            Finland
            Mobile Phone:+358 40 5125 497
            China Mobile: +86 135 64205 740
            Work email:[email protected]
            Free Email:[email protected]
            Homepage:http://www.happygolf.fi

            ****************************************

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #36
              Morientes,

              Jees, ton ohjeen löysin ja kampe jo valmistettiinkin, mutta eipä homma onanistu sillä. Sen mukaanhan saa moisen myös E23:een rakennettua, kunhan saisi oikeat mitat.

              Mitat tuossa ohjeessa on E30:en puslaan, E23/E24/E28:n pusla on isompi kuin E30:n, mutta pienempi kuin E32/E34:n. Eli mitat olen löytänyt sekä E30:n puslaan, että E32/E34:n puslaan, mutta en vielä ole törmännyt E23/E24/E28:n puslan mittoihin.

              Pitänee yrittää ryömiä auton alle ja mittailla ne itse. Mutta laiska kun on, ajattelin hyödyntää jo valmiita mittoja.

              E23/E24/E28:n puslan läpimitta on n. 70mm, siitä kai pitänee lähteä liikkeelle.

              Timo

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #37
                Originally posted by bman
                Vaikuttaako noi takakelkan puslat miten paljon jos ne on hiemat kulahtanu/väljähtäny/haperoituna ajan kuluessa niin tuohon nytkähtämiseen kun vaihdetta vaihtaa taikka survaisee kaasun pohjaan vaikkapa kakkosella 20 vauhdista niin tavallaan auto nytkyää hieman sillain edes takaisin ja sama kun kaasun löysää tietyillä nopeuksilla ja vaihteilla niin nytkyää hieman.
                Mulla ainakin rupes kori tärähtämään/jysähtämään kun tinttas kaasun pohjaan kun oli pusla paskana.

                Lähti pois varttissa kun lämmitti kunnolla ja hakkas taltalla siihen puslan kaulaksen väliin ja sitten kun se hieman oli tullut alaspäin niin sai otettua isoilla putkitongeilla kiinni puslaan vaakasuuntaan ja kiersi ja nytkytti niin hienosti lähti.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Xhawk
                  OBTCF Member
                  • Jul 2004
                  • 2326
                  • Kierrosalueella (hki)

                  #38
                  Kysytääs nyt täältä niin ei tarvii uutta threadia tehdä.

                  Eli mulla kolisee auton perässä joku juttu. Kolinaa esiintyy varsinkin kun joku istuu takana, ajaa pomppuihin tai kaarteeseen. Ensin epäilin että se olisi pakoputki mutta se ei ota mihinkään kiinni.

                  Oikean puoleinen takakelkan pusla on löysällä. Eli kun sitä kelkkaa painaa niin se nousee ylöspäin. Toisella puolella ei sitä tapahdu. Eli siinä ilmeisesti vika.

                  Sen verran vielä vaihdosta että jos vaihtaa toisen niin kannattaako toinenkin vaihtaa kerralla ja onko niissä Powerflexeissä jotain eroa normaaleihin. Eli kannattaisiko ostaa vain yksi normaali vai 2 Powerflexiä?

                  Näihin kaikkiin kysymyksiin kun saisi vastauksen niin olisin kiitollinen.

                  PS. Jos jollain on ylimääräiset Powerflexit niin saa tarjota
                  "Position One, Position One"
                  Punainen miesten voimisteluauto

                  BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #39
                    Ei se ainakaan huonone jos vain toisen vaihtaa jos toinen näyttää ehjältä. Itse vaihdoin vain toisen kun toinen puoli ei ääntänyt.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Xhawk
                      OBTCF Member
                      • Jul 2004
                      • 2326
                      • Kierrosalueella (hki)

                      #40
                      Joo, ei menny puslanasennus ihan putkeen.

                      Ensinnäkin puslan ulos vetäminen oli yhtä tuskaa. Lopulta hitsattiin palikka puslan alle kiinni ja paukutettiin se irti.

                      Toiseksi uusi pusla ei mennyt kokonaan sisään vaikka kuinka paukutettiin. Sitten kokeiltiin vain painaa sitä puslaa sinne holkkiin kiertämällä ruuvia kiinni. Piti vähän lisää vartta saada että tuli tarpeeks vääntöä peliin. Tais tulla liikaa voimaa lopulta kun sisempi metalli palkki meni ihan palasiksi sinne sisälle. Rasvaa oli vaikka muille antaa puslassa mutta ku ei painunu niin ei painunu.

                      No huomenna Putkolaan auto. Saavat siellä laittaa. Vaan on se kumma että oikea autonasentaja (siis en minä) ei osaa yhtä puslaa vaihtaa.
                      "Position One, Position One"
                      Punainen miesten voimisteluauto

                      BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #41
                        Siinä paikallelaitossa vois yrittää tehdä jonki oman "prässin" eli

                        1) paksu vetoliina takakelkan ja pullotunkin ympäri.
                        2) Paksu lattarauta pullotunkin ja puslan väliin ja ei kun kiskomaan pullotunkin kahvasta.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Keitzi
                          Newbiemmer
                          • May 2005
                          • 11

                          #42
                          paljonkos tälläsestä operaatiosta noin suunnillee kannattaa maksaa ku olis homma edessä e36 coupeseen.

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #43
                            Jos tuntiveloitus on 50 e niin 100 euroa kannattaa maksaa kahden puslan laitosta. Me saatiin yksi vaihdettua tuntiin hyvillä vehkeillä ja nosturilla ilman aikaisempaa kokemusta.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Keitzi
                              Newbiemmer
                              • May 2005
                              • 11

                              #44
                              juu, no ei ihan mahoton ees ahtaajan budjettiin

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                #45
                                juu mut tarkoirin, että 100 euroa kannattaa maksaa, mutta luulen että niin halvalla ei välttämättä selviä.
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎