Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xhawk
    OBTCF Member
    • Jul 2004
    • 2326
    • Kierrosalueella (hki)

    #46
    Minä käytin merkkikorjaamolla vaihdattamassa vain oikeanpuoleisen puslan ja se maksoi 145 €. 2 tuntia työtä ja pusla.

    BMW - Elämä on
    "Position One, Position One"
    Punainen miesten voimisteluauto

    BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

    Comment

    • sqxo
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 902
      • no man's land

      #47
      Kunnolla paskana olevat puslat on kuulemma paljon vaikeampi irrottaa ja sen takia voi mennä kauemmin siihen hommaan, siispä kannattaa varautua maksamaan 3-5 työtunnista korjaamolle (5*50 € = 250 € +osat / merkkiliike 5*85 € = 425 € + osat). Niin ei tule sitten pettymyksiä kun käyttää liikkeessä!

      Itsekin aioin ensin käyttää e28:a merkkiliikkeessä, mutta päädyin vaihtamaan puslat kaverin kanssa, koska liikkeen arvio oli että menee jotain 3-8 tuntia. Mukana laskelmissa tais kyllä olla perän ja korin välinen vaimenninkin, jonka vaihtoon meni ilman aiempaa kokemusta itseltä n. 30min rauhalliseen tahtiin tehtynä.

      Comment

      • erkki
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 352
        • Pori

        #48
        Pitäis e34:seen puslat vaihtaa, löytyiskö keltään ulosvetäjän mittoja jos väsäis sen etukäteen tai voisko joku Porin alueelta lainata ulos vetäjää?

        Comment

        • E34-Tourer
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 60
          • Porvoo

          #49
          Tänne (pks/itä-uusimaa) kelpais kans E34 puslatyökalun skemat, tahi työkalu lainaan.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #50
            Originally posted by E34-Tourer
            Tänne (pks/itä-uusimaa) kelpais kans E34 puslatyökalun skemat, tahi työkalu lainaan.
            Löytyis yhdet piirrustukset, laitappa privaa jos tarviit.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • E34-Tourer
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 60
              • Porvoo

              #51
              Täytyy tsekkaa Tapiolan Essolta hinta ja miettii alkaako itte puuhaan.

              Comment

              • Jeremias_touring
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 170
                • Kuopio

                #52
                Oisko kellään Kuopiossa lainata Tee-Se-Itse ulosvetäjää vaikka mäyristä vastaan?
                RWD on pop

                Comment

                • pete-
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 389
                  • Helsinki

                  #53
                  missäs pajalla täällä pk seudulla kannattais käydä vaihdattamassa puslat
                  e30:seen mahdollisimman halvalla.
                  Alppilassa sanoivat että menee koko päivä ja tuntiveloitus 68e.
                  en oikein lämmennyt.
                  F31 330d -13
                  ex:
                  F31 320d -13
                  E91 320d -08
                  E39 528i -96
                  E34 535i -90
                  E34 535i -89
                  E36 325i -91
                  E30 316i -89

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #54
                    Toi on kyllä aika syvältä, että väitetään hommaan menevän koko päivä(8x68 e = n. 500 e ) per 2 isoa puslaa. Paikassa jossa on kaikki nosturit ja muut vehkeet...

                    2 h/pusla on ihan max(jos on nosturi, pillit ym.), tai sitte on jossain muussakin vikaa kuin autossa.

                    Ne pajat taitaa vain luottaa siihen, että ihmiset tuo autojaan huoltoon koska nuo alustahommat on vittumaisia tehdä itse.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Jeremias_touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 170
                      • Kuopio

                      #55
                      No Niin Siinä Sitten Kävi Että;

                      Tänään vaihoin siis E30:kymppiin toisen puslan, hitsailin siinä sellasen ulosvetäjän aluks - pitää laittaa siitä kuva joskus kun on vähän erilainen kun tuo mistä on piirustukset -

                      NooooooooOOOOOOO:

                      Pusla irtoo ihan oK, ja takaslaitto onnistuu makeesti käyttäen Wurthin synteettistä vaseliinia (saa spRäy-purkissa) eikä vahingoita kumiosia,

                      Mut sitten huomaankin että, MITÄS VITTUA, eihän tämä puslan iso mutteri mee ees puoliakaan sitä mitä se irtiottaessa oli: tarkastellaan sitä pitkän pultin yläpäätä mikä on korissa kiinni ja huomataan että NAPS, sinnehän on murtunut vanhan puslan yläpää kiinni ja LUJAA, sitä ei voitu poistaa VITTU mitenkään kun auto oli nostettu hallitunkilla ja pukkien varassa. Jos ois ollu nosturi niin ois tipauttanu koko taka-akseliston alas ja vaihtanu puslat molemmille puolille, helposti.

                      On nämä ihan perseestä lattialla nujuta nämä hommat, kohta lähetäänkin kaljan--ostoon, 8 muovikassillista löyty tyhjiä pulloja taas tallilta
                      RWD on pop

                      Comment

                      • pete-
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 389
                        • Helsinki

                        #56
                        jos joku halukas haluaa niin saa vaihtaa minulle e30:seen
                        kyseiset puslat.. tietysti korvausta vastaan!
                        F31 330d -13
                        ex:
                        F31 320d -13
                        E91 320d -08
                        E39 528i -96
                        E34 535i -90
                        E34 535i -89
                        E36 325i -91
                        E30 316i -89

                        Comment

                        • omppuomppu
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 43
                          • sipoo

                          #57
                          ...poistettu turha viesti, kun homma hoidossa.
                          Last edited by omppuomppu; 07-12-2005, 08:38.

                          Comment

                          • keeke
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2002
                            • 674
                            • https://t.me/pump_upp

                            #58
                            vaihdoin ne isommat puslat takana viime kesänä.....aikaa meni ensikertalaisell 1H/puoli.....yks hyvä työkalu mun mielest tohon hommaat on tavallinen ulosvetäjä.....sillä saa vanhan puslan puristettuu ulos....ja jos viel laittaa metallipalasta tollasen 10 cm*5 cm palan johon porautaa 5 mm reikä nii voi käytääulosvetäjää myös uuden puslan asennuksess.....pistät vaan sen palan puslan päälle ja sitt ulosvetäjän kierretappi tohon reikään ja ruuvat.....ja pusla menee helposti paikolleen.....jos nyt joku tajus tost mitäänvoisin napata kuvan osist...
                            https://t.me/pump_upp

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              #59
                              Originally posted by erik_avellan
                              vaihdoin ne isommat puslat takana viime kesänä.....aikaa meni ensikertalaisell 1H/puoli.....yks hyvä työkalu mun mielest tohon hommaat on tavallinen ulosvetäjä.....sillä saa vanhan puslan puristettuu ulos....ja jos viel laittaa metallipalasta tollasen 10 cm*5 cm palan johon porautaa 5 mm reikä nii voi käytääulosvetäjää myös uuden puslan asennuksess.....pistät vaan sen palan puslan päälle ja sitt ulosvetäjän kierretappi tohon reikään ja ruuvat.....ja pusla menee helposti paikolleen.....jos nyt joku tajus tost mitäänvoisin napata kuvan osist...
                              En tajunnu en Kaverin kaa pitäs noi puslat sunnuntaina vaihtaa (katsastuksesta hylsy), tänää nostettii auto ja irroteltii noit osia. Kaveri meinas et tiputetaa perä ja koko akselisto alas ni ois helpompi vaihtaa. Mut tostahan joutuu ottaa pakoputken ja KAIKKI muut kamat pois, ni on vähän jääny mietityttää että kannattaako.... Vaikuttais siltä että porukat on saanu ihan helposti vaihettua nuo puslat muutenkin.
                              Mut miten saa ton toimii tavallisella ulosvetäjällä, vai saako, ku en em. selitystä ymmärtänyt
                              Tietysti jos jollain pk-seudulta ois tollasta työkalua (E30) lainata vaikkapa 10€ korvausta vastaan, ni ilmotelkaa privaan, tuun hakemaan
                              Last edited by Supra^; 09-12-2015, 21:58.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                #60
                                Originally posted by Supra^
                                En tajunnu en Kaverin kaa pitäs noi puslat sunnuntaina vaihtaa (katsastuksesta hylsy), tänää nostettii auto ja irroteltii noit osia. Kaveri meinas et tiputetaa perä ja koko akselisto alas ni ois helpompi vaihtaa. Mut tostahan joutuu ottaa pakoputken ja KAIKKI muut kamat pois, ni on vähän jääny mietityttää että kannattaako.... Vaikuttais siltä että porukat on saanu ihan helposti vaihettua nuo puslat muutenkin.
                                Mut miten saa ton toimii tavallisella ulosvetäjällä, vai saako, ku en em. selitystä ymmärtänyt
                                Tietysti jos jollain pk-seudulta ois tollasta työkalua (E30) lainata vaikkapa 10€ korvausta vastaan, ni ilmotelkaa privaan/soittakaa 0407361268, tuun hakemaan
                                saahan ne nätisti vaihettua normaalilla ulos vetäjällä... ilman koko kelkan irroitusta... mulla olis kuviakin ku vaihetin itselle vasta ku vain joku sanois että miten ne saa lisättyä tänne (tietokone ei vahvin lajini ) uuden saa paikoilleen ihan tunkilla...
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎