E34 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Roito
    replied
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Kiitti. Jos vielä tiedät mistä noita saa?
    Suomesta jos haluat niin fixus liikkeistä ainakin pystyy klokkerholmia tilaamaan.

    tai jos esim saksasta niin vaikka profiteileltä->

    Vasen

    Oikea

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by Roito View Post
    Tulee tuo helmakotelon ulkosyrjä noissa, suoraa uutta tollasta vaan ei kannata alkaa metritavarasta leipomaan.
    Kiitti. Jos vielä tiedät mistä noita saa?

    Leave a comment:


  • Roito
    replied
    Tulee tuo helmakotelon ulkosyrjä noissa, suoraa uutta tollasta vaan ei kannata alkaa metritavarasta leipomaan.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Saako tuota liitteenä olevan kuvan auki rälläköityä palkkia tilattua jostakin varaosana? Jos saa, mistä ja millä hinnalla? Vastaako esim tämä Alvadin osa tuota? Molemmat ovat ihan mätiä enkä jaksaisi ruveta niitä enää fiksailemaan...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Kyllävain, eli apurungon ja korin väliset puslat (etummaiset) on uusittu.

    Elikkä 4kpl alatukivarsien puslia on ilmeisesti vielä vaihtamatta, nämä syyniin.
    Väljät alatukivarren puslat sallivat renkaille edestakaisen liikkeen kiihdytettäessä/jarrutettaessa, ja pyöränkulmat voi muuttua myös joustossa ei halutulla tavalla.

    Tämävoi aiheuttaa tärinää ja rengaslähtöistä vollotusta.

    Ja sitten on tietysti se worst-case skenaario, perästä krymppi pettänyt ja sallii pinjonille pitkittäisliikettä. En pidä todennäköisenä, mutta onhan näin vanhoissa kaikki mahdollista.
    Last edited by Klasu-; 01-10-2016, 18:20.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Hmm. Muistelen, että neljä kappaletta puslia meni remontissa. Mutta enempi tuo runkoon kiinnittävät puslat kuulostavat tutulta. Pitääpä huomenna pöyhiä kuittipinoa oikein kunnolla.
    Muistin väärin. Kuitti löytyi ja sen ja oman ymmärryksen mukaan vain kaksi puslaa on vaihdettu, samalla tehtiin kardaanin limpun vaihto:

    Työt:
    Kelkan isojen puslien uusinta
    Taka-aks. pikku pallonivelten uusinta
    Rättinivelen uusinta

    Osat:
    6033K KIINNIKE BMW 1 kpl
    26111229065 RÄTTINIVEL 1 kpl
    33321125665 LÄNKARM 2 kpl
    802-2541 TAKAPALKIN KUMITYYNY BMW E32,E34 2 kpl

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by Klasu- View Post
    Onko siis kaikki apurungon puslat takaa uusittu?

    Apurungon puslilla usein tarkoitetaan apurungon koriin kiinnittäviä puslia, ei tukivarret apurunkoon kiinnittäviä.
    Hmm. Muistelen, että neljä kappaletta puslia meni remontissa. Mutta enempi tuo runkoon kiinnittävät puslat kuulostavat tutulta. Pitääpä huomenna pöyhiä kuittipinoa oikein kunnolla.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Onko siis kaikki apurungon puslat takaa uusittu?

    Apurungon puslilla usein tarkoitetaan apurungon koriin kiinnittäviä puslia, ei tukivarret apurunkoon kiinnittäviä.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by Klasu- View Post
    Kardaanin tasapainottanut yritys lie osannut asiansa, mutta onko asentaja laittanut oätkät sitten oikeille kohdilleen, on toinen juttu.

    Kun mainitsit, että kiinni päivästä/ onko autoa tunkattu, tulee väkisin mieleen juurikin nuo tukivarsien puslat takana. Perä ilmaan, takafillarit pois ja visuaalinen tarkastus, onko kiinnityspultit edes silmämääräisesti keskellä puslan poteroa tukivarressa.
    Kardaanin asennusta olen itsekin miettinyt. Tuo puslaremppa on viimeisin tehty asia ja se ei muuttanut tutina-asioita. Sillä saatiin auto kulkemaan suoraan. Eihän noita kiinnityspultteja avata, kun kardaani irrotetaan vaan vain puslien vaihdossa?

    Pitää joka tapauksessa opiskella missä/miltä nuo kiinnityspultit näyttävät, niin voi hoitaa sitten renkaanvaihdon kanssa ainakin katsomisen.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Kardaanin tasapainottanut yritys lie osannut asiansa, mutta onko asentaja laittanut oätkät sitten oikeille kohdilleen, on toinen juttu.

    Kun mainitsit, että kiinni päivästä/ onko autoa tunkattu, tulee väkisin mieleen juurikin nuo tukivarsien puslat takana. Perä ilmaan, takafillarit pois ja visuaalinen tarkastus, onko kiinnityspultit edes silmämääräisesti keskellä puslan poteroa tukivarressa.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by Klasu- View Post
    Onko kardaanin tukilaakeri ja kumilimppu tarkastettu?

    Onko kumilimppu oikein asennettu, ts. Reunoilla olevat pienet nuolet osoittavat vaihteiston/kardaanin laippojen käpäliä?

    Vetoakselien suojakumit ehjät?

    Perähän tuossa on kaiketi typ 210, eli iso malli? On tosi luja kapine, omassa ei yli 360 tkm mittarilukeman(kuka tietää miten paljon enemmän ajettu?)kohdalla ollut mitään kulumaa näkyvissä kun käytin kannen irti.

    Ootko vaihtanut peräölkyt, lähinnä kiinnostaa, tuliko paljonkin metallia vanhojen mukana?

    Onko takarenkaat kuluneet tasaisesti? Laitoin takakelkan remontin yhteydessä säädettävät epäkeskopuslat, ja kun säädettiin takaa kulmat, voimistui rengasääni takana juurikin noissa nopeuksissa viallisen perän kaltaiseksi jollotukseksi.

    Kulmat muuttuu orkkisjärjestelyllä kun takatukivarsien puslat kulahtaa.
    Tukilaakeri vaihdettiin sen alettua vinkumaan melkein heti, kun olin ostanut sen eli 2011. Vanhaan laakeriin oli laitettu sen ja korin väliin bitumi- tai joku muu patentti, joka oli sittemmin valunut laakeriin asti. Vinkuminen lakkasi, mutta siitä ne tutinat alkoivatkin. Uutta pehmikettä ei väliin laitettu.

    En ole itse tuolle mitään tehnyt, vaan kaikki on tehty pajalla, joten en ole kaikista asennuksen yksityiskohdista aivan selvillä. Ei ole oikein paikkaa, uskoa eikä työkalujakaan tuon tekemiseen. Tuossahan kardaani on putkiston päällä piilossa, joten en pääse katsomaankaan mm. tuota kumilimppua.

    Laakerin vaihdon jälkeen tuolle on tehty seuraavaa:
    - kardaani otettu pois, toimitettu voimansiirtoon erikoistuneelle pajalle, jossa tasapainotettu ja vaihdettu jompi kumpi nivel (pitäisi tutkia kuitteja, jos tallella, veikkaan ristikkoa).
    - limppu vaihdettu
    - tämän jälkeen muista syistä on vaihdettu takakelkan puslat
    - kulmat on säädetty kaikkien em. remonttien jälkeen
    - peräöljyt olen vaihtanut itse kerran ja toisen kerran pajalla. Oli ihan puhtaan näköistä. Perä on tosiaan se iso perä (typ210).

    Muuta:
    - ei eroa kesä- ja talvirenkaiden välillä. Molemmat ovat 15" orkkisvanteilla ensiasennuskokoa.
    - Ei merkkejä epätasaisesta kulumisesta. Molemmat setit ovat tietty kohtalaisen uusia eikä ole sattuneesta syystä viitsinyt ajella pitkää reissua.
    - Se ääni peräpäästä on enemmänkin sellaista korkeaa siistiä vihellystä, ei renkaiden rallatusta. Ääni voimistuu, kun on veto päällä.
    - Vetoakselien suojakumeista en muista varmaa, mutta ainakin edellisessä renkaanvaihdossa ne näyttivät olevan ehjät ja pari viikkoa sitten katsastuksessa kehuttiin autoa poikkeuksellisen hyväkuntoiseksi (???). Pitää tarkastaa nuo, kun tulee kitkarenkaiden alle laitto eteen.

    Oikeastaan mikään korjaus tuon alussa tehdyn tukilaakerin vaihdon jälkeen ei ole vaikuttanut juuri mitenkään. Tuntuu, että on enemmänkin päivästä kiinni, kuinka paljon ravistaa. Joskus kun auto on ollut pukeilla eli pyörät ovat roikkuneet vapaina, on sen jälkeen tutinat tilapäisesti hävinneet tai vähentyneet. Tutina kiihdytettäessä noin 30 Km/h kohdalla tuli jonkun noiden välissä tehtyjen remppojen jälkeen. Onkohan auto kiero vai eikö kardaania osineen ole saatu oikein asennettua...

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Onko kardaanin tukilaakeri ja kumilimppu tarkastettu?

    Onko kumilimppu oikein asennettu, ts. Reunoilla olevat pienet nuolet osoittavat vaihteiston/kardaanin laippojen käpäliä?

    Vetoakselien suojakumit ehjät?

    Perähän tuossa on kaiketi typ 210, eli iso malli? On tosi luja kapine, omassa ei yli 360 tkm mittarilukeman(kuka tietää miten paljon enemmän ajettu?)kohdalla ollut mitään kulumaa näkyvissä kun käytin kannen irti.

    Ootko vaihtanut peräölkyt, lähinnä kiinnostaa, tuliko paljonkin metallia vanhojen mukana?

    Onko takarenkaat kuluneet tasaisesti? Laitoin takakelkan remontin yhteydessä säädettävät epäkeskopuslat, ja kun säädettiin takaa kulmat, voimistui rengasääni takana juurikin noissa nopeuksissa viallisen perän kaltaiseksi jollotukseksi.

    Kulmat muuttuu orkkisjärjestelyllä kun takatukivarsien puslat kulahtaa.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Sekoileva mittaristo ja viheltävä perä

    Olisi pari kysymystä alkavan korjausmaratonin alla.

    Mittaristossa ja nyt CC:ssäkin on pari vaivaa. Mittarin analogipuoli toimii moitteetta varoitusvaloineen. Sen sijaan kaikki ledinäytöt eli matkamittarit, CC (keskikonsolin CC-näyttö toimii), huoltovalot ym. sekoilevat, kun autolla on ajettu jonkin aikaa tai kun on tarpeeksi lämmintä. Ensin ne alkavat räpsähdellä ja pyöriä kuin hedelmäpeli, lopuksi kaikki tekstit häviää ja näkyy vain himmeää värinää ledimatriisissa. Tätä on jatkunut muuttumattomana pari vuotta. En ole vielä lähtenyt konkkia koemielessä vaihtamaan, kun perusmittaristo toimii ja jo kerran kokeilin, ettei mahdu pois ilman ratin (ja bägin) irroitusta. Sitten vielä yksi kosmeettisen oloinen vika, joka on ollut alusta asti (2010 ->), eli vaihenäytössä on aina käynnistäessä S eikä A, vaikka ajo-ohjelma on oikeasti A. Lämpimänä lähtiessä saattaa joskus näyttää sitä A:ta.

    Mutta: onko tämä selvä konkkavika vai ledinäytön tapauksessa jotain muuta?

    Uutena vaivana on CC:n sekoilu ja tämä ei ainakaan näytä liittyvän tuohon edelliseen. Auton erityisesti kun sammuttaa, mutta joskus lähdettäessä syttyy teksti "check control", mutta mitään vikaa se ei raportoi. Saattaa sanoa vain saksaksi, että käyttöohjekirja tms. Saattaa hävitä saman tien tai jäädä päälle. Onko tähän kaiken nähneillä E34-miehillä (ja naisilla) joku vakiovaiva tiedossa vai pitäisikö hoitaa vikakoodit luettavaksi?

    Kokonaan toinen murheenkryyni on tuo kardaanitutina ja alkanut perän vihellys, josta saisi oman postauksensa. Tutinaa kiihdytyksessä ja 70-90 Km/h -tasanopeudessa on koitettu hoitaa vailla menestystä. Varsinainen kysymys on kuitenkin, voiko tuollainen pitkään jatkuva tutina särkeä perän? Takapäästä nimittäin on alkanut kuulua korkea vinkuna ensin 110 Km/h-vauhdissa ja nyt jo vähän alle satasessa. Kiihdyttäessa se voimistuu vedon mukaan ja alkaa kai vähän aikaisemminkin. Perässä on lukkoyksikkö.

    Leave a comment:


  • jani73
    replied
    Originally posted by bimmer90 View Post
    Osaisko joku antaa neuvoja mitä seuraavaks. Eli e34 purki mystisesti virtaa. Sulake kerrallaan irti ja yhen sulakkeen kohalla huomasin että nyt loppu virrankulutus, sulakkeen takaa löyty ainakin kattoluukku,lasinpyyhkimet, sähkölasit ja keskuslukitus. Että mitähän seuraavaksi..
    En nyt osaa tähän mitään viisasta vinkkiä antaa, mutta takapenkin alla olevan mustan boksin sisällä on kaksi VHS-kasetin kokoista boksia. Toisessa on ohjaus ja toisessa lähinnä releitä. Ne ohjaavat juuri noita kuvailemiasi toimintoja.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by Klasu- View Post
    Ei tarvitse, eikä huudakaan, eli autosi on nyt tyytyväinen :

    Vaikuttaako tärinään kiihdytätkö, moottorijarrutatko vai ajat tasanopeutta? Vaikuttaako kytkimen painaminen pohjaan?
    Pahiten tärisee moottorijarrutuksissa ja tasakaasulla kaupunkiajossa. Maantienopeuksissa ei tärise lainkaan. En ole kytkimen vaikutusta huomannut, kun ei sitä ko. tilanteissa yleensä painella.

    Originally posted by -Markus- View Post
    No tämä nyt viittaa vahvasti, että niissä kesärenkaissa on jotain ongelmaa. E20 tarkoittaa varmaankin että ET luku on 20.
    Kiitti tiedosta. Bemmin orkkisvanteet kuitenkin ovat. Niin tosiaan ja aika uudet ovat nuo renkaat, keväällä 2015 liikkeestä ostettu.
    Last edited by Kv1984; 29-09-2016, 13:33.

    Leave a comment:

Working...
X