Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    Originally posted by TsTPioneeri View Post
    Vaihteisto 6 Vaihteinen M5 3,8l

    Moottori 540 V8 M60B40

    Kardaani Driveshaft assy manual transmission M5 3,8 year 9/94- joissa 6-vaihteinen vaihteisto

    Tasauspyörästö Final drive M5 3,6 all models M5 3,8 year -6/94 Gearing 3,91 With differential.

    Vetonivel Sopii malleihin: E34. 540I with manual transmission

    Onko tälläinen toteutus kelpoinen BMW 525i E34seen? vuosmallia 1991.
    M5:n askissa on erilainen kytkinkoppa kuin V8-malleissa, jonka lisäksi se on tuplasti kalliimpi ja vähintään triplasti harvinaisempi kuin V8-koneisten omat 6v. manuaalit... 3,91 on vääntökoneeseen ihan sairaasti liian tiheä ellet välttämättä tahdo autosi kuluttavan mahdollisimman paljon, mm. huomattavasti yleisemmät 3.15, 3.45 tai 3.65 -välitteiset 210-tyypin perät ovat paljon halvempi ja parempi vaihtoehto, sekä yhä vakiota tiheämpiä. Lisäksi 210-peräisissä on erilaiset takanavat, joten tukivarret/navat menee myös vaihtoon jos meinaat noita 540:n vakiovetareita käyttää.

    Pakosarja on hintaansa nähden ylivoimaisesti paskin viritys mitä voit tuohon moottoriin tehdä.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • TsTPioneeri
      Bimmer Fanatic
      • May 2011
      • 258
      • Muurame

      Originally posted by r.w. View Post
      M5:n askissa on erilainen kytkinkoppa kuin V8-malleissa, jonka lisäksi se on tuplasti kalliimpi ja vähintään triplasti harvinaisempi kuin V8-koneisten omat 6v. manuaalit... 3,91 on vääntökoneeseen ihan sairaasti liian tiheä ellet välttämättä tahdo autosi kuluttavan mahdollisimman paljon, mm. huomattavasti yleisemmät 3.15, 3.45 tai 3.65 -välitteiset 210-tyypin perät ovat paljon halvempi ja parempi vaihtoehto, sekä yhä vakiota tiheämpiä. Lisäksi 210-peräisissä on erilaiset takanavat, joten tukivarret/navat menee myös vaihtoon jos meinaat noita 540:n vakiovetareita käyttää.

      Pakosarja on hintaansa nähden ylivoimaisesti paskin viritys mitä voit tuohon moottoriin tehdä.
      Eli Kannattaa rakentaa alusta loppuun M60B40n osilla. Onko se millanen perä 540ssä ja onko se lukollinen? Ja tuo yleensä pakoputkistot 540seen tuntuvat olevan kiven alla edes alkuperäisiä tunnu mistään löytyvän edes niitä vakiopakosarjoja onko sellasta sivustoa mistä näitä 540sen laatikkoja,kardaaneja periä,vetareita ja putkistoja saisi alkuperäisosat kelpaa hyvin kuhan perä ois lukollinen.
      Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

      Bmw 525i E34 91'
      Bmw 540i E34 93'
      Bmw 335i E30 83'

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9042
        • Iisalmi

        Originally posted by Eetu View Post
        Entäs reaktiotankojen vaihto? Ei ilmeisestikkään pahahomma ole.
        Ei. Toki tarvitset jonkin sortin pallonivelen irroitustyökalun. Esim. tämännäköisellä olen saanut vaihdettua:

        E39 ja E91

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          Originally posted by Harri G View Post
          Ei. Toki tarvitset jonkin sortin pallonivelen irroitustyökalun. Esim. tämännäköisellä olen saanut vaihdettua:

          Tuon näköinen soveltuu lähinnä raidetangon pään irroitukseen, pituus ei riitä reaktiotangolle jos mitään muuta ei irroiteta.

          Jos ei ole todella sopivaa työkalua, reaktiotangon vaihto on helpoin näin:

          Tolpan alapäästä avataan kolme pulttia jotta mahtuu (saa navan pois edestä) lyöntihaarukalla irroittamaan reaktiotangon pallonivelen. Voi toki käyttää tuollaista irroitintakin, jos sopivan omistaa, mielestäni kuitenkin turhaa koska niveltä ei tarvitse sääliä. Ja alatukivarren vaihdossahan nuo pultit on pakkokin avata.

          Itse olen vaihtanut pelkän reaktiotangon puslan irroittamalla alatukivarren etupalkista, reaktiotangon apurungosta, raidetangon pään ja nuo mainitut kolme pulttia tolpasta. Ei tarvitse ihmetellä lujasti kiinni olevia palloniveliä.

          Kannattaa varata pari pätkää kierretankoa eli muuta kannatonta pulttia (olikohan se 12 * 1.5), jotka kierretään kasausvaiheessa tolpan reikiin. Niitä pitkin on helppo nostaa alatukivarresta tunkilla alakappale takaisin paikalleen.



          Tuosta näkee, tosin tuossa ei näytä olevan numeroa tolpan alatuennan palikalle.

          Nämä eivät sitten ole ainoat oikeat ohjeet, olen vain todennut että näin tehden on helpointa, varsinkin kun yksin tekee eikä autoa saa kunnolla ylös (ei nosturia).
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1822
            • N/A

            Neiti vinkuu "nebellich vorn." aina startissa, ja hyvästä syystä, sillä toistaiseksi autosta puuttuu etusumarit kokonaan. Niitä odotellessa, mikäs olisi kätevin tapa päästä tästä valituksesta eroon?

            a) Saisiko autolle jotenkin kerrottua, ettei sumuvaloja enää ole, joten turha valittaa?

            b) Tai voisiko neitokaista huijata luulemaan että ne sumarit nyt kuitenkin on siellä keulilla? Johtojen oikosulkeminen ei taida olla hyvä idea, pitäisikö juottaa johtojen päiden välille sopiva vastus?

            Onko joku keksinyt hyvä ratkaisun? Olisi nimittäin kiva saada tuokin gongi pois, kun ei muitakaan valituksia enää ole...

            Neitohan on siis E34 M5 3.6 '90
            Nyt:
            BMW 530e (g30)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • Purtsi123
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1011
              • Kuopio

              Tjaa, en minä tarvinnu mitään erikoisia työkaluja tai joutunu purkamaan/avaamaan muuta kun pallonivel puolen mutterin ja pusla puolen pultin..:think
              E61 525xda -08

              Comment

              • M-Lead
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 1500
                • Oulu

                Originally posted by TsTPioneeri View Post
                Eli Kannattaa rakentaa alusta loppuun M60B40n osilla. Onko se millanen perä 540ssä ja onko se lukollinen? Ja tuo yleensä pakoputkistot 540seen tuntuvat olevan kiven alla edes alkuperäisiä tunnu mistään löytyvän edes niitä vakiopakosarjoja onko sellasta sivustoa mistä näitä 540sen laatikkoja,kardaaneja periä,vetareita ja putkistoja saisi alkuperäisosat kelpaa hyvin kuhan perä ois lukollinen.
                540i:ssä 2.93 murikka ja on yleensä avoin. On saannu lukkoakin, mutta on harvinainen ja vielä harvinaisempi jos löytyy myynnissä. Samaa 540i:n lukkoyksikköä on kuitenkin käytetty E34 535i:ssä ja E28/E24 M30- ja S38-koneisissa, joten rakentamalla saa lukkoperän. Selviää kun tutkii ETK:ta.

                Purkaamoilta, nettivaraosasta ja foorumin myydään osiota selailemalla saattaa löytyä. Vaihtoehtona hommata kokonainen auto ja purkaa.

                Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                Comment

                • Csnen
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2010
                  • 32
                  • Lievestuore

                  Mikä ihme tämä on? Löytyi kartturin penkin vierestä. Pitäisikö tuon rullautua takasi vai mitä ihmettä?

                  Älä välitä, vituiks se menee kuitenki!

                  Comment

                  • Kal.ju
                    BTCF Member
                    • Mar 2003
                    • 2881
                    • Akaa / Toijala

                    Turvavyön korkeudensäätövaijeri. Tuo irrallinenosa pitäisi olla penkin takaosassa kiinni.

                    Comment

                    • tommi--fi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 1066
                      • Riihimäki

                      Mistä kohdin keulaa sopii hallitunkilla nostaa että saa nostettua pukeille.

                      Eteen tolpat menossa vaihtoon.
                      Auto tai moottoripyörä Virosta?

                      Comment

                      • baijeri88
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 958
                        • Mikkeli

                        Originally posted by tommi--fi View Post
                        Mistä kohdin keulaa sopii hallitunkilla nostaa että saa nostettua pukeille.

                        Eteen tolpat menossa vaihtoon.
                        ite en oo keksiny muuta järkevää paikkaa kun vakiotunkin nostokohta :think
                        E36 Cab Atlantisblau
                        E92 325i


                        eX:
                        E39 525i, E36 325i
                        E34 Sedan Alpinweiss II
                        , 316 -87 & 316i -90

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8258
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by tommi--fi View Post
                          Mistä kohdin keulaa sopii hallitunkilla nostaa että saa nostettua pukeille.

                          Eteen tolpat menossa vaihtoon.
                          Originally posted by baijeri88 View Post
                          ite en oo keksiny muuta järkevää paikkaa kun vakiotunkin nostokohta :think
                          vakiopaikoista ei kannata oikeastaan koskaan nostaa, jos eivät ole jo mätiä niin pian ovat

                          jos koko keula tarvii saada ylös niin keskeltä apurunkoa ja jos toiselta puolelta kerrallaan niin kallistuksenvakaajan kiinnityspisteistä tullut ite nosteltua..
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14353
                            • Oulu

                            Originally posted by peto2 View Post
                            vakiopaikoista ei kannata oikeastaan koskaan nostaa, jos eivät ole jo mätiä niin pian ovat
                            Kiinnostas kyllä nähdä semmonen E32/E34 missä nuo ei oo mätiä.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Axum
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 4416
                              • Kuopio

                              Originally posted by baijeri88 View Post
                              ite en oo keksiny muuta järkevää paikkaa kun vakiotunkin nostokohta :think
                              No eihän vakiotunkin nostokohdasta voi hallitunkilla nostella.
                              Mutta nostaa voit runkopalkeista/apurungosta.
                              - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                              - E39 528ia
                              - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                              Puretaan 520ia -97
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                              Comment

                              • tommi--fi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 1066
                                • Riihimäki

                                Originally posted by peto2 View Post
                                vakiopaikoista ei kannata oikeastaan koskaan nostaa, jos eivät ole jo mätiä niin pian ovat

                                jos koko keula tarvii saada ylös niin keskeltä apurunkoa ja jos toiselta puolelta kerrallaan niin kallistuksenvakaajan kiinnityspisteistä tullut ite nosteltua..
                                Koko keula tarkoitus saada ylös. Minnekäs väliin sinne on hyvä pukit laittaa.
                                Itse laittaisin niihin OEM tunkin nostokohtiin. Sopivasti vaan tavaraa pukin ja helman väliin.

                                Otetaan vielä jatkokysymys. Perän varmaankin parhaiten nostaa perämurikan alta. Entäs pukkien sijoitus?

                                EDIT

                                E36 tullut keulasta nostettua apurungosta ja pukit vakio nostokohtiin joissa nostokumit.
                                Auto tai moottoripyörä Virosta?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎