E46 on vielä aika kompakti auto, E39 on jo sitten isohko, siinä ainakin yksi selkeä ero. Kuka mistäkin tykkää, meillä vaimo nimenomaisesti ei halunnut ”laivaa” joten E46 oli luonnollinen valinta. Mulle olisi kyllä kelvannut E39 sedanina oikeinkin hyvin.
Edit. Niin ja kulkee se E46 kuin juna alustan ollessa kunnossa, myös uretaanipuslilla. Tuli hakiessa testattua autobahnilla 200km/h vauhdeissa.
Last edited by Wespa; 03-07-2019, 09:31.
Reason: Muoks
Höpöhöpö. Nyt kun puhutaan bensa koneisista niin automaatti on Zf joka on kyllä luotettava laatikko. Ihan yhtälailla manuaalissa voi tulla kytkin remppaa yms..
Lähtökohtaisesti M54 koneinen oli se sitten manuaali tai automaatti on luotettava ja hyvä kombinaatio. Tietyt tyyppivika paikat kuntoon ja ajella auringonlaskuun
Höpöhöpö. Nyt kun puhutaan bensa koneisista niin automaatti on Zf joka on kyllä luotettava laatikko. Ihan yhtälailla manuaalissa voi tulla kytkin remppaa yms..
Lähtökohtaisesti M54 koneinen oli se sitten manuaali tai automaatti on luotettava ja hyvä kombinaatio. Tietyt tyyppivika paikat kuntoon ja ajella auringonlaskuun
Tarveena olisi käyttöauto/kakkosauto ja vaikeuksia päättää E39 tai E46 välillä. Jospa täältä saisi perustelua puolesta ja vastaan näille yksilöille jotka minun karsinnasta pääsivät jatkoon. Tavoitteena mahdollisimman hyvää,luotettavaa kyytiä ja rahalle vastinetta mitä se sitten kenellekkin tarkoittaa. Mutta tässä kanditaatit ja kiitoksia kaikille jo etukäteen ketkä viitsivät auttaa minua tässä asiassa.
Hyvä auto jos kunnossa. Toki kyseisellä yksilöllä on hintaa siihen malliin että saakin olla hyvässä iskussa. Ei nuo vielä loppuunajettuja ole noilla kilsoilla. 500-600tkm ajettujakin tullu vastaan mitkä edelleen kulkee hyvin eteenpäin.
Kilsoja tullut odotetusti, eli tosi vähän. Mites tuo vaihteisto? Kuuluisiko automaattipuolella tulla kuinka voimakas moottorijarrutus? Nyt tulee sellainen hiuksen hieno ja kulutusmittari menee 3-4L kohdille. Käsin kun laittaa pienempää niin kulutus menee nolliin ja jarrutus ihan selkeää.
Se riippuu vähän siitä millaiset kierrokset sinulla on moottorijarrutuksen alkaessa.
Kilsoja tullut odotetusti, eli tosi vähän. Mites tuo vaihteisto? Kuuluisiko automaattipuolella tulla kuinka voimakas moottorijarrutus? Nyt tulee sellainen hiuksen hieno ja kulutusmittari menee 3-4L kohdille. Käsin kun laittaa pienempää niin kulutus menee nolliin ja jarrutus ihan selkeää.
Sieltähän se laatikko varmistuskin tuli.
Huuhtelemalla vaihto. Ohjaustehostinöljyt olen tottunut vaihtamaan. Ja laittamaan kaikkiin öljyihin RVS. Ei ole kuin hyvää kokemusta ko.aineesta.
Säilytyksenä on lämmin +16, oma talli, kuivaimella, 35% pyynnöllä. Siellä makaa myös käyttis ja kesäharrastepeli.
Kiitos tiedoista. Kovasti olen tätä foorumia selaillut. Itsellä sillä pohjalta käsitys että ZF 5HP19 ois laatikkona. Tarkoitus vaihtaa öljyt ja suodatin. Samoin peräöljyt. Kamux myyjä mainitsi että heillä tehty juuri "isohuolto". Eli tutustun vihkoon/kuitteihin että missä vois olla ekat tarpeet.
Suomen maahantuojan tuoma. Puhui BMW harrastajasta joka vaihtoi uudempaan BMW. Mutta vaikka kuinka luotettava kuva rakentui niin jo edellisen omistajan turinat saattaa olla mitä tahansa. Vin numerolla katsoin että on kylmä paketti. Samoin xenon ja ajonvakautus.
Vaihtaisin heti kaikki suodattimet ja öljyt niin moottoriin kuin voimansiirtoonkin.
Perässä on ns. ikiöljyt, mutta jos ei niihin ole uskoa niin vaihtokustannus on muutaman kympin.
Onko bensakoneisessakin GM:n laatikko? Jos on, niin minä laittaisin myös siitä ikiöljyt vaihtoon ja huuhtelemalla uudet sisään. Omaan autooni olen vaihdattanut automaatin öljyt n. 140 tkm ja 210 tkm kohdalla, nyt on ajettu 260 tkm. Itselläni on 530 da touring jossa kierroksia 100 km/h vauhdissa on 1850 rpm ja turbiini pysyy lukittuneena. Bensakoneisen välityksistä en tiedä.
Jos ei ole cold climate-auto, laittaisin huohotuksen sitä vastaavaksi ja kävisin muutenkin sen puolen läpi.
Minulla oli pari vuotta e39 530i vm. 2002, kilometrejä tuolla tuli noin 60 tkm. Se kävi hienosti ja hiljaisesti ilman rahinoita tai rallatuksia. Moottorityyppi siis muistaakseni M54B30. Öljyä se kyllä vaati sen litran puolitoista kymppitonnilla, mutta se kai on normaalia? 525i ei liene tässä suhteessa erilainen?
Muuta en itse alkuun tekisi, ennen kuin viitteitä muusta tarpeesta on. Alustan tutinoita jos lähdet poistamaan, se on helpointa tehdä "kaikki kerralla" periaatteella, ellei siellä ole jo jotain tuoretta. Muutoin olet jatkuvasti nosturilla laittamassa uutta osaa kuluneen tilalle, kun tutinoiden pääaiheuttaja vain siirtyy paikasta toiseen. Sinuna laittaisin vain OEM-osia alustaan, sillä kaikesta muusta kuuluu kovasti valituksia ettei kestä kuin vuoden / 20 tkm. Lemförder ja Sachs, niillä ei yleensä mene pieleen.
Tutinoista on paljon juttua, mutta: edestä kaikki neljä tukivartta, koiranluut, iskarit ja niiden yläpään laakerit, sekä takaa kaikki neljä tukivartta, koiranluut, ns. narinahelat (pallonivelet ja integral linkit), iskarit ja niiden yläpään laakerit, taka-apurungon puslat. Nuo kaikki on omaani vaihdettu ja tutinat loppuivat. Sinulla kun on nosturi ja taitoa tehdä itse, niin Saksasta tilaamalla kokonaiskustannukset eivät laatuosillakaan karkaa kummoisiksi. Kallistuksenvakaajien tukikumitkin voi katsoa läpi, ovat kuitenkin väljiä...
530i touringista oli alustan osat aika/täysin loppu 180 tkm ajettuna ja tuossa nykyisessä 530 da touringissa hieman aikaisemmin.
Kaupat sovittu jos vastaa puhelimessa väitettyä. BMW 525 iA Touring, 2003, 200tkm. Eka BMW. Ajokokemusta ja kyydissä oloa e39:ssä alle 100km.
Steptronic, tutkat, ajonvakautus ja xenon.
Tietty ovet, luukut ja helmat. Vanos, äänet ja vuodot. Kuinka kahiseva yms. tuo ketjukone saa olla?
Steptronic, mikä on ko.mallin 100km/h lukitus kiekat?
Tutinat. Huoltokirja. Muuta?
Ja jos jollain taustoja yms. niin yksilö on se Porin Kamuxissa myynnissä ollut, hopeinen yksilö.
Hinta on varmaan aika tingattu. Itsellä kakspilari nosturi. Työkalut. Ja auto tulee 2.autoksi, vahvahkolla harrasteauto ajatuksella. Olen ollut autoasentaja koulutukseltani ja päätyönä 90-03, eli korjaukset onnistuu pitkälti omin voimin. Automaatin avaaminen arveluttaisi ja ennen kaikkea hitsattavat ruosteet ei kiinnosta korjata. OBD lukijaa ei ole.
Ja viisaammilta mitä, miten ja järjestyksessä kävisitte auton läpi?
Leave a comment: