Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #31
    E39 on todella hyvä auto ja varmasti tällä hetkellä parasta mitä sillä rahalla saa, mutta toistakymmentä vuotta foorumilla roikkuneena huvittaa 10 vuotta sitten käydyt keskustelut missä e34 oli kuningas ja e39:n laatu surkeaa sen rinnalla. Niin ne vain ajat muuttuu. Nyt käydään samaa keskustelua e39:n ja e6x:n välillä. Nyt muutaman kuukauden e61:n omistaneena voin sanoa, että ehkä e39 oli vähemmän muovisen oloinen sisustaltaan ja nitinöitä on enemmän tuossa e61:ssä... Ainakin vielä kun ei ole ehtinyt niiden kimppuun käymään.

    Moottoreiden ero on kuitenkin valtava näiden välillä vaikka jotkut toisin väittävät. Tehojen vertaaminen suoraan M52B28TU:n ja N52B30 välillä on tietenkin vähän väärin kun iskutilavuuskin on eri, mutta tuo uusi kuluttaa omassa ajossa litran vähemmän satasella ja tehot on eri planeetalta. Mielestäni käytännön ero tuntuu jopa isommalta kuin tuo 60hv. Ehkä matalammalta tasaisesti vääntävän moottorin ja paremmin toimivan automaatin ansiosta. Se onko tämä samanlainen ikiliikkuja kuin M52 ja M54 sarjan koneet niin on sitten eri asia.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3654
      • Raisio

      #32
      vaikka e6x onkin uudempi kuin e39, jotenkin ohjaamo ja varsinkin kojetaulu näyttää halvemmalta ja se on paljon kun ohjaamossa istutaan ajaessa/matkustaessa...
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by markok View Post
        huvittaa 10 vuotta sitten käydyt keskustelut missä e34 oli kuningas ja e39:n laatu surkeaa sen rinnalla.
        Eikös silloin jo keskusteltu siitä kuinka E60 on ruma ja sisustan laatu on surkea verrattuna E39:ään..?
        E39 528iA

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          e39 oli aikanaan maailman paras "perheauto" ja sitä se on joka suhteessa edelleenkin omassa ikäluokassaan.
          E6x saa toki uudemman...myöhemmin valmistetun auton, mutta loppujen lopuksi saadaanko missään suhteessa parempaa, onkin jo toinen juttu.
          e39:n alusta ja ajodynamiikka on vieläkin jotain jota verrataan uusiin autoihin ja kun nyt myös luotettavuus on osoittautunut yodella hyväksi, on vaikea kuvitella mitä parempaa saa e39:iin sijoitetulla pääomalla?

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #35
            Originally posted by Havis View Post
            Vain jos on ruksinut Soft Close lisävarusteen, eikä se silloinkaan jousella kai sentään tapahdu.
            Menee ihan vakiossakin. Ovi auki n.20cm ja päästää irti. Menee kiinni saakka itsestään, saman teki myös uuden focuksen ovi. Pre LCI f10 ovi ei mennyt kiinni itsestään, liekko muuttaneet oven jousta tai sitten oli vaan kuoleentunut.

            Comment

            • Paha Arkkitehti
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 836
              • World

              #36
              Originally posted by Havis View Post
              Kyllä hyväkin pirssi pitäis jo reilusti alta kympin lähtee nykyisin. Mainitsemaasi hintaan pitää olla jo melko ekslusiivisen priima yksilö, tai joku paavin ex-auto tms
              Originally posted by Hemi View Post
              e39 oli aikanaan maailman paras "perheauto" ja sitä se on joka suhteessa edelleenkin omassa ikäluokassaan.
              E6x saa toki uudemman...myöhemmin valmistetun auton, mutta loppujen lopuksi saadaanko missään suhteessa parempaa, onkin jo toinen juttu.
              e39:n alusta ja ajodynamiikka on vieläkin jotain jota verrataan uusiin autoihin ja kun nyt myös luotettavuus on osoittautunut yodella hyväksi, on vaikea kuvitella mitä parempaa saa e39:iin sijoitetulla pääomalla?
              Hyvää keskustelua. Just tota mitä Hemi kirjoitti oon pohtinu aika paljon. Mua kiinnostais kyllä nämä "hyvät pirssit" joita saa jo reilusti alta kympin nykyisin. Jos joku tuo edes tuolla 11k hinnalla vähintään yhtä hyvän yksilön about samoilla metreillä mikä tuolla Hollannissa on niin ostan pois.:think

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by Hemi View Post
                E6x saa toki uudemman...myöhemmin valmistetun auton, mutta loppujen lopuksi saadaanko missään suhteessa parempaa, onkin jo toinen juttu.
                Ainakin paremman ohjauksen saa, siis jos ottaa aktiiviohjatun E60:n ja paremmat penkit jos ottaa comfort-penkit, ilman noitahan ei E60:stä kannattaisi edes ostaa. Ja saahan siihen soft-close ovet, joten ovien paiskominen loppuu, ja takaluukkukin aukeaa vakiona ylös asti kaukosäätimestä.
                E39 528iA

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #38
                  Originally posted by ritariässä View Post
                  vaikka e6x onkin uudempi kuin e39, jotenkin ohjaamo ja varsinkin kojetaulu näyttää halvemmalta ja se on paljon kun ohjaamossa istutaan ajaessa/matkustaessa...
                  Kojelauta ei omastakaan mielestä ole e6x:ssä kovin onnistunut. Alkuunhan tuo näytti jopa kauhealta, mutta yllättävän äkkiä siihen on tottunut. Juuri kojelaudassa se muovisempi sisustan olemus tulee verrattuna e39:iin. Myös ovipahvit on vähän oudot. Vasta käytössä on tullut ilmi, että myös ikävät käyttää. Sisäpuolinen ovenkahva on niin edessä, että ahtaassa tilassa oven avaaminen on todella hankalaa kun vipuvartta tulee niin paljon. Vakkarin ohjaus saisi ennemmin olla ratissa kuin viiksessä. Edelleenkään tuo viiksi ei löydy katsetta kääntämättä tai hapuiluitta. Muutaman kerran osunut jopa sormet siihen kun on vilkkua käyttänyt. Enimmäkseen nämä on tottumis kysymyksiä. Muuten ergonomiassa en ole isoja eroja huomannut.

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Eikös silloin jo keskusteltu siitä kuinka E60 on ruma ja sisustan laatu on surkea verrattuna E39:ään..?
                  Nämä keskustelut tuli ehkä vähän myöhemmin kuin tuo e34 ja e39 vertailut, mutta todella kauan siitäkin on puhuttu. Nämähän on tietenkin vähän makuasioita, mutta omasta mielestä e6x on m-sport korisarjalla ulkoapäin hyvän näköinen, mutta kuten aikaisemmin totesin niin ennemmin ottaisin tähän e39:n sisustan.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10082
                    • KVLA

                    #39
                    Eniten itseäni E60:ssä häiritsee kovempi rengasmelu vs.E39.Oma ex. E39 540 oli vielä leveämmillä/matalammilla renkailla,kuin nykyinen E60.Tosin olihan se vanhus tuplalaseillakin,mutta kyllä kulki sukkasillaan vs. nykyiseen kulkineeseen.Tosin tässä E60:ssä nelikolla on tämä tehtaan pintakova alusta,joka varmaan osaltaa lisää tuota rengasääntä kabiinissa.

                    Jos olisin itse ostamassa mitä tahansa vanhempaa autoa,niin ennemmin maksaisin (vanhastakin) autosta "ylihintaa",jos se olisi se oikeati vähäajettu "helmi".Jos vaihtoehtona olisi vastaava +400tkm ajettu puoli-ilmainen miina.Sama pätee E39:n kohdallakin,jos autoa on oikeasti tarkoitus ajaa hamaan tappiin,niin voihan siihen sijoittaa,kun liikutaan kuitenkin E39 hintahaitarissa.

                    Comment

                    • Tenojono
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 1753
                      • Pohjanmaa

                      #40
                      Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
                      Hyvää keskustelua. Just tota mitä Hemi kirjoitti oon pohtinu aika paljon. Mua kiinnostais kyllä nämä "hyvät pirssit" joita saa jo reilusti alta kympin nykyisin. Jos joku tuo edes tuolla 11k hinnalla vähintään yhtä hyvän yksilön about samoilla metreillä mikä tuolla Hollannissa on niin ostan pois.:think
                      Hyvää E39 en kyllä möisi alle kympin.
                      Jos pikaisesti lasken niin tuo hollannin yksilö tulee maksamaan 17k€ että se on sinulla tallissa. Suomesta saa 10-15k€ todella hyviä yksilöitä.

                      Itsellä kysymys on että jos möisi niin mistä yhtä hyvä tilalle? Eli ei kannata ellen saisi täysin tarkoituksiani vastaavaa tilalle.

                      Täysin karvalakkia en ottaisi vaikka kilometrit olisi kuinka matalat. Melkein väittäisin että samoja huoltoja joutuu tekemään vaikka on yli 100tkm ajettu. Täysin hintansa väärti on tuo tuplalasit. Toinen kiva on laajennettu nahkapaketti. Moottorina luotettavimmat 525i 530i.
                      Työmatkat: E46 preface 323 4d
                      Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
                      Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #41
                        Originally posted by Tenojono View Post
                        Suomesta saa 10-15k€ todella hyviä yksilöitä.
                        Pistäppä linkkiä vaikka muutamaan?

                        Comment

                        • jari kihlman
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 3269
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Hyviä huomioita porukalla. Itsellä harmittaa edelleen että menin myymään oman 530d m-sportin syksyllä mutta tilanne nyt vain oli sellainen. Kyllä leikkiä laskemattakin olen sitä mieltä että vastaavaan laaduntunteeseen halutessaan saa nykyautoista pulittaa aika lailla paljon rahaa, jotta näiden vanhojen e39:sien laadun tasolle pääsee.

                          Jos omaa 18 vuotiasta e39 528i:tä vertaa perheen kakkosautoon, 2012 c-mersuun, niin ei ainakaan sille häviä ajomukavuudessa vaikka mersukin on todella mukava ajaa. Tuon mesen tilalle tulee nyt uusi c-sarjalainen vaimolle ja jos minusta olisi ollut kiinni niin sillä rahalla olisi ollut mukavampi ostaa vaikka 4 huippukuntoista e39:iä talliin lojumaan Tokihan uusissa autoissa on noi takuut ja se on se juttu vaimollekin kun hän ajaa kuitenkin aika paljon työmatkaa, samoin itse.

                          Farkku e39 itselle olisi se paras vaihtoehto kun harrastevehkeet sopisivat paremmin kyytiin.
                          Isillä on

                          Comment

                          • Tenojono
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 1753
                            • Pohjanmaa

                            #43
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Pistäppä linkkiä vaikka muutamaan?
                            Harvemmin nuo tsättiautoon eksyy jos niitä linkkejä kaipailit. Enemmän varmasti bongaa tällä foorumilla. Voit toki ostaa sigun linkistä
                            Työmatkat: E46 preface 323 4d
                            Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
                            Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

                            Comment

                            • Paha Arkkitehti
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 836
                              • World

                              #44
                              Originally posted by jari kihlman View Post
                              Toisekseen, ko. auton oikea hinta on 11000 euroa. Haet sen sillä ja annat Victorille vaikka banaanin tuliaisena.
                              Ei se Jari tolla rahalla + hedelmällä sieltä mihkää liiku.. Eräs toinen yksilö tässä näytöllä pyörinyt kans aika tiheään tahtiin, juuri tuolla Tenojonon mainitsemalla 3-litraisella bensalla. Mitä tommosella kulutukset ollu perusajossa? T.piipertäjä

                              Comment

                              • Tenojono
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 1753
                                • Pohjanmaa

                                #45
                                Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
                                Ei se Jari tolla rahalla + hedelmällä sieltä mihkää liiku.. Eräs toinen yksilö tässä näytöllä pyörinyt kans aika tiheään tahtiin, juuri tuolla Tenojonon mainitsemalla 3-litraisella bensalla. Mitä tommosella kulutukset ollu perusajossa? T.piipertäjä
                                10-11 sekalaisella ajolla. Matka ajos pääsee kyllä alle kympin.
                                Nämä siis todellisia lukemia, ei kerroin muunneltua ajotietokone näkymiä.

                                Ja en tiedä mitä taloudellisuus ajo tarkoittaa vaan nautin kutosesta.
                                Työmatkat: E46 preface 323 4d
                                Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
                                Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎