E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #91
    Originally posted by Thetic View Post
    Tuo 120tkm ajettu yksilö kyllä kiinnostaisi, jos kerran on dokumentitkin todistamaan nuo metrit. Ja sehän on jo facelift myös. Uskon että viiteen kymppiin tuo M54B22 jaksaa tuon kiihdytellä ihan hyvin
    Karvalakkihan tuo vaan on, ei peruutustutkia ja manuaali-ilmastointi, servotronickin taitaa puuttua. Ja nuo 15" talvirenkaat tarjoaa erikoisia ajoelämyksiä. Taajamaan kävisi kyllä paremmin hiukan pienempi ja ketterämpi auto. Mutta E39:llä minäkin ajelen samantyylistä ajoa...
    E39 528iA

    Comment

    • Thetic
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 95
      • Suomi

      #92
      Originally posted by TJJ View Post
      Karvalakkihan tuo vaan on, ei peruutustutkia ja manuaali-ilmastointi, servotronickin taitaa puuttua. Ja nuo 15" talvirenkaat tarjoaa erikoisia ajoelämyksiä. Taajamaan kävisi kyllä paremmin hiukan pienempi ja ketterämpi auto. Mutta E39:llä minäkin ajelen samantyylistä ajoa...
      Sehän on plussaa että ei ole tutkia. Peruutustutkat on minun mielestä aivan turha varuste, tähän mennessä olen kyllä peileistä osannut arvioida etäisyydet. Nykyisen mersun valinnassakin oli plussaa että ei ole antureita hajoilemassa. Manuaalinen ilmastointi tosiaan, se on hieman miinus.

      Mitenkäs tuollainen käyttäytyy 15-tuumaisilla? Nuohan on vanhat hakka neloset muutenkin, joutaisi päivittää ja samalla jos vaihtaisi esimerkiksi 17 tuumaiseksi.

      Vaikka ajo on taajamaa niin kyllä silti pitää olla laadukas auto eikä mikään pikkukinneri. Hyvin tällä W211 mersullakin taajamssa on pärjännyt
      G05 X5 45e

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #93
        Originally posted by Thetic View Post
        Sehän on plussaa että ei ole tutkia. Peruutustutkat on minun mielestä aivan turha varuste, tähän mennessä olen kyllä peileistä osannut arvioida etäisyydet.
        No ei sitten mitään.. Minulla on tutkat, Intravee näyttää tutkien etäisyyden sentteinä ja lisäksi peruutuskamera. Peileistä arviointi ei oikein innosta, jää monet asiat (peräkoukut, betoniporsaat) helposti näkemättä.

        Mitenkäs tuollainen käyttäytyy 15-tuumaisilla? Nuohan on vanhat hakka neloset muutenkin, joutaisi päivittää ja samalla jos vaihtaisi esimerkiksi 17 tuumaiseksi.
        Kyllä sillä taajamassa pärjää 15" renkaillakin. Tässä nyt kuitenkin jotain: epämääräinen tuntuma, luistonesto ja abs toimii huonommin kuin pitäisi, renkaat taittuu mutkissa alle, et aina erota onko oikeasti liukasta vai sotkeeko vain pehmeä rengas. 17" rengastus on selkeä parannus.
        E39 528iA

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #94
          Originally posted by Thetic View Post
          Nippeleistä tärkeät oikeastaan vain ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Sähköpenkkien kanssa on tullut tapeltua monissa autoissa, niin manuaaliset olisi melkein mieluisammat
          Mulla ollut sähköpenkit lähes kaikissa bemuissa. Koskaan ei ole ollut niissä ongelmia. Muista merkeistä on osaa sanoa.
          Sähköpenkit muistilla on ehdoton varuste itselle. Muija on sen verran kääpiö, että on mukavaa kun saa penkit/peilit/ilmastoinnin kohdalleen samalla kun avaa ovet avaimesta.
          Sama sille kun avaa omalla avaimellaan ovet.
          Sadetunnistin on myös kätevä.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • öpel
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 253
            • ??????

            #95
            Pääsin kerran ajamaan 540i E39:ä ja olihan se aivan tolkuttoman hieno auto, jos ei Ämmää lasketa, niin ansaitusti parasta mitä mallistosta löytyy. Olisin voinut ostaa auton siltä istumalta, se oli niin rakkautta se. Liikkeelle lähdettäessä moottorin vääntö oli kuin jumalattoman isosta dieselistä, ilman dieselin nakuttavaa ääntä ja mitään turboviiveitä. Ja kierrokset ei ihan heti lopu.

            Mutta kuten aina, niin monelle auton osto on kompromissi kulutusta, tehoa, luotettavuutta, ajokilometrejä ja tietenkin hintaa.

            540 löytäminen oikeasti hyvässä kunnossa, vähän ajettuna (luotettavat kilometrit) ja edullisesti voi olla hankalaa. Ne joiden auto on oikeasti pidetty hyvin, niin eivät siitä halvalla luovu. Itse en uskaltaisi mennä isoa kasikoneista noin 15-vuotiasta Bemaria hakemaan, ellen saa täyttä varmuutta kilsoista. Ne voivat olla mitä vaan, tiedämmehän kuinka saksalaiset tykkää vääristellä numeroita ja nämä autot ovat poikkeuksetta tuonteja.

            Mielestäni E39:n parasta antia on kuitenkin se äänettömyys ja mukavuus, joka tekee matkan teosta mukavaa. Siitä pääsee nauttimaan aivan täysin jo 520i:n puikoissa. Naapuri voi päästä kovempaa sillä volkkarin nokivasaralla, mutta Bemarin suoran kuutosen äänetön ja värinätön käynti vain aina tuntuu niin hyvälle.

            Toki 2-litrainen 520 on melko laiska, mutta 2.2-litrainen TU-versio on jo tavalliseen ajoon oikein riittävä. Noh, mikäli vaan mahdollista niin TU-versio (tekninen facelift) E39:stä kannattaa ostaa, kun tuplavanoksen alavääntö on vaan niin paljon parempaa kuin vanhemmassa moottorissa.

            Itsellä 523i (2.5-litrainen M52TU) ja kyllä sillä kerkeää. Joskus on tullut valoissa rinnalle elvistelijöitä isoilla D5-Volvoillan, mutta ei niillä ole ollut mitään jakoa kun hyödynnän Bemarin kierrosalueen loppuun asti. Kuulemma tämä 523i antaa paljon enemmän kuin lupaamansa 170 heppaa.

            Jos automaattista vaihtamista mielii, niin toki nämä tämän aikakauden automaatit ovat hitaita ja juovat enempi. Automaatin kanssa ripeä liikkuminen alkaakin jo vaatimaan 530-sarjaa. Mutta jos haluaa automaatin mukavuuden, ei tarvitse räjähtävää suorituskykyä ja lisääntynyt kulutus ei pelota, niin miksei pienempääkin konetta tomaatilla.

            Minulla ei ole peruutustutkaa, mutta mielelläni sen ottaisin. Ikinä en ole sellaista omistanut ja toki osaan peruuttaa ilman sitä, mutta joskus on ahtaita paikkoja ja sen lisäturva olisi kiva hyödyntää. Sensorit toki hajoavat säännöllisesti, mutta takapuskuri on helppo irroittaa sen vaihtamiseksi.

            E39:n manuaalinen ilmastoini on oikeasti puoliatuomaattinen ja se ei mielestäni ole niin paha kuin miltä kuulostaa. Oikea manuaalinen ilmastointi on toki aivan vastenmielinen, kabiinissa joko sulaa tai palee, kokoajan pitää säätää lämpötilaa.

            Puoliautomaattinen pitää lämpötilan oikeana, ainoastaan pitää suuntausta ja puhallinta säätää. Ja enpä edes muista milloin olen viimeeksi oman E39:n säätimiin koskenut. Lämpötila on siinä 21 asteen kohdalla aina, suuntaus on joka reiästä tasaisesti ja puhaltimen teho aika pienellä. E39:n puhallin on aika tehokas, joten pienelläkin nopeudella tulee kiitettävästi ilmaa. Ja pyöritettävät säätimet ovat nopeammat käyttää kuin napilliset, jos haluaa nopeasti esim lisää lämpöä tai puhaltimeen nopeutta. Ja jos äärimmäistä luotettaavuutta haluaa, niin ainahan se yksinkertaisempi rakenne on varmempi.
            BMW 523i E39 MY1999

            Comment

            • Thetic
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 95
              • Suomi

              #96
              Hyviä näkökulmia tullut. Tuo ilmastointi jos on tuollainen puoliautomaatti niin sekään ei enää haittaisi. Aina puhallus saa kuitenkin olla ikkunoille+jaloille.

              Meillä on perheessä E34 535 kutoskoneella, jolla itse olen viimeisen 3 talvea ajanut kun sen omistaja köllöttää Thaimaan lämmössä. Tuon e34 perusteella jo tekee kutosbemaria mieli, mutta hieman modernimpaa kuin e34. Ja automaatti on pakollinen, en käyttöautolla jaksa veivata keppia ja kytkintä.
              Suvussa myös E39 540 oli jokunen vuosi takaperin ja olin sillä kyllä kuskina n. 8 kertaa. Onhan sillä mukava rampilta kiihdyttää, mutta itsellä on sen verran rauhallinen ajotyyli että kovin harvoin sitä tehoa tuli käytettyä sen jälkeen kun se uutuudenviehätys meni ohi.

              Pitääpäs laatia Mersusta myynti-ilmoitus ja käydä pari E39:iä koeajamassa, sillähän se selviää että onko niistä mihinkään.
              G05 X5 45e

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #97
                Originally posted by Thetic View Post
                Mitäs kaikkea faceliftissä parantui? Sähköjärjestelmä ilmeisesti ja juurikin koneet on sitten M54?
                Siis 9/98 jälkeen muuttui enään vain hieman kosmetiikka valojen ja listojen värin suhteen, autona ei juuri mikään muu.
                9/98 tullut M52TU moottori/tekniikka on käytännössä ihan samaa tuon M54:n kanssa joten siinä suhteessa ihan sama kumman ottaa.
                Sähköjärjestelmä on käytännössä muuttumaton tuo 9/98 jälkeen (ok,täysin sähköinen kaasupoljin ja muutama pikkujuttu, mutta käytännössä sama).

                Comment

                • öpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 253
                  • ??????

                  #98
                  Jos ottaa vm. 2000 tai vanhemman, niin ei tarvii maksaa käyttömaksua päästöjen mukaan, joka on melko suuri ero näissä vanhoissa bensakrematorioissa. Jos nyt se on suuri summa koko autoilun kustannukset huomioiden.

                  Suurempi etu vuosimallin 2000 tai vanhemmissa on, ettei tarvii tapella katsastuksessa OBD testerin kanssa. Eikös se ole, että jos päästöistä menee läpi, niin kelpaa. OBD-aikakaudella yksikin vikakoodi moottorin muistissa tarkoittaa hylkyä, vaikka kuinka olisi mallikkaat päästöt. Mutta tämä taitaa olla lähinnä ranskisten ja spagettimaan tuotteiden ongelma, eihän bemareissa ole moottoreissa vikaa
                  BMW 523i E39 MY1999

                  Comment

                  • BMW_Harrastaja
                    BTCF Member
                    • Dec 2012
                    • 819
                    • Oulu area

                    #99
                    Ostaa 09/00 - 12/00 ikäisen M5:n, niin saa hyvän pelin "halvemmalla" käyttömaksulla. Case closed. Vaan, jos totta puhutaan, niin en itse rajaisi iän perusteella noita. Kunto+varustetaso/hinta ratkaisee.
                    BMW driver and owner since 2000.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #100
                      Originally posted by öpel View Post
                      Jos ottaa vm. 2000 tai vanhemman, niin ei tarvii maksaa käyttömaksua päästöjen mukaan, joka on melko suuri ero näissä vanhoissa bensakrematorioissa. Jos nyt se on suuri summa koko autoilun kustannukset huomioiden.

                      Suurempi etu vuosimallin 2000 tai vanhemmissa on, ettei tarvii tapella katsastuksessa OBD testerin kanssa. Eikös se ole, että jos päästöistä menee läpi, niin kelpaa. OBD-aikakaudella yksikin vikakoodi moottorin muistissa tarkoittaa hylkyä, vaikka kuinka olisi mallikkaat päästöt. Mutta tämä taitaa olla lähinnä ranskisten ja spagettimaan tuotteiden ongelma, eihän bemareissa ole moottoreissa vikaa
                      No en nyt oikeasti murehtisi noista vikakoodeista muistissa.
                      Aika helppoja häivyttää sieltä ja yleensä ihan fiksuja korjatakkin.

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 959
                        • Salo

                        #101
                        Originally posted by öpel View Post
                        540 löytäminen oikeasti hyvässä kunnossa, vähän ajettuna (luotettavat kilometrit) ja edullisesti voi olla hankalaa. Ne joiden auto on oikeasti pidetty hyvin, niin eivät siitä halvalla luovu. Itse en uskaltaisi mennä isoa kasikoneista noin 15-vuotiasta Bemaria hakemaan, ellen saa täyttä varmuutta kilsoista. Ne voivat olla mitä vaan, tiedämmehän kuinka saksalaiset tykkää vääristellä numeroita ja nämä autot ovat poikkeuksetta tuonteja.
                        Minulla on sitten poikkeus joka vahvistaa tuon 'poikkeuksetta tuonteja' säännön. Aito 'suomiauto', huoltokirja aukoton. Vuosien varrella vaihdetuista osista ym kuitit tallessa. Jopa auton alkuperäinen 'kauppakirja' löytyy.
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • ^^jaani^^
                          Newbiemmer
                          • Nov 2014
                          • 14
                          • Haapavesi

                          #102
                          Tarkoitus olisi tuollainen 530d hankkia. Auto siis 2,9 myllyllä, sillä laiskemmalla. Ajettu 430tkm. Onko tuo miten paljon tuolle koneelle? Mitä kannattaa autosta tarkastaa? Mainittakoon vielä että 3900e on autolla hintaa

                          Comment

                          • Tompd
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2013
                            • 130
                            • Ylöjärvi

                            #103
                            Ite sanoisin, että on aika hintava kun vertaa kilometrimäärään.

                            Vaikka kuinka olisi huollettu niin onse 430tkm autolle erittäin paljon, kiertäisin kaukaa.
                            Last edited by Tompd; 05-11-2014, 11:49.
                            Audi R8 V8
                            BMW G12 740Le M-Sport

                            Comment

                            • Gedd
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 479
                              • Tampere

                              #104
                              Itse taas en tän ikäisissä autoissa anna juuri arvoa kilometreille, joskin noilla kilometreillä olisi hyvä ehkä tehdä puristuspainemittausta ym vähän tarkempaa ja varmistua niistä huolloista että on tehty, jakopää ja jäähdytyjärjestelmä, automaattilaatikollisessa usampi säännöllinen öljynvaihto.

                              Hyvin pidetty ja huollettu 400tkm ajettu on takuulla parempi ja huolettomampi kuin laiminlyöty ja huoltamaton 200tkm ajettu. Hyvällä pidolla olleessa ei nuo metrit näy kun korkeintaan penkin reunuksessa ja poljinkumeissa, eikä näissäkään jos on ahkerasti hoidettu


                              Ihan noin pienenä vertailukohtana tuo oma 345tkm ajettu 540 on kaikinpuolin siistimmässä kunnossa kuin monet 2012-2013vm alle 100tkm ajetut fordit ja opelit mitä firman työautoina on katsellut, ja kaikenlisäksi tämä kuluttaa vähemmän öljyä kun nuo loppuun poljetut 90tkm ajetut fiestat ja corsat. Puhumattakaan penkkien, ratin yms kunnosta. Varusteisiin ja ajomukavuuteen ei tarvinne edes ottaa kantaa...
                              Last edited by Gedd; 05-11-2014, 19:02.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #105
                                Originally posted by Gedd View Post
                                I
                                Hyvin pidetty ja huollettu 400tkm ajettu on takuulla parempi ja huolettomampi kuin laiminlyöty ja huoltamaton 200tkm ajettu. Hyvällä pidolla olleessa ei nuo metrit näy kun korkeintaan penkin reunuksessa ja poljinkumeissa, eikä näissäkään jos on ahkerasti hoidettu
                                Näin autokauppiaana luojalle kiitos siitä että on ihan oikeasti olemassa ihmisiä jotka tähän uskovat ja kehtaavat sen vieläpä tunnustaa(ei, he eivät jostain syystä ole autokauppiaita, eivätkä jo Siperian opetukset pitkässä juoksussa läpikäyneet).
                                Muuten noista takapihan "myötätuntovaihdokeistahan" ei pääsisi ikinä eroon, jos paikalle ei eksyisi nuorempaa mieshenkilöä jolle kilometrit ovat vain mittarissa....
                                Se tässä "logiikassa" nyt aina tosin välillä kummastuttaa, miksi ei ostaisi sitä oikeasti huollettua 200tkm ajettua, kuin "oikeasti huollettu" 400tkm ajettu(eli miksi vertailu tehdään huolletun ja huoltamattoman välillä)?

                                Kuitenkin autossa on 80% kuluvaa vanhenevaa osaa johon ei mikään huolto/huolto-ohjelma vaikuta, vaan niillä kun tulee kilsat täyteen, ne tulee ja mitä enemmän ajettu sitä nopeammin.
                                Jonkun verran toki varsinkin yleissiisteyteen voidaan vaikuttaa ylläpidolla ja niihin kuluviin huolto-ohjelman peruskohteisiin, mutta nämä ovat loppujen lopuksi piperrystä siihen nähden onko autolla ajettu 400tkm vai 200tkm.
                                Ei se tietenkään tarkoita sitä että se 400tkm ajettu tarvitsisi olla loppu, mutta se on FAKTA että vikatiheys kasvaa 100% varmuudella ajosuoritteen kasvaessa.
                                Ok, jos kaikki huollot ja korjaukset onnistuu itseltä, eikä pelkää isompaakaan remonttia, mutta silloinkaan se mittarilukema ei kulje taakseppäin ja tämän tajuaa sitten kun koittaa myynnin/vaihdon aika.
                                Eli ne tehdyt remontit ovat helposti tuuleen revittyjä euroja ja ostohetken "halpuus" punnitaan vasta myydessä lisättynä huolto/korjauskuluilla.
                                Mutta, kukin uskossaan ja tyylillään, ei siinä mitään.

                                ps.Arvaappa muuten ihan piruuttasi moneenko vaihdokki kilometrivammaiseen ja puhkikuluneeseen/"nussittuun" autoon mm.minä olen vaihtanut 25-vuoden aikana vähän ajetusta kolariautosta penkit, ovipahvit, ratin, vaihdekepin nupin sen muun hyvän sisä ja ulkopesun lisäksi(siis ihan samaa mitä kaikki autokauppiaat mm.Saksassa)?
                                Voin luvata että moneen, joten se ulkokuoren siisteys ei sinällään ole mikään tae mistään, ne kilometrit on.
                                Last edited by Hemi; 05-11-2014, 20:37.

                                Comment

                                Working...
                                X