E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gedd
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 479
    • Tampere

    #106
    Originally posted by Hemi View Post
    Näin autokauppiaana luojalle kiitos siitä että on ihan oikeasti olemassa ihmisiä jotka tähän uskovat ja kehtaavat sen vieläpä tunnustaa(ei, he eivät jostain syystä ole autokauppiaita, eivätkä jo Siperian opetukset pitkässä juoksussa läpikäyneet).
    Muuten noista takapihan "myötätuntovaihdokeistahan" ei pääsisi ikinä eroon, jos paikalle ei eksyisi nuorempaa mieshenkilöä jolle kilometrit ovat vain mittarissa....
    Se tässä "logiikassa" nyt aina tosin välillä kummastuttaa, miksi ei ostaisi sitä oikeasti huollettua 200tkm ajettua, kuin "oikeasti huollettu" 400tkm ajettu(eli miksi vertailu tehdään huolletun ja huoltamattoman välillä)?

    Kuitenkin autossa on 80% kuluvaa vanhenevaa osaa johon ei mikään huolto/huolto-ohjelma vaikuta, vaan niillä kun tulee kilsat täyteen, ne tulee ja mitä enemmän ajettu sitä nopeammin.
    Jonkun verran toki varsinkin yleissiisteyteen voidaan vaikuttaa ylläpidolla ja niihin kuluviin huolto-ohjelman peruskohteisiin, mutta nämä ovat loppujen lopuksi piperrystä siihen nähden onko autolla ajettu 400tkm vai 200tkm.
    Ei se tietenkään tarkoita sitä että se 400tkm ajettu tarvitsisi olla loppu, mutta se on FAKTA että vikatiheys kasvaa 100% varmuudella ajosuoritteen kasvaessa.
    Ok, jos kaikki huollot ja korjaukset onnistuu itseltä, eikä pelkää isompaakaan remonttia, mutta silloinkaan se mittarilukema ei kulje taakseppäin ja tämän tajuaa sitten kun koittaa myynnin/vaihdon aika.
    Eli ne tehdyt remontit ovat helposti tuuleen revittyjä euroja ja ostohetken "halpuus" punnitaan vasta myydessä lisättynä huolto/korjauskuluilla.
    Mutta, kukin uskossaan ja tyylillään, ei siinä mitään.

    ps.Arvaappa muuten ihan piruuttasi moneenko vaihdokki kilometrivammaiseen ja puhkikuluneeseen/"nussittuun" autoon mm.minä olen vaihtanut 25-vuoden aikana vähän ajetusta kolariautosta penkit, ovipahvit, ratin, vaihdekepin nupin sen muun hyvän sisä ja ulkopesun lisäksi(siis ihan samaa mitä kaikki autokauppiaat mm.Saksassa)?
    Voin luvata että moneen, joten se ulkokuoren siisteys ei sinällään ole mikään tae mistään, ne kilometrit on.

    Tässä tuli nyt pieni väärinymmärrys sen suhteen miten määritellään hyvin pidetty ja hyvin huollettu.

    Tarkoitan hyvin huolletulla ja pidetyllä sitä, että siihen on tehty kaikki tarpeellinen rahaa ja vaivaa säästämättä, en pelkkää ohjelman mukaista huoltoa tai sitä että vaihdetaan vasta kun auto ei enään liiku. Tämä tarkoittaa 400tkm ajetun kohdalla sitä, että lähes kaikki anturit, puslat ja nivelet on uusittu joten kilometrien myötä kasvanut vikaantumisherkkyys koskee lähinnä alakerran laakereita tmv.

    Esimerkkinä 200tkm ajettu auto jossa on jakopää tekemättä, alustan puslat vaihtamatta ja tyyppiviat korjaamatta, esim takaluukun johtosarjat touringeissa jne ja 400tkm ajettuun jossa nämä on kunnossa.

    Jos pitää valita 200tkm ja 400tkm ajetusta joska ovat yhtä hyvässä kunnossa, tietenkin ottaisin sen 200 ajetun, en muuta väittänytkään. Mutta en todellakaan maksa 50% korkeampaa hintaa siitä sen vuoksi

    Teillä autokauppialla kun usein tuppaa vaihtumaan oston ja myynnin välissä se, että kumpi oikeasti merkitsee, ikä vai kilometrit, ja harvemmin asiakkaan eduksi Ja ne mittarissa olevat kilometrit eivät näissä taida yleensä puhua yhtään sen enempää totta kun penkin kuntokaan, ne kilometrit taitaa saksan päässä vaihtua mittarissa yhtä helposti kun ne penkit ja ovipahvitkin.
    Last edited by Gedd; 05-11-2014, 22:34.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #107
      Originally posted by Gedd View Post
      Tässä tuli nyt pieni väärinymmärrys sen suhteen miten määritellään hyvin pidetty ja hyvin huollettu.

      Tarkoitan hyvin huolletulla ja pidetyllä sitä, että siihen on tehty kaikki tarpeellinen rahaa ja vaivaa säästämättä, en pelkkää ohjelman mukaista huoltoa tai sitä että vaihdetaan vasta kun auto ei enään liiku. Tämä tarkoittaa 400tkm ajetun kohdalla sitä, että lähes kaikki anturit, puslat ja nivelet on uusittu joten kilometrien myötä kasvanut vikaantumisherkkyys koskee lähinnä alakerran laakereita tmv.

      Esimerkkinä 200tkm ajettu auto jossa on jakopää tekemättä, alustan puslat vaihtamatta ja tyyppiviat korjaamatta, esim takaluukun johtosarjat touringeissa jne ja 400tkm ajettuun jossa nämä on kunnossa.

      Jos pitää valita 200tkm ja 400tkm ajetusta joska ovat yhtä hyvässä kunnossa, tietenkin ottaisin sen 200 ajetun, en muuta väittänytkään. Mutta en todellakaan maksa 50% korkeampaa hintaa siitä sen vuoksi

      Teillä autokauppialla kun usein tuppaa vaihtumaan oston ja myynnin välissä se, että kumpi oikeasti merkitsee, ikä vai kilometrit, ja harvemmin asiakkaan eduksi Ja ne mittarissa olevat kilometrit eivät näissä taida yleensä puhua yhtään sen enempää totta kun penkin kuntokaan, ne kilometrit taitaa saksan päässä vaihtua mittarissa yhtä helposti kun ne penkit ja ovipahvitkin.


      Mistä sen voi päätellä mitä oikeasti on tehty ja mitä tekemättä ostaessaan +400-tuhatta ajettua ja hyvällä tuurilla tuontiautoa?
      Bemareissa jakopäitä EI vaihdella 200tkm:ssä(poislukien uudemmat diesel nelikot ja vanhat kasit), vaan jos vaihdellaan esim.näissä kutosdieseleissä niin, siinä 400-500tkm:n kantturoissa(jos vaihdettu aiemmin, myyjä puhuu lämpimikseen tai sitten on ollut jokin haveri).

      Sillä ei ole merkitystä onko tuossa 400tkm:ssä jo ehditty kerran vaihtaa kaikki alustan osat ja mm.anturit, koska toinen kierros alkaa joka tapauksessa olemaan viimeistään lähellä.
      Lisäksi tässä kohtaa alkaa jo menemään viimeistään turboja, latureita, startteja, värinänvaimentimia, moottorin kumityynyjä, laatikon turbiineja, vetoniveliä, kotelosuojatuista kurkkaa takakotelot, erilaisia sähköboxien vikoja, virtalukon pohja, olkavarret alkaa olemaan loppu(liikaa camberia), kelkan puslat toiseen kertaan, kardaani viimeistään, jne,jne,jne.
      Nämä kaikki kertaantuvat siinä +400tkm lisättynä siihen mitä kaikkea muuta alkaa mahdollisesti tulemaan tässä kohtaa eteen.
      Eli, se alusta pistetään uusiin puihin pääsääntöisesti siinä 200-250tkm ja seuraava kierros riippuu onko käytetty heikkoja tarvikeosia vai orggistasoa.
      Viimeistään +400tkm alkaa toinen kierros ja kolmas/neljäs jos on käytetty halvimpia tarvikkeita.

      Eli, oikeasti et voi tietää mitä on tehty, mitä tekemättä ja mitä on tulossa eteen, mutta siitä voi olla varma että kaiken normaalin kuluvan huolto-osan lisäksi voi mukaan alkaa laskea näitä perusosia kuten latureita, startteja, sähköosia, jne.
      On siis pahimmanlaatuista itsepetosta ostaa paljon ajettu siistikin auto sillä että se oikeasti omaisi pienemmän vikatiheyden kuin "huonollakaan pidolla" ollut puolet vähemmän ajettu.
      Siihen vähemmän ajettuun kannattaa vielä se täyshuolto kerran tehdäkkin ja sijoitetulle pääomalle saa vielä lisäarvoa/tuottoa, kun taas se myydessä 500tkm ajettu "helmi" ei todellakaan maksa takaisin mitään muita kuin itse tehdyt ylläpitävät välttämättömät huollot.

      Comment

      • Gedd
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 479
        • Tampere

        #108
        Originally posted by Hemi View Post
        Mistä sen voi päätellä mitä oikeasti on tehty ja mitä tekemättä ostaessaan +400-tuhatta ajettua ja hyvällä tuurilla tuontiautoa?
        Bemareissa jakopäitä EI vaihdella 200tkm:ssä(poislukien uudemmat diesel nelikot ja vanhat kasit), vaan jos vaihdellaan esim.näissä kutosdieseleissä niin, siinä 400-500tkm:n kantturoissa(jos vaihdettu aiemmin, myyjä puhuu lämpimikseen tai sitten on ollut jokin haveri).

        Sillä ei ole merkitystä onko tuossa 400tkm:ssä jo ehditty kerran vaihtaa kaikki alustan osat ja mm.anturit, koska toinen kierros alkaa joka tapauksessa olemaan viimeistään lähellä.
        Lisäksi tässä kohtaa alkaa jo menemään viimeistään turboja, latureita, startteja, värinänvaimentimia, moottorin kumityynyjä, laatikon turbiineja, vetoniveliä, kotelosuojatuista kurkkaa takakotelot, erilaisia sähköboxien vikoja, virtalukon pohja, olkavarret alkaa olemaan loppu(liikaa camberia), kelkan puslat toiseen kertaan, kardaani viimeistään, jne,jne,jne.
        Nämä kaikki kertaantuvat siinä +400tkm lisättynä siihen mitä kaikkea muuta alkaa mahdollisesti tulemaan tässä kohtaa eteen.
        Eli, se alusta pistetään uusiin puihin pääsääntöisesti siinä 200-250tkm ja seuraava kierros riippuu onko käytetty heikkoja tarvikeosia vai orggistasoa.
        Viimeistään +400tkm alkaa toinen kierros ja kolmas/neljäs jos on käytetty halvimpia tarvikkeita.

        Eli, oikeasti et voi tietää mitä on tehty, mitä tekemättä ja mitä on tulossa eteen, mutta siitä voi olla varma että kaiken normaalin kuluvan huolto-osan lisäksi voi mukaan alkaa laskea näitä perusosia kuten latureita, startteja, sähköosia, jne.
        On siis pahimmanlaatuista itsepetosta ostaa paljon ajettu siistikin auto sillä että se oikeasti omaisi pienemmän vikatiheyden kuin "huonollakaan pidolla" ollut puolet vähemmän ajettu.
        Siihen vähemmän ajettuun kannattaa vielä se täyshuolto kerran tehdäkkin ja sijoitetulle pääomalle saa vielä lisäarvoa/tuottoa, kun taas se myydessä 500tkm ajettu "helmi" ei todellakaan maksa takaisin mitään muita kuin itse tehdyt ylläpitävät välttämättömät huollot.

        No mutta eikös se 500tkm ajetun pienempi jälleenmyyntiarvo ole kuitattu taskuun jo kun se on ostettu muita selvästi halvemmalla aikanaan esim 450tkm ajettuna? Ja tämä isompien kilometrien tuoma halvempi hankintahinta sallii paremmat varusteet ja isomman koneen ylittämättä budjettia, kunhan ei osta paskaa.

        Elävän elämän esimerkki.

        Itse ostin tuon E39 540 ~340tkm ajettuna samaan aikaan kun tuttu osti 170tkm ajetun E61 523. Itsellä on murheina ollut tasan 30 euron jännitteensäädin laturiin ja akku. Puslat, nivelet, bensapumppu, nokka-akselin asentotunnistimet, jäähdytin, suurin osa yleensä vuotavista moottorin tiivisteistä ym tyypilliset oli vaihdettu ~50tkm sisään kuittien mukaan.

        Tuttu, joka ei niin ole asiaan perehtynyt, osti liikkeestä "sokkona" tuon E61 tuplahinnalla tuohon mun autooni verrattuna, että on varmasti parempi kun yksikään E39 koska on uudempi ja 100tkm vähemmän ajettu kun suurin osa E39. Myyjä vakuutti että näillä kilometreillä ei ole vielä huolen häivää. Kuinkas ollakaan, nyt murehditaan kontin johtosarjaa, antennivahvistinta, täysin mykkää idriveä ja kompuran imuputkea että pelastuuko kompura vielä vai laitetaanko uusi. Ja monet osat jotka mainitsin omastani olevan korjattu, ovat pian tässä autossa edessä. Halpaa.

        Sitten lasketaan vaikka parin vuoden päästä kaikki yhteen, arvon lasku, hankintahinnat, remontit, lasketaan joku arvo sille kuinka nihkeää oli ajella karvalakkimallin 523 vs. 540 ja myydään autot muutaman vuoden päästä. En usko jääväni kovin merkittävästi tappiolle hänen hankintaansa verrattuna.

        Toki, jos hän olisi lähtenyt ostamaan 400tkm ajettua autoa niin olisi sattunut todennäköisesti vieläkin isompi katastrofi, mutta tarkoitan, että jos yhtään osaa ja viitsii katsoa mitä ostaa niin pelkkien kilometrien perusteella en pudottaisi ehdokkaita pois jos auto on muuten sellainen mitä haetaan ja hinnassa näkyy omasta mielestä riittävästi ne isommat kilometrit. Itse en halunnut maksaa 30% lisää 100tkm vähemmän ajetusta, mutta joku voi ja toki saakin haluta jos tätä arvostaa.

        Eli näkisin autojobbarin unelmaksi asiakkaat jotka eivät katso mitä ostaa. Olkoon joko sen varjolla että "se on vähän ajettu, ei voi olla paska" tai tämä mainitsemasi bensalenkkari joka katsoo että auto on paljon ajettu mutta päällisin puolin hyvin myyntifiksattu ja "metrit näkyy vaan mittarissa". Toki näitä ensimmäisiä, jotka lyövät kätensä paskaan kun luulevat matalien kilometrien olevan hyvän auton tae löytyy varmastikin enemmän. Eli siinä lienet oikeassa että vähemmän ajettuja on helpompi myydä oli auto sitten susi tai ei, mutta itse katsonkin asiaa ostajan silmin. Ja ostaja harvemmin ajattelee päällimmäisenä "millainenkohan tämä on myydä eteenpäin jos olisin autokauppias"

        ps. Haluaisin nähdä 400tkm ajetun M62 jossa on alkuperäiset jakopään laahaimet ehjänä
        Last edited by Gedd; 06-11-2014, 00:47.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #109
          Originally posted by Gedd View Post
          ps. Haluaisin nähdä 400tkm ajetun M62 jossa on alkuperäiset jakopään laahaimet ehjänä
          Itseäni edellisestä lainaten, mitä sanoinkaan:

          Originally posted by Hemi View Post
          Bemareissa jakopäitä EI vaihdella 200tkm:ssä(poislukien uudemmat diesel nelikot ja vanhat kasit),
          Muutenhan tuo esille tuomasi on sitä näennäislogiikkaa jolla ajokilometrien lisääntyessä autosta tulee parempi kokonaissijoitus, kuin vähän ajetusta.
          sitä nyt sitten voi kukin tykönään pohtia onko oikeasti pitkässä juoksussa näin, varsinkaan kun meillä ei edelleenkään ole röntgen katsetta eikä ennustuspalloa.
          Kuitenkin se mikä edelleen on faktaa on se että ajosuoritteen kasvaessa vikatiheys nimenomaan kasvaa ja vikojen laatu tulee isommiksi/vakavammiksi, jolloin korjauksiin käytetyt pääomat ovat suhteellisesti myyntihintaan nähden koko ajan isompia.
          voi toki olla että yksilötasolla voi koku päästä 500tkm ajetulla pitkäänkin ilman isompaa remonttia, mutta kyllä se näillä kilsoilla napsahtaa sitten jo seuraavalle, tai se on napsahtanut jo edelliselle.
          Eli näillä ajosuorottella se alkaa olemaan ns."herrassaan" tuleeko remonttia vai ei, mutta mitä enemmän ja isompia lukuja mittaristossa, sitä todennäköisemmin niitä tulee.

          Comment

          • timppa811
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 855
            • Pohojammaa

            #110
            Melkoista yleistämistä, joten jatketaan samalla linjalla.

            Olen samaa mieltä edeltäjän kirjoittavan kanssa ettei kilometreillä ole mitään merkitystä.

            Otetaan 2 ääripään esimerkkiä yksityiskäytöstä.
            Vaihtoehto 1. 5v vanha auto kehä-1 sisältä jolla kuljetaan 10km töihin raskaassa ruuhkassa ja tietenkin ilman lämmitystä talvisin. Tässä autossa kilometrejä tulee ainoastaan 12tkm/vuosi mukulakivillä hyppyytystä. Eli myytäessä tässä on 60tkm

            Vaihtoehto 2. 5v vanha auto rovaniemeläisen saippuakauppiaan auto jolla hän ajelee ympäri suomea kaupaten tavaraa. Arkipäivisin hän ajaa 300km(4tuntia) päivässä. Ajo on pitkää matkaa pääosin vähäisessä liikenteessä. Autossa myytäessä on vaikka 250tkm.

            Hinnaltaan myytäessä 1.vaihtoehto on varmaankin 2xkalliimpi, mutta mielestäni ollut jopa kovemmalla käytöllä.

            Hyvä että löytyy kilometreihin tuijottajia, voi silloin itse ostaa enemmän ajettuja helmiä =)

            Originally posted by Hemi View Post
            Mistä sen voi päätellä mitä oikeasti on tehty ja mitä tekemättä ostaessaan +400-tuhatta ajettua ja hyvällä tuurilla tuontiautoa?
            Bemareissa jakopäitä EI vaihdella 200tkm:ssä(poislukien uudemmat diesel nelikot ja vanhat kasit), vaan jos vaihdellaan esim.näissä kutosdieseleissä niin, siinä 400-500tkm:n kantturoissa(jos vaihdettu aiemmin, myyjä puhuu lämpimikseen tai sitten on ollut jokin haveri).

            Sillä ei ole merkitystä onko tuossa 400tkm:ssä jo ehditty kerran vaihtaa kaikki alustan osat ja mm.anturit, koska toinen kierros alkaa joka tapauksessa olemaan viimeistään lähellä.
            Lisäksi tässä kohtaa alkaa jo menemään viimeistään turboja, latureita, startteja, värinänvaimentimia, moottorin kumityynyjä, laatikon turbiineja, vetoniveliä, kotelosuojatuista kurkkaa takakotelot, erilaisia sähköboxien vikoja, virtalukon pohja, olkavarret alkaa olemaan loppu(liikaa camberia), kelkan puslat toiseen kertaan, kardaani viimeistään, jne,jne,jne.
            Nämä kaikki kertaantuvat siinä +400tkm lisättynä siihen mitä kaikkea muuta alkaa mahdollisesti tulemaan tässä kohtaa eteen.
            Eli, se alusta pistetään uusiin puihin pääsääntöisesti siinä 200-250tkm ja seuraava kierros riippuu onko käytetty heikkoja tarvikeosia vai orggistasoa.
            Viimeistään +400tkm alkaa toinen kierros ja kolmas/neljäs jos on käytetty halvimpia tarvikkeita.

            Eli, oikeasti et voi tietää mitä on tehty, mitä tekemättä ja mitä on tulossa eteen, mutta siitä voi olla varma että kaiken normaalin kuluvan huolto-osan lisäksi voi mukaan alkaa laskea näitä perusosia kuten latureita, startteja, sähköosia, jne.
            On siis pahimmanlaatuista itsepetosta ostaa paljon ajettu siistikin auto sillä että se oikeasti omaisi pienemmän vikatiheyden kuin "huonollakaan pidolla" ollut puolet vähemmän ajettu.
            Siihen vähemmän ajettuun kannattaa vielä se täyshuolto kerran tehdäkkin ja sijoitetulle pääomalle saa vielä lisäarvoa/tuottoa, kun taas se myydessä 500tkm ajettu "helmi" ei todellakaan maksa takaisin mitään muita kuin itse tehdyt ylläpitävät välttämättömät huollot.

            Comment

            • öpel
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 253
              • ??????

              #111
              Tuohon en väitä vastaan, toki maantiekilometrit ovat autolle parempia kuin kaupunkinykimimen kylmällä koneella. Maantieajossa ainoastaan konepellin kiveniskemät on suurempi uhka. Helsingistä nyt ei autoa tietenkään kannata ostaa, se on todennäköisimmin saanut sekä mukulakivestä kuin myös rannikkoilmasto on vienyt pellit. Vanha viisaus on ostaa auto lapista, kun on pidemmän aikaa oikea talvi, niin ei tarvii suolata.

              Mutta mistä voit tietää, että se ostamasi auto on ollut pitkässä maantieajossa, eikä vain rääkätty nurkka-ajossa? No joo, ehkä 5-vuotiaan auton historiaa pystyy vielä vähän selvittämään soittamalla edelliset omistajat, mutta vaikea on löytää yli 10-vuotias auto (E39), jossa vain muutama omistaja ja siten helposti selvitettävissä historia. Nimimerkillä kokemusta on, omaa E39:ä etsin pitkään, kunnes viimein löytyi se joka oli vain muutamalla omistajalla.
              BMW 523i E39 MY1999

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #112
                Originally posted by timppa811 View Post
                Melkoista yleistämistä, joten jatketaan samalla linjalla.

                Olen samaa mieltä edeltäjän kirjoittavan kanssa ettei kilometreillä ole mitään merkitystä.

                Otetaan 2 ääripään esimerkkiä yksityiskäytöstä.
                Vaihtoehto 1. 5v vanha auto kehä-1 sisältä jolla kuljetaan 10km töihin raskaassa ruuhkassa ja tietenkin ilman lämmitystä talvisin. Tässä autossa kilometrejä tulee ainoastaan 12tkm/vuosi mukulakivillä hyppyytystä. Eli myytäessä tässä on 60tkm

                Vaihtoehto 2. 5v vanha auto rovaniemeläisen saippuakauppiaan auto jolla hän ajelee ympäri suomea kaupaten tavaraa. Arkipäivisin hän ajaa 300km(4tuntia) päivässä. Ajo on pitkää matkaa pääosin vähäisessä liikenteessä. Autossa myytäessä on vaikka 250tkm.

                Hinnaltaan myytäessä 1.vaihtoehto on varmaankin 2xkalliimpi, mutta mielestäni ollut jopa kovemmalla käytöllä.

                Hyvä että löytyy kilometreihin tuijottajia, voi silloin itse ostaa enemmän ajettuja helmiä =)
                Mistä ihmeestä sinä oikeasti tiedät missä ja miten ne kilometrit ihan oikeasti ovat kertyneet? "Mukulakivikaduilla" vai pääteillä, silloin kun mittarissa alkaa olemaan 400tkm???
                Kaikki nämä tämän kaltaiset "loogiset" päätelmät ovat ihan oikeasti puhdasta romantiikkaa ja itsepetosta ostettaessa paljon ajettua vanhaa autoa ja ikäänkuin sillä vältettäisiin enemmän ajetun suurempi vikatiheys.
                Ok, hieman suuntaa antavana voi tietenkin pitää sitä onko auto esim.pohjoisen Suomen vai pääkaupunkiseudun auto, mutta loppujen lopuksi sillä on varsin vähän vaikutusta ajatellen eteen tulevien huoltojen/korjausten suuria linjoja.
                Mutta, kuten jo aiemmin todettua, näin autokauppiaan näkökulmasta on luojan lykky että tähän oikeasti uskovia yleensä vähän nuorempia kuluttajia jota Siperia ei ole vielä tarpeeksi rangaissut on olemassa ja että heille se mittarilukema ei merkitse mitään...

                Comment

                • Gedd
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2010
                  • 479
                  • Tampere

                  #113
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Mistä ihmeestä sinä oikeasti tiedät missä ja miten ne kilometrit ihan oikeasti ovat kertyneet? "Mukulakivikaduilla" vai pääteillä, silloin kun mittarissa alkaa olemaan 400tkm???
                  Kaikki nämä tämän kaltaiset "loogiset" päätelmät ovat ihan oikeasti puhdasta romantiikkaa ja itsepetosta ostettaessa paljon ajettua vanhaa autoa ja ikäänkuin sillä vältettäisiin enemmän ajetun suurempi vikatiheys.
                  Ok, hieman suuntaa antavana voi tietenkin pitää sitä onko auto esim.pohjoisen Suomen vai pääkaupunkiseudun auto, mutta loppujen lopuksi sillä on varsin vähän vaikutusta ajatellen eteen tulevien huoltojen/korjausten suuria linjoja.
                  Mutta, kuten jo aiemmin todettua, näin autokauppiaan näkökulmasta on luojan lykky että tähän oikeasti uskovia yleensä vähän nuorempia kuluttajia jota Siperia ei ole vielä tarpeeksi rangaissut on olemassa ja että heille se mittarilukema ei merkitse mitään...
                  Tässä on sellainen toinenkin näkemysero, että joillakin raha vaikuttaa siihen millä voi ajaa. Sinulla kaikesta päätellen ei ainakaan niin paljoa että tarvitsee tehdä kompromissi ajomukavuuden ja auton "tuoreuden" kanssa, onnea siis tästä autuudesta, itsekin mielelläni valitsisin esim M550d käyttikseksi jos olisi mahdollisuus.

                  Mutta kun itsellä ja varmasti monella niistä asiakkaista "joita siperia ei vielä ole opettanut" se auton budjetti ei ole pohjaton ja kun firman pihasta ei voi ottaa sitä F-korista esittelyautoa kauppareissulle niin tarvitsee tehdä valintoja.

                  Jos nyt jossitellaan että tällainen isompi remontti josta ei tonnilla selvitä osuisikin jollain ihmeen tuurilla kohdalle, jako hyppää tai tulee kampi kyljestä läpite, niin vitutuskäyrä ei siitä huolimatta ole samalla tasolla millä se olisi jos joutuisi ajamaan sellaisella sekä samaan budjettiin sopivalla että sinun maailmankuvaasi sopivalla "sijoituksella". Ehkä jonkun 2000 luvun lopun skeida-anjoviksen voisi saada jollain 3 sylinterisellä bensamyllyllä tai 1.2TDI voimanpesällä ja jos oikein tuuri käy niin lisävarusteina voi olla sähkölasit edessä ja penkinlämmitin.

                  Jos haluaisin siirtyä uudempaan ja vähemmän ajettuun autoon joka tarjoaa saman ajonautinnon, joutuisin ostamaan esim E60 540, joka maksaa äkkiä 10 000 euroa enemmän. Siihen rahaan tekee jo aikamoisen remontin tuohon vanhaankin

                  Ja jos se siperia on jotain opettanut, niin pahimmat ostokrapulat tähän asti siitä huolimatta että vikatiheys tilastollisesti kasvaakin kilometrien myötä, ovat olleet niistä vähiten ajetuista jotka tuli ostettua hätiköiden koska "kilometrit takaa kunnon."

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1845
                    • Kotona/Poissa

                    #114
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Mistä ihmeestä sinä oikeasti tiedät missä ja miten ne kilometrit ihan oikeasti ovat kertyneet? "Mukulakivikaduilla" vai pääteillä, silloin kun mittarissa alkaa olemaan 400tkm???
                    Mistä ihmeestä itse tiedät
                    - että se pieni ajomäärä varmuudella pitää paikkansa?
                    - ettei auto pienestä ajomäärästä huolimatta ole täysi rahareikä?

                    Ei kilometrit autoja tuhoa, vaan huoltojen/korjausten laiminlyönti.

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kaikki nämä tämän kaltaiset "loogiset" päätelmät ovat ihan oikeasti puhdasta romantiikkaa ja itsepetosta ostettaessa paljon ajettua vanhaa autoa ja ikäänkuin sillä vältettäisiin enemmän ajetun suurempi vikatiheys.
                    Tämä "vähän ajetun" auton kovan hintapyynnön antama tae edullisista kilometreistä se vasta romantiikkaa ja lapsellista hyväuskoisuutta on

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Mutta, kuten jo aiemmin todettua, näin autokauppiaan näkökulmasta on luojan lykky että tähän oikeasti uskovia yleensä vähän nuorempia kuluttajia jota Siperia ei ole vielä tarpeeksi rangaissut on olemassa ja että heille se mittarilukema ei merkitse mitään...
                    Kyllä tuollasen joppari-autokauppiaan ainoa tarkoitus on saada myydyistä autoistaan mahd. suuri kate. Parhaiten sen saa kun korjaa pienikilometrisiä AVK-pommeja ja pistää ne kiertoon hyvällä katteella Ostajan kannalta hinta / laatusuhde ratkaisee, ei myyjän elintason ylläpitäminen.
                    Last edited by Havis; 07-11-2014, 08:23.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • ^^jaani^^
                      Newbiemmer
                      • Nov 2014
                      • 14
                      • Haapavesi

                      #115
                      Tännehhän saatiin hyvä keskustelu aikaseksi mun kysymyksestä Noh tässä tarinassa kävi niin, että auto ei ollut semmoinen kuin piti. Piti olla ruosteeton ja siisti. Ruostetta löyty ja takakaari rutussa, hinta turhan kova auton kuntoon nähden. En ikinä ole niin naarmuista autoa nähnyt autolla oli ajettu siis 435tkm ja hintaa 3900€
                      Hyvin se kulki, mutta jotain sivuääniä kylläkin, eka kerta kun kokeilin tämmöistä ja ihastuin. Jatketaan paremman etsiskelyä ja ehkä bensana nyt

                      Comment

                      • suffeli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 559
                        • JKL

                        #116
                        Suorastaan huvittavaa keskustelua Minusta ainoa järkevä syy ostaa paljon ajettu auto on rahan puute. Jokainen auton osa joka liikkuu, kuluu. Aina voidaan viisastella, että kun autolla on ajettu vain "pitkää matkaa", niin kilometrit ei haittaa. Joissain yksilöissä ehkä, mutta jokainen auto joutuu paaliin, kun metrit tulee täyteen.

                        Täysin toinen asia onkin miettiä, että kumpi on parempi: 100tkm ajettu kia, toyota, ford, hyandai vai 200tkm ajettu bmw, audi, mb. :think
                        ------
                        G31 530d

                        Comment

                        • Gedd
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 479
                          • Tampere

                          #117
                          Originally posted by suffeli View Post
                          Suorastaan huvittavaa keskustelua Minusta ainoa järkevä syy ostaa paljon ajettu auto on rahan puute. Jokainen auton osa joka liikkuu, kuluu. Aina voidaan viisastella, että kun autolla on ajettu vain "pitkää matkaa", niin kilometrit ei haittaa. Joissain yksilöissä ehkä, mutta jokainen auto joutuu paaliin, kun metrit tulee täyteen.

                          Täysin toinen asia onkin miettiä, että kumpi on parempi: 100tkm ajettu kia, toyota, ford, hyandai vai 200tkm ajettu bmw, audi, mb. :think
                          Joo tuskin kukaan tarkoittikaan että kannattaisi paljon ajettua ostaa jos yhtä hyvän saisi samalla rahalla vähemmän ajettuna. Näin toki käy varsin harvoin

                          Originally posted by ^^jaani^^ View Post
                          Tännehhän saatiin hyvä keskustelu aikaseksi mun kysymyksestä Noh tässä tarinassa kävi niin, että auto ei ollut semmoinen kuin piti. Piti olla ruosteeton ja siisti. Ruostetta löyty ja takakaari rutussa, hinta turhan kova auton kuntoon nähden. En ikinä ole niin naarmuista autoa nähnyt autolla oli ajettu siis 435tkm ja hintaa 3900€
                          Hyvin se kulki, mutta jotain sivuääniä kylläkin, eka kerta kun kokeilin tämmöistä ja ihastuin. Jatketaan paremman etsiskelyä ja ehkä bensana nyt
                          Varsin kova pyynti, etenkin kolariautosta. Dieselautomaateissa nuo kilometrit voi olla pelottavia, etenkin jos laatikon öljyjä ei todistetusti ole vaihdettu tarpeeksi usein alusta asti. Ehkä jotenkin perusteltua jos autossa oli _jokainen_ varuste tehtaalta ja hyvällä maulla valittu individual sisusta jne. Ruosteongelmat näissä alkavat yleensä vasta kolarista ja se on sitten loputon työmaa koittaa pitää sitä kurissa.
                          Last edited by Gedd; 07-11-2014, 16:32.

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3749
                            • Raisio

                            #118
                            Originally posted by suffeli View Post
                            Suorastaan huvittavaa keskustelua Minusta ainoa järkevä syy ostaa paljon ajettu auto on rahan puute. Jokainen auton osa joka liikkuu, kuluu. Aina voidaan viisastella, että kun autolla on ajettu vain "pitkää matkaa", niin kilometrit ei haittaa. Joissain yksilöissä ehkä, mutta jokainen auto joutuu paaliin, kun metrit tulee täyteen.

                            Täysin toinen asia onkin miettiä, että kumpi on parempi: 100tkm ajettu kia, toyota, ford, hyandai vai 200tkm ajettu bmw, audi, mb. :think
                            Hmm, eiköhän lähes kaikilla niillä ole vajausta lompakossa jotka käytettyä ostaa

                            Kun näkee/katsoo/lukee mitä vikoja uudehkoissa premiumeissa on, melkein turvallisempi ostaa se Foorti tai Kiia.

                            Mielestäni ensimmäinen virhe käytetyn auton ostossa määritellä yksilön kunto mittarilukeman suuruudella tai pienuudella, mutta siitä en sen enempää kun tää on jo mennyt lähes inttämiseksi tässä keskustelussa.

                            Jakoketju soikoon...

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #119
                              Originally posted by Havis View Post
                              Mistä ihmeestä itse tiedät
                              - että se pieni ajomäärä varmuudella pitää paikkansa?
                              Sitä varten on huoltokirja+tarkastettavissa oleva huoltohistoria josta kilometrikertymän logiikan voi hyvin helposti päätellä.


                              Originally posted by Havis View Post
                              - ettei auto pienestä ajomäärästä huolimatta ole täysi rahareikä?
                              Kyse onkin todennäköisyyksistä, kuten kaikessa muussakin uusi vastaan käytetty(riittävän uudessa on lisäksi takuut).
                              Autoissa pikkuisen perehtymällä/googlettamalla löytää kyllä halutessaan kunkin automerkin+mallin tyyppiviat ja mitä missäkin kohtaa elinkaarta voi ruveta olettaa tulevan vastaan.

                              Originally posted by Havis View Post
                              Ei kilometrit autoja tuhoa, vaan huoltojen/korjausten laiminlyönti.
                              Tämä on se kaiken kummallisin uskomus/taikausko minkä autojen käyttöelinkaariajatteluun monilta "automiehiltä" kuulee.
                              Edelleenkin autossa on n.80% vanhenevia osia ja osakokonaisuuksia joihin ei ole minkäänlaista huolto-ohjelmaa, eikä niitä käytännössä voida edes huoltaa, vaan rikkuessaan osa pitää vaihtaa uuteen(kuten mm.ne monet ikääntyessään "kyrvähtävät" sähköosat/komponentit).
                              Lisäksi, vaikka huollettaisiin, niin silti mekaniikalla on oma kestoikänsä ja kun kilometrejä alkaa olemaan se +400tkm ja enemmän, alkaa myös ne huolletut kohteet helposti heittämään "ketjua yli".


                              Originally posted by Havis View Post
                              Tämä "vähän ajetun" auton kovan hintapyynnön antama tae edullisista kilometreistä se vasta romantiikkaa ja lapsellista hyväuskoisuutta on
                              Sinua ei voi suositella ainakaan autokauppiaaksi joka ostaa, myy ja korjaa omilla rahoillaan.
                              Siperia opettaa hyvin nopean konkurssin kautta että näin ei todellakaan ole.

                              Originally posted by Havis View Post
                              Kyllä tuollasen joppari-autokauppiaan ainoa tarkoitus on saada myydyistä autoistaan mahd. suuri kate. Parhaiten sen saa kun korjaa pienikilometrisiä AVK-pommeja ja pistää ne kiertoon hyvällä katteella Ostajan kannalta hinta / laatusuhde ratkaisee, ei myyjän elintason ylläpitäminen.
                              Kyllä, elääkseni minun on nimenomaan tarkoitus saada maksimaalisen iso kate jokaisesta myymästäni ajoneuvosta ja tämä on juuri se syy miksi nämä realiteetit enemmän ja vähemmän ajettujen suhteesta pitää pitää kirkkaana koko ajan mielessä.
                              Ostaja päättää / Ostaja on kuningas mitä hän itselleen haluaa ja mistä hän haluaa maksaa ja tämän olen todennutkin että onneksi teitä "todellisia automiehiä" on ostajakunnassa joille kilometrit on vain lukema mittarissa.

                              Comment

                              • Gedd
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2010
                                • 479
                                • Tampere

                                #120
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Kyllä, elääkseni minun on nimenomaan tarkoitus saada maksimaalisen iso kate jokaisesta myymästäni ajoneuvosta ja tämä on juuri se syy miksi nämä realiteetit enemmän ja vähemmän ajettujen suhteesta pitää pitää kirkkaana koko ajan mielessä.
                                Ostaja päättää / Ostaja on kuningas mitä hän itselleen haluaa ja mistä hän haluaa maksaa ja tämän olen todennutkin että onneksi teitä "todellisia automiehiä" on ostajakunnassa joille kilometrit on vain lukema mittarissa.
                                Et edelleen ottanut kantaa rahakysymykseen. Kukaan ei väittänyt että samalla rahalla kannattaisi ostaa enemmän ajettu jos samanlaisen saa samaan rahaan pienemmillä kilometreillä. Sensijaan yksityiseltä saa saman auton halvemmalla ja jonkinlaisella tiedolla auton historiasta, voidaan ruveta keskustelemaan siitä, kuinka järkevää on ostaa jobbarilta auto

                                En usko että "todelliset automiehet" ostavat autojobbareilta ensimmäistäkään autoa. Koska siperia on opettanut.

                                Pointtisi siitä, että todennäköisyydet on vähemmän ajetun puolella jos ostaa molemmat autot sokkona tuli selväksi enkä tätä kiistä. Siitä huolimatta lupaan lähettää sinulle postikortin jossa myönnän siperian minua opettaneen ja sinun olleen oikeassa - heti kun tuohon aikaisemmassa esimerkissä mainittu esimerkki kääntyy kustannuksien puolesta minua vastaan ja tuo E61 on osoittautunut halvemmaksi. Mutta hengitystä ei kannata pidättää
                                Last edited by Gedd; 07-11-2014, 20:59.

                                Comment

                                Working...
                                X