Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2171
    • Himas

    Originally posted by janke View Post
    E60 on itselle ihan tuntematon tapaus siinä mielessä, että en ole koskaan sitä ajanut, enkä ole ollut edes kyydissäkään, joten pitäisi käydä sellanen jossain koeajamassa, ennenkö pystyy tosiaan mitään sanomaan. Mutta täytyy tuosta e60 kysellä paremmin sen omassa threadissa jos se alkaa todella kiinnostamaan.

    Jotenki e39 vielä säväyttää ja kun ajattelen sitä, että tuon mallin tunnen kohtalaisen hyvin monilta osin, niin sikäli olisi kuiteskin vielä turvallinen vaihtoehto huoltojen suhteen tms. Minullehan olisi jo suuri hyppy päästä faceliftin omistajaksi ja näin ollen tulisi jotain uuttakin e39:n maailmaan
    Mutta joo, nykyään tulee todella vähän kilometrejä, joten paljon ajettukaan ei sinänsä haittaa, mutta kunhan löytäisin sellasen yksilön missä ei ole takaa nostokohdat räjähtäneet ja olisi vielä maalipintakin siedettävässä kunnossa. Vanhojahan nämä jo ovat, joten etsiminen on aika haasteellista, eikä viitsisi lähteä inariin asti katsomaan ainakaan heti.
    Olen saanut sen käsityksen, että koliysissä on vähemmän murheita. Plus omaan silmään sisusta nätimpi kolmeysissä.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • _Rontti
      BTCF Member
      • Sep 2008
      • 1192
      • Raahe

      Alkupään e60 on ollut aikapaljon murheita, itelläki oli 2005 vuoden e60 535d. Kyllä siinä tais tulla korjattua kaikki alkupään tyyppiviat. Onneksi osin myyjäliikkeen piikkiin jne. Mutta luotettavampi ollut noi e39 koppaset autot jotka mulla ollu. E60 kun sais aktiiviohjauksen ja 535d tekniikan tuollaseen e39 koriin, nin ois aikas mellevä
      -Raahe connection-
      E39 LeMans BlueM5
      E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
      E39 523i Montrealblau
      E34 DiamantSchwartz 535i
      Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        Originally posted by _Rontti View Post
        Alkupään e60 on ollut aikapaljon murheita, itelläki oli 2005 vuoden e60 535d. Kyllä siinä tais tulla korjattua kaikki alkupään tyyppiviat. Onneksi osin myyjäliikkeen piikkiin jne. Mutta luotettavampi ollut noi e39 koppaset autot jotka mulla ollu. E60 kun sais aktiiviohjauksen ja 535d tekniikan tuollaseen e39 koriin, nin ois aikas mellevä
        Siis, oliko alkupään e60 bensoissakin joitain ongelmia, mitä myöhemmin paranneltiin? Vai koskiko noi lähinnä dieseleitä?
        Eikös e39 faceliftiin tullut äänieristykseen jotain päivitystä?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • _Rontti
          BTCF Member
          • Sep 2008
          • 1192
          • Raahe

          Originally posted by janke View Post
          Siis, oliko alkupään e60 bensoissakin joitain ongelmia, mitä myöhemmin paranneltiin? Vai koskiko noi lähinnä dieseleitä?
          Eikös e39 faceliftiin tullut äänieristykseen jotain päivitystä?
          Osa koskee bensamallei myös. Esim alkupään ccc on aika vikaherkkä, myös ibs on yks vikakohde.
          -Raahe connection-
          E39 LeMans BlueM5
          E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
          E39 523i Montrealblau
          E34 DiamantSchwartz 535i
          Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Mites noi viimesimmät 520 tuplavanokset että vastaako ne tehoiltaan samaa kun minun nykyinen 523 single vanos? Näitä 520 on vain niin pirusti myynnissä?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1203
              • GrassLake

              Originally posted by janke View Post
              Mites noi viimesimmät 520 tuplavanokset että vastaako ne tehoiltaan samaa kun minun nykyinen 523 single vanos? Näitä 520 on vain niin pirusti myynnissä?
              Ohituskiihtyvyys kunnolla laulattaen kierroksilla suunnilleen sama.
              Kuitenkin, 523 normaaliajossa vähän vääntävämpi.
              Ei suuren suurta eroa.
              Kokeile.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by Risto113 View Post
                Ohituskiihtyvyys kunnolla laulattaen kierroksilla suunnilleen sama.
                Kuitenkin, 523 normaaliajossa vähän vääntävämpi.
                Ei suuren suurta eroa.
                Kokeile.
                Arvelinki näin. Mun ei tuskin tarvi revittellä miljoonaa tuola tien päällä, mutta ohitse mentäessä tuo nykyinen jaksaa tarpeeksi vääntää joten, jos 520 vääntää samoihin, niin hyvä juttu. Mulle riittää se. Täytyy suunitella.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  Originally posted by janke View Post
                  Arvelinki näin. Mun ei tuskin tarvi revittellä miljoonaa tuola tien päällä, mutta ohitse mentäessä tuo nykyinen jaksaa tarpeeksi vääntää joten, jos 520 vääntää samoihin, niin hyvä juttu. Mulle riittää se. Täytyy suunitella.
                  Ruotsalaisten mittauksia: M52B25 vs. M54B22 (Noi moottorityypit on mun oletuksia, ei 100% varmuutta)

                  Eli kierroslukuja jos pyöristää 100 rpm tarkkuuteen niin:

                  M52B25 vääntö 220Nm @ 4500 rpm
                  M54B22 vääntö 194Nm @ 5000 rpm

                  M52B25 teho 120kW @ 5300 rpm
                  M54B22 teho 119kW @ 6300 rpm
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • tmth
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 2194
                    • Kangasala

                    Kyllähän tuolla 520i:llä nyt pärjää, mutta kyllä se melkoisen rauhallinen auto on. Kierroksia joutuu käyttämään reippaasti, jos edes hiukan rivakammin koittaa liikkua.

                    F10 & R55
                    ex:
                    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 562
                      • Espoo

                      Mun mielestä e39 menee yhä aivan hyvin käyttöautona. Sellaisilla olen ajanut vuodesta 2010, ensin 530i touringilla ja sitten 530da touringilla. Tuo manuaalivaihteinen bensakoneinen oli kyllä huomattavasti menevämpi kuin nykyinen diesel, jos sillä on jotain merkitystä sinulle. Toki se vaati raskaan kaasujalan reippaampaan menoon, kun diesel menee aika letkeästi ihan pintakaasulla.

                      Uusimmatkin e39:t kun ovat rippikouluiässä, niin ostaessa kannattaa olla tarkkana. Hyvää ei ole enää helppo löytää. Jos itse etsisin nyt e39:iä käyttöautoksi, ostaisin tuolta nousevan auringon maasta jonkun reilusti alle satkun ajetun ruosteettoman yksilön. Sellaisen kanssa olisi tietysti se riski, ettei sitä raaskisikaan käyttöautona tuolla suolasumussa pitää.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        Kovasti olisi juhlavaa löytää 530ia ja nimenomaan automaatti, mutta kuten aikaisemmin tuossa sanoinkin, niin tällä hetkellä ei ole oikein ainakaan nettiautossa tarjontaa ja voi olla, että näissä ei enää tulekkaan mitään myynnin hyökyaaltoa, kun suurin osa on paalattu tai osina tallinperällä. Hyvän e39 hinta alkaa 5-tontulla ja kun vertaa mitä uudempia random merkkejä tuohon hintaan saa ja minkä ikäisiä? Se mikä tässä on sairasta, niin mikään muu automerkki ei näköjään kiinnosta kun bmw ja vielä e39:think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Ruotsalaisten mittauksia: M52B25 vs. M54B22 (Noi moottorityypit on mun oletuksia, ei 100% varmuutta)

                          Eli kierroslukuja jos pyöristää 100 rpm tarkkuuteen niin:

                          M52B25 vääntö 220Nm @ 4500 rpm
                          M54B22 vääntö 194Nm @ 5000 rpm

                          M52B25 teho 120kW @ 5300 rpm
                          M54B22 teho 119kW @ 6300 rpm
                          Oma kokemus kahdesta E39:stä:
                          523i -96 (M52B25), oli mulla 10 v, jona aikana ajoin sillä 200 000 km
                          520i -02 (M5B22), ollut nyt n. 8kk ja 10 000 km

                          Suorituskyvyssä ei mainittavaa eroa, 520i vetää paremmin, mutta laitan sen paremman yksilön ja parempikuntoisen moottorin piikkiin. Hyväkuntoisissa yksilöissä 523i lienee aavistuksen pirteämpi.

                          Käytännössä suurin ero jonka huomasin, on 520i mallin tiheämpi perävälitys. Mutta suuremmat kierrokset ei käytännössä haittaa.

                          Kun imuvuodot yms ongelmat hoitaa pois, aivan riittävä kone E39:iin, ainakin manuaalilaatikolla.

                          E39 Faceliftin heikkouksia vanhempaan verrattuna:
                          - jotkut varaosat aivan eri hintaluokassa, esim ajovaloumpiot paljon kalliimmat.
                          - enemmän vikoja ABS, airbag yms elektroniikassa
                          Last edited by Havis; 13-02-2017, 17:18.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by tmth View Post
                            Kyllähän tuolla 520i:llä nyt pärjää, mutta kyllä se melkoisen rauhallinen auto on. Kierroksia joutuu käyttämään reippaasti, jos edes hiukan rivakammin koittaa liikkua.
                            Ei pidä paikkaansa. Päinvastoin vetää sievästi hyvinkin alhaalta saakka. Tietysti riippuu mihin vertaat. Kommenteista päätellen 530d malliin? Eikun allekirjoituksessa näky e60 520i ja E39 M5... joopa joo...
                            Last edited by Havis; 13-02-2017, 17:25.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by hietase View Post
                              ...Jos itse etsisin nyt e39:iä käyttöautoksi, ostaisin tuolta nousevan auringon maasta jonkun reilusti alle satkun ajetun ruosteettoman yksilön. Sellaisen kanssa olisi tietysti se riski, ettei sitä raaskisikaan käyttöautona tuolla suolasumussa pitää.
                              Ratti väärällä puolella, karsii aika raakalla kädellä ostajakuntaa
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • tmth
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 2194
                                • Kangasala

                                Originally posted by Havis View Post
                                Ei pidä paikkaansa. Päinvastoin vetää sievästi hyvinkin alhaalta saakka. Tietysti riippuu mihin vertaat. Kommenteista päätellen 530d malliin? Eikun allekirjoituksessa näky e60 520i ja E39 M5... joopa joo...
                                En sitä nyt sentään tuohon M5:een vertaa, vaikka se varmasti vaikuttaa arviointiin. Jotenkin vaan koitin muistella entisiä 523i ja 525i autoja.

                                Mutta kyllä tuolla 520:llä normaalin liikenteen mukana pärjää ihan mainiosti ja kulutus on kohtuullinen.

                                F10 & R55
                                ex:
                                E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎