Viikonloppuna ja ensi viikolla vihdoin aikaa yrittää perehtyä tähän. Jos alipainekellon tanko ei liiku, eikä se ole jumissa, pitänee löytää se vuoto. Oletteko uusineet alipaineletkuja metritavaralla, vai ostaneet tiskiltä? Saako muualta kuin marmorilta (onko väärä paikka säästää?). Mitkä noiden letkujen sisämitat mahtaa olla? Esim. tämän kuvan letkut 9, 10 ja 11.
e39 530d alavääntö hukassa
Collapse
X
-
Originally posted by Clavurion View PostOnnistuu mitään purkamatta taskulampun kanssa yläpuolelta. Sieltä vaan koitat hahmottaa tuon alipainekellon ja siitä lähtevän tangon.
Pitääkö nyt yrittää vetää / työntää tankoa, jotta selviää onko siivet jumissa? Jos pitää, kuinka paljon liike vaatii voimaa, jos ahdin on kunnossa?Last edited by hietase; 28-07-2018, 10:36.
Comment
-
-
Originally posted by hietase View PostSain vaimon starttaamaan auton. Sihtailin siitä abs-yksikön kupeesta suoraan alas ja kuvan mukainen alipainemötikkähän sieltä näkyi. Startatessa se pystyasennossa ollut tanko pysyi hievahtamatta, ei mitään liikettä.
Pitääkö nyt yrittää vetää / työntää tankoa, jotta selviää onko siivet jumissa? Jos pitää, kuinka paljon liike vaatii voimaa, jos ahdin on kunnossa?
Comment
-
-
Hain eilen Fixuksesta Continentalin kangaspäällysteistä alipaineletkua kolme metriä. Tänään helteisellä parkkipaikalla tutkimaan alipainesäiliöön liittyviä letkuja.
Se pitkä joka menee imusarjan yli ilmamassamittarin vierestä oli kolmesta kohtaa rikki. Lyhyt musta magneettiventtiililtä alipainesäiliölle oli kahdesta kohtaa rikki. Säiliön ja alipainekellon välinen sininen lyhyt oli ihan tikissä.
En saanut pitkää letkua vaihdettua imusarja paikoillaan, piti ottaa irti. Käytin map-anturinkin varuiksi irti, se oli puhdas.
Laitoin auton käyntiin ja irrotin alipainekellon ja säiliön välisen letkun. Kellon tanko liikkui heti noin senttimetrin.
Auto nippuun ja koeajolle. Ei tarvitse lähteä turbokaupoille, toimii hienosti! Kiitos avusta jälleen kerran.
PS: onnistuin irrottamaan jonkun johdon jolle en löytänyt heti paikkaa. Arvelin sen liittyvän ilmastointiin, koska se lopetti toimintansa ja sainkin jo vahvistuksen epäilyihini. Kuulemma ilmastoinnin kompuran sähköliitin. Pitää vielä etsiä se kompura ja liitoksen paikka...
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostPitäisi liikkua ihan sormi voimin.
Kuinka kevyesti pitäisi liikkua?
sormilla liikuttamalla tuntui aika jäykälle eikä kovin paljoa liikkunut, auton käynnistymisen jälkeen menee n.2-3s kun vetää tangon pohjaan. onko normaali aika vai pitäisikö vetää heti?
Alipainevuodon voi varmaan sulkea pois kun vetää tuon tangon pohjaan?
Comment
-
-
Originally posted by E39 M57D25 View PostKuinka kevyesti pitäisi liikkua?
sormilla liikuttamalla tuntui aika jäykälle eikä kovin paljoa liikkunut, auton käynnistymisen jälkeen menee n.2-3s kun vetää tangon pohjaan. onko normaali aika vai pitäisikö vetää heti?
Alipainevuodon voi varmaan sulkea pois kun vetää tuon tangon pohjaan?
Jos nuo alaväännöt ovat kateissa, niin suosittelen kyllä nuo kaikki letkut käymään läpi. Kannattaa myös ottaa auto ylös ja katsoa ne tukikumille menevät letkut. Itsellä oli ilmeisesti oravat purrut niille menevän letkun kokonaan katki.Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by -CMS- View PostJos nuo alaväännöt ovat kateissa, niin suosittelen kyllä nuo kaikki letkut käymään läpi. Kannattaa myös ottaa auto ylös ja katsoa ne tukikumille menevät letkut. Itsellä oli ilmeisesti oravat purrut niille menevän letkun kokonaan katki.
Kun kerran ostit metritavarana, niin vaihda samalla kaikki uuteen.
(Ali)paine siirtyy seuraavaan paikkaan, ja viikon päästä on muuten sama ongelma.'00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project
Comment
-
-
Originally posted by -CMS- View PostItsellä oli ainakin tiukan tuntuinen tuo tanko, eli ei se ns. kevyesti liiku. Mulla oli useammasta kohtaa vuoto alipaineletkuissa. Aluksi ei tanko liikkunut käynnistettäessa laisinkaan. Turbon puolen letkut vaihtamalla liikkui juuri sanomallasi tavalla, eli hieman viiveellä, mutta alapään väännöissä silti puutetta. Asia korjaantui käymällä läpi (ja vaihtamalla) lopulta melkein kaikki alipaineletkut (lukuun ottamatta jarruservolle menevää isoa jämäkkää putkea). Osoittautui, että moottorin tukikumille menevä letku oli enää pienellä kuminpalasella kiinni letkujen jakotukissa siinä imusarjan vieressä.
Jos nuo alaväännöt ovat kateissa, niin suosittelen kyllä nuo kaikki letkut käymään läpi. Kannattaa myös ottaa auto ylös ja katsoa ne tukikumille menevät letkut. Itsellä oli ilmeisesti oravat purrut niille menevän letkun kokonaan katki.
Nyt on letkut vaihdettu, imusarjan alla olevat letkut oli aivan haprastuneet ja turbon puolella olevat oli silmämääräisesti ok. Rintapeltiin menevää ohutta letkua en vaihtanut kun en tiedä mihin menee ja missä liitos kohta on.
Nyt kun on imusarja irti niin mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa ? hehkut jo mittasin että kunnossa pitäisi olla..
Comment
-
-
Originally posted by E39 M57D25 View PostNyt kun on imusarja irti niin mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa ? hehkut jo mittasin että kunnossa pitäisi olla..E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by E39 M57D25 View PostOnko miten tyypillinen kohde ja meneekö kerrasta vai alkaako vain tihkumaan?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by E39 M57D25 View PostNyt on letkut vaihdettu, imusarjan alla olevat letkut oli aivan haprastuneet ja turbon puolella olevat oli silmämääräisesti ok. Rintapeltiin menevää ohutta letkua en vaihtanut kun en tiedä mihin menee ja missä liitos kohta on.
Nyt kun on imusarja irti niin mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa ? hehkut jo mittasin että kunnossa pitäisi olla..
Auto kasattu ja sama tehottomuus alakierroksilla jatkuu, kaasua kun painaa niin ei tapahdu mitään ja viiveellä alkaa kiihtymään..
Maffin johdon irroitin ja kappas auto toimiikin suht ok ja reakoi kaasuun heti, tänään ostin uuden boschin maffin joka oli samalla numerolla kuin entinen ja tehottomuus jatkuu mutta ei aivan niin pahana kuin vanhalla mittarilla..
Mitä seuraavaksi?
Comment
-
-
Toimiiko se turbon alipaineohjaus; vetääkö alipainekellon tanko johdesiivet kiinni, kun auton käynnistää?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Comment