e39 530d alavääntö hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 573
    • Espoo

    #91
    Viikonloppuna ja ensi viikolla vihdoin aikaa yrittää perehtyä tähän. Jos alipainekellon tanko ei liiku, eikä se ole jumissa, pitänee löytää se vuoto. Oletteko uusineet alipaineletkuja metritavaralla, vai ostaneet tiskiltä? Saako muualta kuin marmorilta (onko väärä paikka säästää?). Mitkä noiden letkujen sisämitat mahtaa olla? Esim. tämän kuvan letkut 9, 10 ja 11.

    Comment

    • tansju
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 96
      • Nokian perämettällä

      #92
      3,2mm alipaineputki motonetistä metritavarana toimi hienosti, ihan himpun verran liian tiukkaa mutta sopivalla rasvauksella siitä pääsi

      Comment

      • hietase
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 573
        • Espoo

        #93
        Originally posted by Clavurion View Post
        Onnistuu mitään purkamatta taskulampun kanssa yläpuolelta. Sieltä vaan koitat hahmottaa tuon alipainekellon ja siitä lähtevän tangon.

        Sain vaimon starttaamaan auton. Sihtailin siitä abs-yksikön kupeesta suoraan alas ja kuvan mukainen alipainemötikkähän sieltä näkyi. Startatessa se pystyasennossa ollut tanko pysyi hievahtamatta, ei mitään liikettä.

        Pitääkö nyt yrittää vetää / työntää tankoa, jotta selviää onko siivet jumissa? Jos pitää, kuinka paljon liike vaatii voimaa, jos ahdin on kunnossa?
        Last edited by hietase; 28-07-2018, 10:36.

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #94
          Originally posted by hietase View Post
          Sain vaimon starttaamaan auton. Sihtailin siitä abs-yksikön kupeesta suoraan alas ja kuvan mukainen alipainemötikkähän sieltä näkyi. Startatessa se pystyasennossa ollut tanko pysyi hievahtamatta, ei mitään liikettä.

          Pitääkö nyt yrittää vetää / työntää tankoa, jotta selviää onko siivet jumissa? Jos pitää, kuinka paljon liike vaatii voimaa, jos ahdin on kunnossa?
          Pitäisi liikkua ihan sormi voimin.

          Comment

          • hietase
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 573
            • Espoo

            #95
            Hain eilen Fixuksesta Continentalin kangaspäällysteistä alipaineletkua kolme metriä. Tänään helteisellä parkkipaikalla tutkimaan alipainesäiliöön liittyviä letkuja.

            Se pitkä joka menee imusarjan yli ilmamassamittarin vierestä oli kolmesta kohtaa rikki. Lyhyt musta magneettiventtiililtä alipainesäiliölle oli kahdesta kohtaa rikki. Säiliön ja alipainekellon välinen sininen lyhyt oli ihan tikissä.

            En saanut pitkää letkua vaihdettua imusarja paikoillaan, piti ottaa irti. Käytin map-anturinkin varuiksi irti, se oli puhdas.

            Laitoin auton käyntiin ja irrotin alipainekellon ja säiliön välisen letkun. Kellon tanko liikkui heti noin senttimetrin.

            Auto nippuun ja koeajolle. Ei tarvitse lähteä turbokaupoille, toimii hienosti! Kiitos avusta jälleen kerran.

            PS: onnistuin irrottamaan jonkun johdon jolle en löytänyt heti paikkaa. Arvelin sen liittyvän ilmastointiin, koska se lopetti toimintansa ja sainkin jo vahvistuksen epäilyihini. Kuulemma ilmastoinnin kompuran sähköliitin. Pitää vielä etsiä se kompura ja liitoksen paikka...

            Comment

            • E39 M57D25
              Bimmer Rookie
              • Nov 2018
              • 32
              • Kajaani

              #96
              Originally posted by Hezman View Post
              Pitäisi liikkua ihan sormi voimin.

              Kuinka kevyesti pitäisi liikkua?

              sormilla liikuttamalla tuntui aika jäykälle eikä kovin paljoa liikkunut, auton käynnistymisen jälkeen menee n.2-3s kun vetää tangon pohjaan. onko normaali aika vai pitäisikö vetää heti?


              Alipainevuodon voi varmaan sulkea pois kun vetää tuon tangon pohjaan?

              Comment

              • -CMS-
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 84
                • Helsinki

                #97
                Originally posted by E39 M57D25 View Post
                Kuinka kevyesti pitäisi liikkua?

                sormilla liikuttamalla tuntui aika jäykälle eikä kovin paljoa liikkunut, auton käynnistymisen jälkeen menee n.2-3s kun vetää tangon pohjaan. onko normaali aika vai pitäisikö vetää heti?


                Alipainevuodon voi varmaan sulkea pois kun vetää tuon tangon pohjaan?
                Itsellä oli ainakin tiukan tuntuinen tuo tanko, eli ei se ns. kevyesti liiku. Mulla oli useammasta kohtaa vuoto alipaineletkuissa. Aluksi ei tanko liikkunut käynnistettäessa laisinkaan. Turbon puolen letkut vaihtamalla liikkui juuri sanomallasi tavalla, eli hieman viiveellä, mutta alapään väännöissä silti puutetta. Asia korjaantui käymällä läpi (ja vaihtamalla) lopulta melkein kaikki alipaineletkut (lukuun ottamatta jarruservolle menevää isoa jämäkkää putkea). Osoittautui, että moottorin tukikumille menevä letku oli enää pienellä kuminpalasella kiinni letkujen jakotukissa siinä imusarjan vieressä.

                Jos nuo alaväännöt ovat kateissa, niin suosittelen kyllä nuo kaikki letkut käymään läpi. Kannattaa myös ottaa auto ylös ja katsoa ne tukikumille menevät letkut. Itsellä oli ilmeisesti oravat purrut niille menevän letkun kokonaan katki.
                Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                sigpic

                Comment

                • Jii_Koo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2013
                  • 785
                  • Jkl

                  #98
                  Originally posted by -CMS- View Post
                  Jos nuo alaväännöt ovat kateissa, niin suosittelen kyllä nuo kaikki letkut käymään läpi. Kannattaa myös ottaa auto ylös ja katsoa ne tukikumille menevät letkut. Itsellä oli ilmeisesti oravat purrut niille menevän letkun kokonaan katki.
                  ^Tämä.
                  Kun kerran ostit metritavarana, niin vaihda samalla kaikki uuteen.
                  (Ali)paine siirtyy seuraavaan paikkaan, ja viikon päästä on muuten sama ongelma.
                  '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                  Comment

                  • E39 M57D25
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2018
                    • 32
                    • Kajaani

                    #99
                    Originally posted by -CMS- View Post
                    Itsellä oli ainakin tiukan tuntuinen tuo tanko, eli ei se ns. kevyesti liiku. Mulla oli useammasta kohtaa vuoto alipaineletkuissa. Aluksi ei tanko liikkunut käynnistettäessa laisinkaan. Turbon puolen letkut vaihtamalla liikkui juuri sanomallasi tavalla, eli hieman viiveellä, mutta alapään väännöissä silti puutetta. Asia korjaantui käymällä läpi (ja vaihtamalla) lopulta melkein kaikki alipaineletkut (lukuun ottamatta jarruservolle menevää isoa jämäkkää putkea). Osoittautui, että moottorin tukikumille menevä letku oli enää pienellä kuminpalasella kiinni letkujen jakotukissa siinä imusarjan vieressä.

                    Jos nuo alaväännöt ovat kateissa, niin suosittelen kyllä nuo kaikki letkut käymään läpi. Kannattaa myös ottaa auto ylös ja katsoa ne tukikumille menevät letkut. Itsellä oli ilmeisesti oravat purrut niille menevän letkun kokonaan katki.





                    Nyt on letkut vaihdettu, imusarjan alla olevat letkut oli aivan haprastuneet ja turbon puolella olevat oli silmämääräisesti ok. Rintapeltiin menevää ohutta letkua en vaihtanut kun en tiedä mihin menee ja missä liitos kohta on.


                    Nyt kun on imusarja irti niin mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa ? hehkut jo mittasin että kunnossa pitäisi olla..

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      Originally posted by E39 M57D25 View Post
                      Nyt kun on imusarja irti niin mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa ? hehkut jo mittasin että kunnossa pitäisi olla..
                      Jäähdytysnesteyhde lohkon kyljessä.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • E39 M57D25
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2018
                        • 32
                        • Kajaani

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Jäähdytysnesteyhde lohkon kyljessä.

                        Onko miten tyypillinen kohde ja meneekö kerrasta vai alkaako vain tihkumaan?

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          Originally posted by E39 M57D25 View Post
                          Onko miten tyypillinen kohde ja meneekö kerrasta vai alkaako vain tihkumaan?
                          Menee kaikista ennemmin tai myöhemmin, kun muovi haurastuu ja tiiviste koppuroituu lämmöstä. Alkaa tihkua.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • E39 M57D25
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2018
                            • 32
                            • Kajaani

                            Originally posted by E39 M57D25 View Post
                            Nyt on letkut vaihdettu, imusarjan alla olevat letkut oli aivan haprastuneet ja turbon puolella olevat oli silmämääräisesti ok. Rintapeltiin menevää ohutta letkua en vaihtanut kun en tiedä mihin menee ja missä liitos kohta on.


                            Nyt kun on imusarja irti niin mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa ? hehkut jo mittasin että kunnossa pitäisi olla..



                            Auto kasattu ja sama tehottomuus alakierroksilla jatkuu, kaasua kun painaa niin ei tapahdu mitään ja viiveellä alkaa kiihtymään..
                            Maffin johdon irroitin ja kappas auto toimiikin suht ok ja reakoi kaasuun heti, tänään ostin uuden boschin maffin joka oli samalla numerolla kuin entinen ja tehottomuus jatkuu mutta ei aivan niin pahana kuin vanhalla mittarilla..


                            Mitä seuraavaksi?

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              Toimiiko se turbon alipaineohjaus; vetääkö alipainekellon tanko johdesiivet kiinni, kun auton käynnistää?
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • E39 M57D25
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2018
                                • 32
                                • Kajaani

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Toimiiko se turbon alipaineohjaus; vetääkö alipainekellon tanko johdesiivet kiinni, kun auton käynnistää?



                                Toimii ja todellakin maffin johto irti vastaa kaasuun heti.

                                Comment

                                Working...
                                X