Kapeakaista lambdalla closed loop seoksensäätö on käytössä tyhjäkäynnillä ja osakuormalla.
Laajakaistalla päästään tässä asiassa ylemmäs, mutta käsittääkseni sielläkin luovutaan siitä kaasun ollessa pohjassa. Tämän osannee ohjelmistogurut, jotka penkissä näitä ajaa kertoa tarvittaessa seikkaperäisemmin.
E39 M5 ostamassa III
Collapse
X
-
Originally posted by zakspeed View PostLambdatunnistimet näissä (kapeakaista) ei vaikuta moottorin voiman tuottoon joten niitä kadonneita hevosvoimia ei niillä juurikaan saa metsästettyä takaisin.
Leave a comment:
-
-
Lambdatunnistimet näissä (kapeakaista) ei vaikuta moottorin voiman tuottoon joten niitä kadonneita hevosvoimia ei niillä juurikaan saa metsästettyä takaisin.
Täytyy joskus mitata ihan uusista massamittareista signaalit verrokiksi talteen oskilloskoopilla jotta voisi hieman rakennella statistiikkaa niiden elinkaari käytöksestä.
Omasta parivuotta sitten otin scoopilla maffien käyrät talteen jokusen vuoden vanhoista antureista.
Sama nokkatunnistimien osalta. Suotta niitä mutu tutumalta ja persuus dynolla vaihtamaan alkaa.
Totta on ettei niistä vikakoodeja tule laiskistuessaan, mutta olisi hyvä saada faktaa pohjalle missä vaiheessa signaalien muodot alkaa olla sitä luokkaa jotta moottorinohjain ei kykene "teräviin" liikkeisiin enään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ritariässä View PostJeps, maffit uusittu matkan varrella, alkuperäiset nokkatunnistimet jo tilattu ja nyt pohdiskellaan onko esim Motonetin satasen Bosch lambdat ihan samat kuin merkkiliikkeestä kalliimmalla hinnalla ostetut.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MeisterW View PostBensasuodatin, MAFt ja ekat O2 sensorit nyt ainakin kannattaa tuohon ikään vaihtaa, oma ainakin piristyi niillä. Netin kokemusten perusteella myös 4x nokka-akselin asentoanturia kannattaisi vaihtaa, niissä malli on uusiutunut myös alkuperäisestä.
Nämä MAF, O2 ja cps eivät enää välttämättä toimi tarkasti, ja tästä ei tule mitään vikakoodeja. Tämä siis lähinnä jos haluaa varmasti kaikki tehot talteen ja tasaisen vedon.
Ja suosittelen antureissa vain alkuperäisiä tai jos tietää alkuperäisen valmistajan niin mahd tarvikkeena, esim. maft ja lambdat on Bosch käsittääkseni.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ritariässä View PostJaahas, nyt kun omalla ostoksella ajettu ekat 100km ja tehty muutamia havaintoja ja jotain alkuhuoltoa, lue suodattimet,tulpat ym menee vaihtoon ihan varmuuden vuoksi ja tekemisen ilosta niin tulee samalla konetilan pölyt pyyhittyä pois. mitä muuta kokeneempien mielestä olisi hyvä huomioida ns tyyppivikana... unohdetaan tästä nyt ne vanokset/kk/jakopää jotka kaikkien tiedossa.
Ekana huomiona tuli sylinterikansien edestä lähtevät huohotusletkut joissa 90 asteen kulma, näyttivät olevan jo melkoista taikinaa.
Miten bensapumppu, ikä vai kilsat tappaa, tässä ajomäärä reilusti alle 200tkm, vai jo parempi vaihtaa kun ikää näin reilusti.
Muuten kiva, mutta vakioputkilla aivan liian tuhnut äänet polkiessakin, joten kait tällekin osastolle jotain tehtävä...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ritariässä View PostJaahas, nyt kun omalla ostoksella ajettu ekat 100km ja tehty muutamia havaintoja ja jotain alkuhuoltoa, lue suodattimet,tulpat ym menee vaihtoon ihan varmuuden vuoksi ja tekemisen ilosta niin tulee samalla konetilan pölyt pyyhittyä pois. mitä muuta kokeneempien mielestä olisi hyvä huomioida ns tyyppivikana... unohdetaan tästä nyt ne vanokset/kk/jakopää jotka kaikkien tiedossa.
Ekana huomiona tuli sylinterikansien edestä lähtevät huohotusletkut joissa 90 asteen kulma, näyttivät olevan jo melkoista taikinaa.
Miten bensapumppu, ikä vai kilsat tappaa, tässä ajomäärä reilusti alle 200tkm, vai jo parempi vaihtaa kun ikää näin reilusti.
Muuten kiva, mutta vakioputkilla aivan liian tuhnut äänet polkiessakin, joten kait tällekin osastolle jotain tehtävä...
Muistahan sitte ajella sillä autolla niin "kuin kuuluu" niin ei tarvitse muilta kysellä täällä miten on ämmällä ajettu!Last edited by duuk; 21-05-2021, 08:06.
Leave a comment:
-
-
Bensasuodatin, MAFt ja ekat O2 sensorit nyt ainakin kannattaa tuohon ikään vaihtaa, oma ainakin piristyi niillä. Netin kokemusten perusteella myös 4x nokka-akselin asentoanturia kannattaisi vaihtaa, niissä malli on uusiutunut myös alkuperäisestä.
Nämä MAF, O2 ja cps eivät enää välttämättä toimi tarkasti, ja tästä ei tule mitään vikakoodeja. Tämä siis lähinnä jos haluaa varmasti kaikki tehot talteen ja tasaisen vedon.
Ja suosittelen antureissa vain alkuperäisiä tai jos tietää alkuperäisen valmistajan niin mahd tarvikkeena, esim. maft ja lambdat on Bosch käsittääkseni.
Leave a comment:
-
-
Jaahas, nyt kun omalla ostoksella ajettu ekat 100km ja tehty muutamia havaintoja ja jotain alkuhuoltoa, lue suodattimet,tulpat ym menee vaihtoon ihan varmuuden vuoksi ja tekemisen ilosta niin tulee samalla konetilan pölyt pyyhittyä pois. mitä muuta kokeneempien mielestä olisi hyvä huomioida ns tyyppivikana... unohdetaan tästä nyt ne vanokset/kk/jakopää jotka kaikkien tiedossa.
Ekana huomiona tuli sylinterikansien edestä lähtevät huohotusletkut joissa 90 asteen kulma, näyttivät olevan jo melkoista taikinaa.
Miten bensapumppu, ikä vai kilsat tappaa, tässä ajomäärä reilusti alle 200tkm, vai jo parempi vaihtaa kun ikää näin reilusti.
Muuten kiva, mutta vakioputkilla aivan liian tuhnut äänet polkiessakin, joten kait tällekin osastolle jotain tehtävä...Last edited by ritariässä; 20-05-2021, 22:35.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ciswami View PostMitäs kaikkea päivitystä sulla oli siinä E39:ssä tekniikka puolella? Olivatko hintansa arvoisia?
Alustana oli AP:n coilit, mitkä mun mielestä oli hyvät. Evolven alpha-N on rahan arvoinen ohjelmointi ja short shifter myös. Tuo kytkin stoppari oli ihan kytkimen alle ruuvattava kumilimppu, sillä sai pois tuon ylimääräisen tyhjän kytkinpolkimesta. Muita muutoksia ei mulla ollut.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by IIIolut View PostMolempia remppoja tarkoitin. Mulla tuo remppa tehtiin muistaakseni 150tkm kohdalla. Jäi tuosta E39 M5:sta kyllä hyvät muistot ja ehdottomasti yksi parhaimmista bemarin moottoreista ja autoista millä ajanut
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ciswami View PostTarkoitatko tällä Vanos + jakoketju/laahain yhdistelmää vai pelkästään jompaa kumpaa?
On kyllä upea auto ajaa, ei voi kun hämmästellä miten on auto osattu jo 20v sitten saada kohdilleen. Moottori myös hieno, vetää alhaalta ja kiertää ylös.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by IIIolut View PostNoista on hyvä aloittaa. Mulla suurin vaikutus oli aikoinaan jakopään remppa. Tuon jälkeen oli kuin eri auto.
On kyllä upea auto ajaa, ei voi kun hämmästellä miten on auto osattu jo 20v sitten saada kohdilleen. Moottori myös hieno, vetää alhaalta ja kiertää ylös.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MeisterW View PostOnnittelut! MAFfit, polttoainesuodatin, Ilmansuodattimet ja lambdat ainakin vois uusia, jos ei tietoa milloin vaihdettu/ tai millä osilla vaihdettu. Omassa ainakin mutulla tuli pirteyttä lisää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ciswami View PostTänne rantautui E39 pre facelift M5 160tkm ajettu. Ensi fiilikset koettu ja nyt ruvetaan tietenkin jännittämään kk-laakereita 😀 Mittariston pikseleissä häikkää, joten siitä aloitetaan. Vetoja on yllättävän hyvin, vaikkakin 3000rpm paikkeilla jotenkin hengetön. Liekö MAF tai Vanokset jo. Aika tarkkaan lueskelin kaikkea ennen ostoa ja päädyin vähän ajettuun yksilöön jonka historia tiedossa.
Leave a comment:
-
Leave a comment: