memebuy23buy

E39 M5 ostamassa III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zakspeed
    replied
    Kapeakaista lambdalla closed loop seoksensäätö on käytössä tyhjäkäynnillä ja osakuormalla.

    Laajakaistalla päästään tässä asiassa ylemmäs, mutta käsittääkseni sielläkin luovutaan siitä kaasun ollessa pohjassa. Tämän osannee ohjelmistogurut, jotka penkissä näitä ajaa kertoa tarvittaessa seikkaperäisemmin.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Lambdatunnistimet näissä (kapeakaista) ei vaikuta moottorin voiman tuottoon joten niitä kadonneita hevosvoimia ei niillä juurikaan saa metsästettyä takaisin.
    Tästä kiinnostaisi kuulla lisää, eikö kapeakaistallakin säädä seosta, vai tarkoitatko että täyskaasulla tuo ohitettaisiin?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Lambdatunnistimet näissä (kapeakaista) ei vaikuta moottorin voiman tuottoon joten niitä kadonneita hevosvoimia ei niillä juurikaan saa metsästettyä takaisin.

    Täytyy joskus mitata ihan uusista massamittareista signaalit verrokiksi talteen oskilloskoopilla jotta voisi hieman rakennella statistiikkaa niiden elinkaari käytöksestä.

    Omasta parivuotta sitten otin scoopilla maffien käyrät talteen jokusen vuoden vanhoista antureista.

    Sama nokkatunnistimien osalta. Suotta niitä mutu tutumalta ja persuus dynolla vaihtamaan alkaa.

    Totta on ettei niistä vikakoodeja tule laiskistuessaan, mutta olisi hyvä saada faktaa pohjalle missä vaiheessa signaalien muodot alkaa olla sitä luokkaa jotta moottorinohjain ei kykene "teräviin" liikkeisiin enään.

    Leave a comment:


  • IIIolut
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Jeps, maffit uusittu matkan varrella, alkuperäiset nokkatunnistimet jo tilattu ja nyt pohdiskellaan onko esim Motonetin satasen Bosch lambdat ihan samat kuin merkkiliikkeestä kalliimmalla hinnalla ostetut.
    Kyllä ne on hyvää tavaraa. Ainakin aikoinaan toimi mulla hyvin, kun kaikki lambdat vaihdoin boschin valmistamiin tuohon entiseen E39:iin.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Bensasuodatin, MAFt ja ekat O2 sensorit nyt ainakin kannattaa tuohon ikään vaihtaa, oma ainakin piristyi niillä. Netin kokemusten perusteella myös 4x nokka-akselin asentoanturia kannattaisi vaihtaa, niissä malli on uusiutunut myös alkuperäisestä.

    Nämä MAF, O2 ja cps eivät enää välttämättä toimi tarkasti, ja tästä ei tule mitään vikakoodeja. Tämä siis lähinnä jos haluaa varmasti kaikki tehot talteen ja tasaisen vedon.

    Ja suosittelen antureissa vain alkuperäisiä tai jos tietää alkuperäisen valmistajan niin mahd tarvikkeena, esim. maft ja lambdat on Bosch käsittääkseni.
    Jeps, maffit uusittu matkan varrella, alkuperäiset nokkatunnistimet jo tilattu ja nyt pohdiskellaan onko esim Motonetin satasen Bosch lambdat ihan samat kuin merkkiliikkeestä kalliimmalla hinnalla ostetut.

    Leave a comment:


  • asis
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Jaahas, nyt kun omalla ostoksella ajettu ekat 100km ja tehty muutamia havaintoja ja jotain alkuhuoltoa, lue suodattimet,tulpat ym menee vaihtoon ihan varmuuden vuoksi ja tekemisen ilosta niin tulee samalla konetilan pölyt pyyhittyä pois. mitä muuta kokeneempien mielestä olisi hyvä huomioida ns tyyppivikana... unohdetaan tästä nyt ne vanokset/kk/jakopää jotka kaikkien tiedossa.

    Ekana huomiona tuli sylinterikansien edestä lähtevät huohotusletkut joissa 90 asteen kulma, näyttivät olevan jo melkoista taikinaa.

    Miten bensapumppu, ikä vai kilsat tappaa, tässä ajomäärä reilusti alle 200tkm, vai jo parempi vaihtaa kun ikää näin reilusti.

    Muuten kiva, mutta vakioputkilla aivan liian tuhnut äänet polkiessakin, joten kait tällekin osastolle jotain tehtävä...
    Tuliko tämä yksilö mahdollisesti kaukaa pohjoisesta ja on punertava väriltään?

    Leave a comment:


  • duuk
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Jaahas, nyt kun omalla ostoksella ajettu ekat 100km ja tehty muutamia havaintoja ja jotain alkuhuoltoa, lue suodattimet,tulpat ym menee vaihtoon ihan varmuuden vuoksi ja tekemisen ilosta niin tulee samalla konetilan pölyt pyyhittyä pois. mitä muuta kokeneempien mielestä olisi hyvä huomioida ns tyyppivikana... unohdetaan tästä nyt ne vanokset/kk/jakopää jotka kaikkien tiedossa.

    Ekana huomiona tuli sylinterikansien edestä lähtevät huohotusletkut joissa 90 asteen kulma, näyttivät olevan jo melkoista taikinaa.

    Miten bensapumppu, ikä vai kilsat tappaa, tässä ajomäärä reilusti alle 200tkm, vai jo parempi vaihtaa kun ikää näin reilusti.

    Muuten kiva, mutta vakioputkilla aivan liian tuhnut äänet polkiessakin, joten kait tällekin osastolle jotain tehtävä...
    Eiköhän nuo kysymäsi asiat oo jo melko moneen kertaan käyty tälläkin foorumilla läpi. Mutta jos insp 3 on jo suunnitteilla niin samalla laittaisin ohjaustehostimen letkut, putket, pumppu ja säiliö uutta, bensansuodatin, maffit, nokkien anturit, perän huolto, kardaanin kannatinlaakeri, lambdat, takavakaajan puslat, jarruhuolto + muut perus e39 vikapaikat.

    Muistahan sitte ajella sillä autolla niin "kuin kuuluu" niin ei tarvitse muilta kysellä täällä miten on ämmällä ajettu!
    Last edited by duuk; 21-05-2021, 08:06.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Bensasuodatin, MAFt ja ekat O2 sensorit nyt ainakin kannattaa tuohon ikään vaihtaa, oma ainakin piristyi niillä. Netin kokemusten perusteella myös 4x nokka-akselin asentoanturia kannattaisi vaihtaa, niissä malli on uusiutunut myös alkuperäisestä.

    Nämä MAF, O2 ja cps eivät enää välttämättä toimi tarkasti, ja tästä ei tule mitään vikakoodeja. Tämä siis lähinnä jos haluaa varmasti kaikki tehot talteen ja tasaisen vedon.

    Ja suosittelen antureissa vain alkuperäisiä tai jos tietää alkuperäisen valmistajan niin mahd tarvikkeena, esim. maft ja lambdat on Bosch käsittääkseni.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Jaahas, nyt kun omalla ostoksella ajettu ekat 100km ja tehty muutamia havaintoja ja jotain alkuhuoltoa, lue suodattimet,tulpat ym menee vaihtoon ihan varmuuden vuoksi ja tekemisen ilosta niin tulee samalla konetilan pölyt pyyhittyä pois. mitä muuta kokeneempien mielestä olisi hyvä huomioida ns tyyppivikana... unohdetaan tästä nyt ne vanokset/kk/jakopää jotka kaikkien tiedossa.

    Ekana huomiona tuli sylinterikansien edestä lähtevät huohotusletkut joissa 90 asteen kulma, näyttivät olevan jo melkoista taikinaa.

    Miten bensapumppu, ikä vai kilsat tappaa, tässä ajomäärä reilusti alle 200tkm, vai jo parempi vaihtaa kun ikää näin reilusti.

    Muuten kiva, mutta vakioputkilla aivan liian tuhnut äänet polkiessakin, joten kait tällekin osastolle jotain tehtävä...
    Last edited by ritariässä; 20-05-2021, 22:35.

    Leave a comment:


  • IIIolut
    replied
    Originally posted by ciswami View Post
    Mitäs kaikkea päivitystä sulla oli siinä E39:ssä tekniikka puolella? Olivatko hintansa arvoisia?
    Jos ihan rempppoja tarkoitat, niin kaikki siitä melkein minun omistukseni aikana käytiin läpi (melkein 10v). Kk-laakerit, alustan osat, kytkin+vauhtis, maffit, jakopää, vanokset, lambdat jne.

    Alustana oli AP:n coilit, mitkä mun mielestä oli hyvät. Evolven alpha-N on rahan arvoinen ohjelmointi ja short shifter myös. Tuo kytkin stoppari oli ihan kytkimen alle ruuvattava kumilimppu, sillä sai pois tuon ylimääräisen tyhjän kytkinpolkimesta. Muita muutoksia ei mulla ollut.

    Leave a comment:


  • ciswami
    replied
    Originally posted by IIIolut View Post
    Molempia remppoja tarkoitin. Mulla tuo remppa tehtiin muistaakseni 150tkm kohdalla. Jäi tuosta E39 M5:sta kyllä hyvät muistot ja ehdottomasti yksi parhaimmista bemarin moottoreista ja autoista millä ajanut
    Mitäs kaikkea päivitystä sulla oli siinä E39:ssä tekniikka puolella? Olivatko hintansa arvoisia?

    Leave a comment:


  • IIIolut
    replied
    Originally posted by ciswami View Post
    Tarkoitatko tällä Vanos + jakoketju/laahain yhdistelmää vai pelkästään jompaa kumpaa?

    On kyllä upea auto ajaa, ei voi kun hämmästellä miten on auto osattu jo 20v sitten saada kohdilleen. Moottori myös hieno, vetää alhaalta ja kiertää ylös.
    Molempia remppoja tarkoitin. Mulla tuo remppa tehtiin muistaakseni 150tkm kohdalla. Jäi tuosta E39 M5:sta kyllä hyvät muistot ja ehdottomasti yksi parhaimmista bemarin moottoreista ja autoista millä ajanut

    Leave a comment:


  • ciswami
    replied
    Originally posted by IIIolut View Post
    Noista on hyvä aloittaa. Mulla suurin vaikutus oli aikoinaan jakopään remppa. Tuon jälkeen oli kuin eri auto.
    Tarkoitatko tällä Vanos + jakoketju/laahain yhdistelmää vai pelkästään jompaa kumpaa?

    On kyllä upea auto ajaa, ei voi kun hämmästellä miten on auto osattu jo 20v sitten saada kohdilleen. Moottori myös hieno, vetää alhaalta ja kiertää ylös.

    Leave a comment:


  • IIIolut
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Onnittelut! MAFfit, polttoainesuodatin, Ilmansuodattimet ja lambdat ainakin vois uusia, jos ei tietoa milloin vaihdettu/ tai millä osilla vaihdettu. Omassa ainakin mutulla tuli pirteyttä lisää.
    Noista on hyvä aloittaa. Mulla suurin vaikutus oli aikoinaan jakopään remppa. Tuon jälkeen oli kuin eri auto.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by ciswami View Post
    Tänne rantautui E39 pre facelift M5 160tkm ajettu. Ensi fiilikset koettu ja nyt ruvetaan tietenkin jännittämään kk-laakereita 😀 Mittariston pikseleissä häikkää, joten siitä aloitetaan. Vetoja on yllättävän hyvin, vaikkakin 3000rpm paikkeilla jotenkin hengetön. Liekö MAF tai Vanokset jo. Aika tarkkaan lueskelin kaikkea ennen ostoa ja päädyin vähän ajettuun yksilöön jonka historia tiedossa.
    Onnittelut! MAFfit, polttoainesuodatin, Ilmansuodattimet ja lambdat ainakin vois uusia, jos ei tietoa milloin vaihdettu/ tai millä osilla vaihdettu. Omassa ainakin mutulla tuli pirteyttä lisää.

    Leave a comment:

Working...
X