Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carman
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 676
    • Vilppula

    Loppuipa tutinat minunkin touringista!
    Vaihdoin tänään takakelkan isot puslat eikä enää tietoakaan tutinasta missään vauhdissa.
    Vanhat oli aivan entiset, varsinkin etummaiset puslat.
    Kilometrejä taulussa 151tkm ja vuosimalli 2000 530dA.

    Kuvassa vanha puslat vedätyksessä ulosvetäjällä, halkeamat näkyy hyvin.
    Last edited by Carman; 12-04-2009, 14:59.

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      Originally posted by Carman View Post
      Loppuipa tutinat minunkin touringista!
      Vaihdoin tänään takakelkan isot puslat eikä enää tietoakaan tutinasta missään vauhdissa.
      Vanhat oli aivan entiset, varsinkin etummaiset puslat.
      Kilometrejä taulussa 151tkm ja vuosimalli 2000 530dA.

      Kuvassa vanha puslat vedätyksessä ulosvetäjällä, halkeamat näkyy hyvin.
      Menikö jo vähemmän aikaa kuin edellisissä, vaikka eipä niissäkään kauaa mennyt.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Carman
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2002
        • 676
        • Vilppula

        Originally posted by Leka View Post
        Menikö jo vähemmän aikaa kuin edellisissä, vaikka eipä niissäkään kauaa mennyt.
        Joku 2,5h meni kokonaisuudessaan, pirunmoinen vääntäminen kun laittaa puslat kuivana paikoilleen.

        Comment

        • E39-530A
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 942
          • Espoo

          Originally posted by TJJ View Post
          Minullakin kuului suhauksia kun teki käsivoimin iskaritestin eli keulaa painoi voimakkaasti alas, katsastuksessa ei tullut huomautuksia iskareista. Mutta kun otin iskarit irti, ei niissä ollut yhtään kaasua/nestettä sisällä, siis akseli meni ja jäi pohjaan kevyesti painamalla. Joten jos sinulla kuuluu samanlainen suhina, niin ei se normaalia ole, nyt uusilla iskareilla ei kuulu mitään tuollaisia ääniä. Eikä noissa vanhoissa iskareissa silti näkynyt mitään vuotoja tms.

          Mutta ratin tutinaan tuo ei vaikuttanut vaan ne ongelmat korjaantui reaktiotangoilla. Tosin ei tutinat minulla ollut ihan tuollaisia mitä sinä kuvailet.
          En olekaan vaihtanut/vaihdattanut iskareita E39:iin vielä (koskaan). Mitä hintaluokkaa nuo oli ja laitoitko orkkikset?
          E92 335iA -08

          ---
          ex E34 540iA -93
          ex E90 325iA -05
          ex E39 530iA -00
          ex Toyota Avensis
          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Carman View Post
            Joku 2,5h meni kokonaisuudessaan, pirunmoinen vääntäminen kun laittaa puslat kuivana paikoilleen.
            Onko tuo kuivina laitto E39:issä tarpeellista? Fairyahan sinne jotkut laittaa ja BMW:n ohjeessakin laitetaan jotain ihmeainetta jota ei kai saa mistään. Kohta pitäisi sedanin puslat yrittää vaihtaa...
            E39 528iA

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              Originally posted by TJJ View Post
              Onko tuo kuivina laitto E39:issä tarpeellista? Fairyahan sinne jotkut laittaa ja BMW:n ohjeessakin laitetaan jotain ihmeainetta jota ei kai saa mistään. Kohta pitäisi sedanin puslat yrittää vaihtaa...
              Circolight, ainakin Sunoco valmistaa jotain sen tapaista, saatavuudesta ei ole havaintoa...
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by E39-530A View Post
                En olekaan vaihtanut/vaihdattanut iskareita E39:iin vielä (koskaan). Mitä hintaluokkaa nuo oli ja laitoitko orkkikset?
                Laitoin KL-varaosista ostetut Sachsin perusmallit jotka käsittääkseni ovat ihan samat kuin vakioalustan alkuperäiset iskarit. 130 euroa/kpl. Vaihdoin myös kaikki muut iskarin osat uusiin paitsi jouset. Taakse sama juttu, siellä iskarit kuitenkin oli vielä ihan kunnossa, mutta silti niidenkin vaihdosta tuli muutos parempaan (heilahdus jarrutuksessa ja luistoneston toiminta talvirenkailla). Mittarissa oli vaihdon aikaan n. 117tkm.
                E39 528iA

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Leka View Post
                  Circolight, ainakin Sunoco valmistaa jotain sen tapaista, saatavuudesta ei ole havaintoa...
                  Mitähän tuo aine sitten tekee, siis kun se on "rubber process oil" eli eihän se mikään rasva ole. Olen ymmärtänyt, että se haihtuisi aika äkkiä. Joku jenkki kirjoitti, että heidän korjaamo asentaa puslat tärpätin (eikös se ole turpentine) avulla, siis mikäli nyt tajusin oikein sen jutun. Esim tässä:

                  Ja tässä:


                  Onko joku kokeillut tuota? Ja kumpaa tärpättiä se sitten pitäisi olla: http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4rp%C3%A4tti
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    Jos englanninkieliset puhuvat oikeasti tärpätistä, kyseessä on pineenitärpätti (=kamalan hajuinen Oulu A1).
                    Jokuhan oli laittanut vinkin Schmiedmannin välittämään liukastusaineeseen, joka kuivuessaan jämähtää liimamaiseksi. Tuo on BMW original teile, joten pitäisi ilmeisesti merkkitiskiltäkin tilaamalla saada.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Jos englanninkieliset puhuvat oikeasti tärpätistä, kyseessä on pineenitärpätti (=kamalan hajuinen Oulu A1).
                      Jokuhan oli laittanut vinkin Schmiedmannin välittämään liukastusaineeseen, joka kuivuessaan jämähtää liimamaiseksi. Tuo on BMW original teile, joten pitäisi ilmeisesti merkkitiskiltäkin tilaamalla saada.
                      Mutta tuo taitaa olla ihan väärä aine, siis rasva (ainakin ETK:n mukaan). Oikeaa ainettakin (osa nro. 83199407771) näyttää saavan ja sillekin on ETK:ssa joku "turpentine substitute" jota myöskin saa BMW:n kautta (81229407284). Tosin tuon mukaan korvike kävisi vain 5/99 jälkeisiin autoihin..? Aito Circo maksaa 13 euroa ja tärpätti 3 euroa +Suomi-lisät. Ehkäpä kokeilen halpahallin mäntypohjaisella tärpätillä...

                      EDIT: enpä kokeilekaan vaan näköjään tuo "turpentine substitute" onkin mineraalitärpätistä (lakkabensiinistä) käytetty nimitys ja sitähän on jo Biltemasta hankittu Ja myös saksalaiset puhuu tärpätin käytöstä puslien asennuksessa, joten ei se ole vain jenkkien sekoilua.
                      Last edited by TJJ; 01-08-2007, 20:34.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        Originally posted by TJJ View Post
                        EDIT: enpä kokeilekaan vaan näköjään tuo "turpentine substitute" onkin mineraalitärpätistä (lakkabensiinistä) käytetty nimitys ja sitähän on jo Biltemasta hankittu Ja myös saksalaiset puhuu tärpätin käytöstä puslien asennuksessa, joten ei se ole vain jenkkien sekoilua.
                        Tuo tärpätti ei välttämättä ole huono ollenkaan. On nimittäin kohtuulisen "öljyinen", haihtuu hitaasti(ehtii varmasti puslan asentamaan), ei kuivata kumia, mutta tekee siitä kuitenkin liukkaan.. Tärpätilla on aikoinaan mm. liukasteltu tiivitelasien tiivisteitä, että muljahtaa paremmin paikalleen.:think
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • Rubu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 809
                          • Kuopio

                          Pikkusen menee kiihkoiluksi jos ei fairy kelpaa puslien liukastamiseen... Vai pitää vielä timbuktusta tilata bmw merkkistä liukuvoidetta ennen kun voi ajella...

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Rubu View Post
                            Pikkusen menee kiihkoiluksi jos ei fairy kelpaa puslien liukastamiseen... Vai pitää vielä timbuktusta tilata bmw merkkistä liukuvoidetta ennen kun voi ajella...
                            Ei noita huvittaisi kahta kertaa vaihtaa/miettiä onko ne nyt kunnolla. Joten voisi tuon tehdä oikein jo ekalla kerralla ja tärpätti nyt näyttää olevan se oikea aine. Fairyn kanssahan on joissain korimalleissa ollut ongelmia puslien liikkumisen takia. Eikä lähin tärpättiä myyvä halpahalli/rautakauppa kovin kaukana ole
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Carman
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2002
                              • 676
                              • Vilppula

                              Tärpättihän voisi ollakin sopivaa ainetta.
                              Fairyllä en enää laita mitään puslia, e34:ssä jäi liikkumaan ja jouduin irrottamaan ja putsaamaan.
                              Jos joku on saanut ihan jopa käsin painettua e39 touringin puslat paikoilleen fairya käyttämällä, voiko ne tosiaan pysyä paikoillaan?

                              Kyllä ne kuivanakin melko helposti menee, uuden puslan pinnassahan on jotain harmaata liukkaampaa "ainetta". Pysyypähän ainakin...

                              Comment

                              • HarzaTheMan
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 458
                                • Sawo

                                Oli vähän tutinaa ratissa jarruttaessa kun E39:n ostin äskettäin. Tilasin Motonetista valmiiksi reaktiotankojen helasarjan kun peräti 30 euroa maksoi. Viikonloppuna katsoin niin helat oli näköjään vaihdettu ja ehjät mutta asennettu väärin päin. Eihän niiden vaihdosta mitään hyötyä ole jos ne väärin päin sinne laittaa kun helat on tehty niin että tukevat vain tietyn suuntaista liikettä ja E39:ssä niiden tulee tukea pyörien pitkittäistä liikettä. Helppo ne toki on väärin päin asentaa kun vain nuoli kertoo miten päin ne tulee.

                                Tuli helat vaihdettua ja uudet on OIKEIN päin. Olennaista on myös kokeilla reaktiotankoa paikoilleen ennen helan prässäystä kiinni jotta tulevat täsmälleen oikeaan asentoon. Ei täristä rattia enää ja ajaminen on yhtä juhlaa
                                ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎