Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flamey
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 69
    • Vaasa

    Kah, 215/55 16" talvirenkaat vaihtui uusiin 235/45 17" ja tutinat tiessään ja kulkee kuin juna. Outoa :think viime kesänä vielä tutisi kesänakeillakin.
    \\ -98 E39 528iA //

    Comment

    • jani1632
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 2243
      • Etelä-pohjanmaa

      Täällä E39:siin vaihdettu etupäähän reaktiotankojen puslat,alatukivarret puslineen,iskarit yläpäineen.
      Rt-päät ja reaktiotankojen nivelet välyksettömät.
      Helvetillinen vapina 20kmh-70kmh JARRUTETTAESSA.Ei vapinoita kovemmissa nopeuksissa jarrutettaessa,eikä muutenkaan ajettaessa!
      Rengaskokona 235-45-18".
      Ohjauskulmat säädetty ja rengas/vanne yhdistelmät tasapainotettu.
      Jarrulevyt melkolailla tiensä päässä...ohuet.Joten lienöökö nyt sitten jarrulevyt syylliset viimeinkin...
      Tallin täytteet:
      E70 3.0d -09
      E34 540ia -94
      E39 520d -00
      E39 528i M-sport -00
      E60 520i -04
      E30 -86
      E61 520da -09

      Comment

      • Aslakki
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 359
        • Kuusamo

        Jahas, muillakin on ongelmia E39 ratin tärinän kanssa Mulla alkoi tärinät saman tien ku vaihdoin talvikiekot kesäkiekoille. Eli ratti tärisee reilusti jarruttaessa nopeusalueella 40-160 km/h, sekä hieman ajettaessa nopeusalueella 60-80 km/h.
        Ajattelin huomenna kokeilla töitten jälkeen vaihtaa talvikiekot kokeeksi takasin alle ja kattoa tuleeko tärinä vanteista. Ostaessani autoa kaks kuukautta huomasin koeajossa ratin tärinän ja sovittiin että myyjä vaihtaa reaktiotangot, en tiä sitten tuliko vaihettua :think

        Laitan kommenttia oliko renkaitten vaihdolla vaikutusta...
        E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

        Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

        Comment

        • Aslakki
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 359
          • Kuusamo

          Originally posted by Aslakki View Post
          Jahas, muillakin on ongelmia E39 ratin tärinän kanssa Mulla alkoi tärinät saman tien ku vaihdoin talvikiekot kesäkiekoille. Eli ratti tärisee reilusti jarruttaessa nopeusalueella 40-160 km/h, sekä hieman ajettaessa nopeusalueella 60-80 km/h.
          Ajattelin huomenna kokeilla töitten jälkeen vaihtaa talvikiekot kokeeksi takasin alle ja kattoa tuleeko tärinä vanteista. Ostaessani autoa kaks kuukautta huomasin koeajossa ratin tärinän ja sovittiin että myyjä vaihtaa reaktiotangot, en tiä sitten tuliko vaihettua :think

          Laitan kommenttia oliko renkaitten vaihdolla vaikutusta...


          joo.. ei vaikutusta eli välyksiä tutkimaan, jarrulevyjä hutkimaan ja pyöränkulmia säätelemään... morjens
          E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

          Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            Originally posted by Aslakki View Post
            ...Ostaessani autoa kaks kuukautta huomasin koeajossa ratin tärinän ja sovittiin että myyjä vaihtaa reaktiotangot, en tiä sitten tuliko vaihettua :think
            ...
            Tulikohan ne sitten vaihdettua, tai siis tankojen puslat nimen omaan? Nimittäin omat oireet oli aika pitkälti tarkkaan samanlaiset kuin sulla ja vika oli väsyneissä reaktiotankojen puslissa.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Aslakki
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 359
              • Kuusamo

              Paha sanoa... Auton myyjä vaikutti kyllä ihan asialliselta ja liikkeestä olen kuullut ainoastaan hyvää. No, keskiviikkona huoltoaika ja korjaaja ehotteli justiin levyjen vaihtoa. Pitää kyllä sanoa, että kattoo ne puslat tarkkaan ennenku vaihtelee levyjä. Laitan tuomion sitten tänne ku saan auton takas...


              Originally posted by Kentsu View Post
              Tulikohan ne sitten vaihdettua, tai siis tankojen puslat nimen omaan? Nimittäin omat oireet oli aika pitkälti tarkkaan samanlaiset kuin sulla ja vika oli väsyneissä reaktiotankojen puslissa.
              E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

              Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

              Comment

              • Kähmy
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 422
                • Kempele

                Eilen vaihdettiin mulla apurungon puslat, reaktiotangot, sporttisemmat iskarit ja jouset+renkaiden tasapainoitus. Ei mitään tutinoita tai vapinoita enään. Eroa kuin yöllä ja päivällä. Mahtava auto ajaa nyt!

                EDIT: ensi keskiviikkona nelipyöräsuuntaus vielä.

                530iaT -01.

                -Kähmy
                Last edited by Kähmy; 06-06-2008, 16:46. Reason: typo
                e46 325xi
                Yamaha FZR 1000 EXUP
                ex-e39 530i Touring

                Comment

                • Aslakki
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 359
                  • Kuusamo

                  No niin. Jarrutustärinä saatiin lopulta loppumaan sekä myös ratin tärinä ajossa.

                  Toimenpiteet:
                  -Uudet soviterenkaat (vanhat oli vähäs miten sattuu vinksallaan, ei keskittäny kunnolla)
                  -Pitemmät renkaan pultit (vanhat ei mennyt kuin 3 kierrosta sisään, aika vaarallista sano rengasliikkeen ukko )
                  Näillä lähti ajotärinät veks...

                  -Uudet etupyörien navat (oli kuulemma kierot) ja napapakettiin kuuluu myös pyörän laakeri
                  -Jarrulevyjen sorvaus (kierossa nämät myös)
                  Näillä toimenpiteillä lähti jarrutustärinä...

                  Kivasti kulkee taas.
                  E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                  Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Aslakki View Post
                    -Uudet etupyörien navat (oli kuulemma kierot) ja napapakettiin kuuluu myös pyörän laakeri
                    -Jarrulevyjen sorvaus (kierossa nämät myös)
                    Näillä toimenpiteillä lähti jarrutustärinä...

                    Kivasti kulkee taas.
                    Odotellaanpa nyt kuitenkin vielä levyjen kiilloittumista/lasittumista noiden jarrutärinöiden suhteen ja tehdään lopulliset johtopäätökset vasta sitten?

                    Comment

                    • citi524td
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 75
                      • Porvoo/Lahti

                      onko minkälainen homma vaihtaa e39 reaktiotangot itse? ihan koti vehkein..
                      sellanen ois projektina tässä lähiaikoina
                      e39 530d -99 257hv/579nm
                      vw kupla -57
                      ex. e34 525tdsa -95
                      ex. mb 123 300tdta -81
                      ex. e34 540ia -93
                      ex. e34 524td
                      ex. e38 740ia
                      ex. e30 320 cabrio

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4927
                        • Kotka

                        Originally posted by citi524td View Post
                        onko minkälainen homma vaihtaa e39 reaktiotangot itse? ihan koti vehkein..
                        sellanen ois projektina tässä lähiaikoina
                        Kyllä sä siitä selviät jos vain työkalut pysyy käsissä ja lukaiset kuvitetun ohjeen, en löytänyt linkkiä mut kait sen joku kohta tähän postaa? (Clavurion )
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • jyrbba69
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2008
                          • 2394
                          • Kouvola

                          Reaktiotangot itse vaihdoin "parkkipaikalla" ilman mitään ongelmia. Tarvitset kuitenkin mieluiten jonkun ulosvetäjän niin homma helpottuu kummasti.

                          Reaktiotangon voi joko hakata ulos ja sitten sen pulttisysteemiosan voi vetää esim penkissä irti (siinäkin ulosvetäjällä vedin itse) tai sitten jo autossa kiinni ollessa, joka on varmaan fiksumpi tapa. En osaa sanoa minkälainen ulosvetäjä sinne oikein menee jos homman tekee auton alla, mutta ainaskin reaktiotangon ollessa irti sinne meni ihan perus 2 leukainen ja keskelle kierretappi.

                          Kuitenkin jos reaktiotankoihin käy samanlainen ulosvätäjä kuin alatukivarsiin niin motonetistä saa hommaan ihan pätevän vehkeen 5e:lla. Sillä ainakin irrotin auton alla alatukivarret. Vehjettä tosin joutui hieman modaamaan rälläkällä ja lopussa se sanoi poks, mutta vain vipuosasta jonka korvasin järeämmällä...

                          Olipas kamalaa tekstiä ;D
                          2015 AMG GTS
                          -----------------------------

                          www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                          [email protected]

                          Comment

                          • VilleW
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 469
                            • Turku

                            Mun 530dAt on ajettu vajaa 140tkm ja alkoi hiukan täristää jarrutuksissa sekä satunnaisesti muutenkin. Lisäksi ohjaus tuntui epämääräiseltä ja kummallisen puuroiselta varsinkin keskialueella. Ongelmat häipyivät uusien etuiskarien ja reaktiotankojen puslien vaihdolla täysin. Nyt menee taas hienosti ja tarkasti. Puslien kuntoa ei nähnyt vääntelemällä paikoillaan, kuitenkin irtonaisena näki, että kumpikin oli hieman halki ja etuiskarit olivat aivan löysät käsin painettaessa. Suosittelen näiden tarkistusta/vaihtoa vapinoiden kanssa painiville
                            Ex Bemut:
                            i3 REx -14
                            F15 xDrive40e -16
                            E71 X6 3.0 Sport -11
                            F10 525d x-Drive M-Sport -12
                            E70 X5 3.0sd -08
                            F36 418d Gran Coupe
                            F30 316d -12
                            E93 320i -08
                            E70 X5 3.0d Sport -07
                            E53 X5 3.0d Sport -04
                            E61 530dA M-Sport individual -06
                            E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                            E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                            E46 330i touring -01
                            E36 328i Coupe -97
                            E30 325i cabriolet -87
                            E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                            E21 318i -81

                            Comment

                            • bmw5
                              Newbiemmer
                              • Jul 2007
                              • 14
                              • Kouvola

                              [quote=veku;474845]Eli sama kuin se paskan tärinä 90-110km\h nopudessa,tosin nyt tuntuu että skaala on 80-130 km\h
                              Pakko siis aloittaa uus aihe kun ketuttaa sen verran toi vapina.

                              Viime viikolla tasapainotin noi 225\45-17 bridgestone kitkat siinä toivossa että vapina vähenis mutta ei ,tuntuu että se on melkein lisääntynyt.
                              Kesärenkailla 245\40-18 en noin pahaa vapinaa huomannut koskaan.

                              Onko mitään mahiksia saada uusilla apurungon puslilla loppuun tuo vapina vai onko mahikset sama kuin lotossakin
                              Iskaritkin on max 10tkm ajetut..auto siis 530dat vm 99









                              Itselläni oli myös tuota vapinaa kun hankin kesärankaat pari vuotta sitte. Kokoa tuli 245/35x19. Ekana kesänä tuntui, että paikat lähtee hampaista, mutta toisena kesänä ei mitään! Mainasin kans käydä tasapinottamassa renkaat, mutta laitoin vaan tänä kesänä kiinne, ja hyvin on toiminut. Eli siis, koita nyt aluksi irottaa renkaat ja laita ne uudestaan kiinne.
                              - V8 jumalten puhetta -

                              Comment

                              • red devil
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 1843
                                • monaco

                                helou....jarruttaessa täryttää rattiin...kohtalaisen uudet levyt löytyy. etupäässä kateltiin noita puslia ja ei oo väljää....mis vika? niin ja koiran luut vaihatin varmuuden vuoks vaik ei niis nyt väljää ollutkaan
                                peliähän se vain on mitä elämäksi kutsutaan...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎