Jos on yksilö missä alusta jo yleisesti "löysäksi" ajettu niin ei muuta kun kerralla kaikki asiaan liittyvät osat uusiksi, eli puslat, pallot, iskarit. Paljonko muuten on 530dattisi rullattu? :think
Ei taatusti tee mitään kuvailemistasi hommista E39 sitten.
Jos on päässyt vähän joka puolelta jo lörpähtämään ja yhden osan vaihtaa sieltä toisen toiselta puolelta niin homma voi venähtää ikuisuusprojektiksi.
Kyllä kyllä. 240 tkm on mittarissa.Takakelkan puslat,alatukivarret,reaktiotangon puslat ja koiranluut on vaihdettu viikko sitten. kyllä parani aika paljon mutta eihän tuo vielä kokonaan poistunut,mutta jospa tuo poistuu kun vielä muutaman tontun pistää haisemaan...
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
Jäin tässä hieman epäilemään tuota iskaritestin tulosta lähinnä sen takia että minun on vaikea uskoa kuinka löysältä tuon auton etunurkat tuntuvat vaikka alla pitäisi kumminkin olla m-sport alusta ja sitä rataa ---> etunurkat heijaa todella kevyesti alaspäin, tosin liike pysähtyy kyllä ihan hyväksyttävästi nurkan noustessa hetii perään ylös.
Vertasin tuota liikettä hyvin epäkelvollisesti vaimon Golf V:n vakioalustaan ja perhana vieköön, se onkin jämäkkä tuntumaltaan verrattuna bemuun. Faijan X5:sta nyt tuntui taas olevan ihan turha edes yrittää painella.
Kertokaapa joku, onko tuo keulan jousituksen "pehmeys" nurkasta painellessa ihan ominaisuus (erityisesti sport alustan ollessa kyseessä) ?
Oli vähän tutinaa ratissa jarruttaessa kun E39:n ostin äskettäin. Tilasin Motonetista valmiiksi reaktiotankojen helasarjan kun peräti 30 euroa maksoi. Viikonloppuna katsoin niin helat oli näköjään vaihdettu ja ehjät mutta asennettu väärin päin. Eihän niiden vaihdosta mitään hyötyä ole jos ne väärin päin sinne laittaa kun helat on tehty niin että tukevat vain tietyn suuntaista liikettä ja E39:ssä niiden tulee tukea pyörien pitkittäistä liikettä. Helppo ne toki on väärin päin asentaa kun vain nuoli kertoo miten päin ne tulee.
Tuli helat vaihdettua ja uudet on OIKEIN päin. Olennaista on myös kokeilla reaktiotankoa paikoilleen ennen helan prässäystä kiinni jotta tulevat täsmälleen oikeaan asentoon. Ei täristä rattia enää ja ajaminen on yhtä juhlaa
Ootko varma, että ne ovat nyt oikein päin?
Sillä noi helat eivät kuulu olla reaktiotangoissa siten, että ne on "vahvimmillaan" pitkittäissuuntaisia voimia vastaan. Helan nuoli kuuluu osoittaa reaktiotangon merkkiä kohti ja silloin helan nuoli on suunnilleen vaakatasossa auton peräpäätä kohti.
Iteki tein samaisen operaation jokunen kuukausi takaperin ja aluksi luulin kanssa että nuo vanhat helat oli asennettu väärin...
En lukenut paljon topikkia, mut mulla vatkas sen takia kun vanteen keskireikä ei ollut pöyreä. Eli aiheutti pysty suuntaista pomputusta. Rengas koneessakaan ei kyseinen ongelma ilmennyt, vaan sorvissa. Ja ei muuta kun lastua pois.
Eli nyt on autosta vaihdettu aika rankalla kädellä käytännössä kaikki etupään kamat mukaanlukien iskarit. Takapäästä meni vaihtoon apurungon puslat sekä samaan syssyyn narinahelat & nivelet.
Tuloksena moisesta rahan polttamisesta on että kaikki havaitut tärinät katosivat välittömästi ja autokin on taas nautinnollinen ajaa. Se mikä tekee tästä rempasta jonkin verran mielenkiintoisen on se etteivät puslat olleet mistään paikasta suoranaisesti rikki ja siltikin tärinät olivat luokkaa ärsyttävät. Samalla diagnosoitiin että moottorin sammutuksen yhteydessä aiheutuva korin suhteellisen voimakkaat heilahdukset puolelta toiselle johtuvat moottorin tukikumien löysyydestä ts. nekään eivät ole rikki mutta parasta ennen päiväys on näköjään ehtinyt mennä noistakin jo ohi.
Alle meni siis motonetistä haetut Sachs/Bogen sportti-iskarit ja oli sinällään ihan huvittavaa huomata että pelkästään etunurkan paineleminen tuntuu nyt huomattavan paljon jämäkämmältä kuin enne remppaa. Muutenkin koko alustan tuntuma on erittäin "napakka" aiempaan verrattuna.
Mistä kannattaisi ensimmäisenä vikaa etsimään kun omassa sedanissa ratti väpättää sekä vänkärin penkki tutisee?
Tähän asti alustanosia vaihdettu > iskarit+jouset 03/-06, etu jarrulevyt+palat 10/-05, etu vakaajan päät 02/-07.
Mistä kannattaisi ensimmäisenä vikaa etsimään kun omassa sedanissa ratti väpättää sekä vänkärin penkki tutisee?
Tähän asti alustanosia vaihdettu > iskarit+jouset 03/-06, etu jarrulevyt+palat 10/-05, etu vakaajan päät 02/-07.
Täällä näyttää E39:n ympärillä sama keskustelu jatkuvan... Itse luovuin autostani osittan tämän vuoksi 1,5 vuotta sitten. Olethan tarkastuttanut renkaat/vanteet jossain? Alatukivarret edestä tulee ensimmäisenä mieleen. Onko autossasi sekä ratin väpätys n. 70 km/h että tutina (penkki) 110 km/h?
Täällä näyttää E39:n ympärillä sama keskustelu jatkuvan... Itse luovuin autostani osittan tämän vuoksi 1,5 vuotta sitten. Olethan tarkastuttanut renkaat/vanteet jossain? Alatukivarret edestä tulee ensimmäisenä mieleen. Onko autossasi sekä ratin väpätys n. 70 km/h että tutina (penkki) 110 km/h?
Mulla vika löyty renkaista. Samantapainen tutina ja vapina/ravistus.
Todennäköisesti rungot talvikiekoista hajalla jonkin verran. Aikasa tutki renkaita tasapainotuksessa, ni huomattiin.
Vanteet oli suorat, mutta renkaissa heittoa.
Eri renkailla ei mitään.
Mistä kannattaisi ensimmäisenä vikaa etsimään kun omassa sedanissa ratti väpättää sekä vänkärin penkki tutisee?
Minä tasapainoittaisin ainakin ensin niitä renkaita ja katsoisin tarkasti onko pystyheittoa. Eivät ainakaan mulla tunnu pysyvän tasapainossa kovinkaan hyvin, ja sekä kesä- että talvikumeissa on löytynyt pystyheittoa ainakin yhdestä renkaasta per sarja. Ilmeisesti takarenkaat pyörivät vanteilla helposti asennuksen jälkeen. Samalla putsaisin navat teräsharjalla niistä kohdista mistä vanteet tulee kiinni.
Jos tuo ei auta mitään niin sitten apurungon kumipuslat takaa vaihdattaisin myös. Itsellä vielä tekemättä, kun ei ole suurempia ongelmia ollut.
Alle meni siis motonetistä haetut Sachs/Bogen sportti-iskarit ja oli sinällään ihan huvittavaa huomata että pelkästään etunurkan paineleminen tuntuu nyt huomattavan paljon jämäkämmältä kuin enne remppaa. Muutenkin koko alustan tuntuma on erittäin "napakka" aiempaan verrattuna.
Tulipa vaan mieleen alkuperäisessä postissa olevasta tutinasta... Tuttavalla oli samainen ongelma, renkaat + vanteet tarkistettiin tasapainoituksineen, samoin aurauskulmat ja muut alustan säädöt. Vika oli automaattiboksissa, jossa joku osa oli hajonnut valmistusvirheen johdosta. Nyt en lonkalta muista tarkalleen mikä osa oli kyseessä, mutta aiheutti juurikin mainitunlaista tärinää nopeusvälillä 80-120km/h. Auto kyseessä oli 2001 E39 530dA.
Ajattelin mainita, jos jollakin tulee eteen samanlainen ongelma...
Tutina tulee 80-120km/h vauhdissa. Renkaat on tasapainoitettu vuosi sitten eikä niissä pystyheittoa ollut, jo silloin oli lievää tutinaa. Ja teräsharjaa olen käyttänyt joka renkaanvaihdon yhteydessä.
Seuraavaksi ajattelin uusia kerralla eteen reaktiotangot+helat, alatukivarret ja taakse apurungon puslat. Jos näillä ei tepsi niin katotaan niitä renkaita sitten
Onhan nuo Lemförderit (oem) hinnakkaampia kuin italy tuotteet mutta toivottavasti kestää pitempäänkin. Onneksi noita saa muualtakin kuin merkkiliikkeestä, hintaeroa on.
Comment