Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    Originally posted by _Dexi View Post
    Jos on yksilö missä alusta jo yleisesti "löysäksi" ajettu niin ei muuta kun kerralla kaikki asiaan liittyvät osat uusiksi, eli puslat, pallot, iskarit. Paljonko muuten on 530dattisi rullattu? :think

    Ei taatusti tee mitään kuvailemistasi hommista E39 sitten.

    Jos on päässyt vähän joka puolelta jo lörpähtämään ja yhden osan vaihtaa sieltä toisen toiselta puolelta niin homma voi venähtää ikuisuusprojektiksi.
    Kyllä kyllä. 240 tkm on mittarissa.Takakelkan puslat,alatukivarret,reaktiotangon puslat ja koiranluut on vaihdettu viikko sitten. kyllä parani aika paljon mutta eihän tuo vielä kokonaan poistunut,mutta jospa tuo poistuu kun vielä muutaman tontun pistää haisemaan...
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • Wäinö
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 142
      • Kirkkonummi

      Jäin tässä hieman epäilemään tuota iskaritestin tulosta lähinnä sen takia että minun on vaikea uskoa kuinka löysältä tuon auton etunurkat tuntuvat vaikka alla pitäisi kumminkin olla m-sport alusta ja sitä rataa ---> etunurkat heijaa todella kevyesti alaspäin, tosin liike pysähtyy kyllä ihan hyväksyttävästi nurkan noustessa hetii perään ylös.

      Vertasin tuota liikettä hyvin epäkelvollisesti vaimon Golf V:n vakioalustaan ja perhana vieköön, se onkin jämäkkä tuntumaltaan verrattuna bemuun. Faijan X5:sta nyt tuntui taas olevan ihan turha edes yrittää painella.

      Kertokaapa joku, onko tuo keulan jousituksen "pehmeys" nurkasta painellessa ihan ominaisuus (erityisesti sport alustan ollessa kyseessä) ?
      F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

      Comment

      • Peggy
        Newbiemmer
        • Oct 2007
        • 1

        Loppui tärinät

        Apurungon puslat vaihdettiin taakse sekä lisäksi 4-pyöräsuuntaus ja autosta tuli kuin uusi. Alla siis E39 523 ja vm. 97, ajettu nyt 179tkm.

        Comment

        • shotguni
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 70

          Originally posted by HarzaTheMan View Post
          Oli vähän tutinaa ratissa jarruttaessa kun E39:n ostin äskettäin. Tilasin Motonetista valmiiksi reaktiotankojen helasarjan kun peräti 30 euroa maksoi. Viikonloppuna katsoin niin helat oli näköjään vaihdettu ja ehjät mutta asennettu väärin päin. Eihän niiden vaihdosta mitään hyötyä ole jos ne väärin päin sinne laittaa kun helat on tehty niin että tukevat vain tietyn suuntaista liikettä ja E39:ssä niiden tulee tukea pyörien pitkittäistä liikettä. Helppo ne toki on väärin päin asentaa kun vain nuoli kertoo miten päin ne tulee.

          Tuli helat vaihdettua ja uudet on OIKEIN päin. Olennaista on myös kokeilla reaktiotankoa paikoilleen ennen helan prässäystä kiinni jotta tulevat täsmälleen oikeaan asentoon. Ei täristä rattia enää ja ajaminen on yhtä juhlaa
          Ootko varma, että ne ovat nyt oikein päin?

          Sillä noi helat eivät kuulu olla reaktiotangoissa siten, että ne on "vahvimmillaan" pitkittäissuuntaisia voimia vastaan. Helan nuoli kuuluu osoittaa reaktiotangon merkkiä kohti ja silloin helan nuoli on suunnilleen vaakatasossa auton peräpäätä kohti.

          Iteki tein samaisen operaation jokunen kuukausi takaperin ja aluksi luulin kanssa että nuo vanhat helat oli asennettu väärin...

          Comment

          • Jamppa1983
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 739
            • Pirkanmaa

            Täristi ennen ei enää.

            En lukenut paljon topikkia, mut mulla vatkas sen takia kun vanteen keskireikä ei ollut pöyreä. Eli aiheutti pysty suuntaista pomputusta. Rengas koneessakaan ei kyseinen ongelma ilmennyt, vaan sorvissa. Ja ei muuta kun lastua pois.
            Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

            M3 e90 & "M3" e30 turbo

            Comment

            • Wäinö
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 142
              • Kirkkonummi

              Tärinät katosivat

              Eli nyt on autosta vaihdettu aika rankalla kädellä käytännössä kaikki etupään kamat mukaanlukien iskarit. Takapäästä meni vaihtoon apurungon puslat sekä samaan syssyyn narinahelat & nivelet.

              Tuloksena moisesta rahan polttamisesta on että kaikki havaitut tärinät katosivat välittömästi ja autokin on taas nautinnollinen ajaa. Se mikä tekee tästä rempasta jonkin verran mielenkiintoisen on se etteivät puslat olleet mistään paikasta suoranaisesti rikki ja siltikin tärinät olivat luokkaa ärsyttävät. Samalla diagnosoitiin että moottorin sammutuksen yhteydessä aiheutuva korin suhteellisen voimakkaat heilahdukset puolelta toiselle johtuvat moottorin tukikumien löysyydestä ts. nekään eivät ole rikki mutta parasta ennen päiväys on näköjään ehtinyt mennä noistakin jo ohi.

              Alle meni siis motonetistä haetut Sachs/Bogen sportti-iskarit ja oli sinällään ihan huvittavaa huomata että pelkästään etunurkan paineleminen tuntuu nyt huomattavan paljon jämäkämmältä kuin enne remppaa. Muutenkin koko alustan tuntuma on erittäin "napakka" aiempaan verrattuna.
              F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

              Comment

              • 5er
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 208
                • Savo

                Mistä kannattaisi ensimmäisenä vikaa etsimään kun omassa sedanissa ratti väpättää sekä vänkärin penkki tutisee?
                Tähän asti alustanosia vaihdettu > iskarit+jouset 03/-06, etu jarrulevyt+palat 10/-05, etu vakaajan päät 02/-07.
                ex E60 530iA -07 M-Sport
                ex E39 528iA -99

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  Originally posted by 5er View Post
                  Mistä kannattaisi ensimmäisenä vikaa etsimään kun omassa sedanissa ratti väpättää sekä vänkärin penkki tutisee?
                  Tähän asti alustanosia vaihdettu > iskarit+jouset 03/-06, etu jarrulevyt+palat 10/-05, etu vakaajan päät 02/-07.
                  Täällä näyttää E39:n ympärillä sama keskustelu jatkuvan... Itse luovuin autostani osittan tämän vuoksi 1,5 vuotta sitten. Olethan tarkastuttanut renkaat/vanteet jossain? Alatukivarret edestä tulee ensimmäisenä mieleen. Onko autossasi sekä ratin väpätys n. 70 km/h että tutina (penkki) 110 km/h?
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • henu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 702
                    • 01520

                    Originally posted by vaviah View Post
                    Täällä näyttää E39:n ympärillä sama keskustelu jatkuvan... Itse luovuin autostani osittan tämän vuoksi 1,5 vuotta sitten. Olethan tarkastuttanut renkaat/vanteet jossain? Alatukivarret edestä tulee ensimmäisenä mieleen. Onko autossasi sekä ratin väpätys n. 70 km/h että tutina (penkki) 110 km/h?
                    Mulla vika löyty renkaista. Samantapainen tutina ja vapina/ravistus.
                    Todennäköisesti rungot talvikiekoista hajalla jonkin verran. Aikasa tutki renkaita tasapainotuksessa, ni huomattiin.
                    Vanteet oli suorat, mutta renkaissa heittoa.
                    Eri renkailla ei mitään.
                    Ford Mondeo ST220
                    Suzuki GSX1300R Hayabusa

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Hmm, kardaanin vakionopeusnivel...
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7456
                        • Oulu

                        Originally posted by 5er View Post
                        Mistä kannattaisi ensimmäisenä vikaa etsimään kun omassa sedanissa ratti väpättää sekä vänkärin penkki tutisee?
                        Minä tasapainoittaisin ainakin ensin niitä renkaita ja katsoisin tarkasti onko pystyheittoa. Eivät ainakaan mulla tunnu pysyvän tasapainossa kovinkaan hyvin, ja sekä kesä- että talvikumeissa on löytynyt pystyheittoa ainakin yhdestä renkaasta per sarja. Ilmeisesti takarenkaat pyörivät vanteilla helposti asennuksen jälkeen. Samalla putsaisin navat teräsharjalla niistä kohdista mistä vanteet tulee kiinni.

                        Jos tuo ei auta mitään niin sitten apurungon kumipuslat takaa vaihdattaisin myös. Itsellä vielä tekemättä, kun ei ole suurempia ongelmia ollut.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7456
                          • Oulu

                          Originally posted by Wäinö View Post
                          Alle meni siis motonetistä haetut Sachs/Bogen sportti-iskarit ja oli sinällään ihan huvittavaa huomata että pelkästään etunurkan paineleminen tuntuu nyt huomattavan paljon jämäkämmältä kuin enne remppaa. Muutenkin koko alustan tuntuma on erittäin "napakka" aiempaan verrattuna.
                          Paljonko sulla oli kilometrejä?
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • -CMS-
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 84
                            • Helsinki

                            Tulipa vaan mieleen alkuperäisessä postissa olevasta tutinasta... Tuttavalla oli samainen ongelma, renkaat + vanteet tarkistettiin tasapainoituksineen, samoin aurauskulmat ja muut alustan säädöt. Vika oli automaattiboksissa, jossa joku osa oli hajonnut valmistusvirheen johdosta. Nyt en lonkalta muista tarkalleen mikä osa oli kyseessä, mutta aiheutti juurikin mainitunlaista tärinää nopeusvälillä 80-120km/h. Auto kyseessä oli 2001 E39 530dA.

                            Ajattelin mainita, jos jollakin tulee eteen samanlainen ongelma...
                            Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                            Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                            sigpic

                            Comment

                            • 5er
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 208
                              • Savo

                              Tutina tulee 80-120km/h vauhdissa. Renkaat on tasapainoitettu vuosi sitten eikä niissä pystyheittoa ollut, jo silloin oli lievää tutinaa. Ja teräsharjaa olen käyttänyt joka renkaanvaihdon yhteydessä.
                              Seuraavaksi ajattelin uusia kerralla eteen reaktiotangot+helat, alatukivarret ja taakse apurungon puslat. Jos näillä ei tepsi niin katotaan niitä renkaita sitten
                              Onhan nuo Lemförderit (oem) hinnakkaampia kuin italy tuotteet mutta toivottavasti kestää pitempäänkin. Onneksi noita saa muualtakin kuin merkkiliikkeestä, hintaeroa on.
                              ex E60 530iA -07 M-Sport
                              ex E39 528iA -99

                              Comment

                              • goldenm
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 544

                                Noista Lemfördereistä on muistaakseni vain pieni osa tehty saksassa..
                                Kyllä se Italia-nivelkin kestää, oikein asennettuna
                                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎