Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: vesipumpun ja termostaatin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nuuskapeke
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 58

    #76
    Originally posted by Nuuskapeke View Post
    En tiedä onko oikella alueella tämät juttu, mutta uskon tätä ketjua lukevilta olevan kokemusta samoista osista. Joku varmaan osaa kertoa onnistuuko e39 vm.96 528 vaihtaa ylävesiletku purkamatta etupäätä yhtään? http://www.realoem.com/bmw/showparts...55&hg=11&fg=35 Kuvassa letkunkiristimen nro. 3 kohdalta tippasee jäähdytinnestettä ja letkunkiristimen ruuvi on alaspäin, joten päälypuolelta vaikeahko päästä käsiksi. Järjestelmästä täytyy ilmeisesti ottaa kaikki nesteet ulos, jos ylävesiletkun vaihtaa? En ole varma onko letku murtunut/huonosti kiinni, muttei tuntunut ainakaan löysältä . Auto oli pari kuukautta aiemmin kansiremontissa ja vein auton samalle korjaamolle, koska koneen alla läikkä jäähdytinnestettä. Huoltomies katsoi autoa ja sanoi, että ylävesiletku vaihdettava, eikä se onnistu ilman keulan purkamista. Taskulampun kans kun katsoin letkun juureen niin nestettä oli valunut ulos letkun pään ja termostaattikotelon (?) saumasta. Tuli vain mieleen, että minäkö joudun maksamaan, jos liitin väärin kiinnitetty/löysälle jätetty. Kansiremontin yhteydessä vaihdettiin termostaatti, vesipumppu ja syyläri. Ensimmäisen kerran lämmöt nousi pari viikkoa remontin jälkeen ja vein auton sinne jä käskin ilmata järjestelmän uudelleen kunnolla ja auto toimi taas moitteettomasti. Nyt autolla ei uskalla ajaa kuin lyhyitä matkoja ja heti, kun lämmöt nousee ja termostaatti aukeaa niin alkaa nesteet kulkemaan tuon vuotokohdan läpi ja tippasemaan.
    Tutkailin valossa tuota vuotoa ja kyllä se neste tippasee letkun ja sen termostaattikotelon välistä. Pitää huomena koittaa jos saa kiristettyä sitä klemmaria. Kansirempassa vaihdettiin syyläri. Onhan uudessa syylärissä korkki mukana? Mietin vain jos tekee viallisen korkin takia painetta ja päästää sen tuosta saumasta.

    Comment

    • koz-528
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 339
      • Ylivieska

      #77
      moro! mulla levisi kans vesipumppu tai pumpun laakeri, kiitos hyvistä ohjeista vanhat osat tuli purettua alle tunnissa ja samalla tulee vaihdettua myös termostaatti ja moniurahihna... tuo ilmaus kannattaa varmaan tehdä tuolla pullokonstilla että tulee varmiten ilmattua? kun huomasin että vesi pumppu alkoi vuotaa niin sammutin auton ja hetken kuluttua yritin uudestaan käyntiin niin ei sanonut auto enää mitään?? nyt kun uudet osat tulee ja saan ne kasattua niin pitäskö käynnistyä normaalisti?? onko muilla tehnyt samaa kun vesipumppu on hajonnut?
      f11 520 da m-sport
      ex e61 530 da
      ex e39 530 da
      ex e38 725 tdsa
      ex e39 528i m5-look

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6603
        • Lappeenranta

        #78
        Ilmaaminen onnistuu myös ilman pullopatenttia, ja ei pitäs olla vesipumpulla merkitystä käyntiin. Ellei jäähynestettä mene reilusti kampuranasentotunnistimeen tms.
        M550d

        Comment

        • MMM525
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 117
          • Pirkanmaa

          #79
          Kannattaako vesipumppu uusia termostaatin vaihdon yhteydessä? mittarissa on 180tkm, eikä tuota pumppua ole tietääkseni vaihdettu. Samalla pitää vaihtaa tiiviste pumpun ja lohkon välillä ja toinen tiiviste pumpun ja termostaatin välillä? Kannattaako samalla avaamisella uusia jotain muutakin?
          BMW F11 530dA touring -11 Havanna
          BMW E39 525dA touring -02 Toledo

          Comment

          • jumbo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 6603
            • Lappeenranta

            #80
            Originally posted by MMM525 View Post
            Kannattaako vesipumppu uusia termostaatin vaihdon yhteydessä? mittarissa on 180tkm, eikä tuota pumppua ole tietääkseni vaihdettu. Samalla pitää vaihtaa tiiviste pumpun ja lohkon välillä ja toinen tiiviste pumpun ja termostaatin välillä? Kannattaako samalla avaamisella uusia jotain muutakin?
            Ainakaan m52 koneisissa e39:ssä ei ole pumpun ja termarin välissä tiivistettä/mitään muutakaan yhteyttä. Ja vesipumppuun tulee ainoastaan o-rengas mikä on aina pumpun mukana. Termostaatin vaihdon yhteydessä kannattaa uusi tiiviste tai koko koppa vaihtaa kyllä.

            Edit. Ja kannattaa vaihtaa pumppu uuteen samalla.
            M550d

            Comment

            • MMM525
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 117
              • Pirkanmaa

              #81
              Originally posted by jumbo View Post
              Ainakaan m52 koneisissa e39:ssä ei ole pumpun ja termarin välissä tiivistettä/mitään muutakaan yhteyttä. Ja vesipumppuun tulee ainoastaan o-rengas mikä on aina pumpun mukana. Termostaatin vaihdon yhteydessä kannattaa uusi tiiviste tai koko koppa vaihtaa kyllä.

              Edit. Ja kannattaa vaihtaa pumppu uuteen samalla.
              Koitin tuosta kuvasta hahmotella pumppua ja termaria. Näyttäisi siinä olevan tiiviste pumpun ja koneen välissä osa numero 2? Mikä tuo osa numero 6 on?

              Putkistokuvista tosiaan kävi ilmi tuo termostaatti, eli se on kahden putken välissä pumpun yläpuolella.
              Last edited by MMM525; 24-06-2014, 23:41.
              BMW F11 530dA touring -11 Havanna
              BMW E39 525dA touring -02 Toledo

              Comment

              • marko83
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 222
                • Raahe

                #82
                Itse ainakin suosittelen ilmaamaan kunnolla ton järjestelmän.
                Ilmasin oman m52:sen noilla eka sivun ohjeilla. Sen jälkeen ei oikeen oo koko talvena tarennu tuolla kopissa, haaleaa/lämpöstä on tullut, mut ei niin lämmintä ku ennen.
                Kunnes tuossa eräs aamu löin virrat päälle niin check control ilmoitti, että neste on vähissä. Ja niin sinne about litra menikin. Sen jälkeen on kyllä autossa tarennut.
                Eli kunnollinen ilmaus kannattaa tehdä!

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  #83
                  Originally posted by MMM525 View Post
                  Koitin tuosta kuvasta hahmotella pumppua ja termaria. Näyttäisi siinä olevan tiiviste pumpun ja koneen välissä osa numero 2? Mikä tuo osa numero 6 on?

                  Putkistokuvista tosiaan kävi ilmi tuo termostaatti, eli se on kahden putken välissä pumpun yläpuolella.
                  Joo niin näkyy olevan, itse katsoin ainoastaan -02 BENSA 525 kuvia joten pahoittelen virheellistä tietoa Enkä myöskään osaa sanoa onko noissa diisselin pumpuissa ollut taipumusta hajoamiseen samoin kuin Bensamalleissa:think
                  M550d

                  Comment

                  • koz-528
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 339
                    • Ylivieska

                    #84
                    kannattaa se pumppu vaihtaa itellä kesti entinen vesipumppu 71000km ja laakeri rupesi rohiseen ku 65000 oli ajettu tuolla pumpulla... ihmettelinkin mistä se rohina kuului ite vaihdoin moniurahihnan ku irti piti ottaa jokatapauksessa eikä ole hinnalla pilattu...
                    f11 520 da m-sport
                    ex e61 530 da
                    ex e39 530 da
                    ex e38 725 tdsa
                    ex e39 528i m5-look

                    Comment

                    • crashline
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2005
                      • 60

                      #85
                      Paljonko mahtaa maksaa?

                      Paljonko mahtaa maksaa vesipumpun vaihto liikkeessä?

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8092
                        • Willähde

                        #86
                        Originally posted by crashline View Post
                        Paljonko mahtaa maksaa vesipumpun vaihto liikkeessä?
                        Eihän tuo iso homma ole itse tehdä :think Tosin nesteiden lisääminen ja ilmaaminen on oma operaationsa..
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • jumbo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 6603
                          • Lappeenranta

                          #87
                          Originally posted by crashline View Post
                          Paljonko mahtaa maksaa vesipumpun vaihto liikkeessä?
                          Vähintään 2h taksan velottavat varmasti, eli liikkeestä riippuen töiden osuus n.110 - 170 euroa
                          M550d

                          Comment

                          • crashline
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2005
                            • 60

                            #88
                            Mistä?

                            Originally posted by jumbo View Post
                            Vähintään 2h taksan velottavat varmasti, eli liikkeestä riippuen töiden osuus n.110 - 170 euroa
                            Mistäs se pumppu kannattais ostaa?

                            Sieltä pumpun puolelta kun katselin niin siellä oli aika lailla roiskeita joka puolella, mitäköhän mahtaa merkata? vuotaakohan joku letku kun noin on roiskinut?

                            Comment

                            • crashline
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2005
                              • 60

                              #89
                              Originally posted by crashline View Post
                              Mistäs se pumppu kannattais ostaa?

                              Sieltä pumpun puolelta kun katselin niin siellä oli aika lailla roiskeita joka puolella, mitäköhän mahtaa merkata? vuotaakohan joku letku kun noin on roiskinut?
                              Ai niin ja tää mun auton käyttöön otto oli jotain 08/99 ja se on tuplavanoksella.
                              kattelin tocarilta mut en tiiä mikä tohon käy M51 vai M57 ja käykö toi Vaicon termostaatti tuotenumero:11531437040 mulle? onx se nyt niin et mun ei tarvitse ostaa erikseen termaria ja tota koteloa vai miten mahtaa olla?

                              Comment

                              • peltone
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 8092
                                • Willähde

                                #90
                                ite sain E39:iin motonetistä saksalaisen metallisen pumpun.
                                E30 316 -87
                                E91 325i -06
                                E61 530d -06
                                F10 520d -14
                                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎