Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vetokoukun asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarzu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 148

    E39 vetokoukun asennus

    Hei,

    Tarkoitus olis asennuttaa vetokoukku ns. Pärnäsen korjaamolla.

    Löytyykö koukun sähköasennussarjalle valmiit pistokkeet takaa vai, tarvitaanko autosähköasiantuntijaa parsimaan sen kiinni edestä asti?

    :-) Jarzu
    Last edited by O.K.; 03-10-2009, 14:32. Reason: otsikko, kun nyt keskustelua myös itse koukusta
  • Gepardi
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 11
    • Oulu

    #2
    Moi,


    sanoisin että älä ala ite duunaamaan, jos et ole kokenut asentaja. Toinen pointti on, että älä osta mitään huonolaatuista (= halpa) tarvikesarjaa vaan satsaa heti kunnon sarjaan.

    Eli vastaus on että tarvitaan asentajaa ainakin omien kokemuksien perusteella.


    Nimim. Koukku 530d/vm 2001

    Comment

    • Vesku1
      Photographer
      • Jun 2005
      • 1401
      • Haukipudas

      #3
      Tuosson muutama kuva kun nimim. "tiiselin" sedan E39 tiisseliin koukku laitettiin, itse laitoimma siis koukun ja vejettiin piuhat akkukoteloon ja sitten saa merkkihuolto vetää keulille minnelie poksille ne piuhat...

      Comment

      • Jarzu
        Bimmer Rookie
        • Feb 2003
        • 148

        #4
        Originally posted by Gepardi
        Moi,


        sanoisin että älä ala ite duunaamaan, jos et ole kokenut asentaja. Toinen pointti on, että älä osta mitään huonolaatuista (= halpa) tarvikesarjaa vaan satsaa heti kunnon sarjaan.

        Eli vastaus on että tarvitaan asentajaa ainakin omien kokemuksien perusteella.


        Nimim. Koukku 530d/vm 2001
        En itse sitä asentaisikaan, vaan teettäisin sen tavallisella pajalla, jos vain johdotus ei vaatisi sähköasentajan taitoja....Mutta, taipaapa olla sähkökytkennät asiantuntijan hommia?

        Ihmettelen vaan, miks tällaisistä sinsänsä yksinkertaisista ja yleisistä asennuksista autonvalmistajat tekee mahdollisimman vaikeita? Luulisi, että tarvittavat koukunasennuskohdat ja sähköliittimet olisivat valmiina plug & play...No, toisaalta en ihmettele syytä tähän, kun kuulin Laakkosen hinnan: 1300 € mokomasta rautamötikästä! Ei varmasti tuu kauppoja tolla hinnalla!

        Jarzu

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 446
          • Oulu

          #5
          Minä asensin omaan autooni myös tuon Kovilin irroitettavan koukun. Sähkösarjaksi tuli "tarvike"-mallinen ohjausboksi, jonka merkkiä en nyt muista.
          Boksiin ryöstettiin takavaloilta ohjaukset sekä +12V akulta. Boksin sisällä on releet jokaiselle valolle. Lisäksi laitoin boksin ja ohjausjohtojen väliin moninapaisen kytkimen jolla voin kytkeä vetokoukun sähköt pois päältä, kun niitä ei tarvitse.
          Toisessa tarvikeliikkeessä suosittelivat ottamaan mielummin alkuperäisen johtosarjan, mutta hyvin tuo tarvikemallikin on vielä toistaiseksi toiminut! "kop... kop..."

          Kyllähän tuollaisen tarvike-boksin Pärnäsen pojatkin osaa laittaa, mutta kovastihan ne merkkiliikkeessä noita alkuperäisiä suosittelee! Maksaa vaan hiukan enemmän...
          Last edited by Jarde; 09-03-2006, 23:06.
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Kyllä sellanen tarvikemalli toimii, kunhan on tarkkana kytkentöjen kanssa. Ohjeet on syytä lukea tarkkaan, kun ne on vähän sekavasti tehty ja ettii oikeet johdot esille, jottei kytke mitään väärin ja sulata tarvikeboksista mitään. Alkuperänen maksaa kuitenkin n. 4 x tarvikkeen verran, joten kannattaa miettiä arvostaako helppoa asennusta vai halpaa hintaa. Omaan E38:aan asensin alkuperäsen irrotettavan koukun mallia käytetty ja uuden tarvikesähkösarjan. Asennuksen tein ite ja hintaa kertyi osille muistaakseni yhteensä 245€ uuden puskuriluukun kanssa.
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • Jarzu
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 148

              #7
              Ratkaisu

              Päädyin tilaamaan työn AD-Varaosamaailmasta, jossa kiinteälle koukulle tuli hintaa asennuksineen 870 €. Kuulemma menee asennukseen peräti koko päivä, joten ei ihan helppo homma ammattilaisillekaan.

              Säästinpähän Laakkosen hintaan nähden yli 400 egee, jonka vois käyttää vaikkapa kossuun...

              :-) Jarzu

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Ja jos viitsii näperrellä, se releboksi tulee maksamaan vain pari kymppiä. Tein joskus pariin E39:siin itse boksin laittamalla releet ja piuhat pieneen muovilaatikkoon, jonne ohjaus suoraan takavalojen sisältä.
                ---

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Jarzu
                  Päädyin tilaamaan työn AD-Varaosamaailmasta, jossa kiinteälle koukulle tuli hintaa asennuksineen 870 €. Kuulemma menee asennukseen peräti koko päivä, joten ei ihan helppo homma ammattilaisillekaan.

                  Säästinpähän Laakkosen hintaan nähden yli 400 egee, jonka vois käyttää vaikkapa kossuun...

                  :-) Jarzu
                  Noh, kannattaa hehkuttaa vasta sitten kun kaikki pelaa niin kuin pitää, kysäsepä että onko "pärnäsen korjaamo" ennen edes asentanut bmw:hen koukkua.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • KFZ-Koenig
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2900

                    #10
                    Ei se ite koukun asentaminen ole mikään paha homma. Korissa on valmiiksi merkittynä kohdat , joihin pitää reiät porata. Lisäks tarvii varmaan touringissakin irrottaa takapuskuri ja äänenvaimentimet nostaa koukuista irti. Ehkä kannattais viedä sinne AD-firmaan BMW:n EBA-ohjelmasta alkuperäinen pdf-dokkari, jossa on koko homma kuvattu tarkasti. Saattais nopeuttaa niiden työtä oleellisesti ja taata onnistuneen lopputuloksen...

                    Sähköhommat joutuu tekemään tarvikemoduulin mukaan, mutta kun on tarkkana, niin sekin onnistuu ilman palaneita releitä...
                    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by KFZ-Koenig
                      Ei se ite koukun asentaminen ole mikään paha homma. Korissa on valmiiksi merkittynä kohdat , joihin pitää reiät porata. Lisäks tarvii varmaan touringissakin irrottaa takapuskuri ja äänenvaimentimet nostaa koukuista irti. Ehkä kannattais viedä sinne AD-firmaan BMW:n EBA-ohjelmasta alkuperäinen pdf-dokkari, jossa on koko homma kuvattu tarkasti. Saattais nopeuttaa niiden työtä oleellisesti ja taata onnistuneen lopputuloksen...

                      Sähköhommat joutuu tekemään tarvikemoduulin mukaan, mutta kun on tarkkana, niin sekin onnistuu ilman palaneita releitä...
                      Porata reikiä? Ei mulla vaan mitään reikiä tarvinnut porata... tai sitten muistan ihan väärin!
                      Puskuri irti, puskurista piti sahata pala muovia pois, "iskarit" pois ja koukku kiinni puskuriin. Sähköjohto vedetään konttiin ja puskuri takaisin paikoilleen. Sitten kytketään boksi.
                      Siinäpä se yksinkertaistettuna. Noin siis itsellä sedanissa!
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Jarde
                        Porata reikiä? Ei mulla vaan mitään reikiä tarvinnut porata... tai sitten muistan ihan väärin!
                        Puskuri irti, puskurista piti sahata pala muovia pois, "iskarit" pois ja koukku kiinni puskuriin. Sähköjohto vedetään konttiin ja puskuri takaisin paikoilleen. Sitten kytketään boksi.
                        Siinäpä se yksinkertaistettuna. Noin siis itsellä sedanissa!
                        En ole omaan autooni koukkua asentanut koska mulla on alkuperäinen mutta ei kuullosta ihan terveeltä että se on sulla puskurissa kiinni..
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #13
                          Originally posted by Jarde
                          Porata reikiä? Ei mulla vaan mitään reikiä tarvinnut porata... tai sitten muistan ihan väärin!
                          Puskuri irti, puskurista piti sahata pala muovia pois, "iskarit" pois ja koukku kiinni puskuriin. Sähköjohto vedetään konttiin ja puskuri takaisin paikoilleen. Sitten kytketään boksi.
                          Siinäpä se yksinkertaistettuna. Noin siis itsellä sedanissa!
                          Jaahasta no voi olla ettei tarvii edes porata, jos kiinnityskohdat on mietitty hienosti, mutta itelle asensin koukun E38:aan ja siinä piti porata muistaakseni yhteensä 8kpl 11mm reikää. Kaikki paikat oli kyllä stanssattu valmiiksi ja tukipellitkin löytyi oikeista kohdista, joten porailuhommaan meni 15min + suojamaalin kuivumisaika. Juu ja se suojaluukun kohtakin oli merkitty puskuriin, joten oikean kokoisen / oikeaan kohtaan tulevan reiän tekeminen oli lasten leikkiä rautasahan terällä ja viilalla.

                          Ite en kyllä muovipuskuriin koukkua kiinnittäisi vaikka vetäisin vain pelkkää koukkua
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • huoppa81
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 638
                            • Nastola

                            #14
                            Originally posted by Rahu
                            En ole omaan autooni koukkua asentanut koska mulla on alkuperäinen mutta ei kuullosta ihan terveeltä että se on sulla puskurissa kiinni..
                            Kyllä se tavallaan on puskurissa kiinni, mutta myös takapellissä. Eli jos otat puskurin irti niin koukku jää puskuriin ei takapeltiin. Ja siellä on semmonen kolaripalkki jossa se on kiinni ei siis siinä muovissa. Huh huh, voiko tonkaa enää vaikeemmin ilmasta
                            Garage:

                            E21 323i -79
                            E21 323i -82
                            E30 325i Cabriolet -91
                            E30 316i -89
                            E39 520i -01
                            Kadett C 1,2 -76

                            Lynx Rave RE 600 -08

                            Comment

                            • Jarde
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 446
                              • Oulu

                              #15
                              Selvennystä

                              Ei se siis pelkästään puskurissa ole kiinni!
                              Muotoillaan uudestaan, koukku on kiinni autossa ja puskuri on kiinni koukussa. Ne "iskarit" jää sieltä pois, joten koukku kiinnitetään ensin puskuriin ja sitten koukku kiinni autoon (muistaakseni 5 pulttia per puoli)
                              E46 320d sedan vm-02
                              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎